Novice
Novice
Zadnje iz eTrgovine
Litijeve (LiFePO4) baterije so posebej primerne za uporabo na plovilih, kot servisne baterije. Imajo izjemno kapaciteto, majhno težo in izjemno dolgo življenjsko dobo, ki je tudi do desetkrat daljša od klasičnih trakcijskih, gel ali AGM akumulatorjev. Zaradi napredne tehnologije in številnih komponent, ki ščitijo baterijo pred poškodbami, je garancija, ki jo nudijo proizvajalci, bistveno daljša od klasičnih svinčenih baterij. Kvalitetnejše litijeve baterije imajo tudi do 3-letno garancijo.
Nova tehnologija prizmatičnih celic poleg izjemne gostote električne energije zagotavlja tudi izjemno življenjsko dobo. BlueCell 150 Ah baterija omogoča kar 3000 praznjenj baterije več kot 80 %, kar je kar 1000 ciklov več. Seveda omogoča tudi praznjenje do 100 % nazivne kapacitete brez bojazni, da se bo baterija zaradi tega uničila, kot bi se to zgodilo pri svinčeni bateriji. Njihova življenjska doba je več kot 10 let oziroma več kot 6000 ciklov praznjenj preko 50 %.
Za kaj so litijeve baterije prihodnost v navtiki
Litijeve baterije prinašajo največjo prednost kot porabniške oziroma servisne baterije. Njihove največje prednosti so:
- dvakrat večja uporabna kapaciteta
- za polovico manjša teža
- trikrat daljša garancijska doba
- do desetkrat daljša življenjska doba
- samodejni nadzor polnjenja in praznjenja baterije
- zaščita pred kratkim stikom
- možnost priklopa solarnih celic
- možnost vzporedne ali zaporedne vezave več baterij (večja napetost ali kapaciteta sistema)
- zelo nizko praznjenje v času mirovanja
- stabilna napetost baterije vse do 95 % izpraznjenosti
- ni vzdrževanja
Tehnični podatki BlueCell 120Ah 12V:
- Nazivna napetost: 12,8 v
- Nazivna kapaciteta: 150 Ah (pri 0,2C)
- Uporabna kapaciteta: 150 Ah (pri 0,2C)
- Uporabna energija: 1920 Wh
- Samodejno praznjenje: <3,5% mesečno
- Življenjska doba: > 3000 pri praznjenju preko 80%
- Življenjska doba: > 6000 pri praznjenju preko 50%
- Tok polnjenja: 150 A
- Tok praznjenja: 150 A
- Tok praznjenja (do 3 s): 200 A
- Izklop nizka napetost: 10 V
- Temperaturno območje praznjenja: od -10°C do +75°C
- Temperaturno območje polnjenja: od -0°C do +65°C
- Vodoodpornost: IP55
- Teža: 17,2 kg
- Dimenzije (DxŠxV): 485x172x240 mm
Garancija na baterije BlueCell je 3 leta!
BlueCell 150Ah 12V - Navtična Litijeva baterija
Tudi letos za naročnike eNavtike cenejši privezi v sidriščih na Jadranu.
Letos nam je znova uspelo za naše naročnike zagotoviti cenejše priveze na nekaterih sidriščih na Jadranu. Za sidrišča smo zagotovili vaučerje. Nižjo cena sidranja si zagotovite s tiskanim vaučerjem, ki ga predložite ob plačilu priveza ali pa z elektronskim, ki ga enostavno pokažete na svoji mobilni napravi.
Vaučerje prevzamete na naslednji povezavi:
PREVZEMI SVOJE VAUČERJE 2020 |
(samo registrirani uporabniki eNavtike)
Vaučerji so na voljo le naročnikom na eNavtiko. Če ste že registriran uporabnik naše spletne strani, se je treba zgolj prijaviti na spletno stran. Če še niste registriran uporabnik, se je treba najprej registrirati in registracijo potrditi preko vašega elektronskega naslova. Registracija je potrebna le enkrat. Postopek je v celoti brezplačen.
Opravi registracijo na tej povezavi. Opravi prijavo na tej povezavi.
Hrvaška turistična skupnost zagnala večjezični portal www.nautika.evisitor.hr, ki navtikom omogoča plačilo turistične takse prek spleta.
