Prejšnji teden, natančno 6.3.2018, so z kontejnerske ladji Maersk Honam sporočili, da je na ladji izbruhnil požar. Ladja je plula iz Singapurja proti Sueškemu kanalu. Ob izbruhu požara se je nahajala v Arabskem morju približno 900 nmi kraja Salalah v Omanu. Na krovu je nosila 7860 kontejnerjev.

Posadka ladje je poizkušala požar najprej pogasiti sama. Ker ga niso uspeli pogasiti niti omejiti so z ladje poslali nujen klic ob 15.20 uri (UTC). Proti njim je takoj zaplula ladja ALS Ceres, ki se je nahajala najbliže, ki je do ladje priplula v treh urah. Ob 18.30 so uspeli 23 članov posadke evakuirati z goreče ladje. Štirje so žal ostali pogrešani.

Naslednji dan so na kraj nesreče priplule še nekatere druge ladje, ki so bile pripravljene nuditi pomoč. Naslednji dan, 7.3. je prišlo na krovu ladje Maersk Honam, do močne eksplozije in ogenj se je razširil. Na kraj nesreče je kot prvo reševalno plovilo priplulo plovilo Indijske obalne straže, ki je pričelo z gašenjem požara. Do naslednjega dne je na kraj nesreče priplulo več vlačilcev, ki so uspeli požar omejiti. Še vedno so pogrešali štiri člane posadke. Ker ni bilo nobenih natančnih novic s kraja nesreče, so predvidevali, da se reševalci če niso vkrcali na gorečo ladjo. Naslednji dan so reševalci poročali, da se je ogenj na ladji polegel in da imajo ladjo pod kontrolo. 11.3. se je ladja nahajala 760 nmi jugozahodno od mesta Mombai v Indiji. Včeraj zjutraj so iz podjetja Maersk sporočili, da so našli tri trupla pogrešanih mornarjev. Niso jih še identificirali zato še ne vedo natančno kateri trije od štirih pogrešanih mornarjev so. Sporočili so le, da sta med pogrešanimi mornarji dva Filipinca, en Indijec in en Južnoafričan.

Med rešenimi člani posadke, so bili številni poškodovani. Nekateri so utrpeli poškodbe v požaru, nekateri pa, ko so skakali z ladje v morje, da so se rešili. Vsem so nudili potrebno medicinsko pomoč, takoj ko so jih dosegle reševalne ladje. Kontejnerji v prednjem delu ladje so popolnoma zgoreli. Po informacijah ladjarja so se v nekaterih od njih nahajali toksični plini in vnetljive snovi. Predvidevajo, da zadnjega pogrešanega člana posadke ne bodo več našli živega. Aktivno iskanje pogrešanega na morju, kjer se je zgodila nesreča je prekinjeno. Še naprej ga bodo iskali na ladji.

Torek 13 Mar 2018

Evinrude, proizvajalec izvenkrmnih motorjev je s svojim sistem za enostavno manevriranje z dvema motorjema, stopil korak bliže kupcem.

Sisteme za pomoč pri manevriranju plovila v ozkih prehodih, marinah in pristaniščih poznamo že iz večjih plovil . Pred več leti so jih predstavili proizvajalci, kot so Volvo Penta s svojim IPS pogonom in upravljavsko palico, sledil je Mercruiser z Zeus pogonom in Mercury z Axius-om, Yamaha, SeaStar Solutions in drugi.

Svoj sistem za enostavno krmiljene je pred časom predstavil tudi Evinrude a njihova rešitev je bila zelo draga. Cena se je pričela pri 13.000 EUR in se je gibala vse do 32.000 EUR glede na število izvenkrmnih motorjev, ki ste jih vgradili na plovilo. Z letošnjim letom pa je Evinrude ponudil cenovno ugodno in dostopno rešitev iDock, ki bo za dva motorja z močno med 150 in 300 KM znašala zgolj 5.500 EUR.

Pri Evinrude so poskrbeli za enostaven sistem, ki ne potrebuje dodatnih predelav. Gre za sistem, ki ga enostavno priključimo in ga lahko takoj uporabljamo.

Sistem vključimo z enostavnim pritiskom na gumb. iDoc se aktivira in sporoči krmarju, da za nadzor plovila uporabi krmilno palico. Z njeno pomočjo enostavno premikamo plovilo v želeni smeri. Premikamo ga lahko bočno, naprej in nazaj, lahko ga obračamo na mestu. Omogoča tudi bočno premikanje zgolj premca ali krme plovila. Za natančnost delovanja skrbi žiroskopska stabilizacija, ki kompenzira sunke vetra in morski tok, ter skrbi za natančno vodenje plovila v želeni smeri. Vgrajen je tudi sistem, ki na vašo željo poveča potisk posameznega motorja in manevriranje postane hitrejše oziroma agresivnejše.

 

 Test sistema iDock

Ponedeljek 12 Mar 2018

Ilmor Marine je na salonu plovil v Miamiu predstavil nov vgradni motor z močjo 483.

