Novice
Novice
Zadnje iz eTrgovine

V četrtek 20.3.2025 ob 20.00 uri bo potekalo peto predavanje za vse navtike, ki bi radi svoj poletni dopust na plovilu preživeli brez stresa in težav. Tokrat bomo govorili o jadru spinaker in njegovi uporabi.
Genaker - za več hitrosti in zabave na dopustu ali regati
- Učenje uporabe genakerja brez inštruktorja.
- Priprava na dvig genakerja in pravilna izvedba manevra.
- Tehnike za učinkovito upravljanje in trimanje genakerja.
- Izvajanje notranjega in zunanjega obrata z vetrom (gybe).
- Varne in hitre metode spusta genakerja.
- Dodelitev ključnih vlog v posadki za manevre z genakerjem.
- Nasveti za reševanje zapletov.
Predavanje bo potekalo preko aplikacije Microsoft Teams. V koliko na računalniku nimate nameščenega operacijskega sistema Windows (ki vsebuje program Teams), lahko predavanje spremljate preko spletnega brskalnika na naslovu https://teams.microsoft.com.
Datum predavanja: 20.3.2025
Ura predavanja: 20.00
Predavatelji: Maks Vrečko, Tomaž Gregorič, Matic Vrečko
Trajanje: 90 min
Predavanja bodo posneta in si jih v primeru odsotnosti lahko ogledate naknadno.
Predavatelj | Maks Vrečko
Maks Vrečko goji strast do jadranja in jadrnic že od leta 1994, ko je opravil izpit za voditelja čolna. Leta 2010 se je samostojno podal na svojo prvo plovbo s čartersko jadrnico, kar ga je, po nekaj letih stresa in nezgod, pripeljalo do spoznanja, da potrebuje več znanja.
Med letoma 2016 in 2018 je uspešno opravil zahteven izpit RYA Yachtmaster Offshore, s čimer je postavil temelje za zahtevnejše jadralne podvige. Svoje oceanske izkušnje je nadgradil z jadranjem preko Biskajskega zaliva in Avstralskega južnega morja.
Maks je lastnik jadrnice Elan 450 Karpo, s katero skupaj s svojo ekipo tekmuje na regatah. Najbolj odmeven uspeh je dosegel na prestižni regati Rolex Middle Sea Race, eni najtežjih offshore regat na svetu, kjer je ekipa osvojila 1. mesto v skupini IRC5.
Od leta 2019 Maks izvaja praktične tečaje za skipperje, ki navdušujejo tako začetnike kot tudi izkušene jadralce. Njegov pristop, osredotočen na intenzivnost in uporabne nasvete, zagotavlja udeležencem samozavest in veščine za varno ter uspešno plovbo.
Sopredavatelj | Tomaž Gregorič
Tomaž Gregorič se profesionalno ukvarja z navtičnim izobraževanjem že od leta 2001, ko je skupaj z Gregorjem Jeretičem ustanovil podjetje Spinaker d.o.o. Spinaker je od takrat izobrazil že več kot 36.000 ljudi, ki plujejo po Jadranu in drugih morjih. Spinaker pa je tudi avtor in založnik navtične literature v slovenščini in tujih jezikih, ki šteje že več kot 108.000 izvodov. Tomaž ni samo strasten jadralec, ampak tudi strasten pedagog, ki želi navtično znanje, tako teoretično kot praktično, prenesti na čim več bodočih navtikov in tistih, ki želijo svoje navtično znanje poglobiti.
Svoja teoretična znanja Tomaž neprestano širi s sodelovanjem z mnogimi evropskimi univerzami in akademijami na razvojnih projektih, svoja praktična znanja pa širi predvsem s pogostim poučevanjem na raznovrstnih tečajih jadranja in samostojno plovbo na Spinakerjevi jadrnici Dufour 350 GL.
Pomočnik predavatelja | Matic Vrečko
Matic je svojo prvo samostojno plovbo s čartersko jadrnico in skupino prijateljev izvedel pri 18 letih, pri 24 pa že samostojno preplul Atlantik. Njegovo vrhunsko znanje jadranja mu v regatnih ekipah pogosto prinese najzahtevnejšo vlogo taktika, kjer s svojimi odločitvami pomembno vpliva na rezultate.
Kot dipl. ing. strojništva je na družinski jadrnici Karpo izvedel vrsto tehničnih izboljšav, ki so prispevale k njeni boljši in bolj učinkoviti plovbi.
Matic svojo strast do jadranja uspešno prenaša na vrstnike. Poleg tega organizira flotna jadranja za mlade in poskrbi za zabavne aktivnosti, ki jadranje naredijo še bolj privlačno in nepozabno.
Predavanje: Genaker - za več hitrosti in zabave na dopustu ali regatiPravila o izogibanju trčenju na morju so skoraj 100% neodvisna od velikosti plovil. Le v dveh posebnih primerih, v dveh različnih pravilih, so čolni proti ladjam v podrejenem položaju.
V pravilih o izogibanju trčenju na morju se sploh ne uporabljata besedi čoln in ladja, ki delita plovila v dve skupini glede na njihovo dolžino. Uporablja se le beseda plovilo, ki je torej širši pojem. Tudi dolžine plovil se v pravilih ne pojavijo skoraj nikjer. Izjema sta le dve določili v pravilih o ozkih kanalih oziroma plovnih poteh in o shemah ločene plovbe.
Ozki kanali ali plovne poti
Omejitev za čolne: “Plovilo, dolžine manj kot 20 m, ali jadrnica ne sme ovirati prehoda plovilu, ki lahko varno pluje le znotraj meja ozkega kanala ali plovne poti.”
Primer:
Plovilo A je krajše od 20 m, plovilo B pa lahko varno pluje le znotraj meja ozkega kanala ali plovne poti. Če se ti plovili ne bi nahajali v ozkem kanalu ali plovni poti, bi se plovilo B moralo umakniti s poti plovilu A, ker plovilo B vidi plovilo A na svoji desni strani. Zaradi omejitve za čolne, pa se mora ne glede na to s poti umakniti plovilo A.
Sheme ločene plovbe
Omejitev za čolne: “Plovilo, dolžine manj kot 20 m, ali jadrnica ne sme ovirati varnega prehoda plovilu na mehanski pogon, ki pluje na plovni poti.”
Primer:
Plovili C in D sta krajši od 20 m, plovili A in B pa sta plovili na mehanski pogon, ki plujeta vsak na svoji plovni poti v shemi ločene plovbe. Če se ta plovila ne bi nahajala v shemi ločene plovbe, bi se plovilo B moralo umakniti s poti plovilu D, ker plovilo B vidi plovilo D na svoji desni strani. Plovilo A pa bi se moralo umakniti s poti plovilu C, ker plovilo A vidi plovilo C na svoji desni strani Zaradi omejitve za čolne, pa se morata ne glede na to s poti umakniti plovili C in D.
Vir: spinaker.si
Kaj imata skupnega sidranje in sušenje perila? Načeloma nič. A če pogledamo tehniko sušenja perila na vrvi, lahko podobno tehniko uporabimo tudi za sidranje.
Se še spomnite primorskih starih mestnih jeder z ozkimi ulicami. V njih še vedno vidimo, da gospodinje sušijo perilo na vrvicah, ki so napete preko ulice na sosednjo stavbo. Uporabljajo enostaven sistem. Vrvica, ki je pripeta na obeh straneh, je premična. Ob oknu nanj obesimo perilo, potem pa krožno premaknemo vrvice, da se obešeno perilo odmakne in naredi prostor za novo.
