Novice
Novice
Zadnje iz eTrgovine

V četrtek 13.2.2025 ob 20.00 uri bo potekalo prvo predavanje za vse navtike, ki bi radi svoj poletni dopust na plovilu preživeli brez stresa in težav.
Na letošnjem prvem predavanju bomo govorili o:
- Izbira prave jadrnice glede na število oseb in udobje.
- Postopek prevzema in vračanja plovila brez stresa.
- Primerjava različnih izhodišč in destinacij na Jadranu.
- Pregled najuporabnejših navtičnih aplikacij (za vreme, navigacijo, marine).
- Prilagajanje plovbe vremenskim razmeram – osnove meteorologije.
- Kako pravilno reagirati ob nevihti ali močnem vetru.
Predavanje bo potekalo preko aplikacije Microsoft Teams. V koliko na računalniku nimate nameščenega operacijskega sistema Windows (ki vsebuje program Teams), lahko predavanje spremljate preko spletnega brskalnika na naslovu https://teams.microsoft.com.
Datum predavanja: 13.2.2025
Ura predavanja: 20.00
Predavatelji: Maks Vrečko, Tomaž Gregorič, Matic Vrečko
Trajanje: 90 min
Nakup celotnega abonmaja 7x40 EUR=280 EUR - 90 EUR popust=190 EUR
Predavanja bodo posneta in si jih v primeru odsotnosti lahko ogledate naknadno.
Predavatelj | Maks Vrečko
Maks Vrečko goji strast do jadranja in jadrnic že od leta 1994, ko je opravil izpit za voditelja čolna. Leta 2010 se je samostojno podal na svojo prvo plovbo s čartersko jadrnico, kar ga je, po nekaj letih stresa in nezgod, pripeljalo do spoznanja, da potrebuje več znanja.
Med letoma 2016 in 2018 je uspešno opravil zahteven izpit RYA Yachtmaster Offshore, s čimer je postavil temelje za zahtevnejše jadralne podvige. Svoje oceanske izkušnje je nadgradil z jadranjem preko Biskajskega zaliva in Avstralskega južnega morja.
Maks je lastnik jadrnice Elan 450 Karpo, s katero skupaj s svojo ekipo tekmuje na regatah. Najbolj odmeven uspeh je dosegel na prestižni regati Rolex Middle Sea Race, eni najtežjih offshore regat na svetu, kjer je ekipa osvojila 1. mesto v skupini IRC5.
Od leta 2019 Maks izvaja praktične tečaje za skipperje, ki navdušujejo tako začetnike kot tudi izkušene jadralce. Njegov pristop, osredotočen na intenzivnost in uporabne nasvete, zagotavlja udeležencem samozavest in veščine za varno ter uspešno plovbo.
Sopredavatelj | Tomaž Gregorič
Tomaž Gregorič se profesionalno ukvarja z navtičnim izobraževanjem že od leta 2001, ko je skupaj z Gregorjem Jeretičem ustanovil podjetje Spinaker d.o.o. Spinaker je od takrat izobrazil že več kot 36.000 ljudi, ki plujejo po Jadranu in drugih morjih. Spinaker pa je tudi avtor in založnik navtične literature v slovenščini in tujih jezikih, ki šteje že več kot 108.000 izvodov. Tomaž ni samo strasten jadralec, ampak tudi strasten pedagog, ki želi navtično znanje, tako teoretično kot praktično, prenesti na čim več bodočih navtikov in tistih, ki želijo svoje navtično znanje poglobiti.
Svoja teoretična znanja Tomaž neprestano širi s sodelovanjem z mnogimi evropskimi univerzami in akademijami na razvojnih projektih, svoja praktična znanja pa širi predvsem s pogostim poučevanjem na raznovrstnih tečajih jadranja in samostojno plovbo na Spinakerjevi jadrnici Dufour 350 GL.
Pomočnik predavatelja | Matic Vrečko
Matic je svojo prvo samostojno plovbo s čartersko jadrnico in skupino prijateljev izvedel pri 18 letih, pri 24 pa že samostojno preplul Atlantik. Njegovo vrhunsko znanje jadranja mu v regatnih ekipah pogosto prinese najzahtevnejšo vlogo taktika, kjer s svojimi odločitvami pomembno vpliva na rezultate.
Kot dipl. ing. strojništva je na družinski jadrnici Karpo izvedel vrsto tehničnih izboljšav, ki so prispevale k njeni boljši in bolj učinkoviti plovbi.
Matic svojo strast do jadranja uspešno prenaša na vrstnike. Poleg tega organizira flotna jadranja za mlade in poskrbi za zabavne aktivnosti, ki jadranje naredijo še bolj privlačno in nepozabno.
Kako uživati na jadranju - nasveti za sproščen dopust na morjuSamonapihljivi varnostni jopiči postajajo standard v navtiki. Ker so majhni in prilagodljivi, ne ovirajo življenja in dela na krovu med plovbo, so pa vedno pripravljeni, da rešijo življenje. Z novo pomorsko zakonodajo evropske države predpisujejo uporabo jopičev med plovbo na vseh hitrih plovilih (običajno plovila, ki presežejo hitrost plovbe 20 vozlov) ter priporočajo njihovo uporabo tudi na počasnejših plovilih ves čas plovbe.
Kako delujejo samonapihljivi varnostni jopiči
Samonapihljivi varnostni jopiči imajo vgrajen poseben sistem, ki napolni ergonomsko oblikovano blazino. Sistem je lahko ročni ali avtomatski. Ročnega sprožimo s potegom vrvice za proženje sistema, medtem ko se avtomatski sproži sam, ko je senzor več kot tri sekunde potopljen v vodo. Avtomatski sistem omogoča tudi ročno aktivacijo. Obe vrsti jopičev imata dodatno vgrajeno tudi cevko, skozi katero lahko jopič napihnemo sami, če bi sistem zatajil.
