Miran Tepeš, Severozahodni prehod

Miran tepeš se je letos odpravil na neverjeten podvig. Odločil se je, da bo preplul severozahodni prehod, eno najekstremnejših plovnih poti na svetu. Prehod v katerem večino leta kraljuje led, je možno prepluti le v kratkem poletnem obdobju, ko se led umakne proti severu in je plovna pot med Greenlandijo in Beringovim morjem plovna. Miran se je na plovbo odpravil že marca. Izplul je iz marine v Puli, prejadral Jadran in skozi Gibraltarsko ožino zaplul v Atlantik. Po krajšem postanku na Azorskih otokih je prejadral Atlantski ocean in pristal na Novi Fundlandiji. Tu so se začele zadnje priprave pred odhodom na mrzli sever, proti Greenlandiji. Po nekaj zapletih je Miran Tepeš uspešno prejadral severozahodni prehod in vplul v Beringovo morje. S tem je postal prvi Slovenec, ki mu je uspel ta neverjeten podvig. Po uspešno zaključeni plovbi smo mu postavili nekaj vprašanj. 

Koliko Slovencev je do sedaj preplulo severozahodni prehod?

Na jadrnici čez Arktiko sva bila z Dušanom verjetno prva. Prvo plovbo skozi severozahodni prehod je v letih 1903 do 1906  uspešno opravila posadka jadrnice Gjoa pod poveljstvom Roalda Amundsena. Do letos je to pot severno od Amerike med arktičnimi otoki od Atlantika do Pacifika ali pa v obratni smeri uspešno preplulo 351 plovil. Scottov polarni raziskovalni institut, ki deluje v okviru univerze v Cambridge-u, vodi evidenco o prehodih skozi Severozahodni prehod. V skupni številki 351 so upoštevana vsa plovila, od ledolomilcev do tovornih, potniških, ribiških in vojaških ladij, do motornih jaht in jadrnic. V tej evidenci doslej še ni bilo plovila pod slovensko zastavo, zato predvidevam, da je Skokica 3 prva slovenska barka, ki je severno od polarnega kroga jadrala od Grenlandije do Aljaske. Čisto mogoče pa je, da je na kateri od potniških ali tovornih ladij skozi Severozahodni prehod že plul tudi kdo od Slovencev.

Zakaj si se odločil za ta ekstremen podvig?

Pred dvajsetimi leti mi je v roke prišla knjiga Mladena Šuteja "Na rubovima svijeta", v kateri je opisana pot hrvaške odprave na motorni jadrnici Hrvatska čigra, s katero so takrat uspešno prepluli severozahodni prehod. V knjigi je veliko lepih fotografij zaledenele morske pokrajine in ko sem knjigo prebral, mi severozahodna pot ni šla več iz glave.

Katere so največje nevarnosti, ki pretijo na taki plovbi?

Miran Tepeš, Severozahodni prehod

Največji izzivi na takšni plovbi so zagotovo zaledenelo morje, hladno vreme, občasno precej viharen veter, pomanjkanje varnih sidrišč oziroma velike razdalje med njimi, velike razdalje med naselji, kjer bi po potrebi lahko dobil pomoč, neprestana tekma s časom, da na drugo stran prijadraš preden konec septembra morje spet začne zamrzovati in neprestano zavedanje, da si v samoti severa odvisen predvsem le od samega sebe in svojega znanja in da se niti tebi niti tvoji barki ne sme nič zgoditi, ker tam težko pričakuješ kakršnokoli pomoč od zunaj.

Kako si pripravil jadrnico za tak podvig?

Poskrbel sem za dodatno konstrukcijsko trdnost trupa jadrnice, dodal nekaj pripon na jambor, poskrbel za ustrezno ogrevanje na barki, priskrbel sem si ustrezne akumulatorje in poskrbel za polnjenje s sončnimi celicami, s seboj sem imel dosti rezervnih delov za motor in rezervno opremo ter ustrezno orodje.

Miran Tepeš, Severozahodni prehod

Katera je bila najbolj stresna situacija na plovbi?

Nekajkrat smo jadrali v vetru, ki je krepko presegal hitrosti v vremenskih napovedih, s sunki tudi preko petdeset vozlov, do varnega sidrišča pa smo bili oddaljeni preko šestdeset milj. Nekajkrat smo se tudi precej na tesno prebijali skozi zaledenelo morje.

Koliko časa ste potrebovali za plovbo skozi prehod?

Dober mesec. Od drugega tedna avgusta, ko smo odjadrali z Grenlandije, do drugega tedna septembra, ko sva z Dušanom prijadrala skozi Beringovo ožino na zahodu Aljaske.

Kaj se ti je najbolj vtisnilo v spomin?

Po eni strani čudovite in raznolike ledene gore na morju, zasneženi hribi in ledeniki na njih, po drugi strani pa zelo veliko kislega vremena in veliko megle na poti.

Katere 3 nasvete bi dal jadralcem, ki se nameravajo podati na tak podvig?

Ustrezno je potrebno pripraviti barko, sebe in naštudirati pot.

Kakšni so tvoji plani? Je na vidiku nov podvig?

V prihodnjem letu nameravam jadrati čez Pacifik do Nove Zelandije.

Celotno plovbo skozi prehod lahko spremljate na naši spletni strani. Potopis z naslovom Tepeš, lahko preberete na tej povezavi.

 

Miran Tepeš je za ekstremni podvig opremil plovilo z litijevimi baterijami BlueCell.

Na krovu ima tri bateriji Bluecell 100Ah12V s kapaciteto 3 x 100 Ah, ki tehtajo zgolj po 12 kg in brezhibno delujejo do temperature -10C.

BlueCell