Ilmor Marine MV-8 je nov osem valjni motor s prostornino 7400 cm3. Je najmočnejši motor iz njihove tovarne in bo na voljo z močmi med 430 in 520 KM. Pri razvoju motorja so poskrbeli za dva ključna elementa, ki jih potrebuje vsak moderen navtični motor. To sta zanesljivost in ekološka osveščenost. Motor ima vgrajen katalizator, vsi notranji deli pa so izdelani iz materialov, ki bodo zagotavljali dolgotrajno uporabo s skoraj nič oziroma zelo malo vzdrževanja. Motor ustreza standardom EPA, CARB in EU standardom o emisijah toplogrednih plinov. Proizvaja kar 70% manj ogljikovega monoksida kot konkurenčni motorji s primerljivo močjo. Motor bo zato izjemno priljubljen za vodne športe, saj bodo smučarji na vodi, wake-bordarji in drugi uživali v čistejšem zraku.

Vsak Ilmor Marine M-8 motor je ročno izdelan in ustreza visokim standardom, kot so potrebni za vozila v IndyCar seriji.

Ponedeljek 12 Mar 2018

Nizozemska ladjedelnica Oceanco je predstavila nov koncept 115m dolge jahte Tuhara. Futuristična jahta izjemnih dimenzij je svojo obliko podedovala od majhnega a okretnega polinezijskega kanuja. Lobanov Design je oblikoval unikatno zunanjo podobo plovila. Za notranjost je poskrbel oblikovalec Achille Salvagni, za pogon, ki bo hibriden, pa je poskrbelo podjetje BMT Nigel Gee Naval Architects. ...

Ponedeljek 12 Mar 2018

Internautica ostaja na Jadranu pomemben pokazatelj smernic razvoja  v navtični industriji. Od jaht do športnih in napihljivih čolnov, od katamaranov do jadrnic, od elektronike in navtične opreme do mode – na sejmu lahko obiskovalci spoznavajo novosti svojih najbolj priljubljenih blagovnih znamk, kot so: Absolute, Adler, Azimut, Bayliner, Cranchi, Dreamline, Elan, Ferretti, Fountaine Pajot, Greenline, Hanse, Invictus, Jeanneau, Marex, Monterey, Nomadream, Pershing, Quicksilver, Riva, Sessa, Sea Ray, Solaris, Windy in še mnogih drugih.

Internautica 2018, ki bo v dneh od 17. do 20. maja, tudi letos organizirana v Marini Portorož, je pravzaprav že na obzorju in v nadaljevanju predstavljamo nekaj pomembnejših informacij.

Izjemno pozitiven odziv poslovnih partnerjev, ki so v letošnjem letu izrazili odločitev za sodelovanje, je za prireditev odlična popotnica in posledično bo Internautica prvič  potekala tudi na dodatnih razstavnih površinah, kar bo tako razstavljavcem, kot tudi obiskovalcem zagotovilo nepozabno sejemsko izkušnjo.

Že znane obstoječe razstavne površine marine bodo povezane s takoimenovanim »otokom« Marine Portorož, na katerem bo poleg igrišča za odbojko na mivki in bara zagotovljen dostop do ponudbe avtodomov, mobilnih hiš in opreme za prebivanje na prostem. Prav tako bosta na »otoku« pripravljena štart in cilj SUP državnega prvenstva, tako da bodo vsi, ki bi želeli spremljati tekmovanje, lahko uživali v nemotenem ogledu.

Na razširjenih razstavnih površinah bo letos bistveno več razstavljavcev in pregled nad navtičnimi novostmi bo še bolj pester. Na sejmu bo mogoče na enem mestu najti vse, kar potrebujete, ne glede na to, ali kupuje plovilo, avtodom, mobilno hišo, navtično opremo ali drugo. Na Internautici 2018 se bo predstavilo več kot 200 novih plovil, med njimi tudi večtrupci, motorna, športna in jadralna plovila, vse od najmanjših napihljivih čolnov do najprestižnejših jaht večjih dimenzij.

Izbor plovil za prestižno nagrado »Jadransko plovilo leta« je postal že tradicionalen dogodek Internautice. Nagrada bo tudi v letu 2018 podeljena najboljšim plovilom pretekle sezone. Mednarodna strokovna žirija, sestavljena iz navtičnih strokovnjakov in predstavnikov uglednih navtičnih publikacij kot so Navtika plus (Slovenija), More magazin (Hrvaška), Yachts Croatia (Hrvaška), Nautički magazin (Srbija), Barche (Italija), Nautika magazin (Srbija) in Internautica bodo podali strokovno mnenje in pripravili izbor nagrajencev. Glede na vsakokraten odličen izbor velja podelitev za vrhunski dogodek, ki pritegne pozornost širše množice in strokovne javnosti.

Naslednja novost je partnerstvo Internautice z Lexusom. Obiskovalcem bo omogočen ekskluziven dostop do najnovejšega vozila Lexus RX hibrid, ki združuje delovanje  bencinskega motorja z elektromotorjem in hibridno tehnologijo. Združuje tudi vrhunsko kakovost, prestiž in učinkovitost, je okolju prijazen, in omogoča brezhibno delovanje in brezskrbno vožnjo. Dekarbonizacija prometa je eden izmed ključnih pomenov ohranjanja morja za nove generacije morjeplovcev, zato vas vabimo, da si v živo ogledate, zakaj je ravno RX hibrid naša izbira.

V skladu z našimi trajnostnimi ciliji bo tudi letos uradno kolo Internautice električno kolo znamke S-Bikes, ki je plod slovenskega znanja in odgovor na sodobne izzive mobilnosti in vplivov na okolje. Združuje prednosti zložljivega kolesa z električnim kolesom. Omogoča doseg do kar 65km z enim samim polnjenjem. Po zaslugi zložljivega okvirja pa zavzame izjemno malo prostora.