Portal je na voljo v hrvaščini, angleščini, nemščini in italijanščini, uporabnika pa vodi po postopku registracije in plačila turistične takse na enostaven in jasen način. Prav tako portal podpira plačila z vsemi najbolj znanimi znamkami plačilnih kartic na svetu, po plačilu turistične takse bo pa uporabnik na svoj elektronski naslov prejel potrditev plačila, ki jo mora hraniti med celotnim bivanjem na plovilu.
Naj vas spomnimo, da v skladu z Zakonom o turistični taksi, navtiki lahko plačajo turistično takso glede na dolžino plovila, od leta 2020 pa je tudi možno plačilo glede na število oseb, oz. število nočitev.
Povezava do portala: www.nautika.evisitor.hr
Letošnje poletje, tako kot za plovbo v nekatere druge države, tudi za Grčijo veljajo posebna pravila in formalnosti. Plovba v Grčijo v vsa pristanišča je dovoljena za vse državljane EU. Vendar pa je potrebno pred prihodom izpolniti nekatere formalnosti v zvezi z koronavirusom. Vsaj 24 ur pred prihodom je potrebno na spletni strani https://travel.gov.gr izpolniti Passenger Locator Form (PLF), v katerem navedete iz kje prihajate, kako prihajate in kje se boste (vsaj prvih nekaj dni) nahajali. Na dan prihoda ob polnoči vam na mail, ki ste ga vpisali, pošljejo potrdilo in QR kodo, katero morate imeti s seboj, zadostuje v elektronski obliki. V primeru prihoda z letalom, bi vam na letališču to kodo odčitali, v primeru prihoda z lastnim plovilom pa vas bodo najverjetneje samo vprašali ali ste PLF izpolnili.
V primeru prihoda s plovilom morate predhodno ali ob prihodu izpolniti tudi obrazec MODEL OF MARITIME DECLARATION OF HEALTH, ki ga najdete na tej povezavi: http://ambatene.esteri.it/Ambasciata_Atene/resource/doc/2020/07/model_maritime_declaration_of_health.pdf. Obrazec pošljete pristojni luški kapitaniji po elektronski pošti. Če, kot večina Slovencev priplujete iz Jadrana in najprej pristanete nekje v okolici Krfa, je potrebno obrazec poslati na naslednja dva naslova: Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled., Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Potrebujete Javascript za pogled., v elektronski pošti pa morate obvezno navesti tudi vašo telefonsko številko na kateri ste dosegljivi. Teoretično je možno, da bi vas v naslednjih dneh poklicali, da ste izbrani za naključno covid-19 testiranje, ki ga Grki naključno izvajajo med turisti, ki vstopijo v državo. S tem ste formalnosti glede korona virusa zaključili. Poudarjamo, da oboje lahko postorite, že med plovbo, saj je vse elektronsko.
Ko ste omenjene formalnosti opravili, vam preostane še običajen postopek vstopa v Grčijo, kot vsa leta do sedaj. Oglasiti se morate na luški kapitaniji, kjer pregledajo dokumente plovila, izpolnite crew listo, DEKPA pa je ukinjena. TEPAI (plovna taksa, ki je veljavi od lanskega leta) morate na spletu izpolniti pred vstopom v Grčijo. Svetujemo, da ga tudi plačate preko spleta, vendar so se lansko leto s plačili preko nekaterih slovenskih spletnih bank pojavljale težave in so grške oblasti denar nakazovale nazaj. V tem primeru TEPAI plačate na banki ob vašem prvem postanku v Grčiji. TEPAI izpolnite na povezavi: https://www1.aade.gr/aadeapps2/etepai/, na sledeči povezavi pa lahko najdete navodila: https://www.aade.gr/dl_assets/etepai/etepai_faqs_en.pdf. Vstopne formalnosti lahko urejate v vseh večjih luških kapitanijah, nam najbližje so Marina Gouvia, Krf in Paxos. Na Erikousi, ki je na poti iz Slovenije ali Hrvaške, najbližji grški otok in zato za večino prvi postanek, kljub temu, da so uredili novo pristanišče, vstopnih formalnosti ni možno opravljati.
Plovba v grčijo 1. del > |
Pripravila: Nataša Kolega
Varnostni jopiči so nepogrešljiva in hkrati obvezna varnostna oprema na vsakem plovilu. Na krovu jim moramo imeti vedno vsaj toliko kolikor je na krovu oseb.
