Baron Gautsch je bil potniški parnik avstrijske korporacije Lloyd. Zgrajen je bil leta 1908 v ladjedelnici Gourlay Brothers Company Ltd. v Dundeeju v Veliki Britaniji. Dolg je bil 84,55m, širok 11,6m ter visok 7,5m; nosilnost je bila 2069 BRT in 861 NRT. Skupaj s 64 člani je lahko prepeljal 300 potnikov. Vozil je na redni liniji Trst-Kotor-Trst.

Z začetkom  I. svetovne vojne je parnik 27.07.1914 najela Avstroogrska vojna mornarica za okrepitev prevoza vojakov do Kotorja. Parnik je preplul 1810 navtičnih milj in prepeljal 2855 ljudi. Na povratku iz Kotorja je parnik prevažal civilno prebivalstvo.

Tik pred njegovo zadnjo plovbo je bila v Trstu konferenca vojnih pomorskih oblasti, na kateri je sodeloval drugi častnik parnika g.Tenze, ki je zastopal svojega kapetana Paula Winterja. Na konferenci so bili poveljniki ladij informirani o tem, da bo avstroogrska vojska položila minska polja v severnem Jadranu, da zaščitijo vhod v Pulo, svojo glavno vojno pomorsko luko. Tenze je o tem obvestil svojega poveljnika, prvi častnik Luppis pa je odredil smer plovbe.

Parnik  se je na svojo zadnjo pot podal 12.08.1914 iz Kotorja. Naslednji dan, 13.08.1914, je parnik ob 11. uri izplul z Lošinja proti matični luki Trstu, kamor bi moral pripluti ob 18. uri istega dne. Od Lošinja do Pule je bil parnik pod poveljstvom prvega časnika Luppuisa. Ta je zapustil komandno mesto brez dovoljenja kapetana ladje, zaradi kosila s potniki iz prvega razreda parnika. Poveljstvo je bilo predano drugemu časniku Tenze-ju.

Baron Gautsch je začel plovbo mnogo bližje obali kot so vojne oblasti dovolile. Na svoji vožnji se je srečal z ladjo Prinz Hohenlohe, katera je plula južno proti dalmatinskim otokom. Celo potniki na ladji so opozarjali na bližino obale, vendar častnika Tenze-ja niso uspeli prepričati, da bi spremeni smer plovbe.

Sedem navtičnih milj od Brionskih otokov je parnik ob 14:50 uri s polno hitrostjo naletel na  minsko polje, ki  so nedavno položili minopolagalci avstroogrske mornarice. Minopolagalec Basilisk je oddal signale opozorila, vendar poveljstvo Barona Gautsch ni reagiralo. Po naletu na mino je parnik potonil 6 navtičnih milj jugozahodno od svetilnika Sv. Ivan  na Pučini. Po službenih podatkih je bilo na parniku 246 potnikov (v podatku niso navedeni otroci do 10 leta starosti in vojaki).

Rešeno je bilo148 potnikov in 31 članov posadke.  Ker gre za eno največjih pomorskih nesreč v Jadranu, je Baron Gautsch znan tudi pod imenom Jadranski Titanik.

Potapljanje na Baron Gautsch-u:

Lokacija potopa je zaščitena, kar pomeni, da je potop možen samo preko pooblaščenega potapljaškega centra. Centrov je kar nekaj v bližini. Potop lahko opravijo samo potapljači s potapljaško kategorijo AOWD/P2 ali višje.

Zgornja paluba ladje se nahaja na globini 28 metrov, spodnja paluba leži na 39 metrih globine, dno ladje pa se nahaja na globini 41 metrov. Razbitine ladje se nahajajo 9 nmi od Rovinja, so zelo dobro ohranjene in spadajo med najlepše na Jadranu, posebej zanimivo pa je, da lahko vstopite v notranjost ladje.

Lokacija – odprto morje, potrebna pomoč instrumentov (GPS)
Tok: v glavnem slab vendar zaradi odprtega morja včasih močen
Pristop: samo z ladjo
Vidljivost: poleti slaba, pozimi dosti boljša
Življenje: različno življenje na in okrog razbitine, včasih primerki velikih rib

Fotogalerija: Baron Gautsch

Avtor: Thomas Robič; Foto: Rok Korošec-feler, Filip Višić, Andrej Banič

 

Organizacija:

V organizaciji potapljaškega društva FEEL DEEP se izvajajo vikend potapljanja na razbitini Baron Gautsch v povezavi z razbitino Guiseppe Dezza. Vikend potapljanje obsega namestitev v privatnih apartmajih v Rovinju in 4 potope, od tega eden na razbitini Baron Gautsch, eden na razbiti Guiseppe Dezza, dva pa v okolici Crvenega otoka. Če se želite pridružiti potapljanju so vse informacije na voljo na tej povezavi!

Video: Stojan Babić