Novice
Novice
Zadnje iz eTrgovine
Knjiga »Z jadrnico čez Arktiko« je četrta knjiga Mirana Tepeša, ki je doslej že trikrat objadral svet. Knjiga je jadralski potopis z zelo drugačne in zahtevne morske poti po ledenih morjih, med odročnimi otoki. V knjigi so na 256 straneh opisane dogodivščine s poti čez Arktiko in popestrene s 383 barvnimi fotografijami in zemljevidi. V prvem delu je opisana pot z jadrnico od Istre na Jadranskem morju preko Atlantskega oceana do Kanade in Grenlandije. V osrednjem delu so opisane dogodivščine z jadranja čez Arktiko po Severozahodnem prehodu od Grenlandije med kanadskimi arktičnimi otoki in okoli Aljaske do Tihega oceana. V zadnjem delu pa so opisane dogodivščine med jadranjem čez Beringovo morje, čez Aljaški zaliv in po Britanski Kolumbiji.
»Arktika je morska pokrajina s številnimi otoki. Led na morju se je nad Severno Ameriko v zadnjih desetletjih večino poletij za nekaj tednov dovolj umaknil ali razredčil, da je bilo z izjemo treh let Arktiko mogoče prejadrati, a ne na lahek način, zato je jadranje čez Arktiko zame postalo izziv.« – Miran Tepeš
Arktika je območje na severu zemeljske oble, ki obdaja severni zemljepisni tečaj in leži nad severnim tečajnikom. Večino leta, marsikje pa vseskozi, je to območje prekrito z ledom in snegom.
Statistiko o plovbi čez Arktiko vodi “Scott Polar Research Institute, University of Cambridge”, Velika Britanija. Do leta 2024 je Severozahodni prehod med Atlantikom in Pacifikom, v eno ali drugo smer, preplulo 393 plovil vseh vrst, od ledolomilcev in različnih velikih motornih ladij do jadrnic. Skokica 3 je prvo slovensko plovilo, ki je prejadralo ali preplulo Severozahodni prehod.
Miran Tepeš - Z jadrnico čez Arktiko
Samostan Blaca oziroma Pustinja Blaca, kot jo imenujejo domačini, je star samostan v ozki in strmi dolini jugozahodnega dela otoka Brač. Po smrti zadnjega meniha je samostan pripadel občini Brač, ki je v njem uredila muzej, ki ga moramo obvezno obiskati.
Dostop
Do samostana vodita dve poti. Ena z morske strani iz zaliva Blaca in druga iz kopenske smeri, s parkirišča, ki je urejeno približno 1 km severno od samostana. Pot je treba prehoditi peš.
Če ste na otok pripluli, morate pristati v zalivu Blaca. Sidrati je treba na lastnem sidru. Zaradi številnih plovil, ki bodo priplula med poletno sezono v zaliv, je treba krmo plovila privezati na obalo. Priveznih možnosti na obali je na voljo dovolj. S plovila se izkrcajte s pomočjo pomožnega čolna. Zaliv ima lepo peščeno plažo, na kateri lahko brez težav pristanete, se izkrcate in plovilo pustite na peščeni obali.
Za pot se primerno pripravite
Razdalja, ki jo boste morali prehoditi do samostana, je 2,75 km. Z nadmorske višine 0 m se boste povzpeli na 240 m. Pot je v celoti peščena in relativno položna. Priporočamo lahko športno obutev, plastenko vode in pokrivalo, ki vas bo ščitilo pred soncem. Za pot boste potrebovali med 30 in 45 min, odvisno od vašega tempa hoje.
Zgodovina
Zaradi turških vpadov v 15. stoletju poljiški (Poljice vas v bližini Splita) so glagoljaši pobegnili na otok Brač, kjer jim je braški knez izdal dovoljenje za bivanje. Poklonil jim je zemljo v soteski Blaca. Takoj po naselitvi leta 1552 so začeli obdelovati rodovitno zemljo in rediti živino. Leta 1570 so dobili dovoljenje za izgradnjo cerkve in samostana. Zaradi izjemne podjetnosti je posest ves čas rasla. S svojimi izdelki (med, olivno olje, vino ...) so trgovali z Benetkami in Dunajem. V lasti so imeli tudi svoje lastne ladje. Pustinja Blaca je bila dolgo časa najmočnejši gospodarski subjekt na otoku Braču. V času od 1862 do 1962 so samostan vodili svečeniki Miličevići. Običaj je bil, da je glavnega svečenika vedno nasledil njegov nečak. Zadnji je vodil samostan Nikola Miličević. Bil je astronom, ki je odkril dva asteroida, ki se imenujeta Miličević in Brač. Po njegovi smrti je samostan prešel v last braške občine, ki je samostan preuredila v muzej.
