Novice
Novice
Zadnje iz eTrgovine
Knjiga »Z jadrnico čez Arktiko« je četrta knjiga Mirana Tepeša, ki je doslej že trikrat objadral svet. Knjiga je jadralski potopis z zelo drugačne in zahtevne morske poti po ledenih morjih, med odročnimi otoki. V knjigi so na 256 straneh opisane dogodivščine s poti čez Arktiko in popestrene s 383 barvnimi fotografijami in zemljevidi. V prvem delu je opisana pot z jadrnico od Istre na Jadranskem morju preko Atlantskega oceana do Kanade in Grenlandije. V osrednjem delu so opisane dogodivščine z jadranja čez Arktiko po Severozahodnem prehodu od Grenlandije med kanadskimi arktičnimi otoki in okoli Aljaske do Tihega oceana. V zadnjem delu pa so opisane dogodivščine med jadranjem čez Beringovo morje, čez Aljaški zaliv in po Britanski Kolumbiji.
»Arktika je morska pokrajina s številnimi otoki. Led na morju se je nad Severno Ameriko v zadnjih desetletjih večino poletij za nekaj tednov dovolj umaknil ali razredčil, da je bilo z izjemo treh let Arktiko mogoče prejadrati, a ne na lahek način, zato je jadranje čez Arktiko zame postalo izziv.« – Miran Tepeš
Arktika je območje na severu zemeljske oble, ki obdaja severni zemljepisni tečaj in leži nad severnim tečajnikom. Večino leta, marsikje pa vseskozi, je to območje prekrito z ledom in snegom.
Statistiko o plovbi čez Arktiko vodi “Scott Polar Research Institute, University of Cambridge”, Velika Britanija. Do leta 2024 je Severozahodni prehod med Atlantikom in Pacifikom, v eno ali drugo smer, preplulo 393 plovil vseh vrst, od ledolomilcev in različnih velikih motornih ladij do jadrnic. Skokica 3 je prvo slovensko plovilo, ki je prejadralo ali preplulo Severozahodni prehod.
Miran Tepeš - Z jadrnico čez ArktikoV Anconi se je zaključilo svetovno prvenstvo v razredu potovalnih jadrnic (ORC), slovenski predstavnik, Jadralni klub Pocodebon, je v skupnem seštevku zasedel 39. mesto v razredu B.
Mlad jadralni klub, ki minuli dve leti dosega zavidljive rezultate na regatah Pokala Slovenije, je tokrat ponovno našel nov izziv na svetovnem prvenstvu, na katerem je bilo prijavljenih 115 posadk iz vsega sveta. Prijavljeni so, skladno s pravili ORC, tekmovali v dveh kategorijah, kategoriji A in B. Slovenski predstavniki so tekmovali z jadrnico Salona 37R, uvrščeni so bili v razred B.
Tekmovanje se je pričelo minulo nedeljo, ko so organizatorji izvedli zaključne meritve plovil, udeleženci pa še zadnje tehnične priprave potovalnih jadrnic. Prve regate so bile na sporedu v ponedeljek. Z izjemo torka in srede, ki sta bila v znamenju dvodnevne navigacijske regate, so se ostale dni jadralci pomerili v regatnem polju v obliki palice. Že prvi regatni dan je razkril močan tekmovalni naboj, saj se je regatni odbor zaradi prehitrega štarta številnih jadralcev odločil ponoviti pričetek prvega plova. Slovenskim predstavnikom to ni ustrezalo, saj so prvič začeli dobro in bi si, v primeru veljavnosti štarta, zagotovili odlično izhodišče za nadaljevanje regate. V ponovnem poizkusu so imeli manjše težave z jadri, zamuda na štartno linijo pa ni prinesla želenega izhodiščnega položaja. Regatni dan je JK Pocodebon končal na 43. mestu, skupno je v razredu tekmovalo 53 posadk.
