Slovensko podjetje Podkrižnik, d. o. o., je zakorakalo globoko v nov navtični segment razvoja in proizvodnje električnih motorjev in podpornih sistemov za pogon plovil. Čeprav so novinci na domačem in svetovnem trgu, pa svoje znanje že uspešno implementirajo pri kupcih tako doma kot po svetu.
Prejšnji teden smo imeli priložnost spoznati podjetje in tudi testirati enega od prvih delovnih čolnov, ki so ga opremili s svojim električnim motorjem, baterijami in seveda vso dodatno opremo.
Odpravili smo se na Velenjsko jezero, kjer nas je pričakal aluminijast delovni čoln opremljen z motorjem edyn marine.
Namen čolna
Naročnik plovila je družba Partner, ki je v lasti HESS, d. o. o., in potrebuje plovilo za izvajanje dela. Plovilo mora biti zaradi tega robustno in mora zagotavljati vse parametre, ki so potrebni za izvedbo del. Naročnik namreč izvaja specialne batimetrične meritve dna struge reke Save na pretočnih akumulacijah verige HE na spodnji Savi. Dosedanje plovilo je omogočalo izvajanje meritev le na manjših območjih, po izgradnji HE Brežice pa se je območje močno povečalo, zaradi česar so se povečale tudi potrebe po izvajanju meritev. Zato se je podjetje odločilo za nakup plovila, ki bo omogočalo izvedbo potrebnih del. Seveda so mislili tudi na prihodnost in resno razmišljali o nakupu plovila z električnim pogonom. Seveda smo pri dosedanjih rešitvah hitro naleteli na problem. Vse dosedanje rešitve so omogočale premajhno avtonomijo. Plovila z električnim pogonom so lahko plula le nekaj ur in preplula le nekaj milj. Plovilo in pogon sta morala ustrezati številnim zahtevam.
Tehnične zahteve
Plovilo mora biti robustne izvedbe (aluminij), odporno na morebitne mehanske poškodbe in udarce. Ker je naročnik okoljsko ozaveščena družba, je bila ena izmed bistvenih zahtev tudi dobava ekološko sprejemljivega elektro pogona plovila, ki omogoča plovbo tudi na območjih, kjer je plovba z bencinskimi motorji prepovedana. Elektro motorni pogon namreč ne onesnažuje vode in zraka, kot ga onesnažujejo motorji z notranjim izgorevanjem, zato je plovilo še posebej primerno za plutje po narodnih parkih in ekološko zaščitenih območjih. Zahtevana je bila tudi visoka avtonomija akumulatorskih baterij, ki v tem primeru znaša 10-12 ur, pri hitrosti plovila primerni za izvedbo meritev. Naročilo je zajemalo tudi več predelav plovila za vgradnjo opreme, ki je potrebna za samo izvedbo meritev. Dograditi je bilo treba nosilec za sonar in predelati določene dele čolna za vgradnjo preostalih komponent merilne opreme. Vsa merilna oprema se lahko tudi demontira in prenese na manjše plovilo (avtonomno plovilo), ki ga lahko uporabljajo za snemanje dna na zelo plitvih območjih in območjih pred hidroelektrarnami, kjer je zaradi varnostnih razlogov dostop s čolnom prepovedan.
Rešitev
Pri podjetju Podkrižnik so se odločili, da naročniku ponudijo plovilo, ki izpolnjuje zgoraj navedene zahteve in je v celoti izdelano iz aluminija, meri 5,5 metra v dolžino in tehta približno 500 kg. Narejeno je po naročilu za uporabnika in ima le 29 cm ugreza. Izdelan je iz 4 mm debelega aluminija in pri širini 217 cm omogoča prevoz šestih oseb. Za pogon so namenili električni motor lastne izdelave Edyn 1120 z močjo 11 kW, kar je ekvivalentno motorju z notranjim zgorevanjem moči 20 KM. Da so zagotovili potrebo po avtonomiji, so vgradili dve bateriji s kapaciteto 8,1 kW/h in vso potrebno elektroniko. Njihova rešitev je ponudila več, kot je zahteval naročnik. Pri hitrosti plovbe 7 km/h (4 vozle), kar je delovna hitrost plovila, je avtonomija do 16 ur. Pri maksimalni obremenitvi motorja pa plovilo doseže hitrost okrog 15 km/h (8,5 vozla).
Tehnični podatki:
- 11 kW (ekvivalentno 20 KM motorju na notranje zgorevanje)
- električni trim
- vodno hlajen zaprt sistem
- alu propeler, standard
- 2400 vrtljajev, 40 Nm navora
- motor zunaj vode
- baterija 2 x 8,1 kW/h
- avtonomija pri 7 km/h do 16 ur
- hitrost do 15 km/h
Več o motorju: www.edyn-marine.com