Poleg merjenja hitrosti vetra z napravami, pa poznamo tudi opisno ocenjevanje vetra, ki ga določamo na podlagi učinkov, ki jih povzroča. Opisano ocenjevanje imenujemo Beauforjeva lestvica, hitrost vetra pa izražamo v boforih.

Bf -bofori hitrost vetra v m/s* višina valov (m) Opis (SLO) Opis (CRO)
0 0 - 0,2 m/s 0,00 m tišina - tiho tišina
1 0,2 - 1,5 m/s do 0,20 m lahen vetrič lak povjetarac
2 1,6 - 3,3 m/s do 0,50 m vetrič povjetarac
3 3,4 - 5,4 m/s do 1,00 m slab veter slab vjetar
4 5,5 - 7,9 m/s do 1,50 m zmeren veter umjeren vjetar
5 8 - 10,7 m/s do 3,00 m zmerno močan veter umjereno jak vjetar
6 10,8 - 13,8 m/s do 4,00 m močan veter jak vjetar
7 13,9 - 17,1 m/s do 5,50 m zelo močan veter vrlo jak vjetar
8 17,2 - 20,7 m/s do 7,50 m viharni veter olujni vjetar
9 20,8 - 24,4 m/s do 10,0 m vihar oluja
10 24,5 - 28,4 m/s do 12,5 m močan vihar žestoka oluja
11 28,5 - 32,6 m/s do 14,0 m orkanski veter orkanska oluja
12 32,7 - 39,6 m/s do 15,0 m orkan orkan
13 -17 39,7 - 61,2 m/s nad 15, m ** **

* Beaufortova lestvica je opisna. Hitrosti vetra in višine valov so približne. 

** Za vetrove, ki dosegajo hitrosti preko 40 m/s - oziroma 13-17 boforov ni poimenovanj v slovenskem ali hrvaškem jeziku

Četrtek 22 Mar 2018

Havarija, sailboat rescue, nesreča jadrnica

Tričlanska posadka na jadrnica »Janibela« je plula v Splitskem kanalu z otoka Šolta proti mestu Split. Ob 20.00 uri jim je odpovedal pogonski motor in izgubili so manevrirne sposobnosti. Ob 20.20 je krmar poklical na pomoč, ker niso bili v stanju razviti jader. Na področju je namreč pihal močan jugo s hitrostjo preko 50 vozlov in morje je bilo močno razburkano. Luška kapitanija Split je izplula na lokacijo jadrnice. Dosegli so jih ob 22.15 uri. Jadrnico so uspeli privezati in jo privleči v luko Split. Nihče izmed članov posadke ni bil poškodovan.

Dan prej je morala Luška kapitanija Split reševati jadrnico »Caitlin of Lorne«, ki pluje pod zastavo Združenega kraljestva. Jadralci so pluli iz luke Milna na otoku Brač proti otoku Krf v Grčiji. Na 14,5 m dolgi jadrnici je okrog 18.00 ure odpovedal motor. Na lokacijo so napotili plovilo komercialne reševalne službe, ker so bili pogoji za plovbo dobri. Reševalno plovilo jih je našlo 8 nmi jugozahodno od luke Split. Jadrnico so privezali in odvlekli v marino Split na popravilo. Prispeli so ob 21.34 uri. Noben izmed članov posadke ni bil poškodovan.

Vir: MPPI; Foto RNLI (slika je simbolična)

Četrtek 22 Mar 2018

Čolni narejeni v ladjedelnici Ranieri, prihajajo s skrajnega juga Italije, iz mesteca Soverato, ki leži v pokrajini Catanzaro. Tisti, ki so kdaj pluli okoli italijanskega škornja, vedo, da je tam morej odprto do Grčije na vzhodu in libijske obale na jugu, zato je precej logično, da so čolni Ranieri narejeni trdno, z namenom zdržati plovbo tudi po močno razburkanem morju. Sundeck...

Sreda 21 Mar 2018

optimist laser 4.7

V Kopru je od petka, 16. marca, do nedelje, 18. marca, potekala kriterijska regata za razreda optimist in laser 4.7. Organizatorjem je v treh dneh uspelo izpeljati osem plovov za razred optimist in devet plovov za razred laser 4.7.

Prvi dan je pretežno pihal nekonstantni jugozahodni veter, ki je regatnemu odboru povzročal obilo preglavic. Tako so v celem dnevu uspeli zaključiti le po dva plova za razred laser 4.7 in rdečo skupino optimistov, modra skupina pa je uspela dokončati le en plov.

V soboto se je že delno ohladilo, zapihal pa je zmernih vzhodnik. Optimisti modre skupine so nadoknadili zaostanek prvega dne. Obe skupini optimistov sta odjadrali tudi p  redvidene tri plove, laseristi pa so uspeli dokončati štiri plove.

Nedelja je minila v znamenju burje, ki je pihala z močjo več kot 15 vozlov, prav tako pa se je precej ohladilo. Zaradi konstantnega vetra je tekmovanje potekalo hitro, tako da so se jadralci v koprsko marino vrnili že do dveh popoldan.

Med več kot 100 optimisti iz osmih držav sta prvo in drugo mesto v skupnih rezultatih z enakim številom točk zasedla Luka Zabukovec – prvi in Alja Petrič – druga, oba iz JK Jadro Koper, tretji skupno pa je bil Avstrijec Florian Kroemer, KYCK. Med dečki je torej zmagal Luka Zabukovec, drugi je bil Florian Kroemer, tertji pa Martin Fras, JK Izola, ki je bil sicer skupno četrti, medtem ko je med deklicami zmagala Alja Petrič, druga je bila Caterina Sedmak, JK Izola in tretja Yelyzaveta Levandovska, JK Pirat, ki sta v skupnih rezultatih osvojili 17. in 18. mesto.