V torek, na drugi regatni dan, se je pričela dvodnevna navigacijska regata. Opoldne so se posadke odpravile proti jugu Jadranskega morja, regata je potekala vzdolž italijanske obale. Prvi regatni dan je zaznamoval nestabilen veter, slovenski jadralci pa si bodo regato zagotovo zapomnili tudi po toči in močnem neurju, ki je s 30 vozli vetra pošteno namučil vse sodelujoče. Regata je za JK Pocodebon trajala kar 25 ur. Četrtkov dan je bil povsem neugoden za izvedbo regate, celodnevno mukotrpno čakanje na vodi pa se je popoldne zaključilo s preklicem tekmovanjain pozivom k povratku v marino. Petkova plova sta slovenskim predstavnikom prinesla 41. in 24. mesto, tekmovalni dan pa je tudi ta dan krojilo vreme. Regatnemu polju se je bližala nevihta, regatni odbor je tudi v tem primeru pozval udeležence k povratku v marino. V soboto, na zadnji regatni dan, je organizator izvedel tri plove. Prvega je JK Pocodebon zaključil na 31. mestu, pri drugem so zaradi tehničnih težav s prednjim jadrom odstopili, zadnji plov svetovnega prvenstva pa jim je prinesel odlično 12. mesto.
S skupno uvrstitvijo je krmar JK Pocodebon David Bartol zadovoljen: » Moja pričakovanja so bila pred odhodom na svetovno prvenstvo usmerjena v dosežke med 30. in 40. mestom. Prihod na prizorišče pa nam je razkril, da so tamkajšje razmere povsem drugačne od naših. Govorimo o visokem valu, spremenljivem vetru in močnem toku. Poleg tega je ves teden zaznamovalo slabo oziroma spremenljivo vreme, izpostaviti gre predvsem nekaj močnih neviht. Ne glede na našteto, svetovno prvenstvo zapuščamo z nasmehom na obrazu. Sploh, če v mislih ohranimo zadnji plov. Zadovoljni smo tudi s končno uvrstitvijo.«
Udeležba na svetovnih prvenstvih zahteva izčrpne organizacijske in finančne vire. Brez prostovoljstva in številnih podpornikov bi bila udeležba edine slovenske ekipa na svetovnem prvenstvu potovalnih jadrnic nemogoča. Zahvaliti se je potrebno sledečim podpornikom: Croma Sistem, AdriaTow, Live, Zavaruj.si, Porsche Koper, Luka Koper in InterVela.
Blaž Maljevac, JK Pocodebon
V zadnjih dneh junija in v začetku julija se je v Splitu v organizaciji JK Split odvijalo evropsko prenstvo za mlade jadralce v laserju radial. V konkurenci 191 jadralcev sta se ga udeležila tudi Vid Lah in Maks Vrščaj, ki sta finalne plove odjadrala v bronasti skupini ter zaključila na četrtem oziroma šestnajstem mestu v skupini.
V skupni razvrstitvi 191 jadralcev je Vid Lah tako zaključil na 100. mestu, Maks Vrščaj pa na 112. mestu. Evropska juniorska prvaka sta postala Nizozemka Dewi Couvert in Poljak Filip Ciszkiewicz.
Na prvi dan prvenstva je bila pod pokroviteljstvom Esimita organizirana okrogla miza na temo prihodnosti jadranja, na kateri je sodeloval tudi Vasilij Žbogar. »Jadranje se mora razvijati skozi nove tehnološke rešitve in ne s spreminjanjem formata regat,« je bila osrednja misel okrogle mize o razvoju tega športa.
Organizator regate JK Split je dobil priznanje za odlično izvedeno prvenstvo tudi s strani mednarodne zveze razreda laser, ki je klubu zaupalo organizacijo EP za laser in laser radial v prihodnjem letu.
Konec junija je bil uspešen tudi za Žana Luka Zelka, ki se je na Blatnem jezeru, na prizorišču mladinskega svetovnega prvenstva v laserju (ki se bo tam odvijalo v drugi polovici julija) pomeril na pripravljalni regati za nastop na SP.
