Novice
Novice
Zadnje iz eTrgovine
Navtični abomna 2025 – 7 online predavanj, ki jih pred začetkom sezone ne smete zamuditi
Izkoristite priložnost in pred začetkom sezone nadgradite svoje navtično znanje. V sklopu 7 predavanj boste spoznali ključne teme, ki vam bodo pomagale pri varni in samozavestni plovbi v prihajajoči navtični sezoni.
Zelo uspešnega online navtičnega abonmaja se je v letu 2023 udeležilo več kot 120 znanja željnih skipperjev.
Letos smo moči ponovno združili Karpo Sailing, Spinaker.si in eNavtika, da vam ponudimo še boljše online izobraževanje za skipperje in jadralske navdušence. Glavni predavatelj je Maks Vrečko, RYA Yachtmaster Offshore.
Investirajte v svoje navtično znanje – za še bolj brezskrbno in užitka polno plovbo na Jadranskem morju.
NAVTIČNI ABONMA ZA SKIPPERJE V JADRANSKEM MORJU
7 predavanj z uporabnimi praktičnimi nasveti za skipperje in jadralce, ki želijo izboljšati svojo samozavest in znanje na morju.
- Kako uživati na jadranju - nasveti za sproščen dopust na morju
- Izbira prave jadrnice glede na število oseb in udobje.
- Postopek prevzema in vračanja plovila brez stresa.
- Primerjava različnih izhodišč in destinacij na Jadranu.
- Pregled najuporabnejših navtičnih aplikacij (za vreme, navigacijo, marine).
- Prilagajanje plovbe vremenskim razmeram – osnove meteorologije.
- Kako pravilno reagirati ob nevihti ali močnem vetru.
- Skipperiranje brez zapletov - ključni manevri za samozavestno plovbo
- Priprava in izvedba vplutja in izplutja.
- Sidranje na različnih terenih – od peščene morske gladine do skal.
- Učinkovito vezanje na bojo in varnostni ukrepi.
- Manevri vplutja v tuj pristan in komunikacija z lokalnimi upravljalci priveza.
- Prednosti in slabosti nočitve na sidru, boji ali v marini.
- Pravilna tehnika privezovanja s krmo na obalo.
- Kako dve jadrnici zvezati skupaj.
- Skipper - ključ do povezane ekipe in uspešnega jadranja
- Organizacija posadke in dodeljevanje nalog.
- Pomen vloge namestnika skipperja.
- Aktivno vključevanje posadke v plovbo in skrb za motivacijo.
- Bonton na morju – odnosi na naši jadrnici in z drugimi plovili.
- Obvladovanje nepredvidljivih situacij in konfliktov.
- Praktični nasveti za ravnanje s pomanjkanjem vode in elektrike.
- Zgodbe z naukom - kaj nas učijo najbolj boleče napake na morju
- Analiza resničnih primerov nesreč in napak z Jadrana.
- Ključne lekcije za preprečevanje ponavljanja napak.
- Reševanje kritičnih situacij: okvara motorja, poškodbe krmila, zapleti z vrvmi in sidrom.
- Osnovna uporaba varnostne opreme.
- Najpogostejše napake pri načrtovanju in izvedbi plovbe.
- Ali je v močnem vetru za neizkušene bolj smiselno motoriranje ali jadranje.
- Nastavitve jader glede na smer in moč vetra
- Razlaga osnovnih smeri jadranja in nastavitev jader za počitniško plovbo.
- Štiri osnovni in dva napredna manevra z jadri za varno in enostavno plovbo.
- Tehnike za povečanje hitrosti in stabilnosti jadrnice.
- Pravilna uporaba vanga, drsnikov in drugih pripomočkov za nastavitev jader.
- Kako prepoznati optimalno nastavitev jadra glede na razmere.
- Problematika nenadnega preleta buma.
- Kaj storiti, če nas nenadno preseneti močnejši veter.
- Ali najprej krajšamo glavno jadro ali genovo.
- Genaker - za več hitrosti in zabave na dopustu ali regati
- Učenje uporabe genakerja brez inštruktorja.
- Priprava na dvig genakerja in pravilna izvedba manevra.
- Tehnike za učinkovito upravljanje in trimanje genakerja.
- Izvajanje notranjega in zunanjega obrata z vetrom (gybe).
- Varne in hitre metode spusta genakerja.
- Dodelitev ključnih vlog v posadki za manevre z genakerjem.
- Nasveti za reševanje zapletov.
- Najpogostejša vprašanja skipperjev
- Vzpostavljanje dobrega odnosa med skipperjem in čarteristom.
- Kako oceniti svojo pripravljenost za najem jadrnice (samozavest in znanje).
- Preprečevanje kritičnih situacij in kako se nanje pripraviti.
- Kako se v petek popoldne izogniti večurnemu čakanju na bencinskih črpalkah.
- Vprašanja udeležencev navtičnega abonmaja.
Partnerji:
- Karpo
- Spinaker.si
- eNavtika
- JK Loka Timing
Termin: Online MS Teams predavanja februar in marec 2025
Predavanja bodo posneta in si jih v primeru odsotnosti lahko ogledate naknadno.
Predavatelj | Maks Vrečko
Maks Vrečko goji strast do jadranja in jadrnic že od leta 1994, ko je opravil izpit za voditelja čolna. Leta 2010 se je samostojno podal na svojo prvo plovbo s čartersko jadrnico, kar ga je, po nekaj letih stresa in nezgod, pripeljalo do spoznanja, da potrebuje več znanja.
Med letoma 2016 in 2018 je uspešno opravil zahteven izpit RYA Yachtmaster Offshore, s čimer je postavil temelje za zahtevnejše jadralne podvige. Svoje oceanske izkušnje je nadgradil z jadranjem preko Biskajskega zaliva in Avstralskega južnega morja.
Maks je lastnik jadrnice Elan 450 Karpo, s katero skupaj s svojo ekipo tekmuje na regatah. Najbolj odmeven uspeh je dosegel na prestižni regati Rolex Middle Sea Race, eni najtežjih offshore regat na svetu, kjer je ekipa osvojila 1. mesto v skupini IRC5.
Od leta 2019 Maks izvaja praktične tečaje za skipperje, ki navdušujejo tako začetnike kot tudi izkušene jadralce. Njegov pristop, osredotočen na intenzivnost in uporabne nasvete, zagotavlja udeležencem samozavest in veščine za varno ter uspešno plovbo.
Sopredavatelj | Tomaž Gregorič
Tomaž Gregorič se profesionalno ukvarja z navtičnim izobraževanjem že od leta 2001, ko je skupaj z Gregorjem Jeretičem ustanovil podjetje Spinaker d.o.o. Spinaker je od takrat izobrazil že več kot 36.000 ljudi, ki plujejo po Jadranu in drugih morjih. Spinaker pa je tudi avtor in založnik navtične literature v slovenščini in tujih jezikih, ki šteje že več kot 108.000 izvodov. Tomaž ni samo strasten jadralec, ampak tudi strasten pedagog, ki želi navtično znanje, tako teoretično kot praktično, prenesti na čim več bodočih navtikov in tistih, ki želijo svoje navtično znanje poglobiti.
Svoja teoretična znanja Tomaž neprestano širi s sodelovanjem z mnogimi evropskimi univerzami in akademijami na razvojnih projektih, svoja praktična znanja pa širi predvsem s pogostim poučevanjem na raznovrstnih tečajih jadranja in samostojno plovbo na Spinakerjevi jadrnici Dufour 350 GL.
Pomočnik predavatelja | Matic Vrečko
Matic je svojo prvo samostojno plovbo s čartersko jadrnico in skupino prijateljev izvedel pri 18 letih, pri 24 pa že samostojno preplul Atlantik. Njegovo vrhunsko znanje jadranja mu v regatnih ekipah pogosto prinese najzahtevnejšo vlogo taktika, kjer s svojimi odločitvami pomembno vpliva na rezultate.