V razredu laser 4.7 se je pomerilo 12 jadealcev iz Slovenije, Italije in Avstrije. Zmagal je Janez Zabukovec, JK Jadro Koper, drugi je bil Italijan Filippo Costa, SVBG, tretji pa Klemen Petrović, JK Jadro Koper. Med dekleti se je najbolje odrezala Maja Žibert, JK Ljubljana (skupno na 7. mestu), druga je bila Anastasia Golik, SAF iz Avstrije (skupno na 9.mestu) in tretja Gaja Kolarič, JK Ljubljana (skupno na 10. mestu)

Tekst in foto: JK Jadro Koper

Torek 20 Mar 2018

Lumba Match race Team - Dejan Presen

Na drugi regati letošnje evropske turneje jadralnega dvobojevanja – European Match Race Tour, ki je potekala ta konec tedna v črnogorskem zalivu Boka Kotorska, je zmagovalna ekipa prve regate Lumba Match Race Team s skiperjem Dejanom Presenom na čelu po tem, ko je prvi dan vodila, na koncu osvojila drugo mesto.

Dvobojevanje se nadaljuje najprej v Avstriji aprila, nato na Švedskem in Danskem maja ter junija na Poljskem preden se konec poletja zopet vrne v južne vode.

Program regat v  European Match Race Tour 2018

  • Regata 1 – 16-18 februar 2018 – Šibenik, CRO
  • Regata 2 – 16 – 18 marec 2018 – Tivat, MNE
  • Regata 3 – 6-8 april 2018 – Podersdorf, AUT
  • Regata 4 – 5-6 maj 2018 – Gothenburg, SWE
  • Regata 5 – 26-27 maj 2018 – Copenhagen, DEN
  • Regata 6 – 22-24 junij 2018 – Swinojuscie, POL
  • Regata 7 – 31 avgust-2 Sept 2018 – Ravenna, ITA
  • Veliki Finale 2018 – 13-16 september 2018, Tivat, Porto Montenegro, MNE

Foto: Dalibor Sevaljevic

Torek 20 Mar 2018

Jeanneau Sun Odyssey 490, jp storitve

Nova serija jadrnic Sun Odyssey iz ladjedelnice Jeanneau žanje uspehe po celem svetu. Model 440 je bil na salonu plovil Boot izbran za plovilo leta 2018, nekoliko večja sestra, model 490 pa je postala Slovensko plovilo leta 2018.

Jadrnico smo si ogledali na salonu plovil v Cannesu. Že ob prvem stiku z jadrnico so nas presenetile nekatere nove rešitve, ki jih do sedaj še nismo videli. Oblikovala sta jo Philippe Briand in Jean-Marc Piaton. Njuna naloga je bila jasna. Izdelati plovilo na katerem bo življenje enostavno in udobno. Ko se sprehodimo po plovilu, vidimo, da sta nalogo opravila več kot odlično.

Prva novost, ki jo moramo omeniti, so bočni prehodi s krme na premec plovila. Vse od krmila pa do sidrnega vitla se lahko sprehodimo, ne da bi morali prestopiti eno stopnico. Na krmi je prehod na isti višini kot celotna krma, nato pa se proti premcu počasi dviguje. Druga rešitev, ki nam bo polepšala užitke na sidru so zložljive bočne stranice. Med plovbo služijo kot naslon jadralcem, ki sedijo v krmi, na sidru, pa jih lahko enostavno razpremo in naredimo dve veliki sončni ploščadi. Vsi tisti, ko so do sedaj neuspešno iskali udoben in raven prostor za sončenje na jadrnici bodo končno prišli na svoj račun.

Poleg novosti na krovu je nekaj zanimivih rešitev tudi pod krovom. Jadrnica je na voljo v različnih izvedba. Izbiramo lahko med dvo, tro, štiri ali celo pet kabinsko različico z dodatno kabino za skiperja. Tako so lahko na voljo tudi 2, 3 ali 4 kopalnice. Najbolj zanimivo rešitev ponujata različici z dvema ali tremi kabinami. V teh primerih je lastniška kabina v premcu plovila in ima veliko zakonsko posteljo s prehodom na obeh straneh. Vhod v kabino je pomaknjen nekoliko na levo stran. V levem delu je toaletni prostor z umivalnikom, v desnem pa je elegantno skrita ogromna tuš kabina z lastnim umivalnikom. Ta del kopalnice od spalnice ni ločen z vrati. Vrata ima le tuš kabina, medtem, ko je celotna kopalnica del lastniške kabine. Elegantna a enostavna rešitev.

Jadrnica ima vgrajen motor Yanmar z močjo 59 kW (80 KM). Za gorivo je na voljo 240 litrski rezervoar za vodo pa ker 640 l.

Več o plovilih Jeanneau pri uradnem zastopniku za plovila Jeanneau v Sloveniji: Just Perfect Y. C., Celovška 130, 1000 Ljubljana, web: www.jeanneau-sailboats.si, FB: Just Perfect Y. C., tel.: +386 51 604 395

Ponedeljek 19 Mar 2018

Buzzi 38 Stab Corsa Mercury Diesel 6.7l 550hp

Mercury je predstavil nov dieselski vgradni motor z močmi med 370 in 550 KM. Šest cilindrski motor ima po štiri ventile na valj in skupno prostornino 6700 cm3. Za vbrizg goriva skrbi skupni vod, za dotok zraka pa turbina s fiksno geometrijo.

Mercury Diesel 6.7l 550hp

Novi motor ima zelo dobro razmerje teže in moči, ki znaša 1,31 kg/KM, razmerje moči na prostornino znaša 82 KM na 1 l prostornine. Največji navor znaša 1580 Nm, ki ga motor doseže že pri 1900 obratih, lahko pa se zavrti vse do 3200 obratov v minuti.

Motor je združljiv s številnimi Mercury-evimi dodatki. Možno ga je upravljati s sistemom »Joystick Piloting« za vgrajene motorje in »pod« pogone.

Test motorja je potekal na športnem čolnu Buzzi 38 Stab Corsa. V dolžino meri 40 čevljev. Za stabilizacijo plovila pri ostrem zavijanju in v visokih valovih ima v zadnjem delu nameščena dva tubusa. Če spustimo oba, širina čolna znaša zgolj 2,33 m in ga lahko prevažamo po cest kar na prikolici. Testni čoln je opremljen s sistemom za avtomatsko trimanje plovila in ZF površinskim pogonom. Seveda sta za pogon skrbela dva motorja Mercury Diesel 6,7 s 550 KM.

