Novice
Novice
Zadnje iz eTrgovine
Knjiga »Z jadrnico čez Arktiko« je četrta knjiga Mirana Tepeša, ki je doslej že trikrat objadral svet. Knjiga je jadralski potopis z zelo drugačne in zahtevne morske poti po ledenih morjih, med odročnimi otoki. V knjigi so na 256 straneh opisane dogodivščine s poti čez Arktiko in popestrene s 383 barvnimi fotografijami in zemljevidi. V prvem delu je opisana pot z jadrnico od Istre na Jadranskem morju preko Atlantskega oceana do Kanade in Grenlandije. V osrednjem delu so opisane dogodivščine z jadranja čez Arktiko po Severozahodnem prehodu od Grenlandije med kanadskimi arktičnimi otoki in okoli Aljaske do Tihega oceana. V zadnjem delu pa so opisane dogodivščine med jadranjem čez Beringovo morje, čez Aljaški zaliv in po Britanski Kolumbiji.
»Arktika je morska pokrajina s številnimi otoki. Led na morju se je nad Severno Ameriko v zadnjih desetletjih večino poletij za nekaj tednov dovolj umaknil ali razredčil, da je bilo z izjemo treh let Arktiko mogoče prejadrati, a ne na lahek način, zato je jadranje čez Arktiko zame postalo izziv.« – Miran Tepeš
Arktika je območje na severu zemeljske oble, ki obdaja severni zemljepisni tečaj in leži nad severnim tečajnikom. Večino leta, marsikje pa vseskozi, je to območje prekrito z ledom in snegom.
Statistiko o plovbi čez Arktiko vodi “Scott Polar Research Institute, University of Cambridge”, Velika Britanija. Do leta 2024 je Severozahodni prehod med Atlantikom in Pacifikom, v eno ali drugo smer, preplulo 393 plovil vseh vrst, od ledolomilcev in različnih velikih motornih ladij do jadrnic. Skokica 3 je prvo slovensko plovilo, ki je prejadralo ali preplulo Severozahodni prehod.
Miran Tepeš - Z jadrnico čez Arktiko
Shingled tehnologija solarnih panelov je najnovejša tehnologija, ki zagotavlja visok izkoristek, izjemno fleksibilnost in dolgo življenjsko dobo.
Solarni paneli na plovilih postajajo del nujne opreme. Zagotavljajo večjo samostojnost od postankov na kopnem ali gnanja motorja zgolj zaradi porabe električne energije. Ker pa smo na plovilu omejeni s prostorom in površine niso ravne, pridejo v poštev fleksibilni solarni paneli, ki imajo visoke izkoristke in so upogljivi.
Kaj je shingled tehnologija
Shingled solarni paneli so idealne rešitev za plovila. So nova generacija panelov, ki ima številne prednosti pred klasičnimi paneli. Pri klasičnih panelih so celice med seboj povezane s trakovi, ki so spajkani na površino celice s posebnim visokotemperaturnim procesom. Ti trakovi so občutljivi na pregibe, se lahko lomijo in povzročajo stres na silikonsko celico. Da bi se zmanjšal upor celice, so številni proizvajalci pričeli nameščati po 4,5 ali celo 6 povezovalnih trakov, s čemer so velik del celice prekrili in posledično zmanjšali površino izpostavljeno soncu. Moč panelov se zaradi tega lahko zmanjša kar za 3,5 %.
Če pride do prekinitve povezave med posameznimi celicami, panel ne deluje več. Ker so paneli na plovilu pogosto nameščeni na neravne površine, ponekod celo na gibljive (bimini), lahko hitro pride do težav. Pri shingled panelih je odpornost bistveno večja. Celice so razrezane na 5 ali 6 trakov, ki so zloženi podobno kot strešniki na strehi. Robovi se delno prekrivajo. Med seboj so spojeni s posebnim prevodnim lepilom. Bakrene povezave med celicami niso več potrebne, robovi trakov so fleksibilni in celoten rob vsakega traku služi kot kontakt (slika 1).
Večji izkoristek na manjši površini
Klasični solarni paneli imajo celice položene na površino panela. Med njimi so prazni prostori, ki ne proizvajajo elektrike. Enaka količina solarnih celic je pri shingled tehnologiji nameščena na manjšo površino, oziroma z drugimi besedami izkoristek panelov s shingled tehnologijo ne na enaki površini večji.
Manjši izguba zaradi senčenja
Klasični paneli imajo celice povezane zaporedno. Če prekrijemo eno samo celico, se proizvodnja solarnega panela bistveno zmanjša. Shingled solarni paneli so sestavljeni iz skupin celic. Panel moči 100 - 200 W ima običajno 3 skupine oziroma tri trakove (paneli večjih moči do 400W pa 4 do 6). Njihova velika prednost je manjša občutljivost na snečenje v primerjavi s klasičnimi paneli (slika 2). Ker so paneli na plovilu pogosto nameščeni na mestih na katere pada senca (radarski lok, jambor, bum,…), je za pridelavo električne energije pomembno, da so čim manj občutljivi na senco.
Večja zanesljivost
Pri klasičnih panelih so celice med seboj povezane s 30 m povezovalnih kablov. Vsak del tega kabla predstavlja možnost za okvaro. Shingled paneli teh kablov nimajo več. Trakovi so med seboj lepljeni in možnost okvar je manjša. Testi so pokazali, da so shingled paneli bistveno bolj odporni na statične in dinamične obremenitve.
Privlačen videz
Shingled solarni paneli nimajo vidnih povezav. Trakovi celic med seboj povezani v trakove in nato pritrjeni na površino (stekleno ali plastično pri fleksibilnih panelih). Površina panelov je zato enobarvna in vidno privlačna.
Fleksibilni solarni paneli moči 110W primerni za uporabo na plovilih so že na voljo v Sloveniji.
Tehnični podatki:
- Dolžina: 1130 mm
- Širina: 520 mm
- Debelina: 2mm
- Teža: 2,5 kg
- Konektor: MC4
- Moč: 110Wp
- Izkoristek celice: 21,40
- Tok: 5,71A
- Kratkostični tok: 6,22 A
- Napetost: 19,25
- Napetost na odprti sponki: 22,75 V
- Izhodna toleranca: 3%
- Najvišja sistemska napetost: 100 V
- Delovna temperatura: -20C - +60C
Navedeni podatki veljajo za standarde testne pogoje: AM=1.5, E=1000W/m2, TC=25℃
Nakup panela BlueCell 110 Wp |
Najbolj brane novice
Bencinska črpalka v Marini Dalmacija v Sukošanu je zaprta.
Bencinska črpalka v marini se prenavlja. Prenova naj bi bila zaključena do glavne turistične sezone. Upajo, da bo dela uspelo opraviti prej. Zato goriva ni možno natočiti na bencinski črpalki. Marina zato omogoča natakanje goriva s pomočjo prenosne črpalke. Če potrebujete gorivo, morate vsaj 24 ur pred točenjem poklicati v marino in naročiti gorivo. Sporočiti morate točen datum in uro prihoda in okvirno količino goriva.