Enak sistem lahko uporabimo tudi za sidranje na obalo. Primeren je za manjša povila, ko si želimo posadko izkrcati v plitvi vodi ali celo na kopno, kasneje pa lahko plovilo zaradi varnosti potegnemo nazaj v globljo vodo.
Kaj potrebujemo:
- sidro,
- vrv primerne dolžine (20–30 m),
- zanko za privez na obalo.
Postopek sidranja po sistemu sušila:
- Priplujemo na sidrišče in izberemo primerno pozicijo za sidranje.
- Skozi uho na sidru ali sidrni verigi potegnemo daljšo vrv. En konec vrvi privežemo na krmno bitev plovila.
- Spustimo sidro na primerni oddaljenosti.
- S prostim koncem vrvi reguliramo dolžino sidrne vrvi.
- S plovilom se počasi približamo obali (previdno, da se sidrna vrv ne zaplete v propeler). Ko boste manever izvedli večkrat, bo motor lahko v prostem teku.
- Sestopite s plovila na obalo in s seboj vzemite prosti konec privezne – sidrne vrvi.
- Poiščite primerno mesto na obali za privez zanke. Če imate na voljo drevo ali primerno skalo, okrog katere lahko napeljete privezno vrv, ni treba izdelati privezne zanke.
- Privezno vrv privežite na bitev na premcu plovila.
- Pomagajte svoji posadki na kopno.
- S premikanjem privezne vrvi potegnite plovilo globlje v vodo.
- Zavarujte privezno vrv, da se plovilo ne bo moglo premikati proti obali ali od nje.
Da bo naša ponjava zdržala kar najdlje, jo je treba primerno vzdrževati. Med redno vzdrževanje sodi tudi čiščenje.
Da bo material ponjave zdržal kar najdlje časa, ga je treba redno čistiti. Redno čiščenje pomeni približno enkrat mesečno. S tem se prepreči, da bi umazanija, ki leži na blagu, prišla v notranjost in poškodovala njegovo strukturo. Temeljito čiščenje ponjave bo pri rednem vzdrževanju potrebno le na dve do tri leta.
Za večino materialov, iz katerih so izdelane ponjave na plovilih, je najbolj primerno in najlažje očistiti, ko so na plovilu. Tudi njihovo sušenje bo tako potekalo najhitreje. Če delov ponjave ne uspete očistiti, ko je nameščena na plovilu, jo snemite in očistite na primerno pripravljeni, čisti podlagi.
Redno čiščenje
Redno čiščenje ponjave izvajamo enkrat mesečno. S tem preprečimo, da bi se nesnage, ki jih prineseta dež in veter, prodrle v blago in spremenile njegove lastnosti. Opravljamo ga, kadar na blagu ni vidnih večjih madežev in umazanije.
Postopek čiščenja
- Z mehko ščetko odstranite umazanijo in prah s ponjave.
- Poškropite ponjavo z vodo.
- Pripravite redko raztopino milnice. Uporabite lahko šampon za pranje tekstila ali pralne praške.
- Z mehko ščetko in raztopino očistite celotno ponjavo.
- Pustite 15–30 min, da se raztopina vpije v blago.
- Sperite s čisto vodo. Spirajte toliko časa, da vso raztopino odstranite z blaga.
- Posušite ponjavo.
Če je ponjava čista, ste svoje delo opravili odlično. Če pa so deli ponjave še vedno umazani, lahko uporabite blago mešanico belila in mila.
Čiščenje močno umazane ponjave
Večina modernih materialov, iz katerih so izdelane ponjave na plovilih, preprečuje nabiranje in razvoj plesni. Kljub temu se lahko po nekaj letih ta pojavi na blagu. Običajno je razlog za njeno rast umazanija, ki je nismo odstranili z rednim čiščenjem in je prodrla v blago. Zaradi stalne prisotnosti vlage v zraku, ima plesen idealne pogoje za svoj razvoj. V takem primeru se moramo čiščenja lotiti na nekoliko bolj agresiven način.
Globinsko čiščenje ponjave opravimo po naslednjih korakih:
- Pripravite raztopino belila, mila in vode. Uporabite 5 l vode, 2,5 dl belila in 0,5 dl mila ali pralnega praška.
- Mešanice dobro premešajte, da se prašek in belilo enakomerno porazdelita po tekočini. Če uporabljate pralni prašek v prahu, poskrbite, da se popolnoma raztopi.
- Z mehko krtačo raztopino nanesite na neimpregnirano stran blaga. Impregnirano stran zgolj poškropite z raztopino.
- Pustite učinkovati 15 min.
- Očistite madeže z mehko ščetko. Čistite le stran, ki ni impregnirana.
- Izperite. Izpirajte toliko časa, da vso raztopino belila in mila odstranite z blaga.
- Posušite na zraku.
Pri delu z belilom uporabljajte zaščitna sredstva. Zaščitite dele plovila, ki jih lahko doseže belilo, saj jih belilo lahko razbarva.
Impregnacija ponjave
Vsi materiali namenjeni uporabi na plovilih so izdelani za večletno uporabo. Z rednim vzdrževanjem bo ponjava na plovilu zdržala tudi deset let. Ko smo ponjavo očistili, je izgubila del impregnacije, ki zagotavlja njeno vodoodbojnost in odpornost proti umazaniji. Njene zaščitne lastnosti lahko obnovimo z uporabo sredstva za impregnacijo. Sredstvo uporabimo vedno šele po čiščenju ponjave. Uporabite sredstvo za impregnacijo tekstila za zunanjo uporabo.
Postopek ponovne impregnacije:
- Očistite ponjavo na enega od napisanih načinov.
- Poskrbite, da je ponjava popolnoma suha.
- Nanesite zaščitno sredstvo za impregnacijo.
Delo opravljajte na dobro prezračevanem prostoru. Najbolje, ko je nameščena na plovilu. Ne vdihavajte plinov, ki se sproščajo. Vedno pršite v smeri vetra in nikoli v veter.
Nekaj sredstev za impregnacijo:
- 303® FABRIC GUARD (priporoča Sunbrella)
- Star Brite Waterproofing
- Star Brite Ultimate Fabric Guard
- Nikwax TX Direct Spray-On
- Scotch Gard Outdoor Water Shield
Odstranjevanje posebnih madežev
- Madeži piva, hrane, urina ali bruhanja
Pripravite raztopino 0,5 dl sredstva za pomivanje posode, 1 dl kisa in 5 l vode.
- Madeži borovnic
Pripravite raztopino 0,5 dl sredstva za pomivanje posode, 1,5 dl kisa in 5 l vode.
- Ptičji iztrebki, gorčica, kava, coca cola, mleko, čaj, surova jajca
Pripravite raztopino 0,5 dl sredstva za pomivanje posode in 5 l vode.
- Madeži krvi
Pripravite raztopino 0,5 dl sredstva za pomivanje posode, 1,5–2,5 dl amoniak (raztopine) in 5 l vode.
- Madeži masla, maščobe, olja, solatnih prelivov, paradižnikove mezge, losjonov za sončenje
Na madež nanesite koruzni škrob kot sredstvo za absorpcijo. Ostanke odstranite z raztopino vode in sredstva za pomivanje posode.
- Madeži oglja ali svinčnika
Madeže najprej posesajte, nato pa očistite z raztopino vode in sredstva za pomivanje posode.
- Madeži čokolade
Pripravite raztopino 0,5 dl sredstva za pomivanje posode, 2,5 dl vodikovega peroksida in 5 l vode
- Madeži rdečega vina
Pripravite mešanico 0,5 dl sredstva za pomivanje posode, 1 dl vinskega kisa, 2,5 dl vodikovega peroksida ali izopropanol alkohola in 5 l vode.