V konkurenci dvanajstih pretežno domačih jadralcev je lepo odpeljal vseh pet plovov in zaključil z zmago. Žan Luka Zelko: »Zmaga na prizorišču svetovnega prvenstva je vedno dobrodošla. Organizatorji so nam želeli pokazati, kje se bo odvijalo prvenstvo ter na kaj moramo biti pozorni. Čeprav ni bilo veliko bark in konkurenca ni bila težka, saj smo bili med 12 barkami samo trije jadralci, ki se redno udeležujemo zahtevnejših regat (svetovni pokal, EUROSAF), je bila regata vseeno zelo zanimiva. Prva dva dneva nas je spremljal rahel veter, ki je nepredvidljivo obračal, kar je dodatno popestrilo razplet posameznih plovov. Zadnji dan pa nas je pričakal močnejši severni veter. Prva dva plova smo zvozili po vetru od 10 do 15 vozlov, tretji plov pa je veter sunkovito pojačal na okoli 30 vozlov, v sunkih je presegel tudi 35 vozlov. Naredili smo pet plovov, (5), 1, 2, 4, 1 in skupno prvo mesto. Glede na to, da sem bil med mlajšimi, sem se zmage predvsem po močnem vetru toliko bolj veselil. Sedaj me čaka še 14 dni treninga.«
Po odličnem jadranju ekipe Gorazda Rajarja, ki je na isti zadnji junijski konec tedna postala evropski študentski podprvak v jadralskem dvobojevanju, je uspeh v isti disciplini zaokrožila še ekipa Dejana Presena Lumba Match Race Team v Avstriji.
Dejan Presen: "Odličen vikend za slovensko jadralno dvobojevanje smo z zmago na Gmunden Grand Prix – Grade 3 regati dopolnili Dejan Presen z ekipo oče in sin Jure in Emil Jerkovič. Organizatorju je v treh dneh tekmovanja v zelo spremenljivih vremenskih razmerah uspelo izpeljati 11 flightov predtekmovanja. Po dveh dneh tekmovanja smo vodili z rezultatom 5 zmag in brez poraza, kar je pomenilo uvrstitev v zaključne dvoboje. Zaradi pomanjkanja časa se je organizator zadnji dan odločil odpovedati polfinale, tako smo se v velikem finalu, ki smo ga dobili z rezultatom 2-1, pomerili z zmagovalcem prve regate v seriji Maxom Trippoltom."
Državna prvaka v kategoriji fireball je ekipa Kavčič- Bertok, v kategoriji FJ pa ekipa Šešel - Kosi.
Na Velenjskem jezeru je pretekli konec tedna JK Živaana pripravil državno prvenstvo za fireballe in za razred FJ. V odličnih pogojih se je prvenstva udeležilo 15 ekip na fireballih in 6 na flying juniorjih. Državna prvaka za leto 2013 sta v razredu fireball postala Miha Kavčič in Marko Bertok (JK Olimpic), podprvaka njuna klubska kolega Matija in Marko Kocjančič, na tretje mesto pa sta se uvrstila Mitja Hrvatin in Željko Planinšič (JK Burja-JK Fagar). V razredu FJ sta državni naslov prijadrala Gregor Šašel in Ana Kosi (JK Ljubljana), podprvaka sta postala Valter Štrancar in Marko Kete (ŠD Wada), bron pa je šel v roke Roku in Maji Volk (JK FJ Slovenija).
Včeraj v madžarskem mestu Balatonföldvar na odprtem IODA evropskem prvenstvu razreda optimist niso imeli sreče z vetrom. Šibka sapa je omogočila izvedbo zgolj enega plova in z veseljem ponovno poročamo o odličnem jadranju naših.
V konkurenci 102 deklic aktualna evropska prvakinja, naša Mara Turin, še naprej ostaja v vodstvu. Danes je prijadrala drugo mesto v skupini, s čimer je njen skupni izkupiček točk po treh odpeljanih regatah 4. Na drugem mestu je Nizozemka Eefje Nissen z 12 točkami in na tretjem Španka Aina Colom s 13 točkami. Lara Poljšak je današnjo regato zaključila na 14. mestu v skupini in je trenutno skupno peta. Na 41. mestu je po današnjem nastopu Lin Pletikos (32,10, 31) ter na 63. Tjaša Milivojevič (20,29,43).