Kot dipl. ing. strojništva je na družinski jadrnici Karpo izvedel vrsto tehničnih izboljšav, ki so prispevale k njeni boljši in bolj učinkoviti plovbi.
Matic svojo strast do jadranja uspešno prenaša na vrstnike. Poleg tega organizira flotna jadranja za mlade in poskrbi za zabavne aktivnosti, ki jadranje naredijo še bolj privlačno in nepozabno.
Navtični abonma 2025 – 7 online predavanjZa izvajanje športnega ali rekreacijskega ribolova na območju Hrvaške je obvezen nakup ribolovne dovolilnice. Ribolov brez dovolilnice lahko izvajajo osebe stare do 14 let, z eno napravo za lovljenje rib, ki je lahko s palico ali brez nje.
Pri športnem ribolovu je uporaba puške dovoljena le osebam starejšim od 16 let. Uporaba potapljaške opreme je prepovedana. Posamezen športni ribič ima lahko največ dve napravi za lovljenje. Enodnevne in večdnevne dovolilnice za športni ribolov so na voljo le osebam, ki so člani neke nacionalne zveze za športni ribolov. Letne dovolilnice za športni ribolov pa so na voljo le članom Hrvaške zveze za športni ribolov. Letne ribolovne dovolilnice veljajo za koledarsko leto.
Vrste ribolovnih dovolilnic
- dnevne ribolovne dovolilnice
- večdnevne ribolovne dovolilnice (3 dni ali 7 dni)
- letne ribolovne dovolilnice
Posebne dovolilnice
- posebne dovolilnice za lov z ostmi, vršami, stoječim parangalom in uporabo umetne razsvetljave – izdajo se le ob nakupu letne ribolovne dovolilnice
- ribolov na veliko ribo – izdaja se samo ob nakupu letne ribolovne dovolilnice
- posebne dovolilnice za ribolov na zaščitenih področjih (nacionalni parki, rezervati, naravni parki). Pogoje za nakup in cene določajo javne ustanove, ki sprejmejo akte.
Cenik
Vrsta dovolilnice | Športni ribolov (v HRK) | Rekreacijski ribolov (v HRK) |
Dnevna dovolilnica 1 dan | 60 | 60 |
Dnevna dovolilnica 3 dni | 150 | 150 |
Dnevna dovolilnica 7 dni | 300 | 300 |
Dovolilnica za lov na veliko ribo 1 dan | 120 | se ne izdaja |
Dovolilnica za lov na veliko ribo 3 dni | 300 | se ne izdaja |
Dovolilnica za lov na veliko ribo 7 dni | 600 | se ne izdaja |
Letna za mladoletne osebe* | 10 | 100 |
Letna za upokojence in osebe nad 65 let* | 60 | 100 |
Letna za polnoletne osebe do 65. leta* | 350 | 500 |
Posebna za stoječi parangal** | 200 | 200 |
Posebna za lov z vršami** | 200 | 200 |
Posebna za lov z ostmi** | 100 | 100 |
Posebna za lov z uporabo umetne svetlobe** | 100 | 100 |
Posebna za lov na veliko ribo** | 700 | se ne izdaja |
* - veljajo za koledarsko leto. Nakup je možen od 1. 12. preteklega leta do 1. 3. tekočega leta ** - veljajo za koledarsko leto. Nakup je možen od 1. 12. preteklega leta do konca tekočega leta |
Dovoljene količine ulova
V športnem in rekreacijskem ribolovu je dovoljeno uloviti do 5 kg rib in drugih morskih organizmov na posameznega ribiča. Dnevna količina ulova je lahko večja za težo ene ribe oziroma drugega morskega organizma, ki presega 5 kg.
Dovoljeno je nabiranje morskih organizmov kot do školjke in polži. Dnevni ulov ne sme presegati 2 kg, razen klapavice, ki jih je dovoljeno nabrati do 5 kg.
Najmanjše velikosti rib oziroma morskih organizmov
S pravilnikom o ribolovu so predpisane minimalne velikosti posameznih morskih organizmov, ki jih je dovoljeno loviti oziroma nabirati.
Znanstveni naziv | Hrvaški naziv | Slovenski naziv | Najmanjša velikost | |
1. Ribe | ||||
Dentex dentex | zubatac | zobatec | 30 cm | |
Mustelus asterias | pas mekaš | navadni morski pes | 80 cm | |
Seriola dumerili | gof | gof | 45 cm | |
Sarda sarda | palamida | palamida | 45 cm | |
Sciaena umbra | kavala | grbe | 30 cm | |
Scorpaena scrofa | škrpina | škarpena | 30 cm | |
Spondyliosoma cantharus | kantar | kantar | 18 cm | |
Squalus acanthias | kostelj | trnež | 66 cm | |
2. Školjke | ||||
Arca noe | kunjka | Noetova barčica | 5 cm | |
Mytilus galloprovincialis | dagnje | klapavica | 6 cm | |
Ostrea edulis | kamenica | ostriga | 7 cm | |
3. Glavonožci | ||||
Octopus vulgaris | hobotnica | hobotnica | 1 kg |
Označevanje ulova športnega oziroma rekreacijskega ribolova
Ves ulov ujet s športnim ali rekreacijskim ribolovom je potrebno označiti na predpisan način. Ulov je potrebno označiti takoj po ujetju ali najkasneje pred zapuščanjem ribolovnega mesta. Ribe se označujejo tako, da se odreže spodnji del repne plavuti, glavonožce pa je potrebno prerezati z globokim rezom glave med očmi. Izjema so lignji, ki so namenjeni za žive vabe, katerih dolžina plašča ne sme presegati 20 cm.
Vrste ulovljenih rib, ki jih je potrebno označevati
Grafični prikaz načina označevanja ulova |
Znanstveni naziv | Hrvaški naziv | Slovenski naziv | |
Dentex dentex | zubatac | zubatec | |
Dicentrarchus labrax | lubin (brancin) | brancin | |
Diplodus puntazzo | pic | pic | |
Diplodus sargus | šarag | šarg | |
Diplodus vulgaris | fratar | fratrc | |
Epinephelus spp. | kirnje | kirnije | |
Lithognathus mormyrus | ovčica | ovčica | |
Merluccius merluccius | oslić | oslič | |
Pagellus erythrinus | arbun | ribom | |
Pagrus pagrus | pagar | pagar | |
Polyprion americanus | kirnja glavulja | orjaška kirnja, brodolomčar | |
Sarda sarda | palamida | palamida | |
Sciaena umbra | kavala | grbe | |
Seriola dumerili | gof | gof | |
Scorpaena scrofa | škrpina | škarpena | |
Sparus aurata | komarča (orada, podlanica) | orada, zlatobrov | |
Spondyliosoma cantharus | kantar | kantar | |
Zeus faber | kovač | kovač |
Nakup ribolovnega dovoljenja - rekreacijski ribolov |
Nakup ribolovnega dovoljenja - športni ribolov |
Članek je bil posodobljen 22.2.2021 in upošteva aktualno zakonodajo.
Fastnet Rock, Skala Fastnet ali kratko Fastnet, je majhen otoček, ki je 5 nmi oddaljen od južne obale Irske.
Na njem so leta 1853 začeli graditi svetilnik, ki je prvi svetlobni signal oddal v letu 1854. Prvotno je bil visok 27,7 m. Izdelan je bil iz železa in opek. Leta 1891 so ga prenovili, ker so ugotovili, da oddaja prešibko svetlobo predvsem pri plovbi iz Atlantika. Nov svetilnik so zgradili iz 4300 ton granita. Zaradi obsežnih gradbenih del je bil dokončan šele leta 1904. Sedaj je visok 44,5 m, svetlobo pa oddaja z višine 48,5 m. Oddaja kratke svetlobne bliske dolge samo 0,14 s, interval pa dolg 5 s. Prvotno je v njem gorel parafin, ki pa so ga leta 1969 nadomestili z električno žarnico. Do leta 1989 je za njegovo nemoteno delo skrbel svetilničar, nato pa so ga avtomatizirali in za njegovo pravilno delovanje skrbijo daljinsko.