Zaradi razvoja tehnologije, so varnostni jopič postali velik več kot le reševalni jopič. Še nedavno so bili ogromni, neudobni in so ovirali vse aktivnosti na krovu, danes pa postajajo do uporabnika prijazni, večfunkcijski in ne ovirajo dela na krovu.
Pomorska zakonodaja se po celotnem svetu stalno spreminja in sledi vedno večjemu zagotavljanju varnosti na morju. Ker ja navtika postala dosegljiva vedno večjemu številu ljudi, se je možnost pomorskih nesreč in s tem ogrožanja življenja povečala. Da bi bilo tragičnih nesreč čim manj, postajajo varnostni jopiči obvezni med plovbo na nekaterih vrstah plovila, večina odgovornih navtikov pa jih uporablja tudi takrat, ko ti no obvezno je pa pametno.
Proizvajalci varnostne opreme sledijo trendom in svoje izdelke prilagajajo potrebam jadralcev. Eden vodilnih proizvajalcev vrhunskih varnostnih jopičev je švedsko podjetje Baltic. Reševalne jopiče izdelujejo že od leta 1977. V več kot 30 letih so bili zvesti filozofiji, da pri kvaliteti in funkcionalnosti izdelkov ne smejo sprejemati kompromisov. Zato so njihovi izdelki najkvalitetnejši v Evropi in so prodajani v več kot 50 različnih državah sveta.
Kako delujejo samonapihljivi jopiči
Samonapihljivi reševalni jopiči imajo vgrajeno bombico napolnjeno z CO2. Ob stiku z vodo se ta aktivira in napihne zračne blazine vgrajene v varnosti jopič. V kolikor bi avtomatski sistem zatajil, ga lahko sprožimo ročno. Če bi zatajil tudi ročni sprožile, je v jopičih še dodatna cevka skozi katero lahko jopič napihnemo sami in si zagotovimo potrebno plovnost. Jopiči so lahko opremljeni še z dodatnimi funkcionalnostmi. Imajo karabin s katerim se lahko pripnemo na varnostno vrv na plovilu, piščalko, žep za namestitev EPIRB naprave, indikatorje delovanja in druge.
Izjema prilagodljivost
Pomembno |
Od leta 2020 je na Hrvaškem obvezna uporaba varnostnih jopičev med plovbo na vseh plovilih, ki lahko presežejo največjo hitrost plovbe 20 vozlov in potniki med plovbo niso nameščeni v kabini. |
Samonapihljivi jopiči so za razliko od klasičnih izjemno prilagodljivi. Večina je primerna za osebe, ki tehtajo med 40 in 110 kg, nekateri pa celo od 140 ali 150 kg.
Različni jopiči za različne namene
V proizvodnem programu podjetja Baltic so tri vrste različnih reševalnih jopičev. Za najbolj zahtevno uporabo izdelujejo jopiče serije RACE. Namenjeni so najbolj zahtevnim uporabnikom, aktivnim jadralcem, ki se udeležujejo regat. Izdelani so na način, ki omogoča dolgotrajno nošenje jopiča in zagotavlja največje udobje. Prilagojeni so najstrožjim zahtevam mednarodne jadralske organizacije. Jopiči so opremljeni s posebno zaščito pred vodnim pršcem, s karabinom za povezavo z varnostno vrvjo in zagotavljajo izjemno plovnost.
Serija COMFORT je namenjena manj zahtevni uporabi in kot že samo ime namiguje, zagotavlja udobno uporabo. Jopiče odlikuje tudi izjemno majhna teža. Že po nekaj minutah nošenja, bomo pozabili, da nosimo jopič. Celotna serija jopičev je opremljena z samodejnim sistemom in indikatorjem pripravljenosti delovanja.
Serija ALLROUND je namenjena vsestranski uporabi na plovilu kot drugih vodnih športih. Iz delane je iz posebnega materiala, ki zagotavlja udobno nošenje tudi na golo kožo.
Kaj pa po aktivaciji
Samonapihljivi jopiči niso namenjeni zgolj enkratni uporabi. Ko jopič enkrat sprožimo, ga je potrebno dobro sprati v sladki vodi, posušiti in zložiti in zamenjati bombico s CO2 (glej slika desno).