Letno vzdrževanje samonapihljivih jopičev
Samonapihljivi jopiči potrebujejo redno pregledovanje in vzdrževanje ne glede na to, ali so bili uporabljeni oziroma aktivirani ali ne. Letni pregled jopičev je smiselno prepustiti pooblaščenim serviserjem, lahko pa ga izvedemo tudi sami. Pregled izvedemo v naslednjih korakih:
- Opravimo vizualni pregled jopiča.
- Pregledamo odsevnike na jopiču.
- Preverimo delovanje piščalke.
- Skozi cevko ročno napihnemo jopič.
- Jopič pustimo napihnjen 24 ur na sobni temperaturi. Preverimo, ali je jopič ostal enako napihnjen, kot pred 24 urami.
- Spustimo zrak iz jopiča. Jopiča ne prepogibamo.
- Namestimo varnostno kapico na cevko.
- Iz sistema za napihovanje odstranimo jeklenko s CO2. Če je na vratu poškodovana ali vidimo luknjo, jo je treba zamenjati z novo.
- Stehtajte jeklenko s CO2. Teža naj ne odstopa za več kot +/-2 g od navedene teže. Če teža odstopa za več, nadomestite jeklenko z novo.
- Preverite varnostne zatiče na ventilu.
- Preverite sprožilni mehanizem
- Preverite rok uporabe jeklenke. Če bo kmalu potekel, kartušo nadomestite z novo.
Ponovna aktivacija po uporabi jopiča
Samonapihljivi varnostni jopiči niso namenjeni le enkratni uporabi. Uporabljamo jih lahko večkrat. Po vsaki uporabi jih je treba ponovno usposobiti za delovanje.
- Jopič po uporabi dobro izperite s sladko vodo in posušite.
- Odstranite staro – uporabljeno jeklenko CO2 in avtomatski vložek.
- Preverite, da ni potekel rok uporabe jeklenke CO2 in da le-ta ni preluknjana.
- Namestite novo jeklenko CO2 in nov avtomatski vložek.
- Preverite, ali so nameščeni zeleni varnostni zatiči.
- Če imate na varnostnem jopiču ventil Argus, potem preverite oba indikatorja. Če ste jeklenko in avtomatski vložek namestili pravilno, bosta oba zelene barve.
- Zložite varnostni jopič po navodilih proizvajalca in ga vložite v ogrodje jopiča.
Kontrola roka uporabe jeklenk CO2
Vse jeklenke s CO2 so označene z datumom roka uporaba. Za označevanje se uporabljajo večinoma trije različni sistemi označevanja.
- Oznaka MMYY
Štirimestna oznaka na prvih dveh mestih (MM) označuje mesec in na drugih dveh (YY) mestih leto zadnje uporabe jeklenke. Če je oznaka na primer 0723, pomeni, da je jeklenka uporabna do 07 meseca (julija) leta 2023. Do tega datuma jo lahko uporabljamo, nato pa jo je treba nadomestiti z novo.
- Oznaka YYDDD
Drug način zapisa, ki se pogosto uporablja pri oznakah jeklenk, oznaka leta (YY) in oznaka dneva (DDD), ko je bila jeklenka izdelana. Dnevi so šteti od prvega dneva leta, 1.1. je prvi dan. Če je oznaka na primer 2050, pomeni, da je bila jeklenka izdelana 50. dan leta 2020 oziroma 19. februarja leta 2020. Jeklenka ima življenjsko dobo 4 leta. Uporabljamo jo lahko do 19. 2. 2023.
- Oznaka MMMDD YYHCR
Ta oznaka je najlažje prepoznavna. Na primer Feb19 20HCR pomeni, da je bila jeklenka izdelana 19. 2. 2020.
Pomembno:
Jeklenke imajo življenjsko dobo 4 leta. Za rekreacijsko uporabo je priporočeno, da se zamenja najkasneje po treh letih od prve namestitve oziroma najkasneje pred potekom roka uporabe.
Samonapihljive jopiče blagovne znamke Baltic in vse nadomestne dele dobite pri slovenskem zastopniku Burin Boats, d. o. o., tel.: 01 436 30 60.
Otok Ugljan je prvi otok Zadrskega arhipelaga. Od celine je oddaljen vsega 2 nmi in ima dobro povezavo s kopnim. Most ga povezuje še z otokom Pašman na jugu, zaradi česar otoka skupaj delujeta kot en otok.
Zgodovina
Otok je naseljen vse od mlajše kamene dobe. Na njem so našli številne predmete, katerih starost je več kot 3000 let. V doslej neraziskani jami Karinja in pečini na Furču pričakujejo, da bodo našli ostanke, ki so še starejši. V starih zapisih se otok pojavi pod imenom Lissa, kot otok, ki je nasproti Zadra. Prvi po imenu poznani prebivalci otoka so bili Liburni, ilirsko pleme. V 4. stoletju pred novim štetjem so zgradili vas na hribu Čelinjak. Nekaj starih liburnijskih hiš se je ohranilo do danes. Drugo naselje so zgradili na hribu Kunaj. Prebivalci so se ukvarjali predvsem s poljedelstvom, živinorejo in ribolovom.