V močni megli svetilnik poleg svetlobe oddaja tudi zvok. Vsako minuto odda 4 piske s frekvenco 300 HZ, ki se slišijo kar 40 nmi daleč.
Zaradi njegove impresivne višine je njegova luč vidna kar 25 nmi daleč (50 km).
Legenda o visokem valu
Leta 1985 je svetilnik zadel izjemno visok val. V višino naj bi meril neverjetnih 48 metrov, kar pomeni, da je segal skoraj do samega vrha svetilnika.
Impozanten svetilnik je možno obiskati in si ga ogledati. Iz mesta Cape Clear na istoimenskem otoku pluje ladja s katero se je možno prepeljati na otok in ogledati svetilnik.
Rolex Fastnet regata
Okrog slavne skale znamenita regata Rolex Fastnet Race. V začetku meseca avgusta iz mesta Cowes na otoku Isle of Wight izpluje več 100 jadrnic. Plujejo mimo južne angleške obale proti zahodu, se obrnejo proti severozahodu, proti Irski, obplujejo svetilnik Fastnet in se vrnejo v pristanišče Cherbourg na severu Francije. Jadralci morajo prepluti 695 nmi. Del plovbe poteka v Angleškem kanalu, kjer so močni morski tokovi, del pa po Atlantiku, kjer se jadralci srečajo z oceansko plovbo.
Foto: Rolex Fastnet Race - Kurt Arrigo, Carlo Borlenghi
Raznolik otok Pašman vsakemu obiskovalcu lahko ponudi tisto, kar išče na svojem navtičnem popotovanju po Zadrskem arhipelagu. Njegovi dobro zaščiteni zalivi so priljubljeni pri vseh križarjenjih, ki se začnejo ali končajo v Zadrski regiji.
Zgodovina
Otok Pašman je bil naseljen že v prazgodovini. Naseljen je bil v antiki in v času Rimske republike, o čemer pričajo številni ostanki rimske arhitekture, kamniti napisi in najdeni kovanci iz tistega obdobja. Prva omemba otoka v pisnih dokumentih je iz leta 990. Ime Katan naj bi ustrezalo današnjemu kraju z imenom Tkon. Po dosedanjih podatkih naj bi mesto obstajalo že od leta 950. Sledili so mu Pašman leta 990, 1067 Neviđane, 1284 Dobropoljana in leta 1446 Ždrelac. Na otoku so imeli svoja posestva številni premožni prebivalci mesta Zadar in Biograd, zadrska nadškofija in zadrski benediktinci. V mestu Kraj na otoku je od leta 1390 frančiškanski samostan, ki hrani številne dokumente, ki opisujejo bogato zgodovino otoka.
Otok je po padcu Beneške republike prišel pod oblast Francozov, ki jih je kasneje zamenjala avstrijska oblast vse do padca monarhije. Od leta 1918 je otok del Hrvaške.
Prebivalci otoka so se skozi zgodovino ukvarjali s poljedelstvom, oljkarstvom in ribolovom.
Otok danes
Moderni časi so in bližina mest Zadar in Biograd na celini je dodobra spremenila navade domačinov. Na otoku naj bi jih živelo nekaj več kot 3000. Številni med njimi se dnevno odpravljajo v službo na celino, številni se preživljajo s turizmom, le redki pa s tradicionalnim ribolovom ali poljedelstvom. Pašman je otok, na katerem ni nobene marine, malo tranzitnih privezov v pristaniščih, ima pa številne lepe zalive s sidrišči, ob katerih so zrasle dalmatinske konobe.
Plovba okoli otoka Pašman
Številni najemniki plovil se prvi ali zadnji dan jadranja privežejo v zalivu Zaklopica na skrajni jugozahodni strani otoka Pašman. Zaliv je v neposredni bližini marine Biograd in izjemno primeren za prenočevanje zadnji dan najema. Zjutraj bo treba prepluti le 2,5 nmi, se ustaviti na bencinski črpalki pred marino in plovilo boste lahko oddali še pred 10. uro. Za zaliv je podeljena koncesija. Nameščene so plovke in prenočevanje je treba plačati. V južnem delu zaliva je gostilna.
Ko po vzhodni strani otoka plujemo proti severu, priplujemo do mesta Tkon, ki je trajektna luka in povezuje otok s celino. Nova luka v severnem delu je bila zgrajena leta 2020. Na nasprotni strani je majhno pristanišče, ki ima 10 tranzitnih privezov. Tkon je tipično majhno primorsko mesto, ki v poletni sezoni oživi. Odprti so številni bari in restavracije, v katerih boste lahko okušali tipično dalmatinsko hrano.
Le 1,5 nmi severno je majhna luka Kraj. V pristanišču se je možno privezati bočno. Prostora je za dve plovili. Globine v okolici luke so primerne za sidranje. Dno je peščeno in sidro drži dobro. Severovzhodno od Kraja so otoki Veli Dužac, Mali Dužac in Mutan. Predel proti luki Jesenice je zato zaščiten pred burjo in tramontano. Je izjemno primeren za sidranje v primeru nevihte. Luka Jesenice ne omogoča priveza s plovili, ki imajo ugrez več kot 1 m. Večina privezov je komunalnih in so zasedeni s plovili domačinov. Luka Pašman, ki je le 0,3 nmi severno, omogoča bočni privez. Prostora je za 3 do 4 plovila. Izpostavljena je tramontani in burji, zato privez ob napovedi nevihte ni primeren. Čeprav luka nosi isto ime kot otok, ni največji kraj na otoku. Je majhen in miren kraj, ki oživi le poleti.
Ko plovbo nadaljujemo proti severozahodu in zaplujemo mimo otoka Garmenjak, je na njegovi zahodni strani luka Barotul. Med otokoma je globina morja le 1,3 m. Obplujte ga raje po severni strani. Zaliv Taline je dobro zaščiten pred južnimi vetrovi. Globine so med 2 in 5 m. Dno je peščeno in sidro povsod drži dobro. Na zahodni strani zaliva je luka Mrljane. Majhna luka nudi le bočni privez, prostora je le za plovilo ali dve, in ni namenjena daljšim postankom. Podobno je v luki Neviđane. S plovilom lahko pristanemo le bočno na pomolu, poleg svetilnika. Del pomola na notranji stani valobrana, ki luko ščiti pred burjo, je porušen. Nekoliko boljše možnosti so v luki Dobrapoljana. Severni pomol omogoča bočni privez 4 do 5 plovilom. Privezati se je možno na zunanji in na notranji strani pomola. Globine v luki so največ 2,5 m, zato je za krmarjenje z jadrnico potrebno nekoliko previdnosti.
Na severovzhodni strani otoka sta še luka Banj in Ždrelac. Obe omogočata privez manjšim plovilom in sta kot večina luk na vzhodni strani otoka namenjeni plovilom domačinov. V obeh lukah je možno pristati bočno, po potrebi tudi prenočiti. Iz luke Ždrelac priplujemo do prehoda Ždrelac Mali. V prehodu med otokoma je ogromno prostora za sidranje. Globine so med 2 in 6 m. Dno je povsod peščeno in sidro drži dobro. Zaliv je zaščiten pred vsemi vetrovi. Glede na napoved se je treba le zasidrati v pravem delu zaliva. Ždrelac Mali je med poletno sezono obremenjen prehod. Skozenj plujejo številna plovila, ki v zalivu povzročajo valove. Če ste na plovbi z jadrnico, ne pozabite, da je pod mostom Ždrelac Mali le 16,5 m. Ne zaplujte pod most, če niste prepričani, kolikšna je višina vašega jambora nad morsko gladino. Upoštevaje tudi plimovanje.