Odlično so ponovno nastopili tudi fantje. Rok Verderber se je z včerajšnjega šestega mesta z današnjo zmago v skupini prebil na skupno drugo, petouvrščeni po prvem dnevu Klemen Semelbauer pa je z današnjim drugim mestom v svoji skupini trenutno skupno tretji. Oba imata 8 točk. Zelo dobro je jadral tudi Staš Torej in zaključil s 4. mestom v skupini in 17. skupno, Martin Peternelj pa je s 13. mestom v skupini napredoval na skupno 58. mesto.
Esimit Europa 2 nadaljuje z zmagami tudi na Baltskem morju. Misija Baltik, kot so jo poimenovali, je uspešno zaključena. Najprej so na znanem Kieler Woche v Namčiji zmagali na obeh regatah, ter postavili nov hitrostni rekord, sedaj pa so se zopet izkazali na Švedskem, kjer so na regati ÅF Offshore Race spet prvi prečkali ciljno črto.
Po 40 urah jadranja in preplutih 350 navtičnih milj, se je za ekipo Esimit Europa 2, zaključila ÅF Offshore Race na Švedskem. Ciljno črto so prečkali ob 03:33 zjutraj in si zagotovili že 22 zmago. Na največji skandinavski regati je plulo 248 plovil. Regata, ki velja za izjemno priljubljeno je dokazala, da je tudi nevarna zaradi plitvini v bližini Stockholmskega arhipelaga.
Skipper Jochen Schuemann, ki je vodil ekipo jadrnice Esimit Europa 2 je po regati povedal: "Zame je bila to izjemno razburljiva regata. Pričeli smo v izjemno šibkem vetru. Po Stockholmskem arhipelagu smo pluli dovolj hitro. Ker naša jadrnica potrebuje globljo vodo, kot večina drugih, smo med plovbo udarili v podvodno skalo, ki ni bila označena na navigacijskih kartah. Trk je zaustavil jadrnico, vendar večjih poškodb nismo opazili. Plovbo smo nadaljevali v smeri proti otoku Gotland. Ko smo ga obkrožili, je zmanjkalo vetra. Večkrat smo padli v popolno brezvetrje. Na srečo smo kmalu spet ujeli nekaj šibkega vetra v naša jadra in prepluli še zadnjih 120 navtičnih milj. Iz jadrnice smo iztisnili vse, kar je bilo možno in uspešno prvi prečkali ciljno črto. Zadovoljen sem z jadrnico in z posadko, ki se je zopet izkazala. Naslednje regate v Veliki Britaniji se že veselim."
S 1.7. je Hrvaška vstopila v Evropsko unijo, kar pomeni konec davčnih olajšav za plovila državljanov EU, ki še nimajo plačanega davka in želijo pluti po teritorialnih vodah Hrvaške in EU.
Lastniki plovil, ki so danes še vedno v postopku začasnega uvoza v republiki Hrvaški in nimajo plačanih davščin, od 1.7.2013 dalje ne smejo več pluti po Hrvaških vodah. Ker davek za plovilo še ni bil plačan, se nahajajo v carinskem prekršku. Po navedbah Hrvaške carine je ugodnost plačila davka po znižani stopnji 5%, ki je trajala vse do 31.5.2013 izkoristilo nekaj več kot 4.600 lastnikov plovil. Po podatkih Hrvaške carine pa se trenutno nahaja še preko 6.000 plovil, ki nimajo urejenega statusa.
Lastniki plovila, ki se odločijo, da bodo plovilo registrirali na Hrvaškem, morajo izvesti carinjenje plovila in pridobiti carinsko deklaracijo v skladu z zakoni EU in Hrvaške. Izvesti je potrebno redni carinski postopek.