Čistila pripravite v primerni količini. Uporabite zgoraj navedena razmerja.
Zimsko obdobje je najslabše za plovilo. V tem času je večinoma prepuščeno samemu sebi v morju, na kopnem ali v pokritem skladišču. V vseh primerih ga moramo primerno zaščititi pred zunanjimi vplivi, da bo prihodnjo sezono dočakalo v kar najboljšem stanju.
Če bo plovilo ostalo v morju, ga moramo zaščititi pred slano vodo, ki jo po zraku nosi zimska burja, pred dežjem, prahom, živalmi, kot so miši in podgane ter morebitnim snegom in ledom.
Ali poletna ponjava ne zadostuje
Poletna ponjava je izdelana iz lahkega materiala. Ščiti le tisti del plovila, ki je pokrit, preostali del plovila je izpostavljen zunanjim dejavnikom. Številni deli letne ponjave imajo vdelane prozorne površine, ki služijo kot okna. Skoznje prihaja UV-svetloba, ki uničuje plovilo. Če bomo letno ponjavo uporabljali skozi vse leto, bo hitro dotrajala. Če jo preko zime zamenjamo z vzdržljivo zimsko ponjavo, bo plovilo bolje zaščiteno in letna ponjava bo zdržala bistveno dlje.
Prednosti zimske ponjave
Zimska ponjava je izdelana iz drugačnega materiala kot letna. Vzdrži daljša deževna obdobja, je bolj odporna na prah in druge nečistoče, ki jih prinese veter, na morsko sol in lažje prenaša nizke zimske temperature.
Ponjava, ki je izdelana za naše plovilo po meri, lahko zaščiti celotni krov plovila. Z njo lahko zapremo vse odprtine in preprečimo dostop mišim, podganam in mačkom, ki lahko na naše plovilo prinesejo umazanijo, bolezni ali pa celo uničijo inventar.
Slabosti zimske ponjave
Ko enkrat namestite zimsko ponjavo, bo plovilo neuporabno. Tudi če bo prezimovalo v vodi, z njim ne boste mogli pluti, dokler ponjave ne snamete in ne namestite letne. Oteženo ali pa celo onemogočeno bo gibanje po plovilu ali vstop v plovilo.
Kako shraniti letno ponjavo preko zime
Letno ponjavo je treba primerno shraniti. Preden jo shranimo, jo je treba pripraviti za skladiščenje.
Še preden jo snamete s plovila, jo je treba dobro očistiti. Ker so ponjave večinoma izdelane iz mešanice materialov, kot so bombaž, poliester, olefin, DuPont, jih moramo čistiti s sredstvi, ki jih ne poškodujejo. Osnovno čiščenje opravimo po naslednjih korakih:
- Odstranite smeti z blaga. Uporabite mehko krtačo.
- Popršite ponjavo z raztopino vode in milnice.
- Ponjavo ščetkajte z mehko ščetko.
- Počakajte nekaj časa, da se blago prepoji s čistilom.
- Izperite, dokler ne odstranite vseh sledi mila.
- Posušite na zraku.
Ko se ponjava v celoti posuši, jo odstranimo s plovila, zložimo in shranimo v vrečo. Če ponjava ne bo popolnoma posušena, bo začela plesneti. Preko zime jo shranite v suh prostor.
Lastniki plovil se vsako leto srečujemo z enim in istim problemom. Kako enostavno, s čim manj truda in učinkovito očistiti pogon plovila.
Obstajajo številne metode, kemična sredstva in milijoni napotkov, ki pa ne prinašajo pravih rezultatov. S pravim pristopom in pravimi sredstvi lahko pogon očistimo brez truda in poceni.
Ko plovilo dvignemo iz vode, bomo običajno zelo zaskrbljeni. Podvodni del plovila in pogon bosta prekrita z algami in školjkami (slika zgoraj). Čiščenje podvodnega dela plovila je enostavno. Potrebujemo le visokotlačni čistilec. Z njim hitro očistimo celoten podvodni del. Odstranili bomo večino alg in školjk, ki so čez leto zrasle na trupu ter del antivegetativnega premaza. Preostale školjke, ki jih z visokotlačnim čistilcem nismo odstranili, odstranimo z nožem, lopatico za kitanje ali pa z brusnim papirjem.
Na enak način lahko očistimo osovinske pogone. Zatakne se pri Z-pogonih. Z visokotlačnim čistilcem ne smemo čistiti kablov, ki povezujejo transom z nogo, ter gum, ki ščitijo kardan oziroma služijo kot del izpušnega sistema. Ker so porasle s školjkami, ki so izjemno ostre, lahko z visokotlačnim čistilcem predremo gumo. Gumo, ki ni ravno majhen strošek, bo treba zamenjati.
Previdnost pri čiščenju z visokotlačnim čistilcem
Dele Z-pogona z visokotlačnim čistilcem čistimo previdno. Očistimo lahko celotno nogo in propeler, medtem ko moramo transom čistiti previdno. Z direktnim curkom visokotlačnega čistilca ne čistite gum in kablov. Gumo lahko predrete, kable pretrgate.
Kaj potrebujemo za čiščenje
Za čiščenje potrebujemo bore malo pripomočkov.
Potrebujemo:
- čopič z dolgim držalom
- pršilko za vodo
- rokavice in zaščitna očala
- klorovodikova kislina (HCl 20%) 1 l
Postopek čiščenja
- plovilo dvignite iz vode,
- pogon previdno očistite z visokotlačnim čistilcem,
- pustite, da se pogon posuši,
- namestite si gumijaste rokavice in po možnosti zaščitna očala,
- v pršilko natočite HCl,
- poškropite celoten Z-pogon in predvsem dele med pogonom in transomom,
- pustite kislino delovati vsaj 30 min,
- sperite pogon s sladko vodo,
- pustite, da se pogon posuši,
- ponovite postopek od točke 5. a le na delih, kjer kislina ni odstranila morskih organizmov,
- po 2–3 ponovitvah postopka bo večina pogona čista. Trdovratnejše školjke odstranite s čopičem, ki ga predhodno namočite v kislino. Z nekoliko pritiska čopiča na školjke, bodo te odpadle z delov pogona.
- pogon dobro sperite s sladko vodo.
Po zadnjem nanosu kisline na dele iz nerjavnega jekla bodo ti deli običajno porjaveli. Enostavno jih očistite tako, da jih znova poškropite s kislino in takoj, ko madeži izginejo, dobro sperete s sladko vodo.
Na enak način lahko očistite tudi hidravlične stabilizatorje, podvodne luči, senzorje sonarja in druge navigacijske naprave na zrcalu plovila.
Previdnost pri alu propelerjih
Kislina HCl razžira aluminij. Če imate aluminijaste propelerje ali nezaščitene aluminijaste dele pogona, jih s kislino čistite previdno. Uporabite manj koncentrirano kislino (le 10–15 %). Delovati jo pustite krajši čas in nato dobro sperite vse dele s sladko vodo. Če opazite, da se na aluminijastih delih, ki niso poraščeni z morskimi organizmi, pojavljajo mehurčki, potem kislina razžira nezaščiten aluminij (eloksiran aluminij je odporen na kisline; poškodovan ali neeloksiran aluminij pa kislina razžira). Vse dele hitro sperite z vodo in pustite, da se posušijo.
Previdnost pri delu
Klorovodikova kislina je zelo nevarna. Uporabljajte jo previdno. Če pride v stik s kožo, očmi ali sluznicami, jo nemudoma sperite z večjo količino vode. Po potrebi poiščite zdravniško pomoč.
Zanesljivo sidranje je pogoj za mirno spanje v zalivu. Če sidranja ne prepustimo naključju, ampak manever izvedemo pravilno, bo naša noč mirna.
