Heron, Rogoznica, Stupin

Tomaž Pelko jadra že od svojega 15. leta, ko je začel pluti na majhnih jadrnicah. Zadnjih dvajset let pluje na potovalnih jadrnicah in ima skupaj kar 40-letno navtično tradicijo. Letno preživi na plovilu od 30 pa vse do 340 dni. Največ časa je preživel na plovilu, ko se je preselil na svojo jadrnico in dve leti plul po vsem svetu. V njegovem ladijskem dnevniku zasledimo plovbo po Jadranu, Jonskem morju, Karibih, Azorih, Sejšelih, Maldivih, Fidžiju in Mauriciusu. Kot največje doživetje v svoji navtični karieri omeni odločitev, da pusti službo in se odpravi na dveletno jadranje. V tem času je doživel praktično vse. Od brezvetrja, do viharjev, trganja in šivanja jader med plovbo, vzpenjanja na vrh jambora sredi Atlantika, ribolova in seveda spoznavanja novih navtičnih prijateljev po vsem svetu. Za svoje jadralske dosežke je leta 2017 prejel prestižno nagrado Skipper leta.

Ponoči je vendarle bilo nekaj burjice. Nič resnega, a dovolj, da sem se zbudil. Tule sva za burjo dobro spravljena tudi, če bi bila bistveno močnejša.

Zjutraj vsi trije sosedi en za drugim dvignejo sidro in odplujejo. Zaliv imava le zase (razen malega motornjačka, ki je privezan na pomolček). Prestaviva se za 100 m globlje v zaliv, kat tako, ker se lahko in ker so tu valovčki še za par cm manjši, pa še Lili ima bližje za plavat do svojih šnorkljarskih terenov.

Zadnje čase mi glavno jadro ne drsi lepo navzdol po tračnici in danes je dan kot nalašč, da to saniram. Drugi voziček z vrha se zatika. Razdrem celo zadevo in pri tem se mi kroglice iz ležaja ne usujejo po palubi. To si štejem za velik uspeh. Trik je v tem, da voziček odstraniš skupaj s kosom tračnice, ki se ga v ta namen lahko odstrani. Prvič (pred davnimi leti) tega nisem vedel, voziček sem snel s tračnice in kroglice so se vsule povsod naokrog. Cel kup sem jih takrat izgubil.

Pregled danes pokaže, da kar nekaj kroglic manjka. Očitno se jih je nekaj delno zdrobilo ali kaj vem kaj, da so lahko izginile iz ležajev. Ni čudno, da se voziček zatika. Na srečo imam škatlico z rezervnimi kroglicami, ki jih dodam.
Dobro vse očistim, zložim kroglice nazaj in zmontiram nazaj na jambor. Nato vse vozičke in del tračnice dobro nasprejam s teflonskim razpršilom. Tako je zagotovljeno manjše trenje.
Uporaba olja ali masti tukaj ni priporočljiva, ker se nanjo prijema prah in sol, potem se pa vse skupaj še bolj zapaca in ne teče več. Nujno je uporabiti nemastno snov. Teflonsko razpršilo se spremeni v droben film, ki je v bistvu teflonska prevleka, ki ima majhno trenje, ni pa lepljivo in ne privlači prahu.
Lahko uporabiš katero od zvenečih imen v navtiki in plačaš za dozo 20 in več €, lahko pa uporabiš teflonsko pršilo za kolesarsko verigo, ki je ista snov, le da stane le nekaj €.
Ista zadeva se uporablja tudi za mazanje utora genove, da jadro lepše teče po utoru, pa za mazanje ležajev v navijalcih genove, pa za škripce, travelerje in podobno palubno opremo.
Baje regatni jadralci malo nasprejajo tudi prednja jadra, da lepše zdrsnejo okrog jambora pri obratih.
In še priznanje: Danes sploh nisem plaval. Lili pa je bila v vodi tako dolgo, da sem gledal, če že ima male škrge za ušesi. Danes ostaneva še kar tule, naprej greva jutri. Počitnice.

Heron, Rogoznica, Stupin

 

< Mala Krbela   Hrbošnjak >

 

Besedilo in fotografije: Tomaž in Lili Pelko, http://www.sailmala.com/heron