Posvetujte se s strokovnjakom
Pred nakupom samonapihljivih varnostnih jopičev se posvetujte s strokovnjakom. Gre za vašo varnost in vaše življenje. Kateri model jopiča je primeren za vas, je odvisno od vaših potreb, način življenja na plovilu, vrste plovila, področje plovbe in številnih drugih dejavnikov.
Več o samonapihljivih varnostnih jopičih Blatic pri slovenskem zastopniku Burin Boats, tel.: 00 386 40 322 422.
Hrvaška je 8. aprila 2020 sprejela nov zakon o turistični taksi. Čeprav je bil zakon v veljavi, ga niso izvajali vse do 1. junija. S 26. junijem so sprejeli tudi pravilnik o turistični taksi in sedaj je končno jasno, da so lastniki plovil in njihovi uporabniki izenačeni z drugimi turisti na Hrvaškem.
Plačevanje za posamezno nočitev
Novi pravilnik o višini turistične takse za tako imenovane navtike, ki prenočujejo na plovilu (plovilo se šteje kot plovni objekt daljši od 7 m z vgrajenimi ležišči in se uporablja za počitek, rekreacijo ali križarjenje in ni plovni objekt navtičnega turizma – čarter plovilo), omogoča plačevanje turistične takse za posamezno nočitev. Turistična taksa znaša 10 HRK za eno nočitev za eno osebo.
Plačilo pavšalnega zneska
Plačilo pavšalnega zneska na enak način kot lansko leto je še vedno možno. Zaradi koronavirusa so letos cene za 20% nižje a še vedno močno previsoke (glej tabelo spodaj).
Način plačevanja
Vsem navtikom, ki se bodo odločili za plačevanje turistične takse na podlagi posameznih nočitev ali pa pavšalno plačevanje, se bo izdalo potrdilo s posebno kodo. Z njo bo vedno možno preveriti avtentičnost plačila. Na potrdilu bo poleg podatkov o plovilu navedeno tudi časovno obdobje, za katerega je taksa plačana oziroma podatki o turistih, za katere je taksa plačana, če se bo plačilo izvedlo za dejansko opravljena prenočevanja.
Plačevanje turistične takse je možno po elektronski poti, preko turističnih skupnosti ali v luških kapitanijah in njihovih izpostavah. Ko bo spletna stran za plačilo takse aktivna, bomo objavili povezavo.
Posebnosti zaradi koronavirusa
Višina pavšalne turistične takse za leto 2020 se zmanjša za 20 %.
Če so navtiki plačali pavšalno turistično takso za obdobje trajanja epidemije v RH, lahko zahtevajo povračilo zneska za obdobje trajanja epidemije ali pa zahtevajo za podaljšanje obdobja. Zahtevek je treba posredovati turistični skupnosti Republike Hrvaške.
Cene pavšalne turistične takse v 2020 za plovila
Dolžina plovila (m) | Časovno obdobje | Višina v HRK | Znesek v 2020 (-20%) v HRK |
7 – 9 | |||
do 3 dni | 90,00 | 72,00 | |
do 8 dni | 210,00 | 168,00 | |
do 15 dni | 360,00 | 288,00 | |
do 30 dni | 600,00 | 480,00 | |
do 90 dni | 1.410,00 | 1.128,00 | |
do 1 leta | 1.800,00 | 1.440,00 | |
9 – 12 | |||
do 3 dni | 150,00 | 120,00 | |
do 8 dni | 350,00 | 280,00 | |
do 15 dni | 600,00 | 480,00 | |
do 30 dni | 1.000,00 | 800,00 | |
do 90 dni | 2.350,00 | 1.880,00 | |
do 1 leta | 3.000,00 | 2.400,00 | |
12 – 15 | |||
do 3 dni | 210,00 | 168,00 | |
do 8 dni | 490,00 | 392,00 | |
do 15 dni | 840,00 | 672,00 | |
do 30 dni | 1.400,00 | 1.120,00 | |
do 90 dni | 3.290,00 | 2.632,00 | |
do 1 leta | 4.200,00 | 3.360,00 | |
15 – 20 | |||
do 3 dni | 240,00 | 192,00 | |
do 8 dni | 560,00 | 448,00 | |
do 15 dni | 960,00 | 768,00 | |
do 30 dni | 1.600,00 | 1.280,00 | |
do 90 dni | 3.760,00 | 3.008,00 | |
do 1 leta | 4.800,00 | 3.840,00 | |
20 + | |||
do 3 dni | 300,00 | 240,00 | |
do 8 dni | 700,00 | 560,00 | |
do 15 dni | 1.200,00 | 960,00 | |
do 30 dni | 2.000,00 | 1.600,00 | |
do 90 dni | 4.700,00 | 3.760,00 | |
do 1 leta | 6.000,00 | 4.800,00 |
Plovilo je očiščeno in polirano, kazijo pa ga umazani bokobrani. Če jih ne očistimo dobro, bodo zelo hitro umazali ali celo poškodovali gel coat trupa plovila.