V nasvetih za varno sidranje smo že pisali o različnih tipih morskega dna, kako v njih drži sidro, kako dolgo verigo moramo spustiti in o številnih drugih ključnih elementih sidranja. Večina si je že zapomnila, da so potrebna razmerja (globina vode : dolžina verige) za varno sidranje med 1 : 3 in 1 : 7. Ko priplujemo na sidrišče, pa se srečamo s problemom, da ne vemo, koliko verige smo spustili v morje, ali je dovolj dolga oziroma je prekratka.
Zagato lahko rešimo enostavno in elegantno. Imeti moramo sistem, pri katerem bomo vedno vedeli, s kako dolgo verigo sidramo.
Načinov za merjenje verige je več. Obstajajo elektronski števci verige, plastični vstavki za označevanje, barvanje verige in še bi lahko naštevali. Vsi imajo svoje dobre in slabe lastnosti. Nekateri so bolj zanesljivi, drugi manj. Elektronski števci verige so elegantni. Na zaslonu nam bodo natančno prikazali, koliko verige smo spustili v morje. No besedico »natančno« lahko izpustimo. Bolj primerno je, če uporabimo besedo »približno«. In približek bo dovolj dober za varno sidranje. Bo pa več težav s števcem po nekajletni uporabi. Lahko bo odpovedal takrat, ko ga najbolj potrebujemo. Drug način za označevanje verige so plastični vložki, ki jih vstavimo v člene verige. Na voljo so v različnih barvah in v različnih velikostih glede na debelino verige. Z njimi lahko označimo verigo na določeni razdalji. Z različnimi barvami lahko označimo različne dolžine (5 m, 10 m, 15 m ….). A imajo dve veliki slabosti. Ali si boste zapomnili, katera barva označuje katero dolžino? Verjetno ne. A to ni njihova največja slabost. Plastični vstavki bodo pri vsakem spuščanju verige padali iz verige. Nekaj jih bo pristalo na krovu, večina jih bo padla v vodo. Izpadali bodo tako med spuščanjem sidra, dvigovanjem sidra, kot premikanju sidrne verige na morskem dnu.
Kako učinkovito označimo sidrno verigo
Preizkusili smo že vse omenjene načine označevanja verige in ugotovili, da je najbolj enostaven, zanesljiv, najcenejši in najlaže zapomljiv sistem označevanja verige z barvanjem. Cena je manj kot 10 EUR in manj kot eno uro dela. Če ga opravimo dobro, bo deloval več let.
Za označevanje verige priporočamo uporabo fluorescentnega barvnega spreja. Za uporabo so primerni barvni odtenki, ki so močno kontrastni barvi morja, morskega dna in verige (glej slika zgoraj). Uporabimo lahko na primer rdečo ali oranžno barvo (mi smo se odločili za oranžno). Ker uporabljamo zgolj eno barvo, si je le primerno izbrati različne oznake za različne dolžine verige. Primerno jih razporedite glede na dolžino vaše verige.
Primer označevanja verige:
1. | - | ena črtica | 5 m |
2. | – – | dve črtici | 10 m |
3. | – – – | tri črtice | 15 m |
4. | – – – - | štiri črtice | 20 m |
5. | – – – – – | pet črtic | 25 m |
6. | ....nadaljujemo analogno |
Če imate krajšo verigo (30–50 m) jo označujte na 5 m, če imate daljšo (50 m ali več) jo označujte na 10 m. Za bolj natančno merjenje med desetmetrske oznake dodajte še krajšo črtico, ki bo označevala 5 m.
Postopek označevanja
Označevanje verige je najlažje opraviti med letnim servisom plovila, ko je plovilo na kopnem. Celotno verigo izvlecite na tla in jo najprej dobro izperite s sladko vodo. Ko se veriga posuši, jo razporedite po tleh in izmerite dolžini po 5 oziroma 10 m (slika 1). Na želenih dolžinah jo zaščitite z zaščitnim papirjem (slika 2). Uporabite lahko papirnate kuhinjske brisače, časopis ali kakšno drugo zaščito, ki jo imate pri roki. Verigo pobarvajte z barvo in jo pustite, da se posuši (slika 4). Nanesite vsaj dva, še bolje pa tri sloje barve. Ko se barva posuši, verigo zasukajte in jo pobarvajte še na drugi strani (slika 5). Ko je barva v celoti posušena, odstranite zaščito in pospravite verigo nazaj na plovilo (slika 6).
Ali je dovolj, če so oznake vseh dolžin enake
Odgovor je enostaven. Ni dovolj. Če se oznake med seboj ne bodo razlikovale, boste vedno v dilemi, ali ste spustili 10, 20, 30 m verige. Razlika 5 ali 10 m lahko igra ključno vlogo. Do napak pride zelo pogosto, sploh če smo pri manevru sidranja na dolžino verige manj pozorni ali pa za spuščanje sidra skrbi nekdo, ki nima veliko mornarskih izkušenj. Največja dilema bo v ključnih trenutkih. Ko sidramo v slabi vidljivosti ali ponoči, ko sidramo v slabem vremenu ali med nevihto.
Koliko časa bodo zdržale označbe
Če ste verigo dobro pobarvali, bodo označbe verjetno zdržale dve leti. Seveda je trajnost oznak odvisna od tega, koliko sidrate. Več kot uporabljate sidro, prej bo treba oznake obnoviti. Barva bo prav tako odpadala z verige, a nikoli v celoti. Ob naslednjem servisu plovila jih samo osvežite z novo plastjo barve. Na slikah 2 in 3 lahko vidimo, da so oznake po dveh letih še vedno dobro vidne.
Vplutje v marinah in drugih manjših pristaniščih velja za zahtevnejši del plovbe. Običajno predstavlja težave tako voditelju čolna (skiperju), kot tudi njegovi aktivni posadki. Težave so najizrazitejše ob neugodnih vremenskih razmerah. Pred vplutjem je zato nujno potrebno pravilno pripraviti plovilo in posadko. Uspešno in varno vplutje je namreč odvisno predvsem od znanja in izkušenj voditelja čolna ter njegove posadke.
Voditelj čolna je na plovilu odgovoren tako za plovilo kot za posadko. Med plovbo je dolžan skrbeti za varnost plovbe, zato mora neprestano spremljati okoliščine ter pravilno načrtovati in izvajati vse potrebne aktivnosti. Nujno je torej njegovo dobro poznavanje osnovnih postopkov vplutja in predvidevanje gibanja plovila v različnih situacijah ter zadovoljivo sodelovanje posadke.
1. Ocena sposobnosti voditelja čolna in posadke
Preden se odpravimo na plovbo z novim plovilom, se moramo vedno vprašati in oceniti, ali imamo dovolj znanja in praktičnih izkušenj za upravljanje s tem plovilom v različnih vremenskih in drugih okoliščinah. Pri tem je pomembno, da se ne precenjujemo, temveč, da se ocenimo karseda realno in da pri tem upoštevamo vse najneugodnejše dejavnike, ki bi lahko vplivali na nas.
Za uspešno vplutje je pomembno dobro sodelovanje voditelja čolna in posadke |
Zadovoljivo znanje in izkušnje voditelja čolna pozitivno vplivajo tudi na posadko. Posadka, ki nima dovolj izkušenj, se namreč med plovbo opira na znanje in izkušnje voditelja čolna. Če je voditelj čolna sposobna, samozavestna oseba, ki bo znala pravilno postopati in dajati jasna navodila, se bo posadka počutila bolj varno in sproščeno. Ker pri procesu vplutja sodeluje tudi posadka, je potrebno znati ustrezno oceniti sposobnosti posadke in jo pravilno ter pravočasno pripraviti na varno vplutje.
