Zadnje iz eTrgovine

20.00€

Iz prve roke od slovenskega jadralca Jasmina Čauševića, ki je sam prejadral Atlantik, Pacifik…

Velenjski jadralec in popotnik Jasmin Čaušević je na svoji 5-letni solo plovbi od Poreča do Nove Kaledonije v Tihem oceanu in njegov cilj je obpluti svet na serijski jadrnici Bavaria 34. Jasmin Čaušević je za nekaj mesecev prekinil svoje jadranje in bo še nekaj tednov v Sloveniji ter bo z nami delil svoje izkušnje.

Jadralci imamo na morju veliko odgovornost. Pa ne samo za plovilo, temveč tudi za svoje življenje in življenje posadke, če si z njo delimo svojo jadrnico. Vsak jadralec v nekem trenutku začne čutiti, da ima vse potrebno znanje, je dober skiper, zna odlično jadrati, pozna motor svoje jadrnic »v dušo«, ampak treba je biti pripravljen tudi na nepredvidljive situacije. Ste pomislili na zdravje, zdravstveno zavarovanje, ladijsko lekarno, pripomočke za primere, ko vam zmanjka plina, vode, hrane…? Tudi kulinariko je treba obvladati, npr. kako ohraniti ribo svežo brez zamrzovalnika za celih 7 dni. Kako izkoristiti EPIRB, AIS, IridiumGO…? Ste jadrali že več dni in noči skupaj? Je res dovolj 500€ na mesec, da se odpravim na ocean?

Na takšna vprašanja pozna odgovore iz lastnih izkušenj in iz izkušenj preko pogovorov z drugimi jadralci slovenski jadralec Jasmin Čaušević, ki bo izvedel »aktivno predavanje« s sodelovanjem vseh udeležencev.

Po predavanju bo Jasmin Čaušević na voljo za jadralski klepet.

  • Datum: Torek, 3.3.2020
  • Ura: 18.00
  • Čas trajanja:  2 uri
  • Cena: 20,00 EUR
  • Omejitev udeležbe!
  • Lokacija: Cesta na Brdo 85, Ljubljana (Poslovna stavba Brdo - vhod iz zahodne strani pri travniku)
  • Zagotovljeno je brezplačno parkiranje.
Predavanje: Kako živeti na oceanu in priprava jadrnice

Zadnji video

Plovila, ki imajo vgrajen en motor za prenos moči pa skrbi osovina, imajo pri manevriranju svoje posebnosti. Če jih poznamo, jih lahko s pridom izkoristimo in pristajanje postane preprosto.

Zaradi naklona propelerja, pri vseh plovila z osovinskim pogonom prihaja do zanosa krme. Zanos je odvisen od tega v katero smer se vrti propeler pri plovbi naprej. Če se vrti v desno imamo desnosučni propeler in če se vrti v levo imamo levosučni propeler. (Natančno delovanje posameznih propelerjev je opisan v članku Levo in desno sučni propeler in vpliv na krmarjenje. Desnosučni propeler pri plovbi naprej krmo plovila zanaša v desno in pri plovbi nazaj v levo. Ravno obratno je pri levosučnem propelerju. Pri plovbi naprej krmo plovila zanaša v levo in pri plovbi nazaj v desno.

Lastnost bočnega zanosa krme lahko s pridom izkoristimo pri pristajanju s plovilom na bok. Ker desnosučni propeler pri plovbi nazaj povzroča zanos krme v levo, vedno pristajamo na levi bok in pri levosučnem propelerju na desni bok.

Poglejmo si postopek pristanka s plovilom z desnosučnim propelerjem na levi bok.

Pristajanje: desnosučni propeler - levi bok

  1. izberemo mesto pristanka
  2. pripravimo opremo (bokobrane, mornarska palica, vrvi) in posadko (razdelimo naloge)
  3. hitrost plovbe naj bo približno 1 vozel
  4. pod kotom 30º se približamo mestu, kje bomo pristali (slika 1)
  5. ko priplujemo na približno ¼  dolžine plovila do obale, obrnemo krmilo ostro v desno (slika 2)
  6. ročico plina premaknemo v vzvratno in na hitro povečamo plin za kratek čas (1-2s), da ustavimo plovilo (slika 3). Zasuk propelerja bo pri vzvratnem plinu povzročil premik krme proti levi, proti obali. Krmila ni potrebno obračati, ker ne bo imel učinka.
  7. ročico plina premaknemo v nevtralno (slika 4).
  8. privežemo privezne vrvi

Zgodi se lahko, da na prvi pogled nimamo možnosti, da pristanemo na pravi bok. Poizkusimo lahko pripluti do mesta pristanka z druge smeri. V koliko tudi to ni možno, nam ne preostane drugega, kot da pristanemo na desni bok. Zaradi lastnosti propelerja, je manever pristanka na nasprotni bok nekoliko drugačen. Poglejmo si po korakih, kako pristanemo na desni bok s plovilom, ki ima desnosučni propeler.

Pristajanje: desnosučni propeler - desni bok

  1. izberemo mesto pristanka
  2. pripravimo opremo (bokobrane, mornarska palica, vrvi) in posadko (razdelimo naloge)
  3. hitrost plovbe naj bo približno 1 vozel
  4. pod kotom 10-15º se približamo mestu, kje bomo pristali (slika 1)
  5. ko priplujemo na približno ¼  dolžine plovila do obale, obrnemo krmilo ostro levo (slika 2)
  6. hitro dodamo plin v smeri plovbe (naprej) za kratek čas - 1s (max). S tem bomo krmo hitro približali obali (slika 3)
  7. ročico plina prestavimo v vzvratno in ustavimo plovilo (slika 4). Zasuk propelerja bo ustavil odmik premca od obale ter nekoliko odmaknil krmo od obale in plovilo bi moralo stati vzporedno z obalo.
  8. privežemo privezne vrvi

Previdnost ne bo odveč

  1. Manever vedno izvajamo pri minimalni hitrosti. Plovila z večjimi propelerji in močnejšimi motorji že pri minimalnem plinu dosegajo hitrosti plovbe preko 4 vozle. Zato bo potrebno med manevrom pogona večkrat izključiti, oziroma jih uporabiti le v kratkih impulzih. V kolikor bo prišlo do kakršne koli napake, pri majhnih hitrostih povzročimo le majhne poškodbe. Imeli bomo tudi več časa za razmišljanje in ukrepanje.
  2. Preverimo, če je prostor za privez plovila dovolj dolg za naše plovilo.
  3. Preverimo višino pomola in nastavimo bokobrane na primerno višino.
  4. Preverimo globino vode ob pomolu. Če pristajamo v nepoznanem pristanišču, se pravočasno prepričajmo, kakšna je globina ob pomolu. Pogosto se pred pomolom hitro zmanjša in s pogoni lahko trčimo v morsko dno. Določeni pomoli imajo v višini morske gladine ali tik pod njo stopnico. Na bok nastavimo večje bokobrane (okrogle). Oseba, ki je zadolžena za privez vrni na premcu, naj opazuje in obvešča krmarja.
  5. V premeru napake reagirajmo preudarno. Burne reakcije in preveliko dodajanje plina lahko povzroči bistveno več škode, kot preudarna a učinkovita reakcija.

Komentarji