Že v 1. stoletju novega štetja so otok osvojili Rimljani. Po imenu osvajalca Gellia je otok dobil ime Gellianum Posum. Spadal je pod Zadar. Celotno površino otoka so razkosali v kvadrate, ki so merili 714 x 714 m in jih dali v uporabo domačinom, ali pa so jim jih prodali. Dotedanji domačini ilirskega plemena so se pomaknili na obrobje mesta in se še naprej ukvarjali z živinorejo in ribolovom, nekateri pa so se odločili za delo pri novih rimskih priseljencih kot pomožna delovna sila. Rimljani so začeli na otoku graditi vile. Še danes najdemo njihove ostanke. V kraju Muline na severu otoka se je poleg vile Stivona ohranil tudi mlin za mletje oliv.
V zgodnjem srednjem veku so otok začnejo poseljevati Slovani oz. Hrvati. Zemljišča otoka so pripadala mestu Zadru. V 16. in 17. stoletju so jih dodelijo najbolj znanim zadrskim plemiškim družinam, ki so na otoku zgradile svoje dvorce, ki so služili kot stanovanjska in gospodarska poslopja. Konec 19. stoletja so se številni domačini odločili za odhod z otoka. Postali so pomorci ali pa so se odpravili preko oceana. V začetku 20. stoletja so domačini postali lastniki zemlje, ki so jo do tedaj obdelovali za veleposestnika Medovića. To jim je omogočilo, da so si prislužili dovolj denarja, s katerim so si lahko zgradili moderni hiše, katerih večina stoji še danes in v njej še vedno prebivajo domačini.
Navtika na otoku
Otok je večinoma poseljen na vzhodni strani, kjer so luke. Na zahodni strani so le majhni zaselki, običajno v lepih zalivih otoka. Plovbo okrog otoka lahko začnemo na jugozahodu v kraju Kukljica. Kukljica je majhna luka, ki ima 50 priveznih mest za plovila v tranzitu. Je majhen kraj z bogato turistično ponudbo, številnimi restavracijami in bari. Luka je izjemno priljubljena med jadralci, ki se skozi prehod Ždrelac vračajo proti marinam Dalmacija Sukošan ali Zadar po tedenskih počitnicah na Kornatih. Luka je zato ob petkih običajno hitro zasedena. Zaplujemo iz luke v Zadrski kanal in nato obrnemo proti severu. Prva luka, ki jo bomo srečali, je ribiška luka Batalaža. Plovilo lahko privežemo bočno na pomol. Večina privezov je namenjenih ribiškim ladjam. Luka je na južni strani kraja Kali, ki je znan po olivnem olju in več oljarnah. Na severni strani kraja je še luka Kali. Tudi v njej so le komunalni privezi in nekaj prostora za privez plovil. Pristati je skoraj nemogoče. Le miljo severneje pa je luka in marina Preko. V luki se lahko oskrbite z gorivom, plovilo pa varno privežete v marini Preko. V okolici marine so restavracije, bari in trgovine, v katerih lahko oskrbite plovilo. Če bi raje prenočevali v bolj mirnem okolju, potem zaplujte še dobro milje naprej, do zaliva Sutomiščica v katerem je lepa zasebna marina Olive Island. Marina je dobro zaščitena. Kljub temu da je večina privezov zasedena, pa lahko tudi med sezono dobite privez. Predlagamo, da si ga rezervirate, kar preko online rezervacije na naši spletni strani.
Ugljan, ki je približno 3,5 nmi severneje, je majhna komunalna luka. S plovilom lahko pristanemo le bočno na notranjo stran valobrana, kjer je dovolj prostora za dve do tri plovila. Notranji del luke je izjemno plitek in rezerviran za plovila domačinov. V luki je gostilna, ki ima za svoje goste tudi priveze. A žal je možno pristati zgolj z manjšimi plovili z ugrezom do 1 m.
Luka Ugljan je najbolj severna luka na vzhodni obali otoka. Iz luke plovbo nadaljujemo proti severovzhodu, do rta Sveti Peter, ga obplujemo in se obrnemo proti jugozahodu. Zaplujemo skozi kanal med otokoma Uglan in Rivanj. Že po dobri milji plovbe priplujemo do luke Muline, ki je dobro zaščitena pred vsemi vetrovi, razen pred severnimi. Če čez dan piha maestral, ne skrbite. Proti večeru bo padel in prenočevaje v luki bo mirno. Če pa je napovedana nevihta, luka ni primerna za privez, odpravite se raje v zaliv Južna Luka, kjer boste lahko sidrali v zaščiti pred tramontano. V zalivu je peščeno dno in sidro drži dobro. Južna Luka je eden izmed številnih privlačnih zalivov na zahodni strani otoka, kjer ni nobene večje luke. Za ljubitelje prenočevanja na sidru je vzhodni del otoka idealen. Majhna luka Pavlešina je v celoti namenjena komunalnemu privezu. Pristati je možno le z manjšimi plovili na glavi valobrani. V luki je drča za splovitev manjših plovil. Dobri 2 nmi južneje sta zaliva Kobiljak in Prtljug. Imata peščeno dno, sta odlična za dnevno kopanje in primerna tudi za prenočevanje. Prtljug je nekoliko večji in dobro zaščiten pred vsemi vetrovi, razen pred južnimi.