2. Analiza vseh dejavnikov in načrt vplutja
Pri postopku vplutja mora voditelj čolna delovati premišljeno in odločno. Proces vplutja je sestavljen iz več faz in nekatere izmed njih lahko trajajo le nekaj sekund. Tako imata voditelj čolna in posadka običajno med plovbo v pristanišču na razpolago malo časa za prilagajanje spreminjajočim se okoliščinam. Zato mora voditelj čolna že pred vplutjem preveriti in preučiti vse relevantne dejavnike med katerimi so tudi naslednji:
- aktualne vremenske razmere (veter in morski tok od mesta vplutja v pristanišče vse do priveznega mesta),
- privezno mesto in tip priveza (velikost in globina priveznega mesta, postavitev opreme, ovire na plovni poti, itd.),
- plovilo in njegovo odzivanje med plovbo v manjših akvatorijih (vpliv ladijskega vijaka, zanos plovila v odvisnosti od moči in smeri vetra, odzivanje krmila, delovanje premčnega (angl. bowthruster) in/ali krmnega vijaka (angl. sternthruster),
- znanje in izkušnje posadke.
Na podlagi analize vseh dejavnikov voditelj čolna izdela načrt vplutja.
3. Predstavitev načrta vplutja posadki
Načrt vplutja mora biti vedno temeljito in po korakih predstavljen posadki, ki mora znati sodelovati pri osnovnih opravilih (rokovanje s priveznimi vrvmi in z mornarskim kavljem, uporaba in privez bokobranov ipd.). V procesu vplutja, ki je sestavljen iz več faz, se mora vsak član aktivne posadke pravočasno vključiti in uspešno opraviti svoj del naloge.
Predvsem je pomembno, da se po predstavitvi načrta s posadko opravi še preverjanje ali je načrt pravilno razumela. Če voditelj čolna oceni, da posadka ni dobro razumela načrta vplutja, je potrebno vajo ponoviti. V kolikor vremenske razmere to dopuščajo, je smiselno na odprtem morju opraviti še praktično simulacijo vplutja.
4. Priprava opreme pred vplutjem
Ker med plovbo v pristanišču do priveznega mesta ni časa za pripravo opreme je potrebna njena predhodna priprava pred vplutjem.
5. Vzpostavljanje reda na plovilu pred vplutjem
Osebe, ki ne sodelujejo v procesu vplutja, naj se odmaknejo na mesta, ki so najmanj moteča. Predvsem je pomembno, da se odmaknejo s tistih delov palube, po katerih se premika aktivna posadka in kjer je nameščena oprema, vrvi, itd. V primeru, da so na plovilu tudi otroci, se morajo ti pred vplutjem odpraviti v kabino in tam počakati vse do uspešno zaključenega procesa vplutja.
6. Plovba do priveznega mesta
Naloga voditelja čolna je skrb za upravljanje plovila, ki zajema skrb za optimalno plovno hitrost in smer plovbe, opazovanje merilnih instrumentov (predvsem globinomera), aktivnosti posadke, opazovanje drugih plovil in objektov, ki vplivajo na uspešno vplutje, ipd. Ker si faze v procesu vplutja sledijo zelo hitro, mora biti voditelj čolna zelo zbran, praktičen in odločen.
Pomembno je, da ima dober občutek in da dobro predvideva, kako se plovilo odziva glede na spremembo obratov motorja in smeri krmila. Če ima glede tega dovolj izkušenj in občutka, se bo lahko v tistem kratkem času, ki mu je na voljo, lahko osredotočil predvsem na vse ostale, za vplutje pomembne zadeve.
Poudarek naj bo na varnosti!
Posadka mora biti dobro seznanjena s tveganji med procesom vplutja. |
Pri procesu vplutja se vsi dogodki odvijajo hitro in v točno določenem zaporedju. Voditelj čolna mora znati pravilno in varno postopati, da ne bi prišlo do nepotrebnih poškodb ljudi in/ali škode na plovilu.
Pri vplutju na privezno mesto se akvatorij bistveno zmanjša in obstaja nevarnost trka z drugimi plovili ali objekti. Voditelj čolna mora zato posadko opozoriti na to, da se ne uporablja rok ali nog na mestih, ki so podvržena stiku z drugimi plovili, objekti ali obalo. Takrat je najbolje, da se uporablja mornarski kavelj ali dodatni premični bokobran, ki morata biti ustrezno pripravljena.
Komunikacija je ključni del varnega vplutja!
Voditelj čolna mora med določanjem nalog in razlaganjem postopkov določiti in razložiti tudi pravila komuniciranja. Naloge posadki določa s povelji, ki si navadno sledijo v zaporedju. Dober voditelj čolna aktivno komunicira s posadko ter ima vedno glavno in zadnjo besedo. Pomembno je tudi to, da se ne pusti zmesti in ne pusti vmešavanja v komunikacijo s strani drugih članov posadke ali oseb na kopnem ter na sosednjih plovilih.
Kako ravnati v primeru neuspešnega vplutja?
V primeru neuspešnega vplutja, ki je navadno posledica napačnih odločitev oziroma aktivnosti voditelja čolna ali posadke, mora voditelj čolna hitro in odločno reagirati in zmanjšati negativne posledice. Pred vplutjem mora imeti izdelan tudi alternativni načrt, ki ga uporabi v tem primeru. Običajno je, da v takem primeru, če je le mogoče, zapusti privezno mesto in ponovi celoten postopek vplutja. V primeru, da kljub vsem ukrepom ne uspe varno vpluti, mora poklicati ustrezno pomoč. Nekatera pristanišča imajo v ta namen na voljo osebje oziroma službe, ki lahko priskočijo na pomoč.
Potrebna znanja in izkušnje za vplutje s plovilom
Za upravljanje plovila po morju in/ali celinskih vodah mora voditelj čolna najprej pridobiti izpit za čoln.
Pridobljeni izpiti nikakor ne zadostujejo za varno upravljanje plovila. Voditelj čolna se mora zato še dodatno izobraževati in pridobivati praktične izkušnje na plovilu. Najbolje je, da v začetni fazi pridobivanja praktičnih izkušenj sodeluje kot aktivni član posadke poleg izkušenega voditelja čolna, ki mu razloži osnovne zakonitosti mornarskih veščin in se šele nato tudi sam preizkuša, kot voditelj čolna. Zadostne praktične izkušnje je mogoče pridobiti šele v nekoliko daljšem časovnem obdobju, v katerem je mogoče doživeti vplutje v različnih vremenskih razmerah.
Šole, ki izvajajo praktične tečaje, ponujajo širok izbor praktičnih tečajev na morju. Posebni praktični tečaji z jadrnico ali motornim čolnom so namenjeni tudi učenju manevriranja v pristanišču. Pri izobraževanju je pomembno, da se vedno začne na manjšem plovilu in se šele zatem pridobljeno osnovno znanje nadgrajuje na večjih plovilih.
Zaključek
Vplutje predstavlja enega večjih problemov vsem voditeljem čolnov in njihovim posadkam. Ker se na plovilo odpravljamo navadno enkrat letno, prihaja do težave, da pozabimo na določene podrobnosti postopkov vplutja in predvsem izgubimo del občutkov, ki smo jih že pridobili. Posledica tega je negotovost in strah, še posebno ob predvidenih slabših vremenskih razmerah.
Zato je pomembno, da pridobite čim več znanja že pred prihodom na plovilo. Spisek potrebne opreme in postopek vplutja lahko najdete tudi v priročniku »15 minut za popolno plovbo«.