Plovilo s skupno močjo motorjev 1100 KM zelo hitro izglisira. Takoj ko se trup dvigne na vodno površino, moramo odvzeti plin, sicer bi lahko kar poleteli. Pri hitrosti 27 vozlov plovilo potroši zgolj 54 l dieselskega goriva. Če porabo preračunamo, plovilo porabi zgolj 2 l goriva na prepluto miljo. Flapi so bili še vedno nekoliko spuščeni in čuti se upor vode. Pri nekoliko višjih obratih, doseže hitrost 30 vozlov in flapi niso več potrebni. Pri 1950 obratih v minuti, motorja dosežeta največji navor. Hitrost plovbe se poveča na 36 vozlov poraba pa naraste na  75 l/h oziroma na prepluto miljo le 2,08 l. Pri hitrosti 45 vozlov se motorji vrtijo z 2200 obrati na minuto. Poraba naraste na 90 l/h a na prepluto miljo ostaja 2 l. Ko ročico plina potisnemo do konca, plovilo postane lahko in dobesedno drvi po vodni gladini. Pri 3100 obratih doseže hitrost 70 vozlov. Poraba naraste na 218 l na uro oziroma na 3,11 na prepluto miljo. Za takšno hitrost plovbe na vodi je pravzaprav poraba goriva izjemno majhna. Da so motorji izjemno ekonomični, se je pokazalo tudi na 17 m dolgi in 25 ton težki barki, ki je pri hitrosti plovbe s tem motorjem porabila zgolj 7 l goriva na uro pri plovbi s hitrostjo 7 vozlov.

Poraba goriva na testu

Hitrost (vozli) Poraba (l/h) Poraba (l/nmi)
27 74 2,00
36 75 2,08
45 90 2,00
70 218 3,11

Videoposnetek testa

Vir: The Boat Show

Ponedeljek 19 Mar 2018

Hinckley Dasher

Hinckley Dasher je 28 čevljev (8,5m) dolgo luksuzno plovilo, ki ga poganja zgolj elektrika.

Dual Imbord electric engine
 Dva vgrajena električna motorja z 80 KM

Stilsko oblikovan, minimalističnih linij a z ogromno najnovejše tehnologije, je čoln, ki pritegne že na prvi pogled. Oblikoval ga je navtični oblikovalec Michael Peters. Pri svojem delu si je pomagal s tehnologijo 3D tiskanja, kar mu je omogočilo oblikovati čoln katerega teža znaša zgolj 2,9 tone. Z električnim pogonom lahko doseže največjo hitrost plovbe 23 vozlov. Pri potovalni hitrosti 20 vozlov pa lahko z enim polnjenjem baterij prepluje kar 40 navtičnih milj, kar je praktično dvakrat več od dosedanjih rešitev.

Dasher ima trup z globoko V obliko dna. Električni motor ima 80 KM, dve li-ion bateriji pa imata kapaciteto 40 kWh. Sta enaki, kot so vgrajene v avtomobil BMW i3. Proizvajalec zagotavlja devet letno dobo delovanja in 9.000 ciklov polnjenja. Baterijo so vodoodporne. Celice so oblikovane v prizme, kar zagotavlja dobro hlajenje in enakomerno razporejanje toplote. So majhne in dobro prenašajo udarce in vibracije.

Električni priklop na obalo je 30 A, če uporabimo dva, potem lahko polnilec bateriji polni s tokom 50 A. Prazne baterije se tako napolnijo v samo štirih urah, kar je nekoliko hitreje, kot se napolni Tesla.

Tehnični podatki:

  • Dolžina čez vse: 8,65 m
  • Širina: 2,65 M
  • Ugrez: 35 cm
  • Teža: 2950 kg
  • Potovalna hitrost: 8 vozlov
  • Hitra potovalna hitrost: 15 – 23 vozla
  • Doseg pri potovalni hitrosti: 40 nmi
  • Doseg pri hitri potovalni hitrosti: 18-22 nmi

Ponedeljek 19 Mar 2018

Volvo Ocean Race 2018

Trenutna situacija, 3.4.2018 ob 09:00

Ekipi Brunel in Dongfeng druga ob drugi plujeta proti cilju v brazilskem mestu Itajai. Brunel, ki uspešno brani svojo vodilno pozicijo že zadnjih 4000 nmi mora do cilja prepluti še 97 nmi. Ekipa Dongfeng se tudi ne predaja. Še vedno ima apetite po prvem mestu v tej etapi. Za ekipo Brunel imajo samo 3 nmi zaostanka. Obe ekipi plujeta proti sever vzdolž brazilske obale. Zaenkrat še plujete v vetrovih, ki pihajo s hitrostmi okrog 20 vozlov, a bliže kot bosta cilju, manj bo vetra. Kdo bo prvi v cilju bo odvisno od taktičnih odločitev tike pred ciljem in natančnega jadranja.

Ekipa AkzoNobel pluje na tretjem mestu. Njihov zaostanek znaša že 254 nmi. Ekipi Turn the Tide on Plastic in MAPFRE, ki sta se vrnili v regato po odpravi težav na jadrih oziroma jamboru, plujeta na začelju. Ekipa Turn the Tide on Plastic pluje s 652 nmi zaostanka, ekipa MAPFRE pa na zadnjem mestu z dodatnimi 80 nmi zaostanka. Obe ekipi se borita s pomanjkanjem vetra v področju visokega pritiska. Vetrovi pihajo zgolj s hitrostjo okrog 5 vozlov, kar zadostuje za hitrost plovbe med 5 in 6 vozli.