Ko zaplujemo pod mostom skozi prehod, bomo na zahodni obali otoka lahko sidrali v zalivih. Pristanišč na tej strani ni. To pa še ne pomeni, da zahodna stran ni primerna za navtike. Prav nasprotno. Tu je več zalivov, nekaj tudi takih, ki so prazni tudi sredi poletja. Dnevno kopanje ali celo prenočevanje postaneta lahko pravi užitek v miru. Zelo verjetno je, da boste v zalivu sami. Ko zaplujemo proti južnemu delu, lahko vplujemo najprej v zaliv Soline. Za zaliv je podeljena koncesija in sidranje je dovoljeno zgolj na plovkah. Eno sidrišče je v severnem delu, drugo v južnem. V obeh delih sta na obali gostili, ki nudita domačo hrano. Predvsem so na voljo morske jedi iz svežih sestavin. Naslednji zaliv v smeri proti jugu je Žinčena. Zaliv je dobro zaščiten pred vsemi vetrovi, razen pred južnimi. Je izjemno lepo sidrišče. Sidrati je treba na lastnem sidru in plačilo ni potrebno. Tisti, ki raje prenočujete na plovki, odplujte v sosednji zaliv Lanđin. Velik zaliv nudi enako dobro zaščito pred vsemi vetrovi, razen pred južnimi. V njem je nameščenih več kot 30 plovk. Na obali sta dve gostilni, do katerih lahko priplujete s svojim pomožnim plovilom, na željo, pa vas bo prišel iskat tudi gostilničar.
Tudi zaliv Lanđin je pogosta izbira za prenočevanje zadnji dan pred vračanjem najetih plovil v izhodiščno marino. Ker je v njem več plovk, je večja verjetnost, da boste našli privez, tudi če priplujete proti večeru. Tudi v primeru burje boste v zalivu prenočili mirno.
Ko zaključujemo plovbo okoli otoka, bomo pri plovbi proti jugozahodu zapluli mimo ribjih farm, ki so postavljene med jugom otoka Pašmana in otoki Košara, Žižanj in Košarica. Ko priplujemo skozi ožino med otokoma Pašman in Žižanj, se na levi strani odpre velik zaliv Tri luke. Tudi ta zaliv je primeren za prenočevanje. Zaprt je proti vsem vetrovom, razen proti južnim.
Otok Pašman nudi vsakomur nekaj. Primeren je tako za postanek pred vračanjem v izhodiščno marino v zadrski regiji (Biograd, Sukošan, Zadar ...) kot za prenočevanje v primeru, da ste plovilo prevzeli pozno popoldne. Prav tako je Pašman primeren za postanek na plovbi s severa proti jugu ali obratno. Žal pa na otoku ni nobene marine in je oskrba plovila nekoliko težja.
Videoposnetki otoka Pašman posneti iz zraka
>
Na podlagi nove Hrvaške zakonodaje, Pravilnik o brodicama, čamcima i jahtama, ki je bil sprejet 31.1.2020 in je stopil v veljavo 29.4.2020 je potrebno zagotoviti ustrezno obvezno opremo plovila. Oprema plovila se loči glede na Področje plovbe za katerega je registrirano plovilo.
Seznam velja le za plovila, ki so registrirana na Hrvaškem in se uporabljajo v gospodarske namene (oddaja plovil) ali javne namene (prevoz oseb).
NAZIV OPREME |
OBMOČJE PLOVBE |
OPOMBE |
||||||
IV | IIIc | IIIb | IIIa | III | II | I | ||
Trup in oprema trupa |
||||||||
Sidro predpisane mase | ||||||||
Rezervno sidro predpisane mase | ||||||||
Sidrna vrv ali veriga | ||||||||
Rezervna sidrna vrv ali veriga | ||||||||
Plavajoče sidro | ||||||||
Bitva na premcu za vez in vleko | * | * | *Nanaša se tudi na plovila na jet pogon | |||||
Bitva na krmi | Za plovila daljša od 6 m | |||||||
Dodatna bitva na premcu | Za plovila daljša od 12 m | |||||||
Dodatna bitva na krmi | ||||||||
3 privezne vrvi odgovarjajoče dolžine, ne krajše od 5 m | ||||||||
Vrv za vleko dolžine, ki odgovarja štirim dolžinam plovila | ||||||||
2 vesli odgovarjajoče dolžine s 4 vilicami | Za plovila ki nimajo izvenkrmnega ali vgrajenega motorja | |||||||
Krmarjenje v sili | Pri jadrnicah in motornih plovilih z enim vgrajenim pogonskim strojem z daljinskim upravljanjem krmila morajo dodatno obstajati tudi sredstva upravljanja s krmilom v sili pri zmanjšani hitrosti | |||||||
Stroj |
||||||||
Mehansko pogonsko sredstvo | ||||||||
Zračni ventilator u varnostni izvedbi | Zahteva se za vsa plovila ki imajo bencinski pogon ki se nahaja v zaprtem prostoru ali podpalubju | |||||||
Zaščita pred sprožitvijo pogonskega sredstva v delovnem položaju | * | * | Zahteva se za vsa plovila z izvenkrmnim motorjem | |||||
*Nanaša se tudi na plovila z jet motorjem | ||||||||
Sistem za zaustavljanje v sili ki se ga lahko poveže s krmilnim sistemom | * | * | Zahteva se za vsa plovila z izvenkrmnim motorjem upravljan z ročico | |||||
*Nanaša se tudi na plovila z jet motorjem | ||||||||
Sistem za avtomatsko zaustavljanje pogonskega stroja ali avtomatski sistem ki omogoča plovilu krožno gibanje z zmanjšano hitrostjo | * | * | *Nanaša se samo na plovila z jet motorjem | |||||
Izvor električne energije v sili | * | * | Zahteva se za plovila z motorjem vgrajenim v podpalubju | |||||
*Nova in obstoječa plovila morajo biti opremljena z izvorom električne energije za v primeru nuje najkasneje do 31. 12. 2026. | ||||||||
Alarm visokega nivoja kaluže | Zahteva se za plovila ki imajo motor vgrajen u podpalubju | |||||||
Varnostna oprema |
||||||||
Pnevmatski splav za reševanje ali pomožni čoln | ||||||||
Rešilni obroč | ||||||||
Rešilni obroč z samosprožilno svetilko in vrvjo | ||||||||
Rešilni jopič za vse osebe, ki se nahajajo na plovilu v času plovbe (odrasli in otroci) | * | * | *Nanaša se tudi na plovila z jet motorjem | |||||
Rešilni jopič s piščalko in samosprožilno svetilko za vse osebe, ki se nahajajo na plovilu v času plovbe (odrasli in otroci) | * | * | * | * | *Zahteva se za plovila s hitrostjo nad 20 vozlov, ki plujejo ponoči | |||
Plavajoča vrv | Zahteva se za jadrnice | |||||||
Sredstva za zaščito pred izgubo toplote za vse osebe na plovilu | ||||||||
Komplet prve pomoči | ||||||||
Omarice s prvo pomočjo | ||||||||
Varnostna čelada za vse osebe, ki se nahajajo na plovilu | * | * | *Nanaša se izključno na plovila z jet motorjem | |||||
Protipožarna oprema |
||||||||
Bivanjski prostori in kuhinja: | ||||||||
1. prenosne naprave za gašenje požara (min. kapaciteta naprave: 1 kg prahu ali 3 kg CO2 ali 1,8 l pene) | Zahteva se za plovila opremljena z bivanjskimi prostori | |||||||
ali | ||||||||
2. vgrajeni sistem za gašenje požara in ena prenosljiva naprava za gašenje požara (min. kapaciteta naprave: 1 kg prahu ali 3 kg CO2 ali 1,8 l pene). | ||||||||
1. ena prenosna naprava za gašenje požara (min. kapaciteta naprave: 2 kg praha ali 5 kg CO2 ali 1,8 l pene); | Zahteva se za plovila opremljena s kuhinjo | |||||||
ali | ||||||||
2. ena prenosna naprava za gašenje požara (min. kapaciteta naprave: 1 kg praha ali 3 kg CO2 ali 1,8 l pene) in pokrivalo za gašenje plamena; | ||||||||
ali | ||||||||
