AIS je kratica za Automatic Identification System ali slovensko Avtomatski identifikacijski sistem.

Sistem AIS je obvezen za vsa plovila katerih bruto tonaža znaša preko 300 GT in za vsa plovila, ki prevažajo potnike. Osnova funkcija sistema je, da z njim obveščate ostale udeležence v pomorskem prometu o svoji lokaciji, uporaben pa je tudi za druge namene. Vse pogosteje ga uporabljajo pristanišča, da vedo pozicije vseh ladij, ki plujejo proti pristanišču ali iz njega oziroma so na sidru pred pristaniščem.

Razvoj sistema AIS

AIS naprava razreda A

Sistem AIS se je prvič pojavil v devetdesetih letih prejšnjega stoletja. Bil je zasnovan kot sledilno omrežje z kratkim dometom in je za komunikacijo uporabljal VHF postajo z dodanim AIS oddajnikom. Plovila so podatke pošiljala preko oddajnika na kopno. Pozicija se je prenašala le do oddaljenosti približno 20 nmi od obale zaradi omejitev VHF signala. Z letom 2002 je bil sprejet mednarodni dogovor o uporabi AIS sistema na plovilih katerih bruto tonaža znaša preko 300 GT. V tem obdobju je bilo na svetu približno 100.000 plovil, za katere je bila vgradnja sistema obvezna. Leta 2005 so se na trgu pojavili prvi ponudniki satelitskih storitev, ki so omogočili nadgradnjo sistema AIS z uporabo satelitov. Novi oddajniki podatkov niso več pošiljali direktno na kopno, temveč satelitom, ki so informacije posredovali obalnim postajam. To je omogočilo pošiljanj podatkov o poziciji ladje ne glede na pozicijo na svetu. Sistem naenkrat ni bil več omejen na priobalni pas, temveč je omogočal delovanje na vseh plovnih poteh sveta. Z razvojem sistema in njegovo komercializacijo, je postal cenovno dostopen širši javnosti. V Evropi je leta 2010 postal obvezen za komercialna plovila, ki plujejo po notranjih vodah. Ribiška plovila, ki merijo v dolžino preko 16 m so ga morala pričeti uporabljati maja 2014. Z uporabo nove zakonodaje je moralo sistem vgraditi 250.000 plovil, v prihodnosti pa bo številka narasla preko milijona.

Izziv za ponudnike satelitskih storitev

S hitrim naraščanjem uporabnikov satelitskega sistema AIS, so bili ponudniki postavljeni pred nov izziv. Pri snovanju sistema so postavili standard, da lahko posamezen satelit sprejme do 4500 sporočil poslanih s plovil v minuti. Zaradi številnih uporabnikov so postali sateliti prezasedeni in prihajalo je do izgube podatkov. Hitro so spoznali, da se tehnologija ne razvija dovolj hitro, da bi satelitski AIS sistem v celoti nadomestil kopenski sistem, temveč bo deloval kot dopolnilo sistema. Leta 2013 je univerza Aalborg pod okriljem Danske agencije za varnost na morju razvilo in uspešno vgradilo v satelit modul z dvema AIS sprejemnikoma, ki je tehtal vsega 800 g. V samo 100 dnevih delovanja je sprejel preko 800.000 AIS sporočil.

Danes za prenos AIS podatkov skrbijo različna podjetja. Podjetje exactEarth za AIS komunikacijo uporablja osem satelitov. V sodelovanju z podjetjem Harris Corp bodo ponudili prenos AIS sporočil prek skupno 58 satelitov pod komercialnim imenom Iridium NEXT. Podjetje ORBCOMM uporablja 18 satelitov in 16 obstoječih kopenskih postaj po celem svetu. V prihodnjih letih nameravajo navtičnemu trgu ponuditi novo generacijo satelitske komunikacije, ki bo omogočala pošiljanje večjih sporočil, boljšo pokritost v višjih pasovnih širinah in bo imela večjo kapaciteto prenosa podatkov.