Besedilo: Spinaker.si
V zadnjih letih je vreme vedno bolj nepredvidljivo. Zato je stalno spremljanje vremena ključnega pomena za varno plovbo.
Vse o spremljanju vremena smo napisali v članku Spremljanje vremena. V članku Kako predvideti nevihto na morju smo opisali, kako lahko prepoznamo, kdaj se nam bliža nevihta. Tokrat pa se posvetimo ukrepom, ki jih izvedemo za najbolj varno preživljanje nevihte na privezu, sidru ali med plovbo.
Privez v marini ali luki
Privez v marini ali luki je najbolj varen način za prestajanje nevihte na plovilu, ni pa 100-odstotno zanesljiv. Če se odločimo, da bomo nevihto prestali na privezu, se moramo v marino ali pristanišče odpraviti pravočasno. Pravočasno iz dveh razlogov. Prvi razlog je prostor za privez našega plovila. Ker se večina navtikov v primeru poslabšanja vremena odloči za prestajanje nevihte na sorazmerno varnem privezu, se bo pogosto zgodilo, da bo luka ali marina kmalu zasedena. Če priveza ni možno rezervirati vnaprej, potem je treba vpluti pravočasno, ko bo privez še možno dobiti. Zaradi majhnega števila privezov na najbolj navtično obljudenih območjih hrvaške obale je ob napovedi slabega vremena večina njih že zelo zgodaj zasedena. Če smo na varnem privezu, potem razmislite, ali ni bolje ostati in počakati nevihto, kot pa izpluti in v zadnjem trenutku iskati drug varen privez.
Kako vemo, da prihaja nevihta |
![]() |
S pomočjo radarske slike ali različnih aplikacij (primer: Vreme in radar), lahko predvidimo, kdaj nas bo dosegla nevihta in se pravočasno pripravimo. Rumeni krogi so manjše, oranžne pa večje in močnejše razelektritve. |
Drugi razlog za pravočasnost je vezan na vreme. Na privez je treba pripluti pred nevihto. Pristajanje, ko se je nevihta že začela, ni varno. Močni in sunkoviti vetrovi, dež in slaba vidljivost so najpogostejši povzročitelji nesreč med pristajanjem. Zgodijo se lahko tudi izkušenim krmarjem. Če ste na plovbi in ste se odločili, da si poiščete privez, preverite, koliko časa boste potrebovali za plovbo do priveza. Preverite, kako hitro se izbrani lokaciji približuje nevihta in ocenite, ali imate dovolj časa, da pristanete pravočasno. Če se račun ne bo izšel, poiščite drugo možnost.
V našem Vodniku po Jadranu je predstavljenih 90 marin in 400 luk, v katerih lahko pristanete s plovilom. Pri vseh je navedeno, pred katerimi vetrovi nudijo zaščito in pred katerimi ne. Pred vplutjem preverite, ali bo privez v nevihti varen.
Kako ukrepati, ko smo že na privezu
Če smo na privez pripluli pred nevihto, ali pa sploh nismo izpluli, še ne pomeni, da smo varno privezani. V primeru, da smo privezani bočno in obstaja možnost, da bodo vetrovi na privezu povzročili valove, potem privez ni varen. Če bodo valovi visoki, lahko plovilo trči ob pomol in se poškoduje. Bokobrani nas ne bodo rešili. Izplujte pravočasno in poiščite varnejšo možnost. Med nevihto s takega priveza ne bo možno izpluti.
Varnejši privez je privez na muring. Tudi v tem primeru moramo preveriti, ali je plovilo privezano varno. Preverimo, ali je razdalja od obale zadostna. Ko bodo zapihali močni vetrovi, lahko ti potisnejo plovilo bliže k obali, zaradi česar lahko s krmo (če smo privezani s krmo proti obali, drugače premec) trčimo v obalo. Plovilo se lahko poškoduje, prevezovanje ali izplutje bo skoraj nemogoče. (Nesrečen primer prevezovanja na tej povezavi: Močna tramontana potopila katamaran in jadrnico na otoku Olib). Zato pred nevihto primerno skrajšajte muring in podaljšajte privezne vrvi na obalo. Preverite tudi vašo razdaljo do sosednjih plovil. Preverite bokobrane in jih namestite na primerno višino glede na sosednja plovila.
Sidranje
Preživljanje nevihte na sidru je nekoliko bolj stresno kot na privezu v marini ali luki. Ključnega pomena je izbira sidrišča. Večina neviht na vzhodni jadranski obali prihaja iz zahodne smeri. Nevihte lahko pridejo tudi s severozahoda ali jugozahoda, a so manj pogoste. Zato moramo za sidranje izbrati primerno sidrišče, ki nas bo ščitilo pred vetrovi iz zahodne smeri. Ko bo fronta prehajala, lahko predvidimo, da bo zapihala tudi tramontana in se kasneje obrnila na burjo. Zato moramo poiskati sidrišče, ki bo dobro zaščiteno tudi pred tema dvema vetrovoma.
Izklop VHF postaje |
Nevihto spremljajo strele, ki lahko uničijo elektronske naprave na plovilu. Med nevihto je zato priporočljivo izključiti vse elektronske naprave vključno z radijsko postajo. Prav tako je priporočljivo iz radijske postaje izvleči priključek za anteno |
Drugi ključni element je morsko dno. Pomembno je, da sidro dobro drži. Med močnimi vetrovi v času nevihte je pomembno, da sidro drži, ne orje ali ga ne izvlečemo iz morskega dna. Zanesljivost sidranja povečamo s podaljšanjem verige. Če sidramo s priporočljivim razmerjem globina : dolžina verige = 1 : 3, ga za obdobje nevihte spremenimo na 1 : 5 ali še bolje na 1 : 7.
Če nismo prepričani, da bo sidro zdržalo nevihto, se preventivno pripravimo na izplutje. Stalno bdimo nad našo oddaljenostjo od obale in globine morja. Če se ti dve razdalji nepričakovano spremenita, in sumite, da sidro ne drži zanesljivo, prižgite motor, dvignite sidro in izplujte.
V našem Vodniku po Jadranu je predstavljeno več kot 2000 zalivov primernih za sidranje. Vsi so opremljeni s fotografijami (nekateri z videoposnetki iz zraka), tipom morskega dna, kako dobro drži sidro v zalivu in pred katerimi vetrovi je zaliv zaščiten. Pred nevihto preverite, v kateri zaliv je varno zapluti in v katerega ne.
Slika 2: Veter, ki piha iz nevihte, hitro doseže visoke hitrosti in povzroči visoke valove. Obstaja velika nevarnost, da izvlečemo sidro.
Sidranje na plovki
Sidranje na plovki je dokaj varna in zanesljiva možnost za preživljanje nevihte na sidru. Tudi tu si moramo poiskati primerno sidrišče, ki je zaščiteno pred vetrovi, ki jih bo povzročila nevihta. Plovilo privežimo na plovko pravilno. Vrv naj bo povezana direktno na spojko ali vrv pod plovko. Plovila nikakor ne privezujmo na obroček na plovki. Ta ni namenjen privezu plovila, temveč le lažjemu lovljenju plovke. Za povečanje zanesljivosti lahko privežemo dve vrvi. Plovilo privežimo na plovko s premcem. Na ta način bo zračni upor plovila in sila na plovko najmanjša. Kljub temu se moramo zavedati, da se bo plovilo na sidrišču premikalo in ne bo obrnjeno direktno v veter (Preberi več: Gibanje plovila na sidrišču).