3. vgrajeni sistem razprševanja (ne sme se uporabljati sistem za razprševanje vode – »sprinkler«). | ||||||||
Strojnica in/ali prostor z rezervoarji za gorivo: | ||||||||
1. Vgrajeni protipožarni sistem | Zahteva se za odprta plovila z benzinskim vgrajenim motorjem z močjo ≤ 120 kW ali diesel vgrajenim motorjem ko so motorji vgrajeni nad višino kokpita | |||||||
ali | ||||||||
2. Prenosna naprava za gašenje požara z zadostno kapaciteto za napolnitev strojnice skozi priključek na pokrovu stroja | ||||||||
Prenosna naprava za gašenje požara min. kapacitete 2 kg prahu ali 5 kg CO2 ali 1,8 l pene | Zahteva se za odprta plovila z izvenkrmnim benzinskim motorjem oz. motorji, z močjo > 25 kW, postavljenimi na krmnem zrcalu in s prenosnimi rezervoarji nameščenimi na prostem | |||||||
1. Vgrajeni protipožarni sistem za gašenje prostora z rezervoarji | Zahteva se za odprta plovila z benzinskim izvenkrmnim motorjem oz. motorji postavljenimi na krmnem zrcalu in prenosnimi rezervoarji nameščenimi v zaprtem prostoru | |||||||
ali | ||||||||
2. Prenosna naprava za gašenje požara zadostne kapacitete za napolnitev prostora z rezervoarji skozi priključek na steni prostora z rezervoarji | ||||||||
Vgrajeni protipožarni sistem | Zahteva se za plovila z benzinskim motorjem ne glede na moč ali z diesel motorji z močjo večjo od 120 kW, nameščenimi pod višino kokpita ali v notranjosti plovila | |||||||
1. Vgrajeni protipožarni sistem | Zahteva se za plovila z diesel motorji z močjo manjšo od 120 kW, nameščenimi pod višino kokpita ali v notranjosti plovila | |||||||
ali | ||||||||
2. Prenosna naprava za gašenje požara zadostne kapacitete za napolnitev strojnice skozi priključek na pokrovu stroja | ||||||||
Radio-oprema |
||||||||
VHF radijska postaja | * | Zahteva se nanaša na plovila grajena pred 1.7.2006. | ||||||
VHF DSC radijska postaja | * | Zahteva se za plovila zgrajena po 1.7.2006. in obstoječa plovila grajena pred 1.7.2006 če vgrajujejo novo radijsko postajo. Radijska postaja je lahko klase D. | ||||||
Sredstva za signalizacijo in pripomočki za navigacijo |
||||||||
Navigacijske luči | * | * | Zahteva se za vsa plovila ko plujejo ponoči ali v primeru zmanjšane vidljivosti | |||||
*Nanaša se tudi na plovila z jet motorji, ko plujejo ponoči | ||||||||
Dnevne oznake | ||||||||
Sredstvo za zvočno oglašanje | Plovila daljša od 12 m morajo biti opremljena s piščalko v skladu s Pravilima za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova, Sredstva za signalizaciju | |||||||
Ročne bakle (rdečee) | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
Rakete s padalom | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
Plavajoči dimni signal | 1 | 2 | ||||||
GNSS sprejemnik | ||||||||
Kompas z osvetlitvijo | * | * | *Zahteva se za plovila za prevoz potnikov | |||||
Daljnogled | * | *Zahteva se za plovila za prevoz potnikov | ||||||
Vodoodporna baterijska svetilka | ||||||||
Osvežene uradne pomorske navigacijske karte in publikacije glede na območje plovbe | ||||||||
Oprema za delo s karto | ||||||||
Peljar za male brodove | ||||||||
Popis svetilnikov in signalov za meglo | ||||||||
2 škatli vžigalic ali vžigalnik (nepremočljivo) | ||||||||
Radarski odbojnik | Zahteva se za vsa plovila s hitrostjo > 20 vozlov in vsa plovila ko plujejo ponoči in v primeru zmanjšane vidljivosti | |||||||
SAT EPIRB COSPAS-SARSAT | ||||||||
Oprema za preprečevanje onesnaževanja |
||||||||
Rezervoarji ali prenosne posode za zbiranje olja ali mešanice, ki vsebuje olje | Zahteva se za plovila ki imajo vgrajen motor | |||||||
Vpojna sredstva za odstranjevanje oljnatih ostankov | Zahteva se za plovila ki imajo vgrajen motor | |||||||
Vgrajene črpalke (ročne ali z mehanskim pogonom) s katerimi se olje ali mešanica olja pretaka v rezervoar ali posodo | Zahteva se za plovila ki imajo vgrajen motor v podpalubju | |||||||
Rezervoar za zadrževanje sanitarnih odpadnih vod | Zahteva se za vsa plovila opremljene s sanitarijami | |||||||
Posoda za zbiranje smeti | ||||||||
Kaluža | ||||||||
Ena ročna kalužna črpalka | * | Zahteva se za odprta plovila in plovila z deloma pokrito palubo | ||||||
* Zahteva se za plovila z neprekinjeno palubo dolžine do 6 m | ||||||||
Ena ročna kalužna črpalka z vsisom najmanj 1,5 m vodnega stolpca | Zahteva se za plovila z neprekinjeno palubo in z odprtim mestom upravljanja | |||||||
ali | ||||||||
ena kalužna ročna, na mehanski pogon ali električna črpalka s tlakom manjšim od 1,5 m v vodnem stolpcu v cevi | ||||||||
in | ||||||||
ena kalužna ročna, na mehanični pogon ali električna pumpa | ||||||||
Posoda/ročka za praznjenje | ||||||||
Sistem za detekcijo plinov |
||||||||
Sistem za detekcijo ogljikovega monoksida | * | * | * | * | * | * | * | |
Detektor utekočinjenih naftnih plinov | Zahteva se za plovila, ki imajo vgrajene plinske uporabnike v zaprtem prostoru |
Tisti, ki trenutno razmišljate o nakupu plovila ali spremljate oglase za plovila, ste najverjetneje opazili, da se prodaja kar nekaj plovil registriranih v Združenem kraljestvu (v nadaljevanju UK), ki se nahajajo v raznih državah Evropske unije (v nadaljevanju EU), kar je v določeni meri tudi posledica brexita. 31. decembra 2020 se konča prehodno obdobje po izstopu UK iz EU. Kot na številnih drugih področjih, tudi na področju plovil in njihovega DDV statusa ni bilo še vse dogovorjeno.
Na splošno bo DDV status plovila po brexitu odvisen od tega, kje se bo plovilo nahajalo konec prehodnega obdobja, torej 31. decembra 2020. Plovila rezidentov UK, ki se bodo 31. decembra 2020 nahajala v EU bo veljalo, da je DDV v EU plačan. Plovila, ki se bodo 31. decembra 2020 nahajala v UK pa bodo izgubila status plačanega DDV v EU in ohranila/pridobila status plačanega DDV v UK. Plovila rezidentov UK, ki se bodo 31. decembra 2020 nahajala tako zunaj UK kot EU, pa bodo imela tri leta časa za ponovno vrnitev v UK (Returned Goods Relief). Plovila, ki se bodo nahajala 31. decembra.2020 v EU in so se v nekem trenutku v preteklosti nahajala v UK, imajo 1 leto časa, da se vrnejo v UK in tam pridobijo status plačanega DDV.
Plovila, ki bodo imela status plačanega DDV v UK (in ne v EU), bodo lahko v EU začasno uvožena za obdobje največ 18 mesecev. Če bo plovilo v EU dlje kot 18 mescev, nastane obveza plačila DDV v EU. To velja za nerezidente EU za plovila za osebne namene.
Če zgoraj napisano na kratko povzamemo s praktičnim primerom: če kupite plovilo registrirano v UK, ki se nahaja 31. decembra 2020 v eni izmed držav EU, bo plovilo kljub brexitu ohranilo status plačanega DDV v EU.