Ko nadaljujemo plovbo proti jugu otoka, do rta Japlenički ni primernih priveznih mest. Na skrajnem jugu pa spet najdemo zalive primerne za sidranje. Luka Lamjana Vela, na jugozahodu, je globok zaliv, v katerem je ladjedelnica in več industrijskih obratov. Zaliv je sicer primeren tudi za sidranje, a industrijska okolica ni privlačna. Poleg njega je zaliv Lamjana mala, ki je večji od zaliva Lamjana Vela. V jugozahodnem delu so ribogojnice, kjer se lahko ustavite in kupite sveže ribe za večerjo. Iz morja naravnost na krožnik. Sidrati je možno v celotnem zalivu. Najbolj primeren je severni del, kjer so globine med 2 in 10 m. Zaliv je zelo dobro zaščiten pred vsemi, razen pred južnimi vetrovi. Če pride do spremembe vremena in zapiha jugo, se lahko zasidrate na južni strani zaliva Velika Sabusa v delu imenovanem Kunčabok. Če je napovedano dolgotrajnejše obdobje slabega vremena, zaplujte skozi prehod Ždrelac Mali in se zasidrajte med otokoma Ugljan in Pašman. Vendar previdno. Most, ki povezuje otoka, ima višino zgolj 16,5 m. Če ste na jadrnici, dvakrat preverite višino vašega jambora. V zalivu med otokoma lahko sidrate na severni strani prehoda v delu Ždrelac Mali, ki nudi zaščito pred vsemi vetrovi, razen pred južnimi, ali v južnem delu Ždrelac, ki nudi zaščito pred južnimi vetrovi.
V prehodu Ždrelac Mali je čez dan veliko pomorskega prometa. Vsa plovila, ki iz Zadra plujejo proti Kornatom, plujejo skozenj. Ponoči je bistveno bolj mirno, a ne bodite presenečeni, če vas bodo na sidru ponoči presenetili valovi plovil.
S tem smo sklenili celoten krog okrog otoka Ugljan. Ugljan ni navtično oblegan otok. Zato boste vedno našli miren kotiček, luko ali marino za privez plovila.
Videoposnetki otoka Ugljan posneti iz zraka
Plovila je večinoma obvezno zavarovati le proti nematerialni škodi povzročeni tretjim osebam. V to zavarovanje je vključeno kritje škode, ki jo vi kot lastnik ali upravljavec plovila povzročite tretjim osebam. To pomeni, da se krije le škoda v primeru povzročitve smrti, telesnih poškodb ali prizadetega zdravja tretjih oseb. V Sloveniji morajo to zavarovanje skleniti vsi lastniki vodnih plovil, katerih moč motorja znaša več kot 3,7 kW. Osnovno zavarovanje se lahko razširi tudi na odgovornost za škodo, ki jo povzročite med upravljanjem plovila na stvareh v lasti tretjih oseb in škodo povzročeno potnikom na plovilu. To polico je možno dodatno razširiti še za plovbo v času regat, v primeru oddajanja plovila, v času, ko se plovilo uporablja za gospodarski ali komercialni namen, in za škodo, ki jo povzroči smučar na vodi, ko ga vleče plovilo.
V vsa ta kritja je všteta le škoda, ki jo povzročimo tretjim osebam. Če želimo zavarovati tudi za škodo povzročeno na lastnem plovilu, se moramo odločiti za kasko zavarovanje. Kasko zavarovanje krije škodo na našem plovilu, vendar ne vse in ne v vseh primerih. Zato si oglejmo, kaj je v polico običajno vključeno in v katerih primerih škode ne moremo uveljavljati. Zavarovanja se razlikujejo glede na zavarovalnico. Preden sklenete pogodbo o kasko zavarovanju, natančno preberite, v katerih primerih niste upravičeni do povrnitve škode.
Kaj krijejo osnovne kasko police:
- Fizično izgubo in poškodbo, ki nastane na zavarovanem plovilu zaradi:
- pomorskih nevarnosti (brodolom, nasedanje, trčenje ...),
- eksplozije, požara, strele,
- vlomne tatvine ali ropa,
- izvleka plovila na obalo, splavitve, dviganja in
- nepooblaščene uporabe plovila ali objestnega poškodovanja s strani tretjih oseb.
- Stroški, ki nastanejo zaradi:
- popolne izgube plovila ali prepustitve,
- delne škode na plovilu,
- ugotavljanja in reševanja zavarovalnega primera ter
- reševanja in izplačila nagrade za reševanje.
Česa kasko zavarovanje ne krije:
- škode, ki nastane zaradi naklepa ali hude malomarnosti zavarovanca,
- plovne nesposobnosti plovila, zaradi pomanjkljivega vzdrževanja, dotrajanosti,
- raztrganja jader, cerad, vrvi (razen če to ni posledica požara, eksplozije, strele, nasedanja, udarca ali trčenja itd.),
- običajnih vremenskih vplivov, kot so mraz, led, zmrzovanje hladilne tekočine, sonce, vročina, običajno plimovanje itd.,
- pomanjkljivega ali neprimernega priveza ali načina pri privezovanju in sidranju,
- škode, ki izhaja iz privezovanja, sidranja ali puščanja plovila brez nadzora na nevarnem in/ali neurejenem privezu, sidrišču, odprti plaži ali obali zunaj časa plovbe (varen privez je privez, ki ga zagotavljajo marine, kjer je plovilo privezano, za čolne je to tudi komunalni privez, če ga zavarovalnica odobri in je prav tako naveden v zavarovalni polici),
- škode zaradi vetra v jadrih, medtem ko so ta dvignjena med uporabo (jadranje),
- škode, nastale, medtem ko plovilo upravlja oseba pod vplivom alkohola ali mamil in psihoaktivnih zdravil ali drugih psihoaktivnih snovi:
- a) če krvne preiskave ali druge metode merjenja v organizmu osebe, ki upravlja plovilo, ugotovijo, da vsebnost alkohola v krvi znaša 0,5 g/kg in več (0,5 promila in več) in/ali se ugotovi prisotnost mamil in psihoaktivnih zdravil ali drugih psihoaktivnih snovi;
- b) če oseba, ki upravlja plovilo, po pomorski nesreči ali nesreči pri plovbi odkloni sodelovanje pri ugotavljanju alkoholiziranosti in/ali ugotavljanju prisotnosti mamil in psihoaktivnih zdravil ali drugih psihoaktivnih snovi v telesu;
- škode, nastale zaradi pretrganja neustreznih, poškodovanih, dotrajanih vrvi ali privezov in sidrnih vrvi ali verig,
- okvare pogonskega motorja (strojelomne škode),
- prevoza po kopnem, na tekmovanjih, pri opravljanju obrti, oddajanja plovila v najem in stroškov dviganja (razen v primerih, ko je to posebej dogovorjeno),
- škode, nastale neposredno ali posredno zaradi tihotapstva, nedovoljene trgovine, krivolova, prepovedane plovbe in podobno, ter v zvezi s tem, zaradi zaplembe, zaustavljanja, odredbe začasnega ukrepa in podobno;
- škode, ki je vzročno povezana z neizvršenim in/ali nestrokovnim in/ali nepopolnim popravilom in/ali popravili prejšnje škode,
- škode na plovilih, ki sodelujejo na treningih ali tekmovanjih, z namenom doseči najvišjo hitrost in najvišjo povprečno hitrost in/ali na ocenjevalnih vožnjah,
- plovbe po prepovedanem območju,
- preobremenitve plovila.