Plovba v nevihti
Kadar nimamo možnosti, da se pred nevihto skrijemo pravočasno, smo prisiljeni, da nevihto preživimo na plovbi. Čeprav številni menijo, da je to najbolj nevarno in stresno preživljanje nevihte na plovilu, pa ni nujno tako. Večina jadrnic ima šibke motorje glede na svojo težo. Če smo z jadrnico zasidrani v zalivu in sidro ne drži zanesljivo, smo prisiljeni izpluti. Lahko se zgodi, da bo motor prešibak in nam ne bo uspelo dvigniti sidra in izpluti. Zato je odločitev, da preživimo nevihto na odprtem, logična.
Za plovbo skozi nevihto se moramo primerno pripraviti. Preden se nam nevihta približa, moramo skrajšati jadra na primerno velikost. Bolje je jadra skrajšati nekoliko preveč kot premalo. Skrajševanje jader med nevihto je nevarno in dostikrat nemogoče.
Pospravimo vse v plovilu in na krovu. Preverimo, ali je na krovu vse dobro pritrjeno (pomožno plovilo ...). Vse, kar ni nujno na krovu, pospravimo v podpalubje.
Ko bomo zapluli v nevihto, se bo vidljivost drastično zmanjšala. Ob močnih padavinah se lahko zgodi, da bomo videli le do premca plovila. Preverite, ali v bližini vas pluje še kakšno drugo plovilo. Ves čas spremljajte vašo okolico in bodite pripravljeni na hitro reagiranje. Če skozi nevihto pluje še kakšno drugo plovilo, ga boste opazili šele, ko bo v vaši neposredni bližini. To je lahko na razdalji 20 ali 10 m, lahko pa tudi manj. Več oči več vidi. Če je možno, naj vam med plovbo pomagajo člani posadke in opazujejo okolico.
Izberite najkrajšo možno smer plovbe skozi nevihto. Ker se večina neviht giblje z zahoda proti vzhodu, boste nevihto najhitreje prepluli, če plujete v smeri, iz katere prihaja.
Plovba skozi nevihto na odprtem morju ali oceanu (Jasmin Čauševič - solo jadralec)
Nevihta na Tihem oceanu ni ravno redek pojav, sploh na dolgih pasažah, ko jadraš nekaj dni od enega do drugega otočja. Če te nevihta ujame nekje na sidrišču, se na njo pripravim enako, kot bi se pripravil na Jadranu. Če je napovedana močnejša nevihta uporabim dva sidra, drugače pa samo enega. Predvsem se pa držim pravila, da sidram že v mirnem morju v razmerju najmanj 1:5, v nevihti pa 1:7 (globina x 7 kratnik dolžine verige). Tukaj po navadi nevihte ne trajajo dolgo. Izogibam se bližine kopnega in bližine grebenov. V kolikor je nevihta močna, se odpravim tri milje stran na odprto.
Nevihta na oceanu (foto: Jasmin Čauševič)
Na pasažah je drugače. Spremljam vreme preko satelitskega telefona, ter si prenašam v razne aplikacije Grib datoteke. Z njimi potem ocenim, kako bom plul. Čeprav se včasih ravno pred tabo postavi temen zid in takrat ne moreš nikamor. Najprej začne močneje pihati, potem prihajajo sunki vetra, ki so bolj pogosti in še močnejši. Za tem začne škropiti, dež se okrepi in v tem primeru nastane zaradi močnega naliva nepregledna zavesa, katera se najkasneje v dveh urah razblini. Tudi valovi se takrat zelo dvignejo in odvisno je od moči vetra, kakšni so in koliko visoki. Dejstvo je, da ujameš pravi čas za krajšanje jader. Prepozno krajšanje vodi v izgubo jader ali celo v izgubo jamborja, kar tukaj ni ravno redek pojav. Najhuje je, če se ti obrne jadrnica, jadra zajamejo vodo in potem je precej težko odrezati jadra v vodi, da se jadrnica postavi na normalno mesto. Zato poskusim vedno ujeti pravi trenutek, ali pa skrajšati že veliko prej, ne glede na trenutno hitrost plovila. Osebno imam takrat odprto genovo, vse pa je odvisno od moči nevihte. Na Atlantiku sem jadral samo z manj kot dvema kvadratnim metra jadra. In še ena slabost oceanov sem spoznal. Ko pride ena nevihta, jih je tisti dan tudi več. Spomnim se, da jih je enkrat bilo celo sedem. To pa zelo utrudi človeka.
Česa ne smemo pozabiti pred nevihto
Nevihto spremljajo strele, ki lahko uničijo elektronske naprave na plovilu. Med nevihto je zato priporočljivo izključiti vse elektronske naprave vključno z radijsko postajo. Prav tako je priporočljivo iz radijske postaje izvleči priključek za anteno.
Nevihta je edini razlog, zaradi katerega lahko ugasnemo VHF-postajo na plovilu.
V seznamu so vsa sidrišča, ki imajo na dan 18. 6. 2018 izdano veljavno koncesijsko dovoljenje. Če sidrišča ni na seznamu, zanj ni izdana koncesija za letošnje leto. Sidrišča, ki so označena z zeleno, smo preverili na terenu, pridobili kontaktne podatke, natančno število plovk in ceno za leto 2019. Če na terenu najdete neskladja, jih vpišite v komentar in obvestite o tem še druge navtike. V pomoč vam bo tudi članek PRAVILA OBNAŠANJA V KONCESISKIH SIDRIŠČIHv katerem so navedene vaše pravice in obveznosti v koncesijskih sidriščih.
Sidrišča, ki so označena z modro, nudijo poseben popust za naročnike eNavtike. Vaučerje za popust prejmete na tej povezavi.