Besedilo: Nataša Kolega (povzeto po Cruising Association)
Menta – podaljšana roka slovenskih lastnikov plovil in nepremičnin na Hrvaškem.
Lastniki plovil registriranih pod hrvaško zastavo, morajo do konca leta urediti dokumentacijo plovila.
Mento vodi Lena Koter, Slovenka, ki živi na Hrvaškem, po izobrazbi univerzitetna diplomirana pravnica. Življenje na Hrvaškem ji prinaša številne izzive na upravno-administrativnem področju, zaradi česar je nedavno ustanovila podjetje, ki deluje kot podaljšana roka Slovencem, ki imajo na Hrvaškem registrirano plovilo ali nepremičnino, opravlja vse vrste upravno-administrativnih poslov pred državnimi organi, vodi postopke odpiranja podjetij na Hrvaškem, pooblaščena pa je tudi za prevajanje sodne dokumentacije.
Zakonodaja se nenehno spreminja in prav hitro se nam zgodi, da določene obveznosti do države ne izpolnimo oziroma nam urejanje predstavlja težavo, bodisi zaradi pomanjkanja informacij ali časa, zaradi trenutnih razmer pa je oteženo tudi samo potovanje na Hrvaško.
Republika Hrvaška je z današnjim dnem (15. decembra 2020) podaljšala ukrep zapiranja državne meje. Kakor smo že pisali, aktualni Pravilnik o brodicama, čamcima i jahtama predpisuje, da je treba v skladu z novimi pravili do 31. decembra 2020 uskladiti območje plovbe na plovnem dovoljenju oziroma vpisnem listu plovila. Ali je sprememba potrebna, se presoja individualno glede na trenutno vpisane podatke v dokumentu. Ob tem je treba izbrati pooblaščenca za sprejem pisemskih pošiljk in zastopanje pred državnimi organi v morebitnih sporih. Če nimate pooblaščenca ali vas vaš dosedanji pooblaščenec za prejemanje pošte ni pripravljen zastopati tudi v morebitnih sporih, je treba izbrati novega pooblaščenca. Na luški kapitaniji so nam povedali, da bodo plovila, ki nimajo izbranega pooblaščenca, izbrisali iz registra in potreben bo vnovičen vpis ter izreden tehnični pregled plovila, kar bo lastniku plovila povzročilo dodatne obveznosti in stroške.
Če potrebujete pomoč za urejanje sprememb v vpisniku plovil ali pooblaščenca na Hrvaškem, se lahko obrnete na Leno Koter, na telefon 051 334 696 ali e-mail Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled..
Na podlagi nove Hrvaške zakonodaje, Pravilnik o brodicama, čamcima i jahtama, ki je bil sprejet 31.1.2020 in je stopil v veljavo 29.4.2020 je potrebno zagotoviti ustrezno obvezno opremo plovila. Oprema plovila se loči glede na Področje plovbe za katerega je registrirano plovilo.
Seznam velja le za plovila, ki so registrirana na Hrvaškem.
NAZIV OPREME |
OBMOČJE PLOVBE |
OPOMBE |
||||||
IV | IIIc | IIIb | IIIa | III | II | I | ||
Trup in oprema trupa |
||||||||
Sidro predpisane mase | ||||||||
Rezervno sidro predpisane mase | ||||||||
Sidrna vrv ali veriga | ||||||||
Rezervna sidrna vrv ali veriga | ||||||||
Plavajoče sidro | ||||||||
Bitva na premcu za vez in vleko | * | * | *Nanaša se tudi na plovila na jet pogon | |||||
Bitva na krmi | Za plovila daljša od 6 m | |||||||
Dodatna bitva na premcu | Za plovila daljša od 12 m | |||||||
Dodatna bitva na krmi | ||||||||
3 privezne vrvi odgovarjajoče dolžine, ne krajše od 5 m | ||||||||
Vrv za vleko dolžine, ki odgovarja štirim dolžinam plovila | ||||||||
2 vesli odgovarjajoče dolžine s 4 vilicami | Za plovila ki nimajo izvenkrmnega ali vgrajenega motorja | |||||||
Krmarjenje v sili | Pri jadrnicah in motornih plovilih z enim vgrajenim pogonskim strojem z daljinskim upravljanjem krmila morajo dodatno obstajati tudi sredstva upravljanja s krmilom v sili pri zmanjšani hitrosti | |||||||
Stroj |
||||||||
Mehansko pogonsko sredstvo | * | |||||||
Zračni ventilator u varnostni izvedbi | Zahteva se za vsa plovila ki imajo benzinski pogon ki se nahaja v zaprtem prostoru ali podpalubju | |||||||
Zaščita pred sprožitvijo pogonskega sredstva v delovnem položaju | * | * | Zahteva se za vsa plovila z izvenkrmnim motorjem | |||||
*Nanaša se tudi na plovila z jet motorjem | ||||||||
Sistem za zaustavljanje v sili ki se ga lahko poveže s krmilnim sistemom | * | * | Zahteva se za vsa plovila z izvenkrmnim motorjem upravljan z ročico | |||||
*Nanaša se tudi na plovila z jet motorjem | ||||||||
Sistem za avtomatsko zaustavljanje pogonskega stroja ali avtomatski sistem ki omogoča plovilu krožno gibanje z zmanjšano hitrostjo | * | * | *Nanaša se samo na plovila z jet motorjem | |||||
Izvor električne energije v sili | * | * | Zahteva se za plovila z motorjem vgrajenim v podpalubju | |||||
*Nova in obstoječa plovila morajo biti opremljena z izvorom električne energije za v primeru nuje najkasneje do 31. 12. 2026. | ||||||||
Alarm visokega nivoja kaluže | Zahteva se za plovila ki imajo motor vgrajen u podpalubju | |||||||
Varnostna oprema |
||||||||
Pnevmatski splav za reševanje ali pomožni čoln | ||||||||
Rešilni obroč | ||||||||
Rešilni obroč z samosprožilno svetilko in vrvjo | ||||||||
Rešilni jopič za vse osebe, ki se nahajajo na plovilu v času plovbe (odrasli in otroci) | * | * | *Nanaša se tudi na plovila z jet motorjem | |||||
Rešilni jopič s piščalko in samosprožilno svetilko za vse osebe, ki se nahajajo na plovilu v času plovbe (odrasli in otroci) | * | * | * | * | *Zahteva se za plovila s hitrostjo nad 20 vozlov, ki plujejo ponoči | |||
Plavajoča vrv | Zahteva se za jadrnice | |||||||
Sredstva za zaščito pred izgubo toplote za vse osebe na plovilu | ||||||||
Komplet prve pomoči | ||||||||
Omarice s prvo pomočjo | ||||||||
Varnostna čelada za vse osebe, ki se nahajajo na plovilu | * | * | *Nanaša se izključno na plovila z jet motorjem | |||||
Protipožarna oprema |
||||||||
Bivanjski prostori in kuhinja: | ||||||||
1. prenosne naprave za gašenje požara (min. kapaciteta naprave: 1 kg prahu ali 3 kg CO2 ali 1,8 l pene) | Zahteva se za plovila opremljena z bivanjskimi prostori | |||||||
ali | ||||||||
2. vgrajeni sistem za gašenje požara in ena prenosljiva naprava za gašenje požara (min. kapaciteta naprave: 1 kg prahu ali 3 kg CO2 ali 1,8 l pene). | ||||||||
1. ena prenosna naprava za gašenje požara (min. kapaciteta naprave: 2 kg praha ali 5 kg CO2 ali 1,8 l pene); | Zahteva se za plovila opremljena s kuhinjo | |||||||
ali | ||||||||
2. ena prenosna naprava za gašenje požara (min. kapaciteta naprave: 1 kg praha ali 3 kg CO2 ali 1,8 l pene) in pokrivalo za gašenje plamena; | ||||||||