V kolikor plovilo nima evropskega preferencialnega porekla, oziroma nima dokaza o evropskem preferencialnem poreklu, se bo carinilo po veljavnih carinskih stopnjah, ki veljajo v EU in velja tudi na Hrvaškem od 1.7.2013 dalje. To pomeni, da je za taka plovila potrebno plačati 1,7% carine oziroma 2,7% carine za gumenjake. Carina se obračuna od carinske vrednosti. Carinska vrednost plovila se ugotavlja glede na tip in starost plovila. Lastnik sam poda oceno vrednosti plovila, ki mora biti ovrednotena čim bolj realno. Carina se pri vrednosti plovila opira na znani Schwacke katalog.
V kolikor plovilo izpolnjuje pogoje iz novega Zakona o PDV (Zakon o davku na dodano vrednost na Hrvaškem), oziroma za plovilo obstaja dokaz, da je bila prva registracija plovila oziroma prva uporaba plovila pred več kot osem leti (plovilo se je uporabljalo pred 1.7.2005), se za plovilo po novem ne bo več obračunal davek na dodano vrednost (PDV oziroma DDV v Sloveniji).
Trenutno še ni popolnoma jasno ali bo oprostitev plačila davka veljala samo za plovila registrirana pod zastavami ene izmed držav EU ali bo veljalo to tudi za plovila registrirana v tretjih državah. Po vseh predvidevanjih bo to veljalo, trenutno pa še ni popolnoma jasno.
Kar se tiče vpisa v hrvaške registre plovil, je s carinskega in davčnega stališča popolnoma vseeno v kateri register se plovilo vpiše, ko je enkrat plačan davek na področju EU. Plovila, ki imajo plačan davek na področju EU postanejo tako domača roba. Vpis v hrvaške registre plovil tako ni obvezen. Plovilo lahko pluje pod katerokoli zastavo EU. Plovila, ki bodo registrirana v drugih državah in ne na Hrvaškem, bodo tretirana kot tuja plovila in ne bodo imela enakega statusa kor plovila registrirana na Hrvaškem. Kakšne natančno bodo razlik, trenutno še ni v celoti znano.
Po 1.7. bodo carinske izpostave pričele z izvajanjem inšpekcijskih pregledov v carinskih skladiščih - marinah in pregledovali plovila, ki so se pred vstopom Hrvaške v EU nahajala v začasnem uvozu. To je zakonsko predpisana obveza, ki jo mora izvajati Hrvaška carina v skladu z zakonodajo EU in Hrvaško zakonodajo. Natančna navodila o uvajanju nove zakonodaje, kakor tudi povezani postopki še niso jasni. Vse nadaljnje informacije bomo objavili nemudoma, ko jih prejmemo s strani odgovornih organov.
Preberite tudi:
- Postopki za uvoz plovil na Hrvaško so končno določeni
- Pojasnila v zvezi z uvozom plovil na Hrvaško - carinjenje plovila.
- Nove višine nadomestila za vpis plovil v registre
Danes se je v madžarskem mestu Balatonföldvar s prvima dvema regatama začelo odprto IODA evropsko prvenstvo razreda optimist. Udeležuje se ga preko 250 jadralcev iz 40 držav, tudi Slovenije in z velikim veseljem poročamo o odličnih uvodnih nastopih slovenskih jadralcev.
V sončnem vremenu in srednjem vetru med 8 in 10 vozli so danes odpeljali dve regati. V konkurenci 102 deklic je aktualna evropska prvakinja, naša Mara Turin, z dvema zmagama napovedala resen napad na ubranitev evropske lovorike. Na drugem mestu ji sledi še ena slovenska jadralka, Lara Poljšak, ki je današnji regati zaključila na tretjem in prvem mestu. Na 40. mesto se je uvrstila Lin Pletikos (32,10) ter na 48. Tjaša Milivojevič (20,29).
Odlično so nastopili tudi fantje. V konkurenci 146 jadralcev je na 5. mestu Klemen Semelbauer z dvema tretjima mestoma, na 6. mestu je Rok Verderber (7,1), 26. je Staš Torej (9,16) in 78. Martin Peternelj (28, 23).
