Le še nekaj dni nas loči od velikega jadralskega dogodka, atraktivne regate hitrih, slokih črnih lepotic razreda RC44 v Piranskem zalivu. Za lažje poročanje o regati smo pripravili nekaj osnovnih informacij.
Zakaj ime RC44?
Ime je razred dobil po začetnicah imena legendarnega jadralca Russlla Couttsa, večkratnega zmagovalca America's Cupa in številnih drugih velikih jadralskih dogodkov, pa tudi nosilca olimpijske kolajne, ki si je razred zamislil. 44 predstavlja dolžino jadrnice, 44 čevljev, toliko pa je bil Russell tudi star, ko se je razred “rodil”.
Komu je razred namenjen?
Russell Coutts si je kot lastnike teh jadrnic zamislil premožne jadralske navdušence z vsega sveta, ki pa morajo krmariti sami, kar je zapisano tudi v pravilih razreda. Ekipe so praviloma sestavljene iz vrhunskih jadralcev, tudi takih, ki jadrajo na Pokalu Amerike.
Koliko jadrnic nastopa?
Letošnje sezono je začelo 7 ekip: Charisma (MON-69), Team Nika (RUS-10), Team Ceeref (SLO-11), Artemis Racing (SWE-44), Team Aqua (GBR-2041), Peninsula Petroleum (GBR-1) in Aleph Racing (FRA-17). Vse bomo lahko videli tudi v Portorožu.
Kako izgleda jadralna sezona razreda RC44?
Russell Coutts si je svojo jadrnico zamislil kot hitro in mobilno - lahko se jo razstavi, pospravi v posebej za to prilagojen zabojnik in odpelje na prizorišče naslednje regate. V vsaki sezoni se tako flota seli med petimi izbranimi prizorišči, ki morajo izpolnjevati visoke organizacijske standarde. Letošnja sezona se je začela konec februarja na Kanarskih otokih, v marini v Arrecifu na Lanzarotu. Od tam so ekipe in njihove jadrnice pripotovale k nam v Portorož (9.-13. maj), od tukaj jih bo pot vodila v švedski Marstrand (27.6.-1.7.), naslednja regata bo svetovno prvenstvo razreda, ki se že tradicionalno v zadnjih dneh septembra odvija v portugalskem Cascaisu, sezono pa zaključujejo sredi novembra na Malti.
Ali so med jadralci oziroma lastniki tudi Slovenci?
Seveda! Lastnik jadrnice Ceeref je Igor Lah, na njej pa poleg njega jadra še zamejski Slovenec Jaro Furlani. Na ruski jadrnici Team Nika pa je jedro posadke slovensko - Tomaž Čopi, Mitja Margon, Iztok Knafelc ter kot ‘boat captain’ Toš Skrt Golja. Lastnik ruske ekipe Team Nika Vladimir Prosikhin je sicer tudi lastnik slovenskega Shipmana 72.
Ali se naši fantje uvrščajo med najboljše?
Seveda se! Fantje z Nike so aktualni svetovni prvaki, ekipa Igorja Laha pa je konec leta 2017 že drugič zaporedoma osvojila naslov zmagovalcev skupnega seštevka sezone.
Ali to pomeni, da imata Ceeref in Nika tudi v Portorožu možnost za dobro uvrstitev?
Seveda! Obe ekipi veljata za favoritki tudi za zmago. Po prvi regati na Lanzarotu je v skupni razvrstitvi ekipa Nike druga, Ceeref pa tretji. Napeto bo.
Ali drži, da v ekipi Team Nika jadra tudi Dean Barker in da bo kot taktik jadral tudi v Portorožu? In da to ni njegov prvi nastop v Portorožu?
Drži - in drži! Dean Barker: “V Portorožu sem že enkrat jadral, na Artemisu, in na Slovenijo imam zelo lepe spomine. Mislim, da smo takrat celo zmagali v flotni razvrstitvi. Bila je zelo dobra regata in zelo smo uživali v Portorožu.”
Kakšen tip regat lahko pričakujemo?
Čeprav smo bili v preteklosti navajeni, da je prvi regatni dan namenjen jadralskemu dvobojevanju, pa se po novem ekipe merijo samo še v flotnem jadranju v tehničnih plovih.
Kakšen je urnik dogodka, kdaj bodo na sporedu regate in ali si bo regate možno ogledati?
V sredo, 9. maja, je dan za uradni trening, od četrtka, 10. maja do nedelje, 13. maja, pa bodo na vrsti regate, predvidoma 12 plovov. Štarti prvih dnevnih plovov bodo predvidoma ob 12h, regatno polje pa bo, v kolikor bodo pogoji to dopuščali, čim bliže obali.
Dan ali dva pred začetkom bomo lahko jadrnice občudovali tudi na njihovih samostojnih treningih.
Zakaj regata RC44 prav v Portorožu?