Umazanija se nabira tudi na bokobranih. Če jih ne očistimo dobro, bodo hitro umazali trup plovila, če je na njih groba umazanija, pa lahko celo poškodujejo trup plovila.
Bokobrani so ves čas v stiku s trupom plovila. Ko zapiha veter, začnejo nihati ob trupu plovila. Z njih se prenaša umazanija in pravkar spoliran trup plovila se hitro umaže. Na bokobranih se lahko nabere tudi groba umazanija, ki lahko poškoduje površino – gel coat plovila. Groba umazanija so lahko solne kapljice, ki ostanejo na površini bokobranov, ko se posuši morska voda, puščavski prah, ki ga prinese dolgotrajen jugo ali grobi prašni delci.
Vso to grobo umazanijo lahko z bokobranov odstranimo hitro in enostavno. Potrebujemo le vodo in krpo. Nekoliko več težav pa bomo imeli z odstranjevanjem umazanije, ki se je prijela bele površine bokobranov. Če želimo bokobrane povrniti v skoraj novo stanje, lahko to opravimo hitro in enostavno brez prevelikega truda.
Čiščenje bokobranov po korakih:
- Sperite bokobrane s sladko vodo in obrišite s krpo, da odstranite grobo umazanijo.
- Pustite obešene, da se posušijo.
- Poškropite jih z univerzalnim čistilom, ki odstranjuje tudi maščobe.
- Pustite čistilo delovati 5 min.
- Podrgnite z grobo kuhinjsko krpo.
- Sperite s sladko vodo in pustite, da se posušijo.
- Zaščitite jih s sprejem za zaščito vinila, proti porumenitvi in pokanju.
Če vam ni uspelo bokobranov po celotni površini očistiti enakomerno, počakajte, da se posušijo in na delih, ki jih niste dobro očistili, ponovite postopek.
Čistila, ki preverjeno delujejo, so poceni in jih dobimo v večini navtičnih trgovin: Meglio, Rial …
Ko nam je kateri od športov res pri srcu in želimo zanj izkoristiti čim več prostega časa, se nam prej ali slej tudi zgodi, da smo pri tem omejeni na temperaturne razmere.
Včasih nismo imeli na razpolago toliko različnih oblik neoprena, kot jih poznamo danes, zato na našo izbiro vpliva precej različnih dejavnikov, ki jih moramo pri nakupu upoštevati.
Kaj je dobro vedeti … ?
V tem besedilu se največkrat uporablja beseda neopren v različnih uporabah kot so:
- Neopren je poseben material, iz katerega je narejeno neoprensko oblačilo, ki nas ščiti pred zunanjimi temperaturami.
- Neoprenska oblačila se delijo med več razdelkov; hlače, majica, pajkice, obleka, čevlji ..
- Neoprenska obleka; kratka (shorty) ali dolga.
Zakaj je neopren obleka koristna?
- Ker nas greje! neopren je poseben material, ki je zgrajen iz tisočih malih zračnih celic , ki ustvarjajo nekakšno izolacijsko pregrado, ki preprečuje prehodnost toplote in mraza in s tem omogoča, da se znotraj materiala toplota zadržuje.
- Ker nas greje tudi potemo, ko se zmočimo
- Ker nas ščiti pred padci, udarci ob kamne, skale, deske
- Ker nas ščiti pred UV žarki
Ne potrebujemo ga le pozimi, ampak tudi poleti npr. ko veter piha zelo močno ali npr. ko je temperatura zraka sicer topla, a je temperatura vode (morja, jezera, reke) hladna.
Glavne lastnosti pri neopren obleki!