Osnovna kasko zavarovanja običajno krijejo le plovbo po Jadranskem morju in notranjih celinskih vodah. V primeru, če želite pluti v Sredozemsko morje, je zavarovanje možno razširiti glede na geografske meje plovbe. Če nameravate zapluti v Atlantik ali še dlje, pa bo treba poiskati zavarovalnico, ki nudi tudi taka zavarovanja. Zavarovanja, ki vključujejo škode med prevozom plovila po kopnem, med tekmovanji, oddajanjem v najem ali pri poučevanju, je treba doplačati.
Zavarovanja plovil se razlikujejo glede na zavarovalnico. Nekatere krijejo več, nekatere manj škod. Pred sklenitvijo se dobro pozanimajte, kaj je vključeno v zavarovanje in kaj ne.
Zavarovanja najetih plovil
Plovila, ki jih najamemo, so večinoma kasko zavarovana. Ob najemu nam operater zadrži kavcijo, ki jo unovči v primeru, da vrnemo poškodovano plovilo. Zavarovanje plovila je enako kot za fizične osebe z razliko, da je možno za oddajanje doplačati dodatna zavarovanja, ki krijejo predvsem izgube operaterja.
Če se plovilo daje v najem, ga je možno dodatno zavarovati za tveganja:
- goljufije ali krajo plovila, ko je to oddano v najem,
- izgubo prihodka (zaslužka),
- zasega plovila.
Ste se kdaj vprašali, kolikšna je življenjska doba ladje? 10, 30, 50, 100 let? Ne boste verjeli nekatere ladje plujejo še bistveno dlje.
Posebnost med ladjami, posebej vojaškimi, ki so se aktivno borile na oceanih, je nedvomno ameriška bojna ladja USS Constitution. Je najstarejša Ameriška vojna ladja, ki je letos stara neverjetnih 223 let in še vedno pluje. Svojo planirano življenjsko dobo, ki je bila 20 let, je presegla za več kot dve stoletji.
Ladja je izdelana iz hrastovega in borovega lesa in je ponekod obdana z bakreno oblogo. Bila je tretja izmed šestih ladij, ki jih je odobril Kongres z navtičnim aktom leta 1794. Namenjene so bile za boj proti mornaricam, ki so v tistem času že posedovale večje ladje, kot so bile takrat v floti ameriške mornarice.
USS Constitution je trenutno najstarejša vojaška ladja na svetu, ki še pluje. Od nje je starejša le še vojaška ladja HMS Victory, ki pa je od leta 1922 v suhem doku.
Ladjo so izdelali v bostonski ladjedelnici Joshua Humphreys. Njen trup je debel kar 53 cm in na krovu nosi 44 topov. Prvih spopadov se je udeležila kmalu po splovitvi. V resnih bitkah pa je prvič sodelovala po treh letih od splovitve. Vse do leta 1812 je zmagovala v številnih bitkah, nato pa je do leta 1820 večinoma patruljirala v Sredozemlju. Leta 1980 so jo odpisali od aktivne službe in jo hoteli razstaviti. Javni pritisk na oblast, da naj slavne ladje ne uniči, je pripomogel, da so se odločili ladjo obnoviti. Stroški obnove so znašali 157 tisoč USD.
Po obnovi je ladja plula po Sredozemlju in Tihem oceanu. Med drugim je obplula svet, za kar je potrebovala dve leti. Leta 1905 je bila že v zelo slabem stanju. Hoteli so jo odvleči na odprto morje in uporabiti kot vadbeno tarčo za druge vojaške ladje. Javni pritisk je spet rešil ladjo. Postala je plavajoč muzej. Obiskalo jo je več kot 4 milijone obiskovalcev. Vse do leta 1997 je doživela številne prenove. Ob njeni 200-letnici pa je mornarica pripravila poseben dan. Ladjo so usposobili za plovbo in je zaplula le s pomočjo svojih jader. Naslednja plovba je bila šele leta 2012 ob 200-letnici zmage proti francoski ladji HMS Guerriere. V lanskem letu pa so prvič imeli možnost z njo zapluti običajni smrtniki. Razpisali so neke vrste loterijo, na kateri so izžrebali 150 sodelujočih, da so se na praznik 4. julija vkrcali na to impozantno ladjo in z njo zapluli.