Ladijski AIS oddajniki oddajajo svoj signal v horizontalni smeri nekje do 75 km. Njihova sposobnost oddajanja v vertikalni smeri pa je mnogo boljša. Njihov signal seže vse do višine 400 km, kjer kroži Mednarodna vesoljska postaja.

V začetku delovanja sistema AIS, je bilo za spremljanje prometa potrebno imeti poseben AIS sprejemnik. Danes se podatki zbirajo v sistemu, ki omogoča prikazovanje podatkov na različnih napravah preko različnih ponudnikov. Številni omogočajo pregled kar preko spleta.

Funkcije AIS sistema

  • Izogibanje pomorskim nesrečam
  • Sistem AIS je bil razvit kot tehnologija za izogibanje pomorskim nesrečam. Tehnologija prepozna plovilo, njegovo pozicijo ter s pomočjo izračunov smer in hitrost gibanja, točko približevanja in eventualne alarme pred trki plovil.
  • Nadzor in kontrola ribiških flot
  • Kontrola pomorskega prometa
  • Varnost na morju
  • Pomoč pri navigaciji
  • Iskanje in reševanje na morju
  • Preiskovanje pomorskih nesreč
  • Preučevanje površinskih morskih tokov (e-Odyn)
  • Zaščita infrastrukture
  • Sledenje flotam in tovoru
  • Delovanje sistema AIS

Katere podatke lahko pošlje AIS oddajnik razreda A

AIS oddajnik pošilja podatke vsake 2-10 sekund, kadar plovilo pluje in vsake 3 minute, kadar je plovilo na sidru. Pošilja naslednje podatke:

  • MMSI številka plovila
  • Status plovila (na sidru, plovba z motorjem, …)
  • Kotna hitrost (levo-desno, stopinje/min (0-720 °/min)
  • Hitrost plovbe (SOG) med 0 in 102 vozli
  • Pozicija plovila (zemljepisna dolžin in širina)– natančnost na 0,0001°
  • Kurz (COG) – relativno glede na sever – natančnost 0,1°
  • UTC sekunde – čas ob katerem so bili generirani podatki

Oddajnik oddaja še druge informacije o plovilu. Na primer vsakih 6 minut oddaja tudi IMO številko plovila, ime plovila (20 znakov), dimenzijo plovila, ugrez, destinacijo plovbe, predviden čas priplutja in druge. Cena AIS naprave razreda A se giblje med 2.000 in 3.000 EUR.

Katere podatke lahko pošlje AIS oddajnik razreda B

Oddajniki razreda B je cenejši in pošilja manjše število podatkov. Pošilja 4 oblikovana sporočila.

Sporočilo 14: Varnostno spročilo

Sporočilo pošlje oddajnih na zahtevo uporabnika. Oddajnik ima lahko za to funkcijo namenjen poseben gumb ali pa ga sprožimo preko uporabniškega vmesnika naprave. Sporočilo je predpripravljeno. Uporabnik ga mora sam vnesti v oddajnik.

Sporočilo 18: Pozicija plovila – standardni podatki

Sporočilo pošlje trenutno pozicijo plovila. Če plovilo pluje s hitrostjo manjšo od 2 vozla, se pošlje vsake 3 minute, če pluje z višjo hitrostjo pa vsake 30 sekund. Pošljejo se naslednji podatki: MMSI, čas, SOG, COG, zemljepisna širina in dolžina, smer plovbe.

Sporočilo 19: Pozicija plovila – razširjeni podatki

Pošljejo se naslednji podatki: MMSI, čas, SOG, COG, zemljepisna širina in dolžina, smer plovbe, tip plovila, dimenzije plovila

Sporočilo 24: Statično poročilo

Sporočilo pošlje statične podatke o plovilu, ki jih v napravo vnesemo ročno. Sporočilo se pošlje vsakih 6 minut, enako, kot to pošiljajo oddajniki tipa A. Pošljejo se naslednji podatki: MMSI, ime plovila, tip plovila, dimenzije in druge. Cena AIS naprave razreda B se giblje med 1.000 in 1.500. EUR

Kako lahko koristno uporabljamo informacije AIS, si lahko preberete v članku AIS – sistem za povečanje varnosti plovbe

Sreda 13 Dec 2017

Spomine ustvarjamo skupaj. V ta namen vas podjetje MOTO-NAUTIKA vabi na že tradicionalno božično soboto, kjer vas bodo 16. decembra 2017 z veseljem pogostili in skupaj nazdravili na še uspešnejše leto 2018.