- Neoprenska obleka mora biti oprijeta in udobna. Neopren se mora popolnoma prilagoditi naši postavi, kar pomeni, da se prijetno oprijema na naše telo na vseh delih. Če temu ni tako, voda na netesnih delih nenehno vstopa v neopren, splakuje kožo in neopren nas ne more več greti. Neoprijet neopren ne daje občutka udobnosti, ki je zelo pomemben.
- Neoprenska obleka mora biti topla. Obleka mora biti čimbolj termoizolacijska. Toplota resnično da neoprenu drugo dimenzijo. Neopreni iz boljšega materiala, nam ponujajo možnost, da lahko v vodi zdržimo dlje časa.
Kakšna debelina neoprena je primerna za katere razmere?
Debelina neoprena določa toploto in elastičnost neoprena. Debelejši neopren nas seveda bolj greje, je pa ravno zaradi debeline manj elastičen.
Največji izziv je izbrati neopren s pravim razmerjem med elastičnostjo in toploto, tako da nas bo neopren dovolj grel, ampak hkrati zagotavljal maksimalno fleksibilnost pri izvajanju izbrane vodne aktivnosti.
Kakšno neoprensko oblačilo izbrati v kakšnih okoliščinah?
Ker se večina vodnih športov dogaja na morju ali jezerih, so priporočene debeline neoprena tako določijo glede na temperaturo vode, in sicer:
- 4-11 stopinj celzija: 5/4mm
- 8-17 stopinj celzija: 4/3mm
- 12-20 stopinj celzija: 3/2mm
- 18 – 25 stopinj celzija: kratek neopren
Neoprenskega oblačila ne kupujemo vsak dan in tudi ne uporabljamo vsak dan. Marsikdo se prav zato odloči za cenejšo opcijo, ampak na koncu ni vredno in tega se boste verjetno zavedali že ob prvem stiku z vodo, ko je prepozno.
Naš nasvet je, da obiščete specializirano trgovino, preizkusite čim več različnih modelov in se pozanimajte o tehnologiji.
Lahko pa si predhodno že ogledate modele preko spleta in / ali že opravite nakup svojega neoprena za hladnejše dni.
Ogled neoprenov na zalogi na tej povezavi.
Informacije preko telefona: 0386(0)2 620 26 01 - Sebastjan
Otok Murter je eden izmed tistih hrvaških otokov, ki je s kopnim povezan z mostom. Del svoje otoške narave je zaradi tega izgubil, še vedno pa je ohranil svoj šarm.
Otok in otočani so večini poznani po ribičih, ki so lovili na območju Kornatov, na njih zgradili majhne ribiške hiše, v katerih so danes odprte gostilne. A Murterani, kot se imenujejo, niso le ribiči. Prebivalci iz kraja Tisno na vzhodu otoka, so bili dobri poljedelci, prebivalci Jezer so znani kot pomorci, domačini iz Betine pa kot izjemni graditelji plovil.
Zgodovina otoka
Murter je v svoji zgodovini zamenjal številna imena. V zgodovinskih zapisih je prvič omenjen v delih Ptolomeja, ki ga imenuje Scardon. Hrvaško ime Srimač je dobil leta 1251. Madžarsko-hrvaški kralj Bela ga je tako poimenoval, ko je določil meje Šibeniške komune. V 14. stoletju otok dobi novo ime. Ker naj bi bila plovba okoli otoka zahtevna, se ga je prijelo imel Insula Mortari. Z leti se je ime počasi spreminjalo in leta 1740 skrajšalo na današnje ime otoka Murter. Nekateri menijo, da je ime otoka povezano s smrtjo, a obstajajo razlage, da ime izvira še iz antike. Mortarium je namreč iz kamna izdolbljeno korito, ki se je uporabljalo poleg preše za stiskanje oliv in izdelavo oljčnega olja.
Antično mesto Colentum je prva omemba kraja na toku Murter. Stal je pod hribom Gradine na območju današnjega kraja Murter oziroma marine Hramina. Mesto je svoj razcvet doživljalo za časa vladavine rimskega cesarje Nerona. Mesto je bilo tipično antično. Imelo je cisterno za vodo, hiše z nadstropjem, terme ter tlakovane ozke ulice. V 2. stoletju naj bi mesto oropali gusarji in ga porušili. Obstaja tudi možnost, da je otok prizadel potres, zaradi katerega se je mesto porušilo. Natančnih zapisov niso našli. Del mesta je bil kasneje obnovljen, a nikoli ni doživel ponovnega razcveta.