Ekskluzivni finančni partner Internautice 2018 so Vzajemci Skupina, vodilna finančno svetovalna skupina na slovenskem trgu in edino slovensko podjetje, ki se lahko pohvali z ekipo 30 finančnih strokovnjakov ter s skrbništvom in zadovoljstvom več kot 20.000 aktivnih strank, katerim so v 17 letih delovanja nudili celovit finančni servis vse od  vzajemnih skladov domačih in tujih upravljavcev do široke palete zavarovanj, bančnih produktov in mnenja glede alternativnih naložb. Njihova konkurenčna prednost je lasten naložbeni odbor, sestavljen iz 5 finančno podkovanih posameznikov, ki na dnevni ravni analizirajo naložbe in iščejo priložnosti za vlagatelje. Odlikuje jih tudi neodvisnost, tako lahko brez težav razkrijejo dobre in slabe plati finančnih produktov.

Projekt Zelena Avenija 2018 se tradicionalno osredotoča na trajnostno življenje in ekološko ozaveščenost. Ogledati in preizkusiti bo mogoče različna električna in hibridna vozila, pa tudi avtomobile, motocikle in kolesa brez emisij.                      

S ponosom najavljamo, da bo letos v okviru projekta Zelena avenija svoje dosežke v navtiki predstavil Tilli Antonelli, ki je med vodilnimi oblikovalci plovil na svetu. Antonelli je zasnoval prestižne jahte uglednih znamk Pershing in Wider, zdaj pa je odgovoren za oblikovanje nove serije E Motion razkošnih jaht Sanlorenzo. Novi modeli so opremljeni s hibridnim motorjem (nekateri so tudi izključno električni), ki je učinkovitejši, zagotavlja večje udobje, varnost in manj emisij.

V prihajajočih tednih nikar ne spreglejte dodatnih sejemskih novic. Prizadevamo si, da bi bila Internautica 2018 raznolika, zanimiva in najboljša doslej.

Organizator Internautice 2018 je podjetje Studio 37 d.o.o. v sodelovanju z Marino Portorož d.d.

 

Sobota 10 Mar 2018

Ekipa Dongfeng je pred Aucklandom pokazala ogromno mero koncentracije in zmagala na današnji "New Zealand Herald" priobalni regati.

Danes zjutraj so pred Aucklandom pihali šibki vetrovi, ki so pogosto menjali svojo smer. Zato smo bili na današnji regati priča številnim zamenjavam v vodstvu. Ciljno črto je najhitreje prečkala ekipa z rdečimi jadri Dongfeng. Na drugo mesto se je uvrstila ekipa AkzoNobel, medtem, ko je ekipa MAPFRE s tretjim mestom uspela obraniti vodilno pozicijo v razvrstitvi priobalnih regat.

"Bilo je zelo naporno. Začeli smo zelo slabo. V ospredju se je dogajalo toliko stvari, da je bilo bolje začeti zadaj. Tisti, ki so pluli v ospredju so ostali samo razkrili mesta, kjer ni vetra. Nam je uspelo obpluti ta mesta in se zavihteti v vodstvo. Trudili smo obdržati svojo hitrost in počasi smo prihajali v ospredje.", je povedal Charles Caudrelier, skiper ekipe Dongfeng.

Regata se je pričela na zelo zanimiv način, ker je pihal zgolj šibak veter. Ekipa MAPFRE se je postavila na zavetrno stran regatnega polja in štartno črto prečkala kot prva. Ekipi Scallywag je na privetrni oznaki naredila pravo zmedo in praktično ustavila ekipe Brunel, Akzonobel, Dongfeng in Turn the Tide on Plastic. Ker so se od oznake preveč oddaljile, niso več uspele prečkati štartne linije, temveč obrniti plovila vrniti za štartno črto in ponovno pričeti. Edina ekipa v skupini, ki se je izognila ponovnemu štartu je bila ekipa Brunel.

Zelo dobro je etapa pričela tudi ekipa Vestas, ki se je po nesrečnem trku z ribiškim plovilom pred Hong Kongom ponovno vrnila na regatno polje. Regato so pričeli na sredini regatnega polja in se uspeli izogniti zmedi pri privetrni oznaki. Proti prvi oznaki so pluli na drugem mestu za ekipo MAPFRE. Bliže kot so bile vodilne ekipe prvi oznaki, manj je bilo vetra in hitrosti plovbe so se zmanjšale. Ekipe iz ozadja so izkoristile priložnost in zmanjševale zaostanek z vsako minuto plovbe. Ekipa Vestas je pred prvo oznako prešla v vodstvo. Le nekaj trenutkov kasneje pa je po privetrni strani regatnega polja priplula ekipa Dongfeng. Na presenečenje vseh je prva zaplula skozi prvo oznako ekipa Akzonobel. Sledila ji je DongFeng, Brunel, Vestas pa je padla na četrto mesto.

V nadaljevanju sta ekipi Dongfeng in Akzonobel pluli druga ob drugi. Proti tretji oznaki sta pluli le z nekaj metri razlike in se večkrat zamenjali v vodstvu. Ekipi Dongfeng je proti oznaki počasi povečevala hitrost in obrnila s 50 m prednosti. Po obratu je ekipa Dongfeng svojo prednost povečevala in jasno je bilo, da bodo v cilju prvi. Ekipi Akzonobel je uspelo ohraniti prednost pred zasledovalci in se uvrstiti na drugo mesto z zaostankom minute in 6 sekund. Kot tretja je priplula ekipa MAPFRE z zaostankom 4 min in 14s. Sledila je ekipa Vestas, Brunel in Sun HUng Kai/Scallywag. Najspabše se je odrezala ekipa Turn the Tide On Plastic, ki je zasedla sedmo mesto in zaostala 8:25 minut.