ali | ||||||||
3. vgrajeni sistem razprševanja (ne sme se uporabljati sistem za razprševanje vode – »sprinkler«). | ||||||||
Strojnica in/ali prostor z rezervoarji za gorivo: | ||||||||
1. Vgrajeni protipožarni sistem | Zahteva se za odprta plovila z benzinskim vgrajenim motorjem z močjo ≤ 120 kW ali diesel vgrajenim motorjem ko so motorji vgrajeni nad višino kokpita | |||||||
ali | ||||||||
2. Prenosna naprava za gašenje požara z zadostno kapaciteto za napolnitev strojnice skozi priključek na pokrovu stroja | ||||||||
Prenosna naprava za gašenje požara min. kapacitete 2 kg prahu ali 5 kg CO2 ali 1,8 l pene | Zahteva se za odprta plovila z izvenkrmnim benzinskim motorjem oz. motorji, z močjo > 25 kW, postavljenimi na krmnem zrcalu in s prenosnimi rezervoarji nameščenimi na prostem | |||||||
1. Vgrajeni protipožarni sistem za gašenje prostora z rezervoarji | Zahteva se za odprta plovila z benzinskim izvenkrmnim motorjem oz. motorji postavljenimi na krmnem zrcalu in prenosnimi rezervoarji nameščenimi v zaprtem prostoru | |||||||
ali | ||||||||
2. Prenosna naprava za gašenje požara zadostne kapacitete za napolnitev prostora z rezervoarji skozi priključek na steni prostora z rezervoarji | ||||||||
Vgrajeni protipožarni sistem | Zahteva se za plovila z benzinskim motorjem ne glede na moč ali z diesel motorji z močjo večjo od 120 kW, nameščenimi pod višino kokpita ali v notranjosti plovila | |||||||
1. Vgrajeni protipožarni sistem | Zahteva se za plovila z diesel motorji z močjo manjšo od 120 kW, nameščenimi pod višino kokpita ali v notranjosti plovila | |||||||
ali | ||||||||
2. Prenosna naprava za gašenje požara zadostne kapacitete za napolnitev strojnice skozi priključek na pokrovu stroja | ||||||||
Radio-oprema |
||||||||
VHF radijska postaja | Zahteva se nanaša na plovila grajena pred 1.7.2006. | |||||||
VHF DSC radijska postaja | Zahteva se za plovila zgrajena po 1.7.2006. in obstoječa plovila grajena pred 1.7.2006 če vgrajujejo novo radijsko postajo. Radijska postaja je lahko klase D. | |||||||
Sredstva za signalizacijo in pripomočki za navigacijo |
||||||||
Navigacijske luči | * | * | Zahteva se za vsa plovila ko plujejo ponoči ali v primeru zmanjšane vidljivosti | |||||
*Nanaša se tudi na plovila z jet motorji, ko plujejo ponoči | ||||||||
Dnevne oznake | ||||||||
Sredstvo za zvočno oglašanje | Plovila daljša od 12 m morajo biti opremljena s piščalko v skladu s Pravilima za statutarnu certifikaciju pomorskih brodova, Sredstva za signalizaciju | |||||||
Ročne bakle (rdečee) | 3 | 3 | ||||||
Rakete s padalom | 3 | 3 | ||||||
Plavajoči dimni signal | 1 | 2 | ||||||
GNSS sprejemnik | ||||||||
Kompas z osvetlitvijo | ||||||||
Daljnogled | ||||||||
Vodoodporna baterijska svetilka | ||||||||
Osvežene uradne pomorske navigacijske karte in publikacije glede na območje plovbe | ||||||||
Oprema za delo s karto | ||||||||
Peljar za male brodove | ||||||||
Popis svetilnikov in signalov za meglo | ||||||||
2 škatli vžigalic ali vžigalnik (nepremočljivo) | ||||||||
Radarski odbojnik | Zahteva se za vsa plovila s hitrostjo > 20 vozlov in vsa plovila ko plujejo ponoči in v primeru zmanjšane vidljivosti | |||||||
SAT EPIRB COSPAS-SARSAT | ||||||||
Oprema za preprečevanje onesnaževanja |
||||||||
Rezervoarji ali prenosne posode za zbiranje olja ali mešanice, ki vsebuje olje | Zahteva se za plovila ki imajo vgrajen motor | |||||||
Vpojna sredstva za odstranjevanje oljnatih ostankov | Zahteva se za plovila ki imajo vgrajen motor | |||||||
Vgrajene črpalke (ročne ali z mehanskim pogonom) s katerimi se olje ali mešanica olja pretaka v rezervoar ali posodo | Zahteva se za plovila ki imajo vgrajen motor v podpalubju | |||||||
Rezervoar za zadrževanje sanitarnih odpadnih vod | Zahteva se za vsa plovila opremljene s sanitarijami | |||||||
Posoda za zbiranje smeti | ||||||||
Kaluža | ||||||||
Ena ročna kalužna črpalka | * | Zahteva se za odprta plovila in plovila z deloma pokrito palubo | ||||||
* Zahteva se za plovila z neprekinjeno palubo dolžine do 6 m | ||||||||
Ena ročna kalužna črpalka z vsisom najmanj 1,5 m vodnega stolpca | Zahteva se za plovila z neprekinjeno palubo in z odprtim mestom upravljanja | |||||||
ali | ||||||||
ena kalužna ročna, na mehanski pogon ali električna črpalka s tlakom manjšim od 1,5 m v vodnem stolpcu v cevi | ||||||||
in | ||||||||
ena kalužna ročna, na mehanični pogon ali električna pumpa | ||||||||
Posoda/ročka za praznjenje | ||||||||
Sistem za detekcijo plinov |
||||||||
Sistem za detekcijo ogljikovega monoksida | * | * | * | * | * | * | * | |
Detektor utekočinjenih naftnih plinov | Zahteva se za plovila, ki imajo vgrajene plinske uporabnike v zaprtem prostoru |
Zima je obdobje, ko majhna plovila čakajo naslednjo sezono na suhem. Da bi naše plovilo ostalo nedotaknjeno, pa je potrebno pred zimovanjem opraviti preventivni pregled in servis. Le tako lahko odkrijemo morebitne Mnogo pomanjkljivosti lažje odpravimo pred zimovanjem tudi zato, ker imamo v spominu sveže informacije o stanju plovila – le te v pol letnem zimovanju v veliki meri pozabimo in ponovno se pojavijo šele, ko začnemo plovilo uporabljati.
PLOVILO
Ko je plovilo na suhem, temeljito očiščeno in posušeno, pregledamo vse pregibne dele in vijake, ter jih po potrebi pritegnemo ali zamenjamo. Preverimo delovanje svetlobnih teles, električnih naprav in brezhibnost električnih napeljav. Preizkusimo delovanje krmilnega mehanizma. Vse koroziji izpostavljene dele je najbolje zaščititi s silikonskim sprejem, ki ne pušča sledi, odlično podmazuje in nudi dobro zaščito pred klimatskimi vplivi. Pregledamo plovilo zaradi morebitnih poškodb in odrgnin ter jih popravimo.
Napihljivo gumijasto plovilo (gumenjak) pregledamo in saniramo morebitne odrgnine in luknje. Plovilo premažemo z zaščitno tekočino in ga zložimo po navodilih proizvajalca. Vsa plovila je potrebno hraniti v suhem prostoru, če pa so pod vedrim nebom, jih je potrebno pokriti tako, da je pod pokrivalom dovolj prostora za kroženje zraka. Če je plovilo na prikolici, le to podpremo, da razbremenimo pnevmatike in vpetje koles.
Gumenjak operite s tekočo vodo in le če je res potrebno, uporabite nevtralna čistila, najbolje navadno milo. Ne uporabljajte drugih čistil, sploh ne takih s trdimi delci. Ne uporabljajte grobih gobic, mrežic in krtač.
