Solarna streha

Solarni paneli na plovilu postajajo vse bolj pogosta rešitev za oskrbo plovila z električno energijo in podaljševanje neodvisnosti od polnjenja baterij na privezih.

Solarni paneli na plovilih niso novost. Uporabljajo se že več kot deset let. Žal pa jih ne moremo namestiti na vsa plovila, če nimamo primernih rešitev. Na jadrnicah je običajna rešitev namestitev trdih panelov na ogrodje na krmi plovila, ali pa pritrditev pohodnih solarnih panelov na krov plovila. Fleksibilni solarni paneli so pogosta izbira tudi na večjih motornih plovilih, kjer je na voljo dovolj površin za namestitev. Kaj pa na plovilih, ki nimajo dovolj površin za namestitev panela ali pa bi njegova namestitev močno ovirala gibanje po plovilu. Obstaja rešitev tudi za taka plovila. Izkoristimo lahko platneno streho (bimini), ki jo ima večina plovil, pa naj bo ta nameščena, le ko smo na sidru v zalivu, med plovbo ali tudi, ko je plovilo privezano v luki, marini ali na plovki. Rešitev se imenuje solarna streha.

Solarna streha je idealna rešitev

Solarna streha je patentirana tehnologija in omogoča pritrditev solarnega panela direktno na platneno streho. Rešitev je izjemno praktična. Solarni panel namestimo, ko imamo razprto platneno streho in ga po potrebi snamemo, če streho zložimo za plovbo. Sistem namestitve je tako enostaven, da boste za priklop ali demontažo potrebovali manj kot 1 minuto.

Trije koraki za namestitev:

  1. razprete platneno streho,
  2. panel položite na platneno streho,
  3. priključite (+) in (–) priključka panela na predpripravljeno inštalacijo poleg panela.

Demontaža panela poteka v obratnem vrstnem redu.

Rešitev je primerna za plovila, na katera se platnena streha postavlja po potrebi, in za plovila, na katerih je platnena streha nameščena stalno. Rešitev izkorišča neizkoriščeno površino, ki je dvignjena nad plovilo in je večino časa na soncu.

Za pravilno delovanje in enostavno uporabo solarne strehe je treba predelati platneno streho, pripraviti solarni panel in na plovilo vgraditi regulator polnjenja in pripraviti električno napeljavo.

Prednosti sistema

  1. hitra in enostavna montaža in demontaža,
  2. možnost trajne namestitve,
  3. elegantna rešitev ne kazi videza plovila,
  4. majhna teža,
  5. izkorišča neuporabljeno površino,
  6. cenovno ugodna rešitev,
  7. pridelava elektrike brez hrupa in emisij toplogrednih plinov
  8. izgradnja kovinske konstrukcije ni potrebna

 

Kako zagotoviti največji izkoristek solarne strehe

Če želimo pridelati kar največjo možno količino električne energije, moramo pravilno izbrati vse ključne komponente sistema. To so solarni panel, regulator polnjenja, kabli in baterija. Oglejmo si, kateri parametri odločajo o tem.

Solarni paneli

Solarni paneli se med seboj razlikujejo po kakovosti, izkoristku in termični labilnosti. Večji kot je izkoristek panela, več elektrike bomo pridelali. Paneli so termično labilni. Tehnični podatki so običajno merjeni pri temperaturi 25 stopinj C. Paneli pa se poleti na soncu segrejejo do temperature 45 stopinj C ali celo več. Sposobnost pridelave električne energije se lahko zmanjša tudi za 50 odstotkov. Če boste izbrali pravilno, bo za dnevne potrebe po elektriki na plovilu do 10 m z enim hladilnikom zadostoval že panel z močjo 100 W.

Regulatorji polnjenja

Regulatorji polnjenja so drugi ključni element. Poznamo običajne PWM in MPPT regulatorje polnjenja. Regulatorji PWM so sposobni z enakim panelom pridelati do 10 odstotkov več električne energije, regulatorji MPPT najnovejše generacije pa kar do 30 odstotkov več od običajnih, starejših regulatorjev. Več o regulatorjih lahko preberete v članku: MPPT solarni polnilci pridelajo 20 % več električne energije

Električna napeljava

Na plovilu so električni sistemi nizkonapetostni. Večinoma 12 V, pri nekoliko večjih plovilih 24 V. Ker po napeljavi tečejo višji tokovi, moramo zagotoviti čim krajše in dovolj debele kable. Vsi kabli za priklop solarnega panela naj bodo debeline vsaj 4 mm2, še bolje pa je, če se odločite za 6 mm2. Komponente sistema namestimo tako, da bodo kabli čim krajši. Daljši kot so kabli, večji je njihov upor in manjši izkoristek sistema.

Baterije ali akumulatorji

Svinčeni akumulatorji ne glede na tehnologijo (trakcijski, gel, AGM …) imajo velik notranji upor. Zato pri polnjenju prihaja do velikih izgub, ki lahko znašajo tudi 30 odstotkov. Če ste na primer na solarnem panelu moči 100 W v enem dnevu pridelali 45 Ah elektrike, potem ste jo v akumulator shranili le dobrih 31 Ah. Za razliko imajo litijeve baterije izjemno majhen notranji upor. Izgube pri polnjenju so majhne. Pri kakovostnih baterijah je to le en odstotek. Če ste na primer na solarnem panelu moči 100 W v enem dnevu pridelali 45 Ah elektrike, potem ste jo v litijevo baterijo shranili 44,5 Ah. Razlika je očitna.

Več informacij o sistemu Solarna streha na (031) 30 30 86 ali alaris@alaris.si.