Regata se nadaljuje naslednjo nedeljo, 18.3.2018, ko bodo ekipe zaplule v Pacifiški ocena proti zloglasnemu rtu Horn. Regato bomo dnevno spremljali na eNavtiki.

Posnetek celotne priobalne regate "New Zealand Herald" 

 

Trenutna razvrstitev po šestih priobalnih regatah:

  Mesto Ekipa / Regata Alicante Lisbon Cape Town Hong Kong Guangzhou Auckland Skupno  
  1 MAPFRE 7 6 6 6 7 5 37  
  1 Dongfeng Race Team 6 5 7 7 2 7 34  
  3 AkzoNobel  5 3 4 5 5 6 27  
  4 Brunel 4 7 2 4 6 3 26  
  5 Vestas 11th Hour Racing 5 3 3 0 0 4 16  
  6 Team Sun Hung Kai/Scallywag 3 2 1 3 4 2 15  
  7 Turn the Tide on Plastic 1 1 3 2 3 1 11  

 

Sobota 10 Mar 2018

Ranieri next 370 je največji model iz te italijanske ladjedelnice. O plovilu smo pisali že v članku: Ranieri - NEXT 370.

Na tokratnem testu je bil luksuzni gliser opremljen z dvema najmočnejšima motorjema Suzuki, ki razvijeta po 350 KM. Nov Suzikujev motor smo podrobno predstavili v članku: Suzuki 350 – koliko tehnologije je v enem motorju.

Ranieri Next 370 je plovilo, ki sledi modnim trendom. V zadnjih letih se pojavljajo vedno večja plovila, ki omogočajo vgradnjo izvenkrmnih motorjev, namesto vgradnje notranjih. Razlog je predvsem lažje vzdrževanja in dostopnost do motorjev in več prostora na krmi plovila. V primerjavi z vgrajenimi dieselskimi motorji pa bo nekoliko več potrebno odšteti za gorivo.

Pogoji na testu sicer niso bili idealni. Bilo je oblačno in približevala se je nevihta. Morje je bilo mirno in vetra je bilo malo. Ker sta na plovilu dva motorja, je vredno preveriti, kako se plovilo obnaša v premeru, da en motor odpove. Pri pogonu le z enim motorjem je plovilo brez problema plulo s hitrostjo 15 vozlov in kavitacija drugega propelerja je bila skoraj neopazna. Zahvala gre dvema manjšima propelerjema, ki sta prvič nameščen na izvenkrmni motor, sta na isti osi in imata obratno rotacijo.

Na testu je plovilo pri hitrost 25 vozlov doseglo svojo idealno potovalno hitrost, odlično lego na vodi in sorazmerno majhno porabo goriva. Vsak motor je pri tej hitrosti porabil le 34 litre goriva. Skupna poraba je znašala 68 l/h ali 2,72 l goriva na prepluto navtično miljo. Pri plovbi s to hitrostjo so bili hidravlični stabilizatorji nekoliko spuščeni, da se premec plovila ni preveč dvigoval nad morsko gladino.

Pri povečevanju obratov, je plovilo hitro pospeševalo. Hidravlični stabilizatorji niso bili več potrebni. Prav tako se je spremenilo naklon motorjev in plovilo se je še nekoliko dvignilo nad vodo. Pri 4600 obratih motorjev je hitrost plovbe znašala 30 vozlov. Poraba posameznega motorja je znašala 63,4 l/h oziroma skupaj 126,8 l/h. Poraba na prepluto miljo je narasla na 4,22 l/nmi.

Pri nadaljnjem pospeševanju, ko motorja presežeta 5000 obratov na minuto, postaneta nekoliko bolj glasna. Pri 5400  obratih na minuto plovilo doseže hitrost 38 vozlov. Poraba je znašala 80 l/h na motor oziroma 160 l/h. Poraba na prepluto milj je celo nekoliko padla in je znašala 4,21 l.

Ko so se motorji zavrteli do najvišjih obratov 6300 na minuto in so bili motorji dvignjeni v najvišjo lego je gliser dosegel najvišjo hitrost, ki je znašala 42 vozlov, poraba pa je narasla na 110 l na motor. Pri skupni porabi 220 l/h je plovilo za vsako milj potrošilo 5,2 l goriva.

Na testu se je izkazalo, da je uporaba dveh motorjev na plovilu najboljša kombinacija. Krmarjenje je bilo enostavno, plovilo je ostalo na kurzu, obračanje je bilo hitro in natančno.

Več informacij o plovilih Ranieri pri uradnem uvozniku za Slovenijo: Moto-nautika

Več informacij o motorjih Suzuki pri uradnem uvozniku za Slovenijo: As-Boats

Tehnični podatki:

  • Dolžina čez vse: 11,50m
  • Širina: 3m
  • Število oseb: 12(A) oziroma 14 (B)
  • Število ležišč: 5
  • Teža plovila: 4500
  • Št motorjev: 1 ali 2
  • Največja moč motorjev: 800 KM
  • Rezervoar goriva: 1000 l
  • Rezervoar vode: 200 l
  • Kategorija CE: A – B

Test:

Poraba goriva:

  Obrati motorja
(1/s)
Hitrost plovbe
(vozli)
Poraba
(l/h)
Poraba
(l/nmi)
  4000 25 68 2,72
  4600 30 127 4,22
  5400 38 160 4,21
  6300 42 220 5,2

 

Petek 09 Mar 2018

Morski tokovi v svetovnih morjih so  premikanje morskih vodnih mas in so sezonske narave. Morski tokovi potekajo predvsem horizontalno.