»Prvi dan evropskega prvenstva se je za naše začel sanjsko. Mara Turin zelo očitno brani naslov evropske prvakinje. Sledi ji Lara Poljšak, torej dve Slovenki na vrhu. Med fanti pa odlična predstava Klemna Semelbauerja, ki je zabeležil dve tretji mesti in trenutno zaseda skupno 5. mesto. Rok Verderber, prvič na večjem tekmovanju, je v prvem plovu prebijal debelo plast treme in nervoze. Prvi plov je končal sedmi, v drugem pa pokazal, kam cilja, in zmagal ter je trenutno šesti v skupni razvrstitvi,« zadovoljno sporočajo iz slovenske ekipe na Blatnem jezeru.
Jutri se jadralcem obeta še en vroč in sončen dan, a z zelo šibkim vetrom.
Ta teden je na Švedskem potekal tretji dogodek v letošnji seriji RC44. Tekmovanja se je udeležilo 12 ekip, slovenskega predstavnika, ekipe CEEREF, tokrat ni bilo med njimi.
Vremenske napovedi za Švedski Marstrand so bile izjemno nepredvidljive. Napovedali so vetrove med 12 in 30 vozli, ki naj bi pihali vseh mogočih smeri, od vzhodnika, do zahodnika in juga. Ekipe do zadnjega trenutka niso vedele, kaj jih bo pričakalo na regatnem polju. Prvi dan tekmovanja je zmago prinesel le ekipi Ironbound iz ZDA, nato pa je veter zapihal s hitrostjo preko 30 vozlov in ekipe so morale nazaj na obalo.
Tudi drugi dan jadranja vreme ni bilo najbolj naklonjeno jadralcem. Dve ekipi Peninsula Petrolium iz Velike Britanije, in Ruska Katusha, sta pričeli z regato prej, kot je bilo planirano, zaradi nestabilnega vremena. Dež in veter sta krojila usodo jadralcev. Kljub dobrim pozicijam na regatnem polju je bil izid dvobojevanja pogosto nepričakovan, zaradi pogostih sprememb smeri vetra.
V flotnem jadranju se vremenske razmera niso prav nič stabilizirale. Hitrost vetra se je stopnjevala in prve težave so se pričele za Artemis Racing. Z drugega mesta so padli za zadnje, dvanajsto. Naslednji so padli v težavi na jadrnici Nika. Njihov geenaker se je strgal in regato so morali predčasno zaključiti. Z vremenom so se zopet najbolje spopadli na jadrnici Ironbound. Svoje vodstvo so povečevali vse do cilja, kjer so si zagotovili že drugo zmago na dogodku na Švedskem. Drugo mesto je zasedla posadka Katushe, na tretje mesto pa je prijadrala ekipa Aegir Racing iz Velike Britanije. V nadaljevanju flotnega tekmovanja se je vrstni red zopet premešal. Zelo dobo so jadrali v ekipi Aqua in Synergy. Na koncu je prvo mesto v flotnem jadranju pripadlo ekipi Aque, na drugo se je uvrstila ruska ekipa Synergy, tretje mesto je pripadlo Aegir Racingu, četrto mesto je zasedla ekipa Peninsula Petrolium Racing, na peto mesto pa se je zavihtela ekipa Ironbound, ki so letos novinec v tekmovanju. Naslednji dogodek iz serije RC44 bo v Portugalskem Cascais med 2. in 6. oktobrom.
Najbolj brane novice
Bencinska črpalka v Marini Dalmacija v Sukošanu je zaprta.
Bencinska črpalka v marini se prenavlja. Prenova naj bi bila zaključena do glavne turistične sezone. Upajo, da bo dela uspelo opraviti prej. Zato goriva ni možno natočiti na bencinski črpalki. Marina zato omogoča natakanje goriva s pomočjo prenosne črpalke. Če potrebujete gorivo, morate vsaj 24 ur pred točenjem poklicati v marino in naročiti gorivo. Sporočiti morate točen datum in uro prihoda in okvirno količino goriva.