V srednjem veku so Murter poselili Slovani. Nastali sta dve mesti. Villa Magna (Velika Vas) današnji Murter in Jezera. Kraja Betina in Tisno sta nastala kasneje v času osmanskih napadov. Ker je bil otok dostopen zgolj z ladjami, se je razvijal na poseben način. Na območju današnje Hramine so že v srednjem veku zgradili ogromno marino, ki naj bi bila v tistem času največja na Jadranu. V njej naj bi bilo privezanih največ lesenih ladij in največ ladij s tradicionalnimi jadri.
Otok danes
Murter je danes turistično mesto. Most, ki ga povezuje s kopnim, zagotavlja enostaven dostop in neodvisnost od trajektnih povezav. Zato se je razvil v priljubljeno turistično destinacijo. Na njem so na voljo številne počitniške kapacitete. Od hotelov, apartmajev in kampov. Romantična primorska mesta, ki so se razvila ob bolje zaščitenih zalivih, so center dogajanja na otoku. V njih so nastale tudi tri velike marine, zaradi česar je otok izjemno zanimiv tudi za navtike. Poleg varnih marin pa ima otok tudi številne zalive, kjer je možno varno sidrati ali pa se celo privezati na obalo v posameznih lukah. Oglejmo si, kje vse se je možno varno zasidrati ali privezati na otoku.
Plovba
Če našo pot po otoku začnemo pri znamenitem mostu v Tisnem, se lahko privežemo bočno na utrjeni obali južno od mostu. Obala je obnovljena in omogoča privez vse do luke Tisno, ki pa je namenjena komunalnemu privezu. V neposredni bližini, le skok čez cesto in že ste v centru dogajanja. Številne restavracije, bari in trgovine ponujajo vse, kar boste potrebovali. Približno miljo južno je kraj Jezera z marino Jezera. Marina ima več kot 200 privezov. Večina je zasedena s plovili, ki so na letnem privezu, a je tudi sredi sezone možno dobiti prost privez. Privez v marini si lahko zagotovite s spletno rezervacijo kar na Jezera. Marina je dobro opremljena. Ima restavracijo, bar, navtično trgovino in bencinsko črpalko. V njeni neposredni bližini so številne restavracije, bari in trgovine ter pestro poletno dogajanje.
Če plovbo nadaljujemo v smeri proti jugovzhodu otoka Murter, priplujemo do zaliva Gušica, ki z vzhoda ščiti otok Bošnjak. Zaliv je izjemno priljubljen. V njem so poleti zasidrana številna manjša plovila, ki so prišla zgolj na dnevno kopanje. V večernih urah ga večina zapusti in sidranje v zalivu bo mirno. Nekoliko bolj miren je zaliv Sveti Nikola, na jugozahodni strani otoka. Je zelo priljubljen med navtiki, saj nudi zelo dobro zaščito pred vetrovi. V zalivu je možno sidrati, krmo pa je možno privezati na obalo.
Slabi dve milji v smeri severozahoda je izjemno priljubljen zaliv Koširina. V zalivu je velik kamp. Ker pa je zaliv velik, boste v njem vedno našli primeren od obale dovolj oddaljen prostor, kjer se boste lahko varno zasidrali in prenočili.
V severnem delu otoka sta na njegovi zahodni strani zaliva Slanica in Podvršak. Slanica je nekoliko manjši in nudi manj zaščite pred vetrovi, medtem ko Podvršak s svojim polotokom nudi zaščito na eni strani pred severnimi in vzhodnimi vetrovi, na drugi pa pred južnimi in vzhodnimi. Dno je povsod peščeno in sidro drži dobro.
Plovbo okrog otoka lahko nadaljujemo skozi ožino me otokoma Murter in Prišnjak, na katerem stoji svetilnik Prišnjak, ki je bil postavljen davnega leta 1886.