Ob prazničnem vzdušju bodo za vas pripravili marsikatero presenečenje, poleg vsega pa si boste v prodajnem salonu lahko ogledali široko praznično ponudbo dodatne navtične opreme, ki bo znižana od -30% pa vse do -60%.

V namen obdarovanja lahko izberete lepo pripravljene darilne sete iz kolekcije YAMAHA, ki so primerni prav za vsakogar!

Še posebej se boste navdušili iz kolekcije oblačil (majice, softhsell, ...), ustvarjene po navdihu podjetja Yamaha Motor Corporation. Enkratni so tudi darilni seti, kjer boste našli resnično koristne in predvsem za darilo primerne artikle (skodelice, kape, obeski, očala, ure, itd.).

Za najmlajše pa so izbrali otroške poganjalce izdelane po Yamaha drikalnih R-1 ali pa repliko snežnih motornih sani Yamaha! Popestrite otrokom zabavo!

V kolikor pa želite svoje bližnje obdarovati po njihovih željah, so na voljo tudi darilni boni, ki so unovčljivi tudi na ostale storitve (npr. tečaj za voditelja čolna).

Obiščite 16. decembra 2017 prodajno - servisni center Moto-Nautika iz Miklavža pri Mariboru - za vas bodo odprti vse do 16. ure.

Dogodek na Facebooku: https://www.facebook.com/events/436433103426477/

Sreda 13 Dec 2017

V Sanyi na Kitajskem se je začelo ISAF YUTH SAILING WORLD CHAMPIONSHIPS 2017, kjer naše barve zastopata v razredu 29er Rok Verderber in Klemen Semelbauer.

Na štirih regatnih poljih se bo pomerilo več kot 380 jadralcev iz 62 držav v vseh vodilnih mladinskih razredih svetovnega jadranja: 29er, 420, nakra 15, RS:X in laser radial. Od danes do petka organizator načrtuje 13 plovov.

Vodja odprave Samo Semelbauer nam sporoča:

“V poletnih pogojih in lahkem vetru smo po prevzemu bark opravili trening, nato smo v nedeljo izpeljali testno regato ter se udeležili uradne otvoritve prvenstva. Za nami je prvi dan regate in po 3. izpeljanih plovih sta Rok Verderber in Klemen Semelbauer med 29er-ji na 10. mestu. To je odlična odskočna deska za preboj na najboljša mesta. Pred njima so še štirje tekmovalni dnevi.”   

Samo Semelbauer nam sporoča tudi, da tekmovanje spremlja odlično vzdušje:

“Svečana otvoritev in sanjska organizaciji, kakršno znajo narediti le redki, sta ključ za odlično promocijo mladinskega jadranja. Ponosni smo lahko, da smo del dogodka, kjer celotna Sanya živi za popolno vzdušje tako na obali kot tudi na morju.”

Naša jadralca napredovala na prvo mesto

Po prvem dnevu v ponedeljek, ki sta ga Rok Verderber in Klemen Semelbauer zaključila na 10. mestu, sta že drugi dan močno opozorila nase ter z dvema zmagama med tremi plovi (1,5,1) napredovala na odlično četrto mesto, nato pa tretji dan s še eno zmago v nizu 7, 1 in 7 prevzela vodstvo med 30 tekmujočimi posadkami v tem razredu.

Očitno je njuna izjava: “Zdaj pa v napad!”, ki sta jo včeraj po odlično odjadranem dnevu objavila na svoji FB ljubiteljski strani, napovedala preboj na vodilno mesto. Pred njimi sta še dva dneva jadranja.

