Plovila, ki imajo vgrajen en motor za prenos moči pa skrbi osovina, imajo pri manevriranju svoje posebnosti. Če jih poznamo, jih lahko s pridom izkoristimo in pristajanje postane preprosto.
Zaradi naklona propelerja, pri vseh plovila z osovinskim pogonom prihaja do zanosa krme. Zanos je odvisen od tega v katero smer se vrti propeler pri plovbi naprej. Če se vrti v desno imamo desnosučni propeler in če se vrti v levo imamo levosučni propeler. (Natančno delovanje posameznih propelerjev je opisan v članku Levo in desno sučni propeler in vpliv na krmarjenje. Desnosučni propeler pri plovbi naprej krmo plovila zanaša v desno in pri plovbi nazaj v levo. Ravno obratno je pri levosučnem propelerju. Pri plovbi naprej krmo plovila zanaša v levo in pri plovbi nazaj v desno.
Lastnost bočnega zanosa krme lahko s pridom izkoristimo pri pristajanju s plovilom na bok. Ker desnosučni propeler pri plovbi nazaj povzroča zanos krme v levo, vedno pristajamo na levi bok in pri levosučnem propelerju na desni bok.
Poglejmo si postopek pristanka s plovilom z desnosučnim propelerjem na levi bok.
Pristajanje: desnosučni propeler - levi bok
- izberemo mesto pristanka
- pripravimo opremo (bokobrane, mornarska palica, vrvi) in posadko (razdelimo naloge)
- hitrost plovbe naj bo približno 1 vozel
- pod kotom 30º se približamo mestu, kje bomo pristali (slika 1)
- ko priplujemo na približno ¼ dolžine plovila do obale, obrnemo krmilo ostro v desno (slika 2)
- ročico plina premaknemo v vzvratno in na hitro povečamo plin za kratek čas (1-2s), da ustavimo plovilo (slika 3). Zasuk propelerja bo pri vzvratnem plinu povzročil premik krme proti levi, proti obali. Krmila ni potrebno obračati, ker ne bo imel učinka.
- ročico plina premaknemo v nevtralno (slika 4).
- privežemo privezne vrvi
Zgodi se lahko, da na prvi pogled nimamo možnosti, da pristanemo na pravi bok. Poizkusimo lahko pripluti do mesta pristanka z druge smeri. V koliko tudi to ni možno, nam ne preostane drugega, kot da pristanemo na desni bok. Zaradi lastnosti propelerja, je manever pristanka na nasprotni bok nekoliko drugačen. Poglejmo si po korakih, kako pristanemo na desni bok s plovilom, ki ima desnosučni propeler.
Pristajanje: desnosučni propeler - desni bok
- izberemo mesto pristanka
- pripravimo opremo (bokobrane, mornarska palica, vrvi) in posadko (razdelimo naloge)
- hitrost plovbe naj bo približno 1 vozel
- pod kotom 10-15º se približamo mestu, kje bomo pristali (slika 1)
- ko priplujemo na približno ¼ dolžine plovila do obale, obrnemo krmilo ostro levo (slika 2)
- hitro dodamo plin v smeri plovbe (naprej) za kratek čas - 1s (max). S tem bomo krmo hitro približali obali (slika 3)
- ročico plina prestavimo v vzvratno in ustavimo plovilo (slika 4). Zasuk propelerja bo ustavil odmik premca od obale ter nekoliko odmaknil krmo od obale in plovilo bi moralo stati vzporedno z obalo.
- privežemo privezne vrvi
Previdnost ne bo odveč
- Manever vedno izvajamo pri minimalni hitrosti. Plovila z večjimi propelerji in močnejšimi motorji že pri minimalnem plinu dosegajo hitrosti plovbe preko 4 vozle. Zato bo potrebno med manevrom pogona večkrat izključiti, oziroma jih uporabiti le v kratkih impulzih. V kolikor bo prišlo do kakršne koli napake, pri majhnih hitrostih povzročimo le majhne poškodbe. Imeli bomo tudi več časa za razmišljanje in ukrepanje.
- Preverimo, če je prostor za privez plovila dovolj dolg za naše plovilo.
- Preverimo višino pomola in nastavimo bokobrane na primerno višino.
- Preverimo globino vode ob pomolu. Če pristajamo v nepoznanem pristanišču, se pravočasno prepričajmo, kakšna je globina ob pomolu. Pogosto se pred pomolom hitro zmanjša in s pogoni lahko trčimo v morsko dno. Določeni pomoli imajo v višini morske gladine ali tik pod njo stopnico. Na bok nastavimo večje bokobrane (okrogle). Oseba, ki je zadolžena za privez vrni na premcu, naj opazuje in obvešča krmarja.
- V premeru napake reagirajmo preudarno. Burne reakcije in preveliko dodajanje plina lahko povzroči bistveno več škode, kot preudarna a učinkovita reakcija.