TA35 Guiseppe Dezza je bil torpedni čoln razreda »PILO«. Zgrajen je bil leta 1915 v ladjedelnici Odero Terni v Sestri Ponente kot čoln v seriji osmih torpednih čolnov. Za tiste čase je bil moderen, hiter torpedni čoln. Njegova dolžina je bila 73m, širina 7,33m. Opremljen je bil s štirimi parnimi kotli tipa Thornycroft, dvema parnima turbinama Tosi z 18.000 KM in dvema vijakoma. Gorivo za parne kotle v Guiseppe Dezzi je bila nafta, tedaj prava novost v primerjavi s klasičnim gorivom – premogom. Ladja je imela tri ozke visoke dimnike. Bila je izjemno hitra. Dosegala je hitrosti vse do 32 vozlov. Guiseppe je bil oborožen s topom kalibra 120/40, 4 topovi kalibra 76/40 in imel je dve lansirni cevi za torpeda kalibra 450mm. Posadka je štela 79 mornarjev in častnikov.

Guiseppe Dezza je bil od 15.12.1915 dalje pod imenom Pilade Bronzetti v službi italijanske vojne mornarice. Dodeljen je bil 7. eskadrilji rušilcev, vendar je bil kasneje dodeljen diviziji izvidnikov oz. v torpedno divizijo z matičnim pristaniščem v Brindisiju (Italija). Z drugimi ladjami je opravljal naloge spremljanja trgovskih ladij v grških vodah. Po 1. svetovni vojni je sodeloval v plovbah po Srednji Aziji, do konca leta 1920 pa je bil nameščen v albanskih pristaniščih. Decembra 1920 je bil premeščen v pristanišče v Reki kot ladja legionarjev pod poveljstvom Gabriela D'Annunzio. Po tem se je nekaj časa nahajal v Puli. Iz političnih razlogov so mu 16.01.1921 spremenili ime v »Giuseppe Dezza«. Naslednjih 20 let je sodeloval v šolanju raznih kategorij pomorcev italijanske vojne mornarice. Z začetkom 2. svetovne vojne je sodeloval v spremstvu konvojev, ki so pluli v Libijo iz pristanišč Cagliari in Messina. Zaradi popravila je bil po zavezniškem izkrcanju na Siciliji premeščen v Reko. Italijanska kapitulacija ga doleti v Reki, kjer ga nesposobnega za plovbo, zajamejo nemške sile. Po dolgotrajnem popravilu in preureditvi je vstopil v nemško službo pod oznako TA35. Izvrševal je naloge spremljanja konvojev ob dalmatinski obali. Njegovo službovanje v nemški »Kriegsmarine« žal ni trajalo dolgo. 17.08.1944, nedaleč od otočja Brioni, je naletel na sidrno mino. Strahovita eksplozija ga je razdelila na dva dela, ki sta se potopila v samo nekaj minutah. Skupaj z ladjo je potonilo 71 članov posadke.

Potapljanje na  Giuseppe Dezza pri Fažani

Lokacija potopa je zaščitena, kar pomeni, da je potop možen samo preko pooblaščenega potapljaškega centra. Potapljaških centrov je v bližini kar nekaj. Potop se lahko opravi samo s potapljaško kategorijo AOWD/P2 ali višje.

Razbitine čolna se nahajajo 6 nmi od Rovinja in so dobro ohranjene. Zgornja paluba torpednega čolna se nahaja na globini 22 metrov, dno čolna pa se nahaja na globini 30 metrov. Posebej zanimiv je velik top na krmi, ki še danes deluje mogočno in je uperjen proti površini. Prav tako je dobro vidna vojna oprema, ohranjena in ustavljena v izgubljenem času. Ker ladja predstavlja umeten podvodni greben je na njej veliko morskega življenja. Ladja je prikrita z raznobarvnimi algami, spužvami in poseljena z raznimi vrstami rib.

Lokacija ladje je na odprtem morju blizu Fažanskega kanala. Za navigacijo je potrebna pomoč instrumentov (GPS). Tok na področju razbitine je umirjen. Dostop je možen le z ladjo. Vidljivost je sprejemljiva, včasih odlična. Na razbitini in njeni okolici se je razbohotila flora in favna. Če imamo nekaj sreče bomo lahko naleteli na primerke velikih rib.

V organizaciji potapljaškega društva FEEL DEEP se izvajajo vikend potapljanja na razbitini Giuseppe Dezza v povezavi z razbitino Baron Gautsch. Vikend potapljanje obsega namestitev v privatnih apartmajih v Rovinju in 4 potope, od tega eden na razbitini Giuseppe Dezza, eden na razbiti Baron Gautsch, dva pa v okolici Crvenega otoka. Vse informacije o potopu si lahko ogledate na: http://www.feeldeep.si/

Avtor: Thomas Robič & zveza potapljaških centrov Altum Mare; Foto: Danijel Frka