Povzročajo jih različne sile kot so sile vetra, Coriolisova sila zaradi vrtenja zemlje, razlike v temperaturi in slanosti morske vode, plimovanje zaradi privleka sonca in lune, veliki valovi, razlike v gostoti vode in še bi lahko naštevali. Na njihov tok vplivajo globine morja,  konfiguracija obale in ostalo tokovi, kot na primer rečni pritoki.

Oceanski tokovi potujejo preko velikih razdalj in močno vplivajo na klimo v regijah, ki jih dosegajo. Topli morski tokovi, ki se premikajo mimo obale, povzročajo, da so vetrovi, ki pihajo z morja na kopno toplejši, zaradi česar so klimatske razmere na vplivnih področjih bolj mile. Na primer Zalivski tok, ki se pomika iz Amerike proti severozahodni Evropi, je topel in imajo področja, ki jih doseže višje temperature, kot druga področja na isti pasovni širini. Obratno pojav zasledimo v Limi v Peruju. Humboldtov tok, ki priteka iz južnega Pacifka, se ob zahodni obali Južne Amerika dviguje proti Ekvatorju, prinaša hlade vode z juga in povzroča nižje temperature. Morski tok ima povprečno temperaturo zgolj 16 C. Pri petem južnem vzporedniku se sreča s tropskim tokom, za katerega je značilno da ima v teh pasovnih širinah povprečno temperaturo 25 C. Zato ima Lima, ki leži v tropskem delu zgolj sub-tropsko klimo.

Površinske morske tokove pogosto povzročajo vetrovi, ki pihajo nad njimi. Zato na severni polobli tokovi krožijo v smeri urinega kazalca, na južni polobli pa v obratni smeri. Zaradi vetra je tudi njihova smer gibanje ekvivalentna smeri gibanja vetrov in so odvisni od sezone.

Za razliko globinski morski tokovi ne nastajajo zaradi vetra temveč zaradi razlik v temperaturi in gostoti morske vode . Ti morski tokovi so skriti pod površinami morja in jih je težko odkriti. Vemo, da se morske mase premikajo v pasovih, da se premikajo horizontalno in vertikalno.

Površinski morski tokovi tvorijo zgolj 8% vodne mase. Omejeni so na zgornjih 400 m oceanske vode. Od spodnjih pasov se ločijo zaradi razlike v temperaturi in slanosti. Nanje direktno vpliva veter in Coriolisova sila.

Glavni  površinski oceanski tokovi

  Ime Ocean Tip
  Agulhas tok Indijski Topel tok
  Aljaški tok  Severni Pacifik Topel tok
  Bengalski tok Južni Atlantik Topel/Hladen
  Brazilski tok Južni Atlantik Topel tok
  Kalifornijski tok Severni Pacifik Hladen tok
  Kanarski tok Severni Atlantik Hladen tok
  Vzhodni Avstralski tok Južni pacifik Topel tok
  Ekvatorialni tok Pacifik Topel tok
  Zalivski tok Severni Atlantik Topel tok
  Humboldtov -  Perujski tok Južni Pacifik Hladen tok
  Kuroshio - Japonski Severni Pacifik Topel tok
  Labradorski tok Severni Atlantik Hladen tok
  Severno Atlantski tok Severni Atlantik Topel tok
  Severno pacifiški tok Severni Pacifik Topel tok
  Oyashio – Kamčatka tok Severni Pacifik Hladen tok
  Zahodni Avstralski tok Indijski ocean Hladen tok
  Antarktični tok Južni Pacifik Hladen tok

Tokovi v severnem Atlantiku

V severnem Atlantiku površinska oceanska voda kroži smeri urinega kazalca. Zalivski tok poteka od juga Floride vzdolž vzhodne obale ZDA proti obalam Kanade. Tu se obrne proti vzhodu preška Atlantik kot Severni Atlantski tok in potuje vse do obal zahodne Evrope. Tu se razdeli v dva dela. En del nadaljuje pot proti severovzhodu, mimo obale zahodne Anglije, drugi se obrne proti jugu in potuje mimo Portugalske in Španije proti severni Afriki. Del toka ob vzhodni Afriški obali mimo Kanarskih otokov imenujemo Kanarski tok. Ta se v Ekvatorialnem področju sreča z Južnim ekvatorialnim tokom, ki teče na južni polobli. Tu se oba toka preusmerita proti zahodu in potujeta proti obalam ZDA. Ta toka imenujemo Severni Ekvatorialni tok. Do doseže Karibske otoke se razdeli na Karibski tok, ki se pomika med severno Brazilsko obalo in Karibi. Ta del toka se pomakne v Mehiški zaliv, nato pa se ob obalah Floride zopet sreča z svojo drugo polovilo, Antilskim tokom, ki se pomika vzdolž severnih obal Karibov, mimo Antilov in naprej proti obali  Floride. Ko se tokova združita, postaneta zopet Zalivski tok in nadaljujeta tok.  