Volvo Ocean Race 2018

  Mesto Ekipa Razdalja do cilja  
  1.  Brunel 98,0 nmi  
  2. Dongfeng +2,9 nmi  
  3. AkzoNobel +254,6 nmi  
  4. Turn The Tide on Plastic +652,5 nmi  
  5. MAPFRE +735,0 nmi  
  6. Vestas Prekinil  
  7. Sun Hung Kai/Scallywag Prekinil  

Ponedeljek, 2.4.2018 ob 09:00

Ekipi Brunel in Dongfeng, ki plujeta v ospredju, sta se uspeli izogniti področju visokega zračnega pritiska in brezvetrje, ki se je razširilo severno od Falklandskih otokov. Ekipa Akzonobel pluje na robu področja v šibkih vzhodnikih in zaostaja 188 nmi. Ekipi Turn The Tide On Plastic in MAPFRE pa sta žal obtičali v sredini področja in se premikata s hitrostjo zgolj 2-3 vozle. Njuna razdalja do vodilnih se povečuje iz ure v uro in trenutno znaša že preko 330 nmi.

Vodilni ekipi imata več sreče. Ujeli sta jugovzhodnik, ki piha s hitrostjo okrog 25 vozlov. Njuna hitrost plove je skoraj enaka hitrosti vetra. Ker plujeta na sever, skoraj direktno proti cilju, je tudi njuna hitrost približevanja cilju enaka hitrosti plovbe. Do cilja ju loči le še 670 nmi.

Ekipa MAPFRE, ki pluje na trenutno zadnjem mestu s popravljenim jadrom, ima dva cilja. Najprej si želi varno pripluti v cilj, drugi cilj pa je obdržati čim večjo prednost v skupni razvrstitvi pred drugo uvrščeno ekipo Dongfeng. Trenutno razlika znaša 5 točk. Ker se bodo za etapo delile dvojne točke ter dodatne bonus točke, je uvrstitev na cilju izjemno pomembna.

Charles Caudrelier iz ekipe Dongfeng je pravkar sporočil z jadrnice: "Plujemo, da bi zmagali to etapo. Paziti moramo, da ne naredimo kakšne napake. Vetrovi zopet pihajo močno. Najti moramo pravo ravnotežje. Pluti moramo hitro a varno."

Nedelja, 1.4.2018 ob 16:00

Brunel in Dongfeng bijeta bitko za zmago v 7. etapi regate. Do cilja ju loči še 880 nmi. Ekipa Brunel pluje le 13 nmi pred Dongfengom, medtem ko ekipa Akzonobel na tretjem mestu zaostaja že skoraj 70 nmi.

7. etapa preko južnega oceana je zdesetkala floto. Ekipa Scallywag je izgubila sojadralca, ekipa Vestas je ostala brez jambora, ekipa MAPFRE je strgala glavno jedro in pluje z na roke zašitim jadrom, ekipa Turn The Tide On Plastic je polomila križ na jamboru. Le tri ekipe v ospredju so 6000 nmi južnega oceana preplule brez večjih tehničnih težav.

Ekipa MAPFRE z zašitim jadrom nadaljuje plovbo proti cilju
Foto: Ugo Fonolla/Volvo Ocean Race

Ekipa Vestas je včeraj uspešno pristala na Falklandskih otokih. Ostali ekipe že vse plujejo proti severi, proti cilju v mestu Itajai. Ponoči je ekipa Dongfeng uspela prehiteti ekipo Brunel. Bouwe Bekking je plul izjemno dobro in izkoristil nekoliko boljši kot v veter ter se ob 13.00 uri (UTC) vrnil v vodstvo in si zopet nabral 13 nmi prednosti.

"Capey (kot kličejo svojega navigatorja), je bil celo noč buden. Ves čas je pil kavo. Na preži je bil kot sokol. Prečil si prehitro in izgubil proti Dongfengu", prečil si prepozno in zopet izgubil proti Dongfengu. Vse skupaj je bila prava trgovina. Če bi pluli bolj vzhodno, bi bil tlak ugodnejši za nas, če bi pluli bolj zahodno, bi imeli bolj ugoden, saj se veter obrača v obratni smeri od urinega kazalca v sistemih visokega zračnega pritiska. No na koncu mislim, da smo pluli pravilno. Ko smo zadnjič prečili, smo daleč za nami videli luč na vrhu jambora. To so bili naši nasprotniki. Bili so za nami!", je povedal Bouwe Bekking, skiper jadrnice Brunel.

Ekipa Vestas se trenutno ukvarja z logističnimi problemi. Zaradi zlomljenega jadra je te etape verjetno konec. Jadrnico bodo poizkusili pravočasno pripeljati v Itajai in jo usposobiti za 8. etapo.

Sobota, 31.3.2018 ob 10:00

Neizprosen ocean terjal še eno žrtev. Ekipa Vestas je ostala brez jambora. Z jadrnice so sporočili, da je posadka nepoškodovana in ni v nevarnosti.

Jadrnica Vestas je ob 15:59 ostala brez jambora. Kontrolni center so o nesreči obvestili že ob 16:15 uri (UTC). Sporočili so, da so morali zlomljen jambor odrezati, da se ne bi poškodoval še trup jadrnice. Trenutno so 100 nmi jugovzhodno od Falklandskih otokov. Prisiljeni so bili prižgati motor. Počasi plujejo proti otočju. Ko je prišlo do nesreče, so jadrali v vetrovih, ki so pihali s hitrostjo 25-30 vozlov, valovi pa so dosegali višino 3m. Ostale ekipe so obvestili o nezgodi, v kolikor bo ekipa Vestas potrebovala pomoč. Obveščen je tudi Center za usklajevanje iskanja in  reševanja na morju. Ekipa Vestas se je zunanji pomoči zaenkrat odpovedala in upa, da bodo lahko pristali na otočju brez pomoči.

Težava tudi na jadrnici Turn The Tide On Plastic

Z jadrnice Turn The Tide On Plastic so sporočili, da imajo težave s snastjo. Prisiljeni so bili zmanjšati površino jader in pluti počasneje. Po podrobnem pregledu jambora in snasti so ugotovili, da imajo okvarjen križ in da plovba s polno obremenitvijo ni več varna. Dokler ne bodo ugotovili, kako odpraviti napako, bodo nadaljevali s polovično obremenitvijo.