Mitja Margon, predstavnik organizatorja majske regate, društva GoSailing, ter jadralec v ekipi Team Nika: “Že nekaj časa si prizadevam-o, da bi flota RC-jev prišla spet v Portorož. Načeloma smo se s klaso dogovorili, da bi to bilo prihodnje leto, leta 2019. Ker je organizator druge letošnje etape, ki bi morala biti maja na Nizozemskem, nekam poniknil, se je vodja klase obrnil najprej na g. Laha in g. Prosikhina (oba sta na poseben način povezana s Slovenijo in Portorožem) s prošnjo po "rešitvi situacije" in za pomoč pri financiranju dogodka, takoj zatem pa so mene povabili, če bi prevzel organizacijo. Ker sem jih vsa ta leta "cukal za rokav", so verjetno pomislili, da pa bi bil že čas, da se vrnemo na "kraj zločina". Saj vsi dobro vemo/vedo, da se je vse začelo pri nas …"
Kako smo z razredom RC44 povezani Slovenci?
Slovenci smo z razredom RC44 močno povezani že od vsega začetka pred dvanajstimi leti, ko sta se povezala Russell Coutts in naš oblikovalec Andrej Justin, da je nastala današnja jadrnica. Ena prvih ekip, ki se je pridružila družini razreda RC44, je bila slovenska Ekipa 44, ki je jadrala na Črni lepotici (Black Beauty), ki jo je krstila Jolanda Čeplak 13. marca 2007. Ekipa je bila ustanovljena na pobudo naših olimpijcev Tomaža Čopija in Mitje Margona in s podporo Casinoja HIT, trgovine z opremo za jadralce Sailing point, Marine Portorož in jadrarne Victory. Ekipo 44 so sestavljali Samo Potokar na krmilu ter Mitja Margon, Gašper Vinčec, Bojan Volčič, Julijan Višnjevec, Vid Jeranko in Mitja Beltram. Na zadnji regati pred Trstom, ko so dosegli odlično tretje mesto, sta se jim pridružila še Tomaž Čopi in Toš Skrt Golja. V sezoni 2007 so odjadrali tri regate, potem pa morali zaradi premalo posluha okolja ter pomanjkanja finančnih sredstev projekt opustiti in jadrnico Črna lepotica prodati. Da je veliko slovenskega v projektu RC44 govori tudi dejstvo, da so bile prve regate razreda uspešno izpeljane prav v Portorožu v organizaciji YC Portorož, da so se tudi testiranja prvih jadrnic dogajala v Portorožu, da sta Tomaž Čopi in Toš Skrt Golja odjadrala sezono 2006-2007 na jadrnici Omega z Russellom Couttsom in da je trgovina z jadralsko opremo Sailing point še danes partner razreda RC44.
Ali drži, da je jadrnica Črna lepotica, na kateri je jadrala prva slovenska ekipa v razredu RC44, prav ista jadrnica, na kateri danes plujejo kot Team Nika?
Drži, gre za povsem isto jadrnico in za zanimivo zgodbo, ki jo rad pove zdajšnji lastnik ekipe Nika in nekdanje Črne lepotice Vladimir Prosikhin: “Veliko časa sem preživel v Sloveniji, ko se je gradil moj bodoči Shipman, ki smo ga splovili leta 2009. V tem času sem spoznal takratno Ekipo 44, v kateri so na jadrnici RC44 jadrali tudi Tomaž Čopi, Mitja Margon in Toš Skrt Golja. Po tem prvem srečanju je minilo nekaj časa, jaz sem se vse bolj ogreval za nekaj resnično regatnega, fantje pa so ravno leto pred tem ostali brez sponzorja, zaključili projekt in jadrnico prodali francoskemu America’s Cup sindikatu, ki je ni veliko uporabljal. Predlagal sem jim, da naredimo ekipo, njihovo jadrnico odkupimo nazaj in gremo skupaj dalje. Fantje so se seveda strinjali in po dveh mesecih smo že bili na regati v Avstriji. Moja žena je bila tista, ki me je vzpodbudila, da opravim tisti prvi klic Mitji in Tošu – in to je bil zelo dober nasvet in zelo dober klic. Zanj sem ji še vedno hvaležen. Barko smo poimenovali po moji vnukinji, Nika pa je tudi boginja zmage.”
Ali bo tokratna prva regata tega razreda v Portorožu?
Nikakor ne, tukaj se je vse skupaj pravzaprav začelo. Prva testiranja so se pred dvanajstimi leti dogajala prav pri nas, prve regate razreda pa so bile uspešno izpeljana v Portorožu v organizaciji YC Portorož.
Ali si bo mogoče jadrnice kje ogledati tudi v živo?
Seveda, jadrnice bodo nastanjene in si jih bo mogoče ogledati v portoroški marini. Z deli na njih bodo “kopenske ekipe” pod vodstvom “boat captainov” pričele že pred prvomajskimi prazniki in bodo trajala vse do cca 6.maja, ko bodo jadrnice spustili v vodo.