Ponedeljek 11 Dec 2017

V Puli je te dni potekala tradicionalna, že petindvajseta mednarodna regata Sveti Nikola, ki se je vsako letu udeleži tudi veliko število slovenskih jadralcev. Letos se je v Puli zbralo več kot 400 jadralcev iz razredov optimist, laser 4.7, laser radial in laser standard. V zimskih razmerah, ki so vladali v Puli je organizatorju uspelo izpeljati štiri plove.

V razredu optimist je odlično jadral Luka Zabukovec (JK Jadro), ki je v konkurenci več kot 300 optimistov zasedel drugo mesto (enako število točk kot prvo uvrščeni Buba Pulek iz Hrvaške). Izvrsten peti je bil tudi Martin Fras (JK Izola), ki je na koncu končal na petem mestu. Uvrstitve preostalih 43 slovenskih jadralcev najdete tukaj.

V razredu laser 4.7 smo imeli Slovenci 11 predstavnikov, ki so v konkurenci več kot 50 jadralcev prav tako dosegli zelo dobre rezultate. Osmi je bil Klemen Petrovič (JK Jadro), deveti Gašper Strahovnik (JK Burja), deseti pa Janez Zabukovec (JK Jadro). Uvrstitve ostalih lahko najdete tukaj.

V razredu laser radial je najvišjo slovensko uvrstitev dosegla Kim Pletikos (YC Portorož), ki je bila druga med dekleti in zasedla skupno 8. mesto. Nicolo Kravanja (JK Burja) je bil 19., Lin Pletikos (YC Portorož) pa 27. (odjadrala le dva plova).

Vir: JZS.si

Ponedeljek 11 Dec 2017

Trenutna situacija: 24.12.2017 ob 10:00     Mesto Ekipa Razdalja do cilja     1.  MAPFRE  76,00 nmi     2. Dongfeng +90,4 nmi     3. Vestas +119,7 nmi     4. Brunel  +136,7 nmi     5. Sun Hung Kai/Scallywag +391,1 nmi     6....

Ponedeljek 11 Dec 2017

Včeraj je pred južnoafriškim mestom Cape Town potekala že tretja priobalna regata.

Vremenska napoved je obetala zanimivo regato. V poletnih temperaturah okrog 24 C so pihali zahodniki s hitrostjo med 20 in 25 vozli. V zalivu so postavili dvoja vrata, ki so jih morale ekipe prepluti trikrat.

Regato je najbolje začela ekipa Turn the Tide on Plastic. Najslabše je pričela ekipa MAPFRE, ki je tik pred startom naredila napako in pričela dobrih 200m za ostalimi. Ekipa Vestas, ki je plula na levem delu regatnega polja, je bila najhitrejša na prvem obratu. Z 18 sekundami zaostanka je druga obrnila ekipa Dongfeng. Ekipi Scallywag in Brunel sta obrnili s 30 sekundnim zaostankom, ekipa Turn The tide on Plastic, ki je pričela najbolje, pa si je na desni strani regatnega polja nabrala že 40 sekund zaostanka. Ekipa MAPFRE, ki je pričela najslabše, se je uspela približati ekipi Akzonobel.

Pri plovbi z vetrom proti drugi plovki, je ekipa Vestas povečevala svojo prednost. Na polovici poti do obrata je prednost pred zasledovalno ekipo Dongfeng znašala že 160 m. Kitajska ekipa se ni predala. Pluli so brez napak in svoj zaostanek na obratu zmanjšali. Kot tretja je presenetljivo obrnila ekipa MAPFRE, ki je uspela odlično pluti z vetrom. Proti tretjemu obratu je ekipa Dongfeng zmanjševala zaostanek za ekipo Vestas in še pred obratom prešla v vodstvo. Obe ekipi sta pluli izjemno dobro. Plovni poti sta se križali in prvič je morala popustiti ekipa Dongfeng ter zapluti za ekipo Vestas. Tik pred tretjo plovko pa je bila situacija obratna. Ekipa Vestas je bila prisiljena zapluti za ekipo Dongfeng, ki je plula z desnimi uzdami. Dongfeng je tako obrnila kot prva, Vestas pa le z minimalnim zaostankom kot druga. Tudi MAPFRE in Akzonobel sta pluli odlično. Zaostanek za vodilnima ekipama sta močno zmanjšali.