Volvo Ocean Race 2018

Petek, 30.3.2018 ob 09:00

Pet plovil je že mimo rta Horn, medtem, ko je morala ekipa MAPFRE prekiniti tekmovanje zaradi okvare na jamboru.

Ekipa MAPFRE se je zasidrala v zaščitenem zalivu otoka Freycinet zaradi okvare na njihovem jamboru. Že pred petimi dnevi je del drsnika na jamboru odstopil. Ekipa je reševala problem na različne načine, da je okvara kar najmanj oteževala njihovo jadranja. Le 2000 nmi pred ciljem je moral skiper Xabi Fernandez sprejeti težko odločitev in prekiniti tekmovanje. Ob 18.32 uri (UTC), ko so pluli le 6 nmi daleč od rta Horn. Poleg okvare drsnika se jim je glavno jadro razpolovilo. Zapluli med otoke na jugu Južne Amerike. Na otoku Freycinet so jih čakali trije člani kopenske posadke, ki so jim pomagali popraviti drsnik in glavno jadro.

Ekipa, ki prekine tekmovanje, lahko vključi motor, poišče zunanjo pomoč ali vzame dele za popravilo plovila. Prekinitev tekmovanja mora trajati vsaj 12 ur. Po opravljenem popravilu, se mora ekipa vrniti na pozicijo, kjer so bili, preden so prekinili tekmovanje.

Če pogledamo trenutno pozicijo jadrnic, vidimo, da je ekipa MAPFRE že odpravila poškodbe in se vrača v regato. Trenutno ima za vodilno ekipo Brunel 272 nmi zaostanka.

Četrtek,  29.3.2018 ob 17:00

Ekipa Brunel pravkar pluje mimo rta Horn. Vetrovi so padli in tokrat je za spremembo plovba mimo zloglasnega rta bolj mirna, kot je bilo zadnjih 24 ur plovbe po južnem Pacifiku. Ker vetrovi pihajo z bistveno manjšimi hitrostmi, kot so zjutraj, se je flota zbližala. Razdalja med vodilno ekipo Brunel in Turn The Tide on Plastic, ki pluje na zadnjem mestu, se je v 10 urah zmanjšala s 141 nmi na samo 85.

Volvo Ocean Race 2018

Bouwe Bekking skiper jadrnice Brunel je iz bližine rta Horn sporočil: "Posadka je zelo, zelo, zelo utrujena. Čeprav vodimo se ne počutimo kot da se nam mudi. Izguba Johna Fisher-ja je še vedno v naših mislih in priznati moram, da nanj pomislim vsako uro večkrat."

Četrtek, 29.3.2018 ob 09:00

Ekipa Brunel se je odločila, da pluje najbolj severno, proti zahodnim obalam Južne Amerike in odločitev je bila očitno prava. V zadnjih 24 urah so se v močnih zahodnikih cilju približali za 440 nmi. Prednost pred zasledovalci so povečali za dodatnih 30 nmi. Ekipa Vestas, ki pluje na drugem mestu, trenutno zaostaja že 91 nmi. Le 2 nmi za njimi je prvi rdeči čoln, ekipa Dongfeng, dodatnih deset pa zaostaja drugi rdeči čoln, ekipa MAPFRE. Na petem mestu pluje ekipa Turn The Tide On Plastic, na zadnjem pa ekipa Akzonobel s 141 nmi zaostanka. Ekipa Brunel je od rta Horn oddaljena slabih 200 nmi. Hitrost plovbe znaša okrog 20 vozlov, zato lahko predvidevamo, da bodo kot prvi rt obpluli okrog 19.00 ure zvečer.

Zadnjih 24 ur so ekipe plule v zahodnikih, ki so presegali 40 vozlov. Spremljali so jih visoki valovi in plovba z vetrom po podivjanem morju je bila izjemno naporna.

Skiperka Dee Caffari z jadrnice Turn the Tide on Plastic je opisala atmosfero na jadrnici: "Veliko solza smo pretočili ob izgubi Fisherja. Bil je prijatelj in podpornik. Bil je nadarjen jadralec, ki je počel, kar je ljubil. To nas tolaži v tej težki situaciji. Gledamo v nebo pred sabo in vidimo še eno dušo izgubljenega jadralca, ki se dviga v nebo."

Ekipa Sun Hung Kai/Scallywag, ki je močno potrta zaradi izgube člana posadke Johna Fisherja, pluje proti obalam Čila. Poiskali bodo primerno zavetrje ter si poizkušali opomoči po tragični nesreči.

Sreda, 28.3.2018 ob 09:00

Včerajšnji tragični padec Johna Fisherja v morje (Tragedija na Južnem Pacifiku - MOB) je zasenčil dogajanje na regati. Ostale ekipe se niso vključile v reševanje, saj so bile preveč oddaljene, da bi lahko pravočasno pomagale. Vremenske razmere so bile zelo zahtevne in plovbe nazaj, proti točki, kjer je v morje padel člane ekipe Scallywag, bi bila prenevarna. Ekipe so s grenkim priokusom nadaljevale regato. Trenutno plujejo v močnih zahodnikih, ki presegajo hitrosti 35 vozlov, proti rtu Horn. V zadnjih 24 urah, so se cilju približali za dobrih 300 nmi. V ospredju je ekipa Brunel, ki je svojo prednost povečala za dodatnih 20 nmi. Na drugo mesto se je povzpela ekipa Vestas, ki ima 53 nmi zaostanka. Le nekaj milj za njo pluje ekipa Dongfeng, ki je izgubila eno mesto. Najbolj južno med vsemi ekipami pluje MAPFRE. Za Brunelom zaostaja 62 nmi in trenutno pluje v najmočnejših vetrovih. Ekipi Tun The Tide On Plastic in Akzonobel plujeta z zaostankom dobrih 80 nmi.

Torek, 27.3.2018 ob 09:00

Zgodilo se je najhuje, kar se lahko zgodi na Južnem oceanu. Član posadke jadrnice Sun Hung Kai/Scallywag je padel v morje. Nesreča se je zgodila v bližini točke Nemo, točke, ki je do najbližjega kopna oddaljena 2688 km in reševanje je skoraj nemogoče.

