Lastniki plovil se vsako leto srečujemo z enim in istim problemom. Kako enostavno, s čim manj truda in učinkovito očistiti pogon plovila.

Obstajajo številne metode, kemična sredstva in milijoni napotkov, ki pa ne prinašajo pravih rezultatov. S pravim pristopom in pravimi sredstvi lahko pogon očistimo brez truda in poceni.

Ko plovilo dvignemo iz vode, bomo običajno zelo zaskrbljeni. Podvodni del plovila in pogon bosta prekrita z algami in školjkami (slika zgoraj). Čiščenje podvodnega dela plovila je enostavno. Potrebujemo le visokotlačni čistilec. Z njim hitro očistimo celoten podvodni del. Odstranili bomo večino alg in školjk, ki so čez leto zrasle na trupu ter del antivegetativnega premaza. Preostale školjke, ki jih z visokotlačnim čistilcem nismo odstranili, odstranimo z nožem, lopatico za kitanje ali pa z brusnim papirjem.

Na enak način lahko očistimo osovinske pogone. Zatakne se pri Z-pogonih. Z visokotlačnim čistilcem ne smemo čistiti kablov, ki povezujejo transom z nogo, ter gum, ki ščitijo kardan oziroma služijo kot del izpušnega sistema. Ker so porasle s školjkami, ki so izjemno ostre, lahko z visokotlačnim čistilcem predremo gumo. Gumo, ki ni ravno majhen strošek, bo treba zamenjati.

Previdnost pri čiščenju z visokotlačnim čistilcem

Dele Z-pogona z visokotlačnim čistilcem čistimo previdno. Očistimo lahko celotno nogo in propeler, medtem ko moramo transom čistiti previdno. Z direktnim curkom visokotlačnega čistilca ne čistite gum in kablov. Gumo lahko predrete, kable pretrgate.

Kaj potrebujemo za čiščenje

Za čiščenje potrebujemo bore malo pripomočkov.

Potrebujemo:

  • čopič z dolgim držalom
  • pršilko za vodo
  • rokavice in zaščitna očala
  • klorovodikova kislina (HCl 20%) 1 l

Postopek čiščenja

  1. plovilo dvignite iz vode,
  2. pogon previdno očistite z visokotlačnim čistilcem,
  3. pustite, da se pogon posuši,
  4. namestite si gumijaste rokavice in po možnosti zaščitna očala,
  5. v pršilko natočite HCl,
  6. poškropite celoten Z-pogon in predvsem dele med pogonom in transomom,
  7. pustite kislino delovati vsaj 30 min,
  8. sperite pogon s sladko vodo,
  9. pustite, da se pogon posuši,
  10. ponovite postopek od točke 5. a le na delih, kjer kislina ni odstranila morskih organizmov,
  11. po 2–3 ponovitvah postopka bo večina pogona čista. Trdovratnejše školjke odstranite s čopičem, ki ga predhodno namočite v kislino. Z nekoliko pritiska čopiča na školjke, bodo te odpadle z delov pogona.
  12. pogon dobro sperite s sladko vodo.

Po zadnjem nanosu kisline na dele iz nerjavnega jekla bodo ti deli običajno porjaveli. Enostavno jih očistite tako, da jih znova poškropite s kislino in takoj, ko madeži izginejo, dobro sperete s sladko vodo.

 

Na enak način lahko očistite tudi hidravlične stabilizatorje, podvodne luči, senzorje sonarja in druge navigacijske naprave na zrcalu plovila.

Previdnost pri alu propelerjih

Kislina HCl razžira aluminij. Če imate aluminijaste propelerje ali nezaščitene aluminijaste dele pogona, jih s kislino čistite previdno. Uporabite manj koncentrirano kislino (le 10–15 %). Delovati jo pustite krajši čas in nato dobro sperite vse dele s sladko vodo. Če opazite, da se na aluminijastih delih, ki niso poraščeni z morskimi organizmi, pojavljajo mehurčki, potem kislina razžira nezaščiten aluminij (eloksiran aluminij je odporen na kisline; poškodovan ali neeloksiran aluminij pa kislina razžira). Vse dele hitro sperite z vodo in pustite, da se posušijo.

Previdnost pri delu

Klorovodikova kislina je zelo nevarna. Uporabljajte jo previdno. Če pride v stik s kožo, očmi ali sluznicami, jo nemudoma sperite z večjo količino vode. Po potrebi poiščite zdravniško pomoč.