Foto: wikimedia
Platno bo po temeljitem pranju izgubilo svojo lastnost vodonepropustnosti. Zato je po čiščenju potrebno izvesti impregnacijo. Impregnacije ne izvajajte, če platna niste dobro oprali in iz njega odstranili nečistoč in maščob. Kako pravilno očistite ponjavo, da je ne poškodujete, si preberite v članku: Kako očistimo platneno streho – vzdrževanje bimini top, spray hood,…
Za impregnacijo platna potrebujemo impregnacijsko sredstvo. Sredstva so na voljo v sprejih, kot tekočine ali celo kot koncentrati. Pri večjih površinah (5 m2 ali več) bodo količine kot so 250 ml ali 400 ml spreja absolutno premalo. Zato je bolje, da si zagotovite večjo količino sredstva. Mi smo izbrali Yachticon sredstvo za impregnacijo (koncentrat), ki se redči z vodo v razmerju 1:5 (cena za 1l od 25,00 – 50,00 EUR odvisno od trgovine).
Impregnacija po korakih
- Pripravite sredstvo za impregnacijo, če je koncentrat ga razredčite v priporočenem razmerju.
- Preverite, da je platno popolnoma suho
- Če platna niste sušili na plovilu, ga namestite na svoje mesto.
- Tekoča sredstva za impregnacijo nanesite na platno s pomočjo mehke krpe ali gobice namočene v sredstvo za impregnacijo. Nanos naj bo enakomeren. Količina naj bo dovolj velika, da se bo v platno vpila enakomerno. Če uporabljate sredstvo v spreju, natančno in enakomerno nanesite nanos na platno.
- Pustite, da se platno dobro posuši.
Ko se platno v celoti posuši, lahko preverite, če ste ga dobro in enakomerno impregnirali. Z gobico namočeno v sredstvo za impregnacijo ponovno potegnite preko površine, ki ste jo impregnirali. Na mestih, kjer je bila impregnacija dobra, se nov nanos ne bo prijel, kjer pa ni bila zadovoljiva, pa se bo sredstvo vpilo v platno.
Ko ste preverili kvalitetno opravljenega dela, pustite platno da se popolnoma posuši.
Večni problem na plovilih so platnene strehe. Hitro se umažejo, na njih se začne nabirati plesen in izgubljajo svojo vodoneprepustnost. Izpostavljene so morski vodi, nečistočam, ki jih prinese veter ali padejo z dežjem, močni UV-svetlobi, velikim temperaturnim razlikam in spremembam vlage.
Kljub temu pa platnene strehe ob rednem vzdrževanju lahko zdržijo dolgo časa. Če vzdrževanje izvajamo redno in pravilno, bodo lahko na plovilu tudi sedem ali več let.
Platnene strehe so izdelane iz mešanice naravnih in sintetičnih materialov. Njihova posebna sestava in način izdelave zagotavljata odpornost na morsko vodo in UV-žarke ter zagotavljata neprepustnost. Kljub temu pa so materiali izpostavljeni zahtevnim pogojem, zato jih je treba primerno vzdrževati.
Čiščenje platnenih streh
Čiščenje platnene strehe izvajamo po korakih. Preden poprimemo za delo, si moramo poiskati primerno podlago, ki naj bo ravna in čista. Ker so platnene strehe pri plovilih običajno velikih dimenzij, je najbolje, da čiščenje izvedemo na tleh. Da platnena streha ne bo po končanem delu bolj umazana kot pred začetkom, površino prekrijemo s čistim polivinilom. Za čiščenje si moramo pripraviti tudi opremo in čistila. Potrebujemo vodo, milo, mehko krtačo in dobro voljo.
Čiščenje po korakih
- S krtačo odstranite grobo nečistočo.
- Namočite z vodo.
- Platno popršite z raztopino mila in vode (uporabite lahko tudi pralni prašek ali posebno čistilo za platnene ponjave).
- Z mehko krtačo očistite površino ponjave na obeh straneh.
- Počakajte, da se raztopina mila in vode vpije v platno.
- Po potrebi ponovno očistite površino z mehko krtačo.
- Sperite s čisto vodo. Izpiranje naj bo temeljito. Ostanki čistil v platnu bodo preprečili kvalitetno impregnacijo.
- Če vam ni uspelo odstraniti vseh nečistoč, ponovite korake od 3 do 7. V primeru trdovratnih madežev čistite po postopku za odstranjevanje trdovratnih madežev.
- Dobro posušite platno.
Zadnji korak, sušenje platna je najbolje opraviti kar na plovilu. Platno namestite nazaj na svoje mesto na plovilu in pustite, da se dobro posuši.
Odstranjevanje trdovratnih madežev
V primeru trdovratnih madežev, ki vam jih ni uspelo odstraniti z zgoraj opisanim postopkom, si lahko pomagate z naslednjimi nasveti.
- Namesto raztopine mila in vode uporabite še belilo. Zmešajte 50 ml belila z 10 ml mila in 1 l vode.
- Raztopino nanesite na trdovratne madeže.
- Pustite učinkovati 15 min.
- Dele obrišite z gobo ali čisto krpo.
- Dobro izperite z vodo in posušite.
Pomembno
- Platnene strehe vedno sušite le na zraku. Sušenje v sušilcih bo uničilo strukturo materiala.
- Po pripravi mešanice za čiščenje blaga, najprej preverite delovanje sredstva na manjšem, manj videnem delu platna in opazujte, če se platno slučajno razbarva. V tem primeru poiščite navodila proizvajalca in njegova priporočila za čiščenje.