Kaj se je dogajalo na Južnem oceanu?

Včeraj so z jadrnice Scallywag sporočili tragično novico, da je eden izmed njihovih članov posadke padel v morje ob 13:42. Posadka jadrnice in Center za koordinacijo reševanja na morju so nemudoma pričeli z iskanjem Johna Fisherja. K sreči je imel jadralec na sebi obleko in opremo za primer padca s krova. Ostali člani posadke so varni.

Nesreča se je zgodila 1400 nmi zahodno od rt Horn. Veter piha s hitrostjo 35 vozlov, valovi so visoki, temperatura morja pa je zgolj 9 stopinj. Vremenska napoved predvideva poslabšanje vremena. Organizacijski odbor regate se je odločil, da v reševalno akcijo ne bo vključil katerega izmed ostalih plovil regate. Najbližja ladja pluje približno 400 nmi stran od kraja nezgode. Center za reševanje je že stopil v kontakt z ladjo in jih zaprosil, da spremenijo smer plovbe in se vključijo v reševanje. Organizator išče pomoč tudi pri drugih ladjah, ki plujejo v bližini.

V kratkem bo ekipo zajela noč. Možnosti, da najdejo jadralca živega so izjemno majhne. Ekipa Sun Hung Kai/Scallywag je pravkar sprejela težko odločitev in se obrnila z vetrom proti obali Južne Amerike, kjer je najbližje varno kopno. Do obale jih loči še 1200 nmi. Več informacij sledi.

Volvo Ocean Race 2018

Ponedeljek, 26.3.2018 ob 09:00

Flota jadrnic je skozi najhujše. Fronta, ki jih je zajela na Južnem oceanu je za njimi. Vetrovi, ki so pihali s hitrostmi preko 40 vozlov, temperature okrog ničle in temperatura vode okrog 3 stopinje in sneg se počasi oddaljujejo. Pogoji za jadralce niso bili prizanesljivi.

»30+ vozlov vetra, morje ima zgolj 3 C, sneg in visoki valovi. Sprašujem se o svojih življenjskih možnostih. Zelo pomembno je,da na krovi obdržimo dobro moralo.«, je povedal Henry Bomby na krovu jadrnice Turn The Tide on Plastic, ki trenutno pluje na četrtem mestu.

Z njim se je strinjala tudi skiperka Dee Cafari: »Hladno je. Hladno je na krovu in hladno je v kabini. Zrak ima 3 stopinje Celzija in voda zgolj 4. Prste in lica imamo ledene. Pričakujemo lahko še hujše. Spet prihaja fronta z vetrovi med 40 in 50 vozli. Pričakujemo lahko še višje valove.«

Petek, 23.3.2018 ob 09:00

Jutranja sprememba v vodstvu. Dongfeng, ki je včeraj plul na tretjem mestu z zaostankom 10 nmi, se je zavihtel na prvo mesto. Pravzaprav je nad južnim Pacifikom, kjer pluje flota ravno padal noč in Dongfeng si je prednost ene milje pred zasledovalno ekipo MAPFRE priboril preko dneva. Z ugodnimi vetrovi se je v 24 urah celotni floti uspelo cilju približati za 530 nmi.

 Novinar Martin Keruzore o poškodbi na krovu jadrnice Dongfeng

Ekipe so včeraj zaplule v tiste prave zahodnike, ki so značilni za oceane na teh zemljepisnih Širinah. »Furious fifties« oziroma slovensko »Besne petdeset« so prinesle značilne vetrove zahodnih smeri. Trenutno plujejo v jugozahodnikih, ki pihajo s hitrostmi okrog 25-30 vozlov. Vsi se trudijo pluti čim bolj južno, kjer so vetrovi najmočnejši. Plovbo globlje proti jugu jim omejuje Antakrtična cona prepovedane plovbe, zaradi nevarnosti ledenih gora, ki se dvigajo z juga, z Antarktike proti severu. Njihova plovba v zadnjih 24 urah je podobna odbijanju žogice od stene. Plujejo proti jugu vse do meje prepovedane plovbe, nato morajo prečiti in spremeniti smer proti severovzhodu. Severneje kot plujejo, šibkejši so vetrovi in ponovno je treba prečiti in pluti proti jugovzhodu. Takšno jadranje jih verjetno čaka še naslednjih 10 dni, ki jih bodo potrebovali za plovbo do rta Horn na skrajnem južnem delu Južne Amerike.

Zahodni vetrovi povzročajo visoke valove, ki premetavajo plovila in se prelivajo preko krova. Eden izmed valov, ki je treščil v jadrnico Dongfeng je močno zazibal plovilo in. Novinar Martin Keruzore, ki je stalni poročevalec z jadrnice, je padel in se poškodoval. Kakšno je življenje na krovu, s kakšnimi pogoji se srečujejo na Južnem Pacifiku, si lahko ogledate v videu.

Jadralci se počasi približujejo točki »NEMO«, toki, ki je najdlje oddaljena od kopna na svetu. Do najbližjega kopna je oddaljena 2688 km (1450 nmi). Plovba v tem področju je najbolj nevarna. V primeru nezgode je reševanje skoraj nemogoče. Plovnih poti ni, helikopterji imajo premajhen domet, zato je previdnost izjemno pomembna. Več o točki na tej povezavi "TOČKA NEMO".

Četrtek, 22.3.2018 ob 09:00

Zadnjih 24 ur južnega Atlantika je bilo izredno hitrih. Jadralci so pripluli do Arktične cone prepovedane plovbe. Dosegli so 54 južni vzporednik, sedaj pa se dvigujejo nazaj proti 53-tem, zaradi meje dovoljene plovbe. V 24 urah so prepluli preko 500 nmi in se praktično toliko tudi približali cilju. Izjemno dobro je jadrala ekipa AkzoNobel, ki se je zavihtela v vodstvo. Ekipa Vestas, ki je včeraj vodila, je zaostala 15 nmi in zdrsnila na četrto mest. Druga je ekipa MAPFRE in le miljo za njo drugi rdeči čoln Dongfeng. Ekipi Turn the Tide On Plastic in Sun Hung Kai/Scallywag sta pluli nekoliko počasneje od vodilnih in svoj zaostanek povečali na 38 oziroma Scallywag na 55 nmi.