Samostan danes
Samostan, ki je danes muzej, upravljata brata Zoran in Luka Vranjičić. Voden ogled skozi muzej traja približno 45 minut. Poleg zgodovine boste slišali tudi zanimive anekdote.
Čeprav do samostana vodijo le pešpoti, pa se je možno tam tudi okrepčati. Vso hrano in pijačo, ki jo ponujajo, do samostana pritovorijo z osli in konji.
Legenda o Blaci
Nikola Miličević, zadnji svečenik v samostanu Blaca, ni bil navdušen le nad vesoljem. Svojega glasbenega talenta ni nikoli skrival. Ko je v dar dobil klavir, se je soočil s svojevrstnim problemom. Kako ga bodo po slabi poti varno prenesli do samostana. Do zaliva Blaca so ga pripeljali na ladji. Iz zaliva do samostana ga je nosilo 12 krepkih domačinov. V vročini so bili izjemno žejni. Na poti, ki je dolga dobra dva kilometra, jim je uspelo popiti kar 50 l vina.
Video
V zadnjem času se na trgu pojavlja vedno več programov za pametne telefone, ki so namenjeni tudi za navtike. Med njimi je tudi program za sidrni alarm.
Nekatere navigacijske naprave imajo alarm že vgrajen, vendar nam njegova funkcionalnost ne pride v poštev, če se ne nahajamo na plovilu, vseeno pa bi bili radi opozorjeni, če nam je sidro slučajno popustilo.
V tem primeru pa nam prav pridejo pametni telefoni.
Kako delujejo programi?
Programi za sidrni alarm uporabljajo telefonov GPS-sprejemnik. Kar pomeni, da za uporabo aplikacij potrebujete pametni telefon, ki ima GPS-sprejemnik, ali pa tablični računalnik z GPS-sprejemnikom in 3G-povezavo. Program spremlja GPS pozicijo plovila. V primeru, da se pozicija plovila spremeni, za več kot smo nastavili, nam to pametni telefon ali tablica javita z alarmom. Ta telefon mora biti ves čas na plovilu, kjer nemoteno sprejema GPS-signal. Če želimo, da bo alarm kar najbolj natančen, je najbolje, da pozicijo označimo tam, kjer so vrgli sidro, neto pa določimo razdaljo, ki je še dopustna, da se plovilo prosto giblje. Na primer, če spustimo 20 m sidrne verige, potem je dovolj, če določimo 25 m varnega območja, po katerem se giblje plovilo. Pri uporabi naprav moramo upoštevati tudi napako določanja GPS-pozicije. Nekateri programi nam sporočajo natančnost določanja GPS-pozicije. Ta podatek uporabimo pri nastavitvi varnega območja, da se nam ne bo potem zgodilo, da se bo alarm neprestano vključeval.
Javljanje alarma
V primeru, da se je plovilo premaknilo iz nastavljenega območja, se bo sprožil alarm. Če smo na plovilu, bomo zvočni alarm slišali. Kaj pa če nismo na plovilu? Prednost aplikacij je ravno v tem, da so uporabne tudi, ko nismo na plovilu. V aplikacijo lahko dodate številko drugega mobilnega telefona, ki ga boste ves čas nosili s seboj. Aplikacija bo poslala SMS-sporočilo in vas obvestila o premiku plovila.
Previdnost ne bo odveč
Pri uporabi aplikacij je potrebna previdnost. Vse mobilne naprave pri sprejemanju GPS-signala porabijo relativno veliko električne energije. Samostojnost naprav brez zunanjega napajanja je praviloma le nekaj ur. Če napravo uporabljate za sidrni alarm, je pametno, da jo priključite na zunanji vir napajanja oziroma polnilec.
Kako do aplikacije
Številne aplikacije so na voljo za android in iOS operacijske sisteme. Nekateri so brezplačni, nekateri brezplačni z omejenimi funkcijami v plačljivi verziji pa s polno funkcionalnostjo. Poiščete jih lahko v spletni prodajalni. Uporabite iskalni niz »anchor alarm«.
Foto: posnetek zaslona
Najbolj brane novice
Bencinska črpalka v Marini Dalmacija v Sukošanu je zaprta.
Bencinska črpalka v marini se prenavlja. Prenova naj bi bila zaključena do glavne turistične sezone. Upajo, da bo dela uspelo opraviti prej. Zato goriva ni možno natočiti na bencinski črpalki. Marina zato omogoča natakanje goriva s pomočjo prenosne črpalke. Če potrebujete gorivo, morate vsaj 24 ur pred točenjem poklicati v marino in naročiti gorivo. Sporočiti morate točen datum in uro prihoda in okvirno količino goriva.