Še nasveti za čiščenje najbolj pogostih madežev:
Madež | Priporočeno čistilno sredstvo |
Pivo, urin, barvila iz hrane | 0,3 dcl sredstva za pomivanje posode + 0,2 dcl kisa v 1l vode |
Borovnice | 0,1 dcl sredstva za pomivanje posode + 0,3 dcl kisa v 1l vode |
Ptičji iztrebki, gorčica, kava, čaj, jajca, kola | 0,5 dcl sredstva za pomivanje posode v 1 l vode |
Kri | 0,5 dcl sredstva za pomivanje posode + 0,3 dcl amonijaka v 1 l vode |
Maslo, mast, olje, solatni preliv, paradižnikov sok | Uporabite koruzni škrob kot sredstvo za absorbcijo, nato očistite z mešanico sredstva za pomivanje posode in vode |
Oglje, barvice, svinčniki | Posesajte in nato očistite z mešanico 0,3 dcl sredstva za pomivanje posode in 1 l vode |
Zvečilni čigumi | Namočite z izopropilnim alkoholom nato očistite z mešanico 0,3 dcl sredstva za pomivanje posode in 1 l vode |
Plesen | 0,1 dcl sredstva za pomivanje posode + 0,3 dcl sredstva za beljenje perila v 1 l vode |
Vosek | Pod platno položite brisačo ali drug vpojni material. Prelikajte z likalnikom, da se vosek stopi in vpije v pivnik. Nato očistite z mešanico 0,1 sredstva za pomivanje posode in 1 l vode. |
Vinski madeži | 0,1 dcl sredstva za pomivanje posode, 0,2 dcl kisa in 0,3 dcl izopropilnega alkohola ali peroksida in 1 l vode |
Platneno streho lahko očistite tudi s namenskimi čistilnimi sredstvi, ki jih priporoča proizvajalec.
Tudi letos za naročnike eNavtike cenejši privezi v sidriščih na Jadranu.
Letos nam je znova uspelo za naše naročnike zagotoviti cenejše priveze na nekaterih sidriščih na Jadranu. Za sidrišča smo zagotovili vaučerje. Nižjo cena sidranja si zagotovite s tiskanim vaučerjem, ki ga predložite ob plačilu priveza ali pa z elektronskim, ki ga enostavno pokažete na svoji mobilni napravi.
Vaučerje prevzamete na naslednji povezavi:
PREVZEMI SVOJE VAUČERJE 2020 |
(samo registrirani uporabniki eNavtike)
Vaučerji so na voljo le naročnikom na eNavtiko. Če ste že registriran uporabnik naše spletne strani, se je treba zgolj prijaviti na spletno stran. Če še niste registriran uporabnik, se je treba najprej registrirati in registracijo potrditi preko vašega elektronskega naslova. Registracija je potrebna le enkrat. Postopek je v celoti brezplačen.
Opravi registracijo na tej povezavi. Opravi prijavo na tej povezavi.
Hrvaška turistična skupnost zagnala večjezični portal www.nautika.evisitor.hr, ki navtikom omogoča plačilo turistične takse prek spleta.
Portal je na voljo v hrvaščini, angleščini, nemščini in italijanščini, uporabnika pa vodi po postopku registracije in plačila turistične takse na enostaven in jasen način. Prav tako portal podpira plačila z vsemi najbolj znanimi znamkami plačilnih kartic na svetu, po plačilu turistične takse bo pa uporabnik na svoj elektronski naslov prejel potrditev plačila, ki jo mora hraniti med celotnim bivanjem na plovilu.
Naj vas spomnimo, da v skladu z Zakonom o turistični taksi, navtiki lahko plačajo turistično takso glede na dolžino plovila, od leta 2020 pa je tudi možno plačilo glede na število oseb, oz. število nočitev.
Povezava do portala: www.nautika.evisitor.hr
Letošnje poletje, tako kot za plovbo v nekatere druge države, tudi za Grčijo veljajo posebna pravila in formalnosti. Plovba v Grčijo v vsa pristanišča je dovoljena za vse državljane EU. Vendar pa je potrebno pred prihodom izpolniti nekatere formalnosti v zvezi z koronavirusom. Vsaj 24 ur pred prihodom je potrebno na spletni strani https://travel.gov.gr izpolniti Passenger Locator Form (PLF), v katerem navedete iz kje prihajate, kako prihajate in kje se boste (vsaj prvih nekaj dni) nahajali. Na dan prihoda ob polnoči vam na mail, ki ste ga vpisali, pošljejo potrdilo in QR kodo, katero morate imeti s seboj, zadostuje v elektronski obliki. V primeru prihoda z letalom, bi vam na letališču to kodo odčitali, v primeru prihoda z lastnim plovilom pa vas bodo najverjetneje samo vprašali ali ste PLF izpolnili.
V primeru prihoda s plovilom morate predhodno ali ob prihodu izpolniti tudi obrazec MODEL OF MARITIME DECLARATION OF HEALTH, ki ga najdete na tej povezavi: http://ambatene.esteri.it/Ambasciata_Atene/resource/doc/2020/07/model_maritime_declaration_of_health.pdf. Obrazec pošljete pristojni luški kapitaniji po elektronski pošti. Če, kot večina Slovencev priplujete iz Jadrana in najprej pristanete nekje v okolici Krfa, je potrebno obrazec poslati na naslednja dva naslova: Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled., Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled., v elektronski pošti pa morate obvezno navesti tudi vašo telefonsko številko na kateri ste dosegljivi. Teoretično je možno, da bi vas v naslednjih dneh poklicali, da ste izbrani za naključno covid-19 testiranje, ki ga Grki naključno izvajajo med turisti, ki vstopijo v državo. S tem ste formalnosti glede korona virusa zaključili. Poudarjamo, da oboje lahko postorite, že med plovbo, saj je vse elektronsko.