Na južnem Pacifiku je trenutno noč. Piha severozahodnik (več o zahodnikih na južni polobli si lahko preberete na tej povezavi) s hitrostjo okrog 25 vozlov, kar zadostuje za plovbo s hitrostjo med 23 in 27 vozli. Ker plujejo skoraj direktno proti vzhodu, je tudi hitrost približevanja cilju približno enako.

»Smo povsem na jugu, Plujemo tik ob področju južne ledene fronte in dobesedno drvimo proti vzhodu. Tu na jugu je hladno, kot jeseni na Nizozemskem a sonce sije kot na Mediteranu. Pogoji za jadranje so odlični. Nikolai in jaz se počutiva, kot bi bila doma. Martine je manj zadovoljna. Hladno vreme ji ni po godu. Oblečene ima že vse možne plasti oblačil. Drugače pa je vzdušje na krovu dobro. Vsi se trudimo po najboljših močeh in si pomagamo.«, je zapisal Simeon Tienpont, skiper ekipe AkzoNobel.

Sreda, 21.3.2018 ob 09:00

Včerajšnje jadranje je bilo hitro. Ekipe so ves čas plule proti jugu, da bi dosegle ugodne vetrove v področju «Besne petdesete (Furious fifties)«. Ko so dosegle približno 52 južni vzporednik, so pričele spreminjati smer proti jugovzhodu. V vetrovih, ki so pihali s hitrostmi med 20 in 25 vozli, so do danes prijadrali vse do 53 južnega vzporednika. Hitro se bližajo »arktični coni prepovedane plovbe«, ki je med 54 in 55 južnem vzporedniku. Temperatura morja se je spustila na vsega 10-12 stopinj.

Prvi del plovbe je najuspešnejše odplula ekipa Vestas. Trenutno imajo najboljšo pozicijo. Nahajajo se najbolj vzhodno in najbolj južno. Njihova prednost pred zasledovalci ni velika. Ekipa AkzoNobel se je z s tretjega mesta povzpela na drugo in zaostaja 4 nmi. MAPFRE je zaostala nekoliko več in pluje s 7 nmi zaostanka. Brunel in Dongfeng zaostajata še 2 milji več, le ekipi Turn The Tide on Plastic in Sun Hung Kai/Scallywag, sta zaostali nekoliko več in plujeta 17 nmi za vodilno ekipo.

»Trenutno plujemo zelo dobro. Celotna flota je blizu skupaj in vsi imamo dobre pogoje za jadranje. Vsako menjavo na krovu opaziš, da temperature padajo in vsakič je potrebno obleči eno oblačilo več.«, je zapisal Simeon Tienpont z jadnice AkzoNobel.

Nekaj milj za njimi pluje jadrnica Turn The Tide On Plastic. Skipperka Dee Caffari je opazila, da večina njene posadke pluje najjužneje, kot pluli do sedaj:

»Uspelo nam je. Končno smo v področju »Besne petdesete«. Poslovili smo se od področje »Rjovečih štirideset« in zapluli najbolj južno kot je večina moje posadke plula do sedaj. Ko smo v tretji etapi pluli po Južnem oceanu, sem posadki dejala, da nismo pluli v Južnem oceanu, če nismo zapluli iz področja »Rjovečih štirideset«. No sedaj pa smo dovolj južni in lahko rečemo, da plujemo v Južnem oceanu.«

Torek, 20.3.2018 ob 09:00

Šprint proti jugu se nadaljuje.. Vse ekipe so še vedno blizu druga drugi. Preko včerajšnjega dneva oziroma naše noči, so v močnih severovzhodnikih pluli proti jugu. Cilju so se približali za dobrih 300 nmi, prepluli pa so jih približno polovico več. S petega mesta se je na vrd povzpela ekipa Vestas. S prednostjo slabe milje plujejo pred ekipo MAPFRE: Akzonobel pluje na tretjem, Dognfeng pa je iz drugega padel na četrto mesto. Brunel in Turn the Tide on Plastic plujeta prav tako zelo dobro. Vse ekipe imajo za vodilno zaostanek manjši kot 6 nmi. Ekipa Sun Hung Kai/Scallywag si je edina nabrala nekaj več zaostanka in pluje 23 nmi za ekipo Vestas. Dirka proti jugu se bo nadaljevala vse dokler ekipe na zaplujejo v področje južnih zahodnikov, ki jih čakajo v področju 50° južno.

Volvo Ocean Race 2018

Ponedeljek, 19.3.2018 ob 09:00

Rdeči čolni diktirajo plovbo proti jugu. Ekipa MAPFRE in Dongfeng sta trenutno v vodstvu z minimalno prednostjo. Kot kaže bosta to ekipi ki jih bo treba budno spremljati v 7. etapi regate.

Začetek regate je bil zelo intenziven. V zalivu Hauraki na vzhodni strani Nove Zelandije je zapihal močan vzhodnik s hitrostjo dobrih 30 vozlov. 24 ur so morali pluti v veter. Valovi so udarjali v trupe plovil in se prelivali preko krova. Spanje je bilo nemogoče, želodci so bili močno pretreseni in napor se bo sigurno poznal v jadranju v naslednjih treh tednih.
Danes se je vse to končalo. Vetrovi so se umirili in flota je že priplula mimo rta East na koncu polotoka Coromandel. Ekipe so spremenile smer plovbe in se obrnile proti jugu. Plujejo ob vzhodni obali Nove Zelandije v vetrovih, ki pihajo s hitrostmi med 10 in 15 vozli. MAPFRE in Dongfeng imata majhno prednost treh milj pred zasledovalnima čolnoma ekip AkzonNobel in Brunel. Še nekoliko več zaostajata ekipi Turn the tide on PLastic in Vestas, na zadnjem pa pluje ekipa Scallywag.