Hitrosti morskih tokov

Morski tokovi se premikajo z različni hitrostmi. Vodne mase ob površju se premikajo hitreje od globljih. V Zalivskem toku povprečna hitrost toka znaša 3,5 vozlov (6 km/h). Dosega lahko hitrost vse do 5 vozlov (9 km/h). Najmanjšo hitrost premikanja doseže na področjih kjer se razširi. Tu se premika s hitrostjo okoli 1 vozla (1,8 km/h). Vodna masa Severnega Atlantskega toka znaša približno 100.000.000 m3 vode na sekundo in je večja kot skupna masa vseh rek na svetu.

Hitrosti v severnem Pacifiku so bistveno manjše, kot hitrosti v Atlantiku. Na primer Severni pacifiški tok, ki se premika od obal severne Japonske proti severozahodni Ameriki, dosega v tem delu le hitrosti okoli 0,05 – 0,1 vozla (0,1-0,2 km/h). Najvišjo hitrost doseže ob obalah Japonske, kjer se premika v smeri severozahoda s hitrostmi okoli 0,8 – 2.4 vozla (1,45 km/h – 4 km/h).

Vpliv morskih tokov na plovbo

Morski tokovi močno vplivajo na plovbo. Pri pravilni izbiri plovne poti, nam morski tokovi povečajo hitrost plovbe glede na kopno (SOG), če izberemo plovno pot napačno, pa čas plovbe močno podaljšajo. Za jadralce je idealna plovna pot iz Evrope proti ZDA kanarski tok in Severni Ekvatorialni tok. Kanarski poteka od obal Španije, mimo kanarskih otokov, proti Zelenortskim otokom, nato pa se kot Severni Ekvatorialni tok obrne proti zahodu in vzdolž Ekvatorja teče proti Karibom. Povzročajo ga pasati, ki pihajo v smeri iz severovzhoda proti jugozahodu in so idealna kombinacija za najhitrejšo plovbo z vetrom. Altlantik lahko z običajno jadrnico prečkate v 15 do 18 dneh. Pri plovbi v obratni smeri je potrebno izbrati severni del Atlantika. Z Zalivskim tokom pluti ob obalah ZDA, ter Atlantik prečkati s Severnem Atlantskem toku. Povzročajo ga prevladujoči zahodniki, zahodi vetrovi, ki pihajo v srednjih zemljepisnih širinah.

Kaj pa plovba v smeri sever jug ali obratno? Pri plovbi v teh smereh moramo nedvomno upoštevati morske tokove. Le ti lahko povzročajo bočni zanos s hitrostjo morskega toka, ki dosega v Atlantiku hitrosti do 5 vozlov. Temu primerno moramo prilagoditi smer plovbe, da po nekaj dneh jadranja ne bomo pristali na povsem drugem metu, kot smo si želeli.

Četrtek 08 Mar 2018

Državna meja na morju poteka na zunanji meji teritorialnega morja posamezne države. Širino teritorialnega morja določi vsaka država zase pri čemer meje ne smejo presegati oddaljenosti 12 nmi od temeljnih črt določenih s konvencijo (3. člen UNCLOS). Vsaka država na področju teritorialnih voda skrbi za svojo suverenost.

Pri prehodu državne meje na morju je potrebno izvesti postopke, ki so enaki postopkom na kopnem. Pri odhodu iz države se je potrebno odjaviti in pri prihodu v državo se je potrebno prijaviti. Postopek odjave je potrebno opraviti najprej pri organih luške kapitanije, nato carine in na koncu še mejne policije. Pri vstopu v državo je postopke potrebno izvesti v obratnem vrstnem redu.

Državna meja na morju

Kdaj je potrebno opraviti postopek odjave

Postopek odjave in prehoda državne meje je potrebno opraviti vedno, kadar nameravate izpluti iz teritorialnih voda posamezne države, tudi v primeru, ko nameravat pluti le v mednarodne vode, ni pa potrebno kadar plujete znotraj teritorialnih voda držav, ki so v območju Schengen. 

Kdaj je potrebno opraviti postopek prijave

Postopek prijave je potrebno opraviti vedno, kadar smo vpluli v teritorialno morje neke države v kateri nameravamo sidrati, pristati ali vpluti v notranje vode. Postopek je potrebno opraviti tudi kadar smo izpluli zgolj v mednarodne vode.

Po vplutju v notranje morske vode je potrebno opraviti prijavo v najbližjem pristanišču, ki je odprt za mednarodni morski promet in ima mednarodni morski prehod. Šele po opravljeni prijavi je dovoljeno nadaljevati s plovbo.

Kdaj ni potrebno opraviti postopka prijave

Prijave ob vplutju v teritorialne vode neke države ni potrebno opraviti v kolikor nameravamo pluti po teritorialnem morju brez namena vplutja v notranje vode, pristati ali sidrati. Takrat opravimo tako imenovan »Neškodljiv prehod teritorialnega morja«, ki mora biti opravljen brez prekinitev. Ustavljanje ali sidranje je dovoljeno le v primeru višje sile (stiska na morju, pomoč ljudem, ki so v stiski ali nevarnosti).