Ko ste omenjene formalnosti opravili, vam preostane še običajen postopek vstopa v Grčijo, kot vsa leta do sedaj. Oglasiti se morate na luški kapitaniji, kjer pregledajo dokumente plovila, izpolnite crew listo, DEKPA pa je ukinjena. TEPAI (plovna taksa, ki je veljavi od lanskega leta) morate na spletu izpolniti pred vstopom v Grčijo. Svetujemo, da ga tudi plačate preko spleta, vendar so se lansko leto s plačili preko nekaterih slovenskih spletnih bank pojavljale težave in so grške oblasti denar nakazovale nazaj. V tem primeru TEPAI plačate na banki ob vašem prvem postanku v Grčiji. TEPAI izpolnite na povezavi: https://www1.aade.gr/aadeapps2/etepai/, na sledeči povezavi pa lahko najdete navodila: https://www.aade.gr/dl_assets/etepai/etepai_faqs_en.pdf. Vstopne formalnosti lahko urejate v vseh večjih luških kapitanijah, nam najbližje so Marina Gouvia, Krf in Paxos. Na Erikousi, ki je na poti iz Slovenije ali Hrvaške, najbližji grški otok in zato za večino prvi postanek, kljub temu, da so uredili novo pristanišče, vstopnih formalnosti ni možno opravljati.
Plovba v grčijo 1. del > |
Pripravila: Nataša Kolega
Najbolj brane novice
Intervju z Maksom Vrečkom, glavnim predavateljem letošnjega Navtičnega abonmaja.
Navtični abonma je pred vami že drugič. Prvi, izveden februarja in marca 2023, je bil zelo uspešen. O čem pravzaprav govorite na predavanjih?
Osrednja tema je zmanjševanje nepotrebnega stresa in stroškov pri jadranju. Jadransko morje je zelo prijazno do navtikov, zato tukaj pogosto plujejo tudi manj izkušeni skipperji. Moja prva samostojna plovba leta 2010 je bila zelo prijetna, že leto kasneje pa sem nasedel pri otočku Tovarnjak na Kornatih. In prav zato je znanje tako pomembno.
Ali ni nelogično, da za najem jadrnice in njeno plovbo zadostuje zgolj teoretični izpit?
To vprašanje slišim skoraj vedno, ko nekdo prvič pride na jadrnico in šele nato dojame kompleksnost manevrov. Kljub pomanjkanju praktičnega znanja je resnih nesreč na srečo malo – jadrnice so trdno grajene, na Jadranu ni hurikanov, velikost morja pa zmanjšuje možnost trčenj. Največ škode nastane pri vplutjih in izplutjih, kjer so številne marine zelo tesne. Pogoste težave so tudi slabo sidranje in pretirana uporaba alkohola, zaradi česar se lahko dopust hitro podraži.
Pretesne marine? Lahko navedete nekaj primerov?
Največ težav je v starih marinah, saj pred 20 ali več leti jadrnice niso bile tako velike kot danes. Podobno kot pri stari garažni hiši – parkiranje je lahko prava nočna mora. Posebej problematične so npr. ACI marina Split, Trogir in Biograd, kjer ob petkih in sobotah ob menjavi čarterjev nastane kaos, še posebej če piha veter. A ne gre le za tesne marine – če je skipper nevešč, se bo zapletel tudi v najbolj idealnih pogojih.
Za primerjavo: avto lahko pri parkiranju ustavite in manever popravite, jadrnico pa veter ves čas premika, zato je treba celoten manever ponoviti od začetka.
Kje lahko skipperji pridobijo praktično znanje?
Učenje pri prijateljih ni najboljša ideja – pogosto se napačne tehnike prenašajo iz generacije v generacijo. Navtika se nenehno razvija, tehnike, ki so delovale pri 33-ft jadrnici, pogosto ne veljajo več za sodobne 50-ft jadrnice.
Odličen primer je privez na bojo – večina ljudi še vedno uporablja mornarski kavelj (čakljo), kar pogosto vodi do izgubljenih ali zlomljenih kavljev. Veliko boljša tehnika je laso, ki pa ni tisti iz kavbojskih filmov. Spoznal sem jo na izobraževanju pri Royal Yachting Association, na Jadranu je še razmeroma neznana.
Praktične tečaje izvajajo Spinnaker.si, NASA in tudi sam. A veliko ljudi preprosto nima časa za prakso, zato je nastal Navtični abonma, kjer ponujamo praktično znanje skozi online predavanja.
Kako poteka Navtični abonma?
Gre za serijo online predavanj, kjer obravnavamo največje težave skipperjev in ponujamo konkretne rešitve. Predavanja so zelo praktična – manevre prikažemo iz več zornih kotov, za letošnji abonma smo postopek sidranja posneli celo pod vodo, uporabljamo tudi posnetke z dronom. Pomembno je, da tehnike ne le razložimo, temveč pojasnimo tudi njihov namen.
Kaj prinaša letošnja izvedba Navtičnega abonmaja?
Letošnjega začnemo 13. februarja zvečer in bo še bolj bogat kot prvi. Namesto šest bo sedem predavanj, precejšen del bo namenjen tehniki jadranja. Obdelali bomo štiri osnovne in dva napredna manevra z jadri, tehnike za povečanje hitrosti in stabilnosti jadrnice, uporabo gennakerja in še marsikaj. Na prvem abonmaju se je pokazala velika želja tudi po teh vsebinah. Veliko časa bo namenjenega odgovarjanju vprašanj udeležencev abonmaja, na prvem se je nekajkrat razvil lep pogovor.
PRIJAVA NA ABONMA |