Krmno ploščo (zrcalo), če je spraskana, zakitajte in pobarvajte z nitro lakom. V kolikor so INOX vijaki, nosilci ali ročaji korodirali, jih očistite s krpo in zaščitite s polituro za INOX. Popolnoma napihnite gumenjak in ga namažite s pasto za zunanji PVC (lahko tudi s tisto, ki jo dobite pri vsaki avtokozmetiki – za zunanje plastične dele).
Preglejte morebitno dodatno opremo: bimini, kolesa.
Bodite pozorni – če je po 24 urah gumenjak še vedno napihnjen, kot mora biti, potem lahko nadaljujete spravilo gumenjaka, v nasprotnem primeru ga takoj odpeljite na servis. Pri spravljanju gumenjaka odprite ventile in pustite, da se gumenjak sam počasi izprazni – nikakor ne uporabljajte naprav za prisilno izpraznitev. Ventile malo poškropite s silikonskim sprejem in gumenjak, kolikor vam dopušča prostor, ohlapno zložite, po potrebi pa med platno in ostre kovinske ročaje in vijake vstavite kose pene ali karton.
Skladiščite v temnem, suhem prostoru. Če je gumenjak v vreči, je ne zapirajte, temveč jo pokrijte s temno tekstilno tkanino. Idealno je, kadar lahko gumenjak skladiščite/prezimite v napihnjenem stanju. V tem primeru je najbolje, če ga lahko obesite na ročaje/držaje, napihnete do 90% in napihnjenost vsake 2-3 tedne kontrolirate, ter ga obvezno s vseh strani prekrijte s temno tekstilno prevleko.
Za tiste, ki imate plastično plovilo v vodi čez vse poletje, ga pod vodno linijo premažite s samopolirno antivegetativno barvo, nadvodno površino pa premažite z zaščitnim premazom za plastična plovila. Lesene površine je potrebno pobrusiti in primerno zaščititi. Tikovino premažite z zaščitnim oljem, druge lesene površine pa prelakirajte z UV odpornim zaščitnim lakom.
OPREMA
Privezne vrvi, sidra, vesla, bokobrane in ostalo opremo operite ter odstranite alge in ostalo umazanijo, ki se nabere čez sezono. Po potrebi obrabljene vrvi ali polomljene in poškodovane dele opreme zamenjajte za nove.
KONZERVACIJA MOTORJA
Če želite spomladi svoj izvenkrmni motor zagnati brez glavobola, ga preko zime obvezno konzervirajte. S tem ga boste zaščitili pred zimskimi vplivi, saj vlaga in mraz zagotovo naredita škodo na motorju, ki se lahko pokaže ob najbolj neprimernem času – na vodi ob valovitem morju. Dolgo zimovanje je zaradi vlažnega zraka škodljivo za notranje dele motorja.
Za vse dodatne informacije in vprašanja vam je strokovno osebje na voljo preko telefonske številke: 02 629 04 00 ali preko emaila: Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled..
Samonapihljivi varnostni jopiči postajajo standard v navtiki. Ker so majhni in prilagodljivi, ne ovirajo življenja in dela na krovu med plovbo, so pa vedno pripravljeni, da rešijo življenje. Z novo pomorsko zakonodajo evropske države predpisujejo uporabo jopičev med plovbo na vseh hitrih plovilih (običajno plovila, ki presežejo hitrost plovbe 20 vozlov) ter priporočajo njihovo uporabo tudi na počasnejših plovilih ves čas plovbe.
Kako delujejo samonapihljivi varnostni jopiči
Samonapihljivi varnostni jopiči imajo vgrajen poseben sistem, ki napolni ergonomsko oblikovano blazino. Sistem je lahko ročni ali avtomatski. Ročnega sprožimo s potegom vrvice za proženje sistema, medtem ko se avtomatski sproži sam, ko je senzor več kot tri sekunde potopljen v vodo. Avtomatski sistem omogoča tudi ročno aktivacijo. Obe vrsti jopičev imata dodatno vgrajeno tudi cevko, skozi katero lahko jopič napihnemo sami, če bi sistem zatajil.
Letno vzdrževanje samonapihljivih jopičev
Samonapihljivi jopiči potrebujejo redno pregledovanje in vzdrževanje ne glede na to, ali so bili uporabljeni oziroma aktivirani ali ne. Letni pregled jopičev je smiselno prepustiti pooblaščenim serviserjem, lahko pa ga izvedemo tudi sami. Pregled izvedemo v naslednjih korakih:
- Opravimo vizualni pregled jopiča.
- Pregledamo odsevnike na jopiču.
- Preverimo delovanje piščalke.
- Skozi cevko ročno napihnemo jopič.
- Jopič pustimo napihnjen 24 ur na sobni temperaturi. Preverimo, ali je jopič ostal enako napihnjen, kot pred 24 urami.
- Spustimo zrak iz jopiča. Jopiča ne prepogibamo.
- Namestimo varnostno kapico na cevko.
- Iz sistema za napihovanje odstranimo jeklenko s CO2. Če je na vratu poškodovana ali vidimo luknjo, jo je treba zamenjati z novo.
- Stehtajte jeklenko s CO2. Teža naj ne odstopa za več kot +/-2 g od navedene teže. Če teža odstopa za več, nadomestite jeklenko z novo.
- Preverite varnostne zatiče na ventilu.
- Preverite sprožilni mehanizem
- Preverite rok uporabe jeklenke. Če bo kmalu potekel, kartušo nadomestite z novo.
Ponovna aktivacija po uporabi jopiča
Samonapihljivi varnostni jopiči niso namenjeni le enkratni uporabi. Uporabljamo jih lahko večkrat. Po vsaki uporabi jih je treba ponovno usposobiti za delovanje.
- Jopič po uporabi dobro izperite s sladko vodo in posušite.
- Odstranite staro – uporabljeno jeklenko CO2 in avtomatski vložek.
- Preverite, da ni potekel rok uporabe jeklenke CO2 in da le-ta ni preluknjana.
- Namestite novo jeklenko CO2 in nov avtomatski vložek.
- Preverite, ali so nameščeni zeleni varnostni zatiči.
- Če imate na varnostnem jopiču ventil Argus, potem preverite oba indikatorja. Če ste jeklenko in avtomatski vložek namestili pravilno, bosta oba zelene barve.
- Zložite varnostni jopič po navodilih proizvajalca in ga vložite v ogrodje jopiča.
Kontrola roka uporabe jeklenk CO2
Vse jeklenke s CO2 so označene z datumom roka uporaba. Za označevanje se uporabljajo večinoma trije različni sistemi označevanja.
- Oznaka MMYY
Štirimestna oznaka na prvih dveh mestih (MM) označuje mesec in na drugih dveh (YY) mestih leto zadnje uporabe jeklenke. Če je oznaka na primer 0723, pomeni, da je jeklenka uporabna do 07 meseca (julija) leta 2023. Do tega datuma jo lahko uporabljamo, nato pa jo je treba nadomestiti z novo.
- Oznaka YYDDD
Drug način zapisa, ki se pogosto uporablja pri oznakah jeklenk, oznaka leta (YY) in oznaka dneva (DDD), ko je bila jeklenka izdelana. Dnevi so šteti od prvega dneva leta, 1.1. je prvi dan. Če je oznaka na primer 2050, pomeni, da je bila jeklenka izdelana 50. dan leta 2020 oziroma 19. februarja leta 2020. Jeklenka ima življenjsko dobo 4 leta. Uporabljamo jo lahko do 19. 2. 2023.
- Oznaka MMMDD YYHCR
Ta oznaka je najlažje prepoznavna. Na primer Feb19 20HCR pomeni, da je bila jeklenka izdelana 19. 2. 2020.
Pomembno:
Jeklenke imajo življenjsko dobo 4 leta. Za rekreacijsko uporabo je priporočeno, da se zamenja najkasneje po treh letih od prve namestitve oziroma najkasneje pred potekom roka uporabe.
Samonapihljive jopiče blagovne znamke Baltic in vse nadomestne dele dobite pri slovenskem zastopniku Burin Boats, d. o. o., tel.: 01 436 30 60.