»Etapo smo pričeli slabo. Štart je bil slab.  Ves čas se trudimo, da nadomestimo izgubljeno. Do sedaj nismo spali. To sigurno ne bo dobro vplivalo na nadaljevanje plovbe in na priprave za plovbo v področju »Besne petdesete« (Furious Fifties). Vsekakor se pripravljamo, kaj nam pa preostane. To je smisel regate!«, je povedal David Witt, skipper ekipe Scallywag.

Nedelja, 18.3.2018 ob 11:00

Danes ponoči ob 02.00 oziroma ob 14.00 po lokalnem času je vseh sedem ekip izpred novozelandsekga Aucklanda pričelo sedmo etapo regate. Podali so se na 7600 nmi dolgo plovbo preko južnega Pacifika, mimo zloglasnega rta Horna v Atlantski ocean, kjer bodo ob vzhodni obali Brazilije pluli do cilja v mestu Itajai.

Začetek regate pred Aucklandom, ki mu domačini rečejo tudi mesto jader, je bil spektakularen. Sijalo je sonce in veter je pihal s hitrostjo 20 vozlov. Odhod flote na najdaljšo etapo regate je pozdravilo več kot tisoč plovil na morju in preko 500.000 gledalcev na kopnem. Najbolj je pričela ekipa MAPFRE, ki je tudi vodilna v skupnem seštevku. Sledila jim je ekipa Dongfeng, Brunel je izpred Aucklanda izplul kot tretji in Turn the Tide on Plastic kot četrti.

Pričetek 7. etape pred Aucklandom

Vsi jadralce se zavedajo, da bo to ena najtežjih etap. Čakajo jih ekstremni pogoji južnega Pacifika, hladno vreme in celo ledene gmote. Organizator je področje dovoljene plovbe omejil na 59 južni vzporednik. Ekipe bodo lahko plule z vetrom v zahodnih vetrovih. Pluli bodo lahko v tako imenovanih Rjovečih štirideset (Roaring Forties) in Besnih petdeset (Furious Fifties), stabilnih zahodnih vetrovih, ki pihajo na južni polobli. Ekipe južneje ne bodo smele pluti zaradi možnosti ledenih gor, ki se gibljejo v območju Antarktike in ogrožajo varnost plovbe.

Plovba v teh neobljudenih področjih bo zelo hladna. Pluli bodo tudi mimo točke Nemo, ki je najbolj oddaljena točka od kopna na svetu. To je točka, kateri  so bliže vesoljske postaje, kot kopno.

"To je del sveta, kjer skiperji v ospredje postavimo posadko pred jadranjem. Plovba v tem področju je nekaj posebnega. Morje je veliko, vetrovi so močni in pluti je treba pametno.", je dejal Charles Caudrelier, skiper ekipe Dongfeng.

Za plovbo preko južnega Pacifika, do rta Horn, bodo jadralci predvidoma potrebovali 11 dni, v cilj v brazilskem mestu Itajai pa naj bi pripluli med 4. in 6. aprilom.

 

Foto: Volvo Ocean Race

Nedelja 18 Mar 2018

Liam Orel, JureOrel, JZS, FINN

Danes se je v Cádizu v Španiji končalo Evropskego prvenstvo razreda finn, ki se ga je udeležilo 96 jadralcev razreda finn iz 33 držav, med njimi 12 olimpijcev iz Ria, trije nekdanji svetovni prvaki in trije nekdanji evropski prvaki, tudi branilec naslova evropskega prvaka Jonathan Lobert iz Francije in bronasti medalist iz Londona leta 2012.

Iz Slovenije sta se Evropskega prvenstva udeležila naša mlada finnaša, brata Jan in Liam Orel, ter med skoraj 100 jadri razreda finn na koncu zasedla Liam Orel 56. mesto, Jan Orel pa 61. mesto, če upoštevamo le evropsko floto 74 jadralcev pa sta bila na 44. in 49. mestu.

Od ponedeljka do petka, 12. do 16. marca, je bilo načrtovanih 10 regat - po dve na dan, nato pa sobotna regata za medalje in finalna regata za vse ostale. Zaradi izjemno zahtevnih razmer so organizatorji uspeli izpeljati le 8 regat do petka, nato pa v soboto samo regato za medalje med najboljšimi desetimi, za ostale pa finalna regata pri vetru z močjo 30 vozlov ni bila izvedena.

Liam Orel, JureOrel, JZS, FINN
Jan Orel (SLO99) v Cádizu

Naša mlada jadralca Liam in Jan Orel sta na tem prvenstvu jadrala dobro ter vseskozi ostajala pri vrhu druge polovice celotne flote. V izjemno zahtevnih pogojih sta bila prave bitke na valovih.

"Val se dvigne do 3-4m, na njem pa še nekaj manjših od 1-1,5m. Izkušnje so sicer enkratne, Evropsko prvenstvo pa je za letos samo ena izmed regat v ciklusu treningov in priprav čez zimo. Napredek na polju je viden!" je ob tem povedal vodja odprave Jure Orel.

Evropsko prvenstvo se je zaključilo v soboto, ko so se jadralci na regatno polje zaradi slabe vremenske napovedi podali že zelo zgodaj ter začeli z regato za medalje. Na koncu je prvak postal Edward Wright iz Velike Britanije, vseskozi vodilni Nizozemec Nicholas Heiner se je moral sprijazniti s srebrno medaljo, tretji pa je bil Šved Max Salminen, naša jadralca pa sta obdržala uvrstitve skupno Liam Orel 56. mesto, Jan Orel 61. mesto, če upoštevamo le evropsko floto 44. in 49. mesto, v kategorji U23 pa 14. in 18. mesto.

Liam Orel: "Evropsko prvenstvo v Cádizu je bilo zelo zahtevno zaradi močnega vetra in velikega vala. Kljub temu sem odjadral po svojih najboljših močeh in odnesel veliko novih izkušenj. Prvenstvo sem zaključil na 56. mestu v floti skoraj 100 jadrnic. Takoj po prvenstvu pa bom končno dobil svoj, dober jambor, ki je z Miami-ja prispel prepozno, zato sem tukaj jadral z izposojenim."

Eldina Knez, JZS

Sobota 17 Mar 2018