Trenutna razvrstitev po treh priobalnih regatah:

  Mesto Ekipa / Regata Alicante Lisbon Cape Town Skupno  
  1 MAPFRE 7 6 6 19  
  2 Dongfeng Race Team 6 5 7 18  
  3 Team Brunel 4 7 2 13  
  4 Vestas 11th Hour Racing 5 3 4 12  
  5 team AkzoNobel 2 4 5 11  
  6 Team Sun Hung Kai/Scallywag 3 2 1 6  
  7 Turn the Tide on Plastic 1 1 3 5  

V nadaljevanju je Dongfeng povečeval svojo prednost. Vestas je zaostaja in si na obratu nabrala že eno minuto zaostanka. Za tretje mesto sta se bok ob boku borili ekipi MAPFRE in Akzonobel. Bili smo priča tehnično zelo zahtevnem jadranju saj sta pluli le nekaj metrov narazen. Obe sta obrnili s približno dvema minutama zaostanka. Pri plovbi proti cilju, je imela ekipa Vestas težave z genakerjem. Ko so dvigovali jadro se je zavozlalo v zgornji tretini in se ni hotelo razpreti. Vestas je tako povečevala zaostanek za vodilno ekipo Dongfeng, ekipa MAPFRE pa se jim je nevarno približevala. Hitrost plovbe Vestas je znašala med 15 in 16 vozli, medtem, ko je MAPFRE uspela proti cilju pluti s hitrostjo 20 vozlov.

Po 57 minutah in 33 sekundah je ekipa Dongfeng prečkala ciljno črto. Zasledovalne ekipe so prehiteli za več kot pol milje. Kljub najslabšemu startu, je druga prečkala ciljno črto ekipa MAPFRE. Akzonobel je izkoristil napako ekipe Vestas in priplul kot tretji in si zagotovil stopničke v Cape Town-u. Ekipa Vestas je s triminutnim zaostankom pristala na četrtem mestu. Sledila je ekipa Turn the Tide on Plastic in nato brunel. Ekipa Scallywag je priplula kot zadnja. Zadnji del regate so se dobesedno predali in v cilj zapluli le z glavnim jadrom.

Pričetek tretje etape Cape Town - Melbourne v nedeljo, 10.12.2017 ob 14.00

Nadaljevanje regate Volvo Ocean Race je jutri. Tretja etapa bo potekala iz Cape Towna preko Južnega oceana do Melbourna v Avstraliji. Čaka jih 6500 nmi plovbe a tokrat le skozi eno klimatsko področje. Večino časa bodo pluli v zahodnih vetrovih in verjetno bodo doživeli tudi več neviht. Napoved za jutrišnji pričetek regate so močni zahodniki, ki bodo dosegali hitrosti do 35 vozlov, sunki pa bodo še močnejši. Ekipe bodo prečkale štartno linijo, obplule dve oznaki pred Cape Townom, nato pa zaplule proti vzhodu. Pričetek regate bo izjemno hiter in zelo zanimiv.

 Posnetek 3. priobalne regate v Cape Town-u

09 Dec 2017

Nova luksuzna jadrnica Alpha bo lahka in hitra jadrnica in bo pravi Aston Martin na vodi.

S temi besedami, je britanska ladjedelnica napovedala izdelavo nove 33 m dolge luksuzne in hitre jadrnice, ki bo nosila enostavno a zgovorno ime Alpha.  V celoti bo izdelana iz karbonskih vlaken. Za izdelavo tako smelega produkta se je ladjedelnica Oyster Ychts povezala z ameriškim studiem Reichel-Pugh.