Plovbo okrog otoka in proti Hramini moramo nadaljevati skozi kanal med otokoma Murter in Žminjak. Med otoki Murter, Veli Vinik, Tegina in Mali Vinik so globine pod 1 m. Zato je treba zapluti povsem na vzhod in proti marini Hramina vpluti s severovzhodne smeri, med otokom Tegina na naši desni in rtom Gradina na naši levi. Marina Hramina ima več kot 370 privezov. V poletnem času jo lahko rezervirate in si zagotovite prost privez kar preko spleta na povezavi Hramina. V njej so restavracija, trgovina in bencinska črpalka. V južnem delu zaliva je kraj Murter, kjer so številne restavracije, bari in več samopostrežnih trgovin. Peš se lahko sprehodimo do marine Betina. Loči ju le polotok Gradina. Če nameravate vpluti v marino Betina, pa ne bo odveč nekaj previdnosti ob vplutju. Vanjo je treba vpluti med zelenim svetilnikom Betina G in rdečim Betina E3209. Globina med zelenim svetilnikom in otokom je pod 2 m in vplutje v napačnem delu se ne bo končalo dobro. Tu vsako leto naredi napako več navtikov, ki nasedejo. Potrebno bo reševanje. Iz marine Betina lahko plovbo nadaljujemo v smeri proti jugu in zaplujemo v Murterski kanal. Na naši desni bomo takoj opazili mesto Betina z luko Betina, ki nudi privez za približno 20 plovil. Luko obdajajo številne dalmatinske restavracije z dobro lokalno ponudbo.
Miljo južneje v Murterskem kanalu je zaliv Plitka Vala. Že samo ime pove, da je zaliv plitek. Globine so pod 2 m in z jadrnico bomo morali sidrati pred zalivom. Za jadralce je bolj primeren zaliv Lovišča, kjer so globine med 2 in 10 m. Dno v zalivu je peščeno in sidro drži dobro. Nasproti zaliva Lovišča je majhna marina Tisno, v kateri je 30 privezov. Krog okrog otoka Murter sklenemo pri mostu Tisno. Most se v sezoni odpira dvakrat dnevno, ob 9.00 in ob 17.00 uri. Globina v kanalu je 2,4 m. Zunaj sezone most dvignejo le trikrat tedensko ob 9.00 uri. Plovbo skozi kanal si lahko ogledate na tej povezavi.
Videoposnetki marin, luk in zalivov posneti iz zraka
V soboto, 9.5.2020, vas vabimo na naslednjo 30 minutno brezplačno navtično delavnico v živo.
Tema dneva
Zakaj bi imeli svoj čoln pod tujo zastavo?
Pričnemo točno ob 20.00
Svoj čoln lahko vpišemo v vpisnik morskih čolnov v Sloveniji in v tem primeru so vse formalnosti jasne, saj jih je moral vsak voditelj čolna poznati že ob opravljanju izpita. Kdaj lahko čoln pluje pod tujo zastavo in zakaj bi ga registrirali pod tujo zastavo pa se bomo pogovorili s Ferdom Rakušo iz Bravo Yachtinga, ki ima na tem področju konkretne izkušnje.
Prejšnje delavnice tega tedna
Na kaj vse moramo pomisliti ob najemu jadrnice?
Jadrnice se v pretežni meri najemajo za najmanj teden dni. Zato moramo biti pri izbiri jadrnice, izhodišča in drugih pogojev najema previdni. Potrebna je torej racionalna odločitev glede na posadko, razpoložljivi čas, vremenske okoliščine itd. O vseh teh dejavnikih in preteklih izkušnjah najemnikov jadrnic se bomo pogovorili s Ferdom Rakušo iz Bravo Yachtinga, ki nudi najem jadrnic praktično po celem svetu..
Pretekle delavnice prejšnjih tednov:
Večerne navtične delavnice 1. del
Večerne navtične delavnice 2. del
Večerne navtične delavnice 3. del
Večerne navtične delavnice 4. del
Večerne navtične delavnice 5. del
Večerne navtične delavnice 6. del
Najbolj brane novice
Bencinska črpalka v Marini Dalmacija v Sukošanu je zaprta.
Bencinska črpalka v marini se prenavlja. Prenova naj bi bila zaključena do glavne turistične sezone. Upajo, da bo dela uspelo opraviti prej. Zato goriva ni možno natočiti na bencinski črpalki. Marina zato omogoča natakanje goriva s pomočjo prenosne črpalke. Če potrebujete gorivo, morate vsaj 24 ur pred točenjem poklicati v marino in naročiti gorivo. Sporočiti morate točen datum in uro prihoda in okvirno količino goriva.