Postopek prehoda državne meje na morju

Ko zapuščamo teritorialne vode posamezne države se moramo najprej odjaviti. S plovilom moramo zapluti do mednarodnega morskega mejnega prehoda in opraviti odjavo. Najprej moramo na Luško kapitanijo oziroma njeno izpostavo, na kateri bomo izpolnili spisek posadke, ki bo na plovilu, ki prehaja državno mejo. V obrazec je potrebno vpisati luko izplutja in vplutja v drugi državi. V kolikor bomo pluli zgolj v mednarodne vode se vpiše kot destinacija mednarodne vode. Nato opravimo postopek pregleda pri carini (Le če je to potrebno. Znotraj EU ni potrebe.). Zadnji postopek opravimo pri organih pomorske policije, kjer opravimo mejni prehod.

 

Mednarodni pomorski mejni prehodi na vzhodni jadranski obali

Slovenija (SLO):
  1. Koper
  2. Piran
Hrvaška (CRO):
Mejni prehodi 1. kategorije
  1. Umag
  2. Pula
  3. Rijeka
  4. Mali Lošinj
  5. Zadar
  6. Šibenik
  7. Split
  8. Ploče
  9. Korčula
  10. Dubrovnik
  11. Senj
  12. Maslenica
  13. Plomin Luka
Mejni prehodi 2. kategorije
  1. Poreč
  2. Rovinj
  3. Raša - Bršica
  4. Metković
  5. Ubli (Lastovo)
  6. Vela Luka
Sezonski mejni prehodi
  1. Novigrad
  2. Sali
  3. Božava
  4. Primošten
  5. Komiža
  6. Hvar
  7. Vis
  8. Cavtat
  9. Kanegra
  10. Umag - ACI Marina
  11. Stari Grad na otoku Hvaru
Črna Gora (MNG):
  1. Bar
  2. Kotor
  3. Zelenika
  4. Budva

Za prehod meje potrebujete naslednje dokumente*:

  • potni listi oziroma osebne izkaznice vseh članov posadke,
  • seznam posadke (crew list) obrazec na tej povezavi,
  • potrdilo o usposobljenosti za upravljanje plovila,
  • vpisni list plovila,
  • zavarovalna polica,
  • potrdilo o usposobljenosti za delo z VHF postajo (v kolikor jo plovilo ima).

*Običajno države zahtevajo navedene dokumente. Zahteve se razlikujejo od države.

Po opravljenih carinskih in mejnih obveznostih moramo nemudoma izpluti iz teritorialnih voda države, ki jo zapuščamo. Prepovedano je ponovno pristati v državi iz katere plujemo in vkrcati ali izkrcati posadko ali del nje. Izjema je le primer reševanja na vodi. V tem primeru mora voditelj plovila spremembo nemudoma javiti najbližji policijski postaji.

Po izplutju iz teritorialnih voda ene države in vplutju v teritorialne vode druge države, je potrebno nemudoma vpluti v najbližjo luko odprto za mednarodni pomorski promet s pomorskim mejnim prehodom in opraviti postopek prijave, ki je ravno obraten od postopka odjave. Najprej je potrebno opraviti postopek pri pomorski policiji, carini in nazadnje na luški kapitaniji.

Zastave

Pri plovbi v teritorialno morje druge države moramo izobesiti prave zastave. Obvezna je zastava državne pripadnosti (zastava države v kateri je plovilo registrirano) in vljudnostno zastavo (zastava države  v kateri plujemo). Zastava države v kateri plujemo – vljudnostna zastava mora biti izobešena višje od zastave državne pripadnosti. Zastava mora biti predpisane velikosti in ne sme biti poškodovana. Poškodovana zastava se smatra za nespoštovanje države v kateri plujete, zaradi česar vam lahko izrečejo globo in zamenjavo zastave.

Več o zastavah:  Mednarodne pomorske zastave in Zastave na plovilu

Seznam posadke (vzorec na tej povezavi)

Seznam posadke ni standardiziran obrazec. Lahko ga napišete sami. Vsebovati mora naslednje:

  • Osebni podatki
    • Ime in priimek osebe
    • Št. osebnega dokumenta (potni list ali osebna izkaznica)
    • Datum in kraj rojstva
    • Funkcija (skiper-voditelj čolna, posadka)
    • Državljanstvo
  • Podatki o plovbi:
    • Luka odhoda (luka iz katere boste izpluli)
    • Luka vplutja (luka v katero boste vpluli v drugi državi)
    • Datum

Neškodljiv prehod teritorialnega morja

Neškodljiv prehod teritorialnega morja je prehod morja brez namere za pristanek ali sidranje v notranjih vodah države. Če na primer izplujete iz Slovenije in preko Hrvaškega teritorialnega morja plujete v Črno Goro, se plovba preko Hrvaške šteje za Neškodljiv prehod. V tem primeru na Hrvaškem po v plutju v njihove teritorialne vode ni potrebno vpluti v luko z mednarodnim mejnim prehodom in opravljati postopka prehoda meje. Pri neškodljivem prehodu teritorialnega morja je dovoljeno vpluti v pristanišče, pristati ali sidrati v notranjih vodah države le v primeri višje sile. Tak postanek odobrava policijska postaja države v sodelovanju z luško kapitanijo in carinskim uradom. Postanek je potrebno predčasno napovedati in zaprositi za odobritev.

Pomembno:

  • Pred prihodom na mejni prihod pripravite vse potrebne dokumente, da bo postopek potekal kar najhitreje.
  • Pri prečkanju meje iz Slovenije v Italijo, ki je v območju Schengen, postopka ni potrebno opraviti.
  • Pri prehodu meje iz Slovenije na Hrvaško vse obveznosti (Luška uprava in policija) opravit pri policiji na mejnem prehodu. Carinskih obveznost ni potrebno izvajati.
  • Na mejnem prehodu je gibanje omejeno. Gibanje je dovoljeno le osebam, ki nameravajo prečkati državno mejo in se na prehodu zadržujejo zgolj zaradi opravljanja formalnosti prehoda meje.