David Tydeman, direktor podjetja Oyster Yachts je ob predstavitvi projekta pojasnil razliko med njihovo jadrnico Oyster 118, ki je trenutno najbolje prodajan njihov produkt in novo Alpho:

»Izbira je podobna, kot da se odločamo med vožnjo z Range Roverjem (Oyster 118) ali Aston Martinom (Alpha). Prva bo odlična izbora za prevoz do bližnjega golf kluba, a druga bo prava izbira za daljšo vožnjo po Škotskemu višavju«.

Jadrnica bo na voljo v dveh različicah. Ena bo imela bolj tradicionalno obliko krova, druga bolj smelo in moderno. Izbira bo lastnikova. Pod krovom bodo štiri luksuzne kabine v katerih se bo lahko udobno namestilo osem gostov. Lastniška kabina bo v premcu in se bo raztezala preko celotne širine plovila. Pod krovom bodo tudi prostori namenjeni šest članski posadki in velik, prostoren salon. Pri oblikovanju plovila je sodeloval tudi vsem poznani navtični arhitekturni biro Humphreys Yacht Design, ki je sinonim v navtičnem oblikovanju. S Skupnimi močmi bo jadrnica prvič zaplula že leta 2020. Lastnik plovila je znan kupec, ki je že stranka podjetja Oyster Yachts.

Petek 08 Dec 2017

Nizozemska ladjedelnica Amels je izdelala novo megajahto Amels 206.

Nova lepotica v dolžino meri 204 čevljev (62,5 m) in prihaja iz linije Amels Limited Edition in je izdelana na osnovi uspešnega modela Amels 199. Za zunanjo podobo je poskrbel oblikovalski studio Tim Heywood, ki je sledil željam naročnika. Ima vertikalen premec, avantgardno a estetsko oblikovan krova in funkcionalno razporeditev prostorov v notranjosti. Jahta ima šest kabin na petih krovih. V zgornjem krovu je krmarnica in velika lastniška kabina. Krov niže je velika sončna ploščad in klubski prostor za druženje, ki imata direktno povezavo s kabinami, ki so še krov niže. Na glavnem krovu sta na obeh bokih dva zložljiva balkona, ki ponujata dodaten prostor za uživanje med plovbo ali na sidru.

Tehnične lastnosti:

  • Dolžina čez vse: 62,50 m(205 čevljev)
  • Širina: 10.30m
  • Ugrez: 3,55m
  • Teža: 116 t
  • Najvišja hitrost plovbe: 16,5 vozla
  • Potovalna hitrost: 13 vozlov
  • Doseg pri potovalni hitrosti: 5000 nmi
  • Število oseb: 12
  • Posadka: kapitan + 13 oseb

Četrtek 07 Dec 2017

Francoski kajtar Alexandre Caizergues je postavil nov hitrostni rekord v kajtanju. Na deski mu je uspelo doseči hitrost 57,97 (107 km/h) vozla.

Francoz je rekordni dosežek postavil 13.11.2017 na 500 m dolgi progi v francoskem kraju Salin de Giraud. Progo je prekajtal v 16,8 sekundah s povprečno hitrostjo 57,97 vozla. Prejšnji rekord, ki ga je postavil leta 2013, je znašal 56,62 vozla.

Dosežek je prejšnji teden potrdila organizacija WSSR, ki bdi nad rekordnimi jadralskimi dosežki.

Videoposnetek rekordnega dosežka

Četrtek 07 Dec 2017

V naslednjih letih po potekal razvoj enotrupnih jadrnic, ki bodo uporabljala hidrokrila ter lebdela nad vodo, kot smo že vajeni pri katamaranih Pokala Amerike. Leta 2012 bo tekmovanje potekalo v novozelandskem Aucklandu. Organizatorji tekmovanja so že pripravili vizijo dogodka, kjer bomo verjetno prvič videli enotrupne jadrnice pluti visoko nad vodno gladino.

Četrtek 07 Dec 2017