Kdaj smo v prekršku

Pri plovbi na otok Palagruža z otokov Vis ali Lastovo izplujemo iz teritorialnih voda Republike Hrvaške
  • Kadar ne vplujemo v luko odprto za mednarodni pomorski promet po najkrajši možni poti od vplutja v teritorialne vode države in opravimo postopka mejnega prehoda – prijave.
  • Kadar organom kontrole ne predložimo spiska posadke in osebnih dokumentov (potni list, osebna izkaznica).
  • Kadar brez posebnega dovoljenja pristanemo ali pa se sidramo v teritorialnih vodah države izven pomorskega ali rečnega mejnega prehoda preden opravimo postopek prijave.
  • Kadar opravimo postopek mejnega prehoda – odjave in ne izplujemo po najkrajši možni poti iz notranjih voda in teritorialnih voda države.
  • in nekaterih drugih primerih.

Posebnost: Plovba na otok Palagruža

V primeri, da se odločite za plovbo na otok Palagruža, je potrebno pravilno izbrati pot plovbe. V primeru, da plujete z otoka Vis ali Lastovo, direktno na Palagružo, boste prečkali mednarodne vode (na sliki področje označeno z rdečo). V kolikor zapustite teritorialne vode, ste dolžni opraviti postopek prehoda meje na morju, pri izplutju in ponovno pri vplutju. Da se postopku izognete, je potrebno smer plovbe spremeniti proti otoku Sušac in nato iz smeri otoka pluti proti Palagruži. V tem primeru ne boste zapustili teritorialnih voda Hrvaške in postopkov prehoda meje ne bo potrebno opravljati.

 

Sreda 07 Mar 2018

Gumenjaki v zadnjih letih doživljajo razcvet. Cenovno so to najbolj privlačna in zato priljubljena plovila tudi med tistimi, ki jih uporabljajo le majhen del leta. A ne glede na to, ali je gumenjak stalno v uporabi ali le redko kdaj, ga je treba pravilno vzdrževati, negovati in čistiti.

Kako se torej lotiti priprave gumenjaka za spust v vodo?

Velika težava, ali pa napaka je, da lastniki po sezoni pogosto pozabijo na gumenjak in ga pustijo čez zimo pod ponjavo, brez, da bi ga predhodno temeljito očistili in premazali s posebnim premazom. Po navadi že na dopustu marsikdo ugotovi, da gumenjak pušča. Velikokrat pa se zgodi, da gumenjak že čez zimo uplahne.

Prav zato je treba uporabiti profesionalna čistila za gumenjake. V morju so alge, različna umazanija, ljudje sami popackamo gumo, na primer ribiči s krvjo ali z raznimi organskimi ali anorganskimi odpadki. Natikači puščajo umazanijo na gumenjaku. Črne črte, ki se pojavijo na gumi, nastanejo zaradi dežja. Pogost pojav pri gumenjakih je plesen, ki nastane ravno zaradi nepravilnega skladiščenja gumenjaka in nevzdrževanja. Ko se gumenjak očisti, ga je treba obvezno namazati z posebnim premazom. Zaradi tega je platno na otip mehko in voljno, ni grobo. Tudi vizualno je gumenjak videti lepše.

Pred samim zimovanjem lahko uporabite YACHTICON sredstvo za nego napihljivih čolnov. V prihajajočih mesecih, ko pa gumenjaka pripravljate na sezono in plovbo, uporabite YACHTICON čistilo za nego čolnov.

Čisti vse vrste gumenjakov iz PVC, gume, Hypalona, in drugih materialov. Čisti in odstranjuje umazanijo, olje, tar, mast, ter druge oblike nezaželenih nečistoč, ki nastanejo v morju. Čiščenje je enostavno, brez drgnjenja, površina je ponovno kot nova. Svetujemo, da po uporabi tega čistila površino premažete s vzdrževalcem.

V primeru, da imate v lasti gumenjak s trdim dnom, potem svetujemo še nanos trdega antivegetativnega premaza z dolgo življenjsko dobo . Eden ključnih sestavnih delov njegove formule TecCel omogoča kvalitetnejši zaključni sloj,  ki zmanjšuje trenje z vodo, tako da plovilo dosega večje hitrosti oz. manjšo porabo goriva. Nanesete ga lahko tudi do tri mesece pred ponovno uporabo čolna in v tem času ne bo izgubil svojih odličnih lastnosti. Biocidni elementi delujejo s pomočjo posebnega difuznega sistema in kombinirajo visok odmerek bakrovega oksida z drugimi organskimi biocidi. Je izredno odporen proti obrabi, zato se lahko koristi na področjih z močnimi vodnimi tokovi in močnim plimovanjem. Primeren je za plovila iz steklo-plastike, jekla in lesa. Ni uporaben za plovila iz aluminija. Priporoča se nanašanje s čopičem ali valjčkom in sicer najmanj tri do pet premazov.

V kolikor pa bi želeli servis in skrb za vašo plovilo prepustiti strokovnjakom, se lahko naročite na servis pri podjetju Moto-Nautika d.o.o., kjer bodo poskrbeli za celovito oskrbo vašega plovila!

Več na: www.moto-nautika.com

Sreda 07 Mar 2018