Zadnja posodobitev: 17.7.2019
Istrska župnija |
|||||
Ni sidrišč s koncesijo | |||||
Primorsko-Goranska župnija |
|||||
Sidrišče | Koncesionar | Telefon | Št. plovk | Cena | |
1 | Kolorat, otok Cres | Ranko Matušan | +385 91 51 72 782 | 24 | 15 HRK/m/dan (potrebno je ločevati plastiko od ostalih odpadkov) |
2 | Majiška, otok Cres | Ranko Matušan | +385 91 51 72 782 | 6 | 15 HRK/m/dan (potrebno je ločevati plastiko od ostalih odpadkov) |
3 | Krivica, otok Lošinj | Danijel Kaštelan | +385 99 397 62 09 | 60 | 250 HRK/dan |
4 | Krivica II, otok Lošinj | Danijel Kaštelan | +385 99 397 62 09 | 250 HRK/dan | |
5 | Balvanida, otok Lošinj | Danijel Kaštelan | +385 99 397 62 09 | 10 | 250 HRK/dan |
6 | Maračol | Ivan Dropuljić | +385 92 31 99 631 | 50 | Do 10m - 15 HRK/m/dan, 10-14m - 20 HRK/m/dan, Od 14m - 25 HRK/m/dan |
7 | Podkujni, Unije | Robert Nikolič | +385 98 801 049 | 20 | 20 HRK/m/dan |
8 | Ilovik - Sv.Petar, Ilovik | Andrea Simičić | +385 99 3927066 | 60 | 20 HRK/m/dan |
9 | Bok, otok Susak | Alen Hošić | +385 95 849 36 64 | 30 | 20 HRK/m/dan (do 10m 15 HRK/m/dan) |
10 | Englez, otok Koludarac | Danijel Kaštelan | +385 99 397 62 09 | 20 | 250 HRK/dan |
11 | Jadrišćica, otok Cres | David Kučić | +385 98 90 95 747 | 30 | 200 HRK/dan - Vaučer za popust! |
Zadarska župnija |
|||||
Sidrišče | Koncesionar | Telefon | Št. plovk | Cena | |
12 | Paprenica, otok Silba | Obrt FILIGRAN | +385 916396856 | 10 | 20kn/m (15. 7. - 25. 8. je min. cena 200kn), smeti + dostava zjutraj kruh in kroasani, možne so tudi dostave iz bližnje restavracije, če se prej naroči itd…. Vaučer za popust! |
13 | Sv. Ante, otok Silba | Obrt FILIGRAN | +385 916396856 | 20 | 20kn/m (15. 7. - 25. 8. je min. cena 200kn), smeti + dostava zjutraj kruh in kroasani, možne so tudi dostave iz bližnje restavracije, če se prej naroči itd…. Vaučer za popust! |
14 | Južni porat, otok Silba | Obrt FILIGRAN | 385 91 377 00 77 | 8 | 20kn/m (15. 7. - 25. 8. je min. cena 200kn), smeti + dostava zjutraj kruh in kroasani, možne so tudi dostave iz bližnje restavracije, če se prej naroči itd…. Vaučer za popust! |
15 | Slatinica 1, otok Olib | Obrt SLATINICA | +385 922980711 | 12 | 18kn/meter |
16 | Sv. Nikola, otok Olib | Obrt SLATINICA | +385 922980711 | 12 | 18kn/meter |
17 | Mesarine-Krijal, Premuda | Obrt FILIGRAN | +385 916396856 | 20 | 20kn/m (15. 7. - 25. 8. je min. cena 200kn), smeti + dostava zjutraj kruh in kroasani, možne so tudi dostave iz bližnje restavracije, če se prej naroči itd…. Vaučer za popust! |
Griparica, škarda | Srđan Grubić |
+385(0)98 219 632 |
30 | 16 HRK/m/dan | |
18 | Mljake, otok Ist | PZ IST | +385 98332393 | 19 | 20 HRK/dan/m ; mogoče v špici sezone dvignejo na 22kn |
19 | Zapuntel, otok Molat | BABILONA d.o.o. | +385 955239749 | 31 | 25 HRK/m/dan |
20 | Brgulje, otok Molat | Zadruga BRGUMUL | 385 23 681 840 | 58 | |
21 | Lučina, otok Molat | Ribarsko poljoprivredna zadruga MOLAT | Molat 6a, 23292 Molat | 9 | |
22 | Pantera 1, Dugi otok | NAUTIKA VELI RAT d.o.o. | 53 | ||
23 | Pantera 2, Dugi otok | NAUTIKA VELI RAT d.o.o. | 8 | 22 HRK/m/dan | |
24 | Ćuna 1 in 2, Dugi otok | SAVARO d.o.o. | +385 95 9052 670 | 38 | |
25 | Lučica, Verunić, Dugi otok | VATES d.o.o. | 14 | ||
26 | Sakarun, Dugi otok | BABILONA d.o.o. | +385 955133839 | 16 | 25 HRK/m/dan (do 1.7. - 20 HRK/m/dan) |
27 | Lučina, Brbinj, Dugi otok | Uljarska zadruga TORKUL | 385 98 853 755 | 62 | 20 HRK/m/dan |
28 | Stržna, Brbinj, Dugi otok | LANTERNA obrt za turizam | Polačišće 11, 23000 Zadar | 16 | 20 HRK/m/dan |
29 | Lokvina, otok Rava | CROSI d.o.o. | +385 98 208 525 | 14 | 20 HRK/m/dan |
30 | Paladinica, otok Rava | CROSI d.o.o. | +385 98 208 525 | 20 | 20 HRK/m/dan |
31 | Dolinje, otok Iž | Obrt BARONI | +385 912891800 | 12 + 4 do 6 m | 18 HRK/m/dan |
32 | Knež, otok Iž | Obrt KNEŽ | +385 91 2002 320 | 8 | 18 HRK/m/dan |
33 | Vodenjak, otok Iž | MALOIŽANIN d.o.o.,Mali Iž 20, 23284 Mali Iž, Ratko Rokov | +385 95 9052 549 | 28 | 15 HRK/m/dan |
34 | Muline Ugljan, otok Ugljan | LENKO CELENT, Obrt za trgovinu, ugostiteljstvo i usluge | +385 98272216 | 16 | 15 HRK/m/dan, smeti, prevoz na kopno; nekaj se še dogovarjajo, z vodo 20 HRK/m/dan |
35 | Zlatna luka 1, Sukošan | ZLATNA LUKA d.o.o. | +385 23394203 | 8 | 15kn/m |
36 | Sveti Filip i Jakov, Sveti Filip i Jakov | Obrt RIO | +385 912072351 | 40 | 7,5 kn/m v 7. in 8. mesecu (izven sezone 5kn/m) |
37 | Pakoštane 1, Pakoštane | COLUMBUS d.o.o. | 385 23 381 505; 095 9217 856; Nikola | 8 +30 do 6m | 20 HRK/m/dan; 15 HRK/m/dan |
38 | Lanđin, otok Pašman | Obrt LANĐIN | +385 981980703 | 36 | 15kn/m |
39 | Artina, otok Vrgada | Ugostiteljski obrt ADRIJANA | +385 915636599 | 13 | |
40 | Kranje, otok Vrgada | ZABAVICA d.o.o. | +385 981326491 | 16 | 20kn/m |
41 | Zaklopica | YACHT CLUB ZADAR j.d.o.o. | 385 91 539 70 86 | 12 | 150 HRK/dan - za goste 0,00 |
42 | Bok, Brbinj, Dugi otok | Obrt LANTERNA | 385 98 221 448 | 19 | 20 HRK/m/dan; |
43 | Poforča, Kali, otok Ugljan | LUCIAN, Obrt za ribarstvo | Put Male Luke 54, 23272 Kali | 24 | |
44 | Soline, otok Pašman | FRANE obrt za morski ribolov | Pašman 64, 23262 Pašman | 51 | |
Šibeniška župnija |
|||||
Sidrišče | Koncesionar | Telefon | Št. plovk | Cena | |
45 | Borovnjaci, otok Kakan | KAKAN d.o.o. M.Košuljandić | 091/591-6418 | 60 | do 7 m - 100,00 kn/dan; 7m-10m 150,00 kn/dan; 10m-12m 200,00 kn/dan; 12m-14m 250,00 kn/dan; 14m-16m 300,00 kn/dan; 16m-18m 350,00 kn/dan; 18m+ 400.00kn |
46 | Velika Stupica, otok Žirje | RIVA -M. Šižgorić | 098/337028 | 20 | do 10m - 100,00kn/dan; 10m-13m 150,00 kn/dan; 13m-15m 200,00 kn/dan; 15m+ 250,00kn |
47 | Remetić, Kaprije | PARANGAL j.d.o.o. M.Košuljandić | 091/591-6418 | 10 | do 7 m - 100,00 kn/dan; 7m-10m 150,00 kn/dan; 10m-12m 200,00 kn/dan; 12m-14m 250,00 kn/dan; 14m-16m 300,00 kn/dan; 16m-18m 350,00 kn/dan; 18m+ 400.00kn |
48 | Podražanj, otok Žut | ACI d.d. | 098/ 398 -844 | 15 | 220,00 kn/dan |
49 | Sabuni, otok Žut | ŽMARA - vl. Edi Juraga | 098/757-165 | 10 | 1.1.-30.6. in 1.9.-31.12. – 200,00kn (gosti restavracije brezplačno) ; 1.7.-31.8. - 250,00kn (gosti restavracije 70,00kn) |
50 | Tijašnica, otok Tijat | GRADSKO PODUZEĆE Vodice | 022/444-591 | 20 | do 10m 200,00 kn/dan; od 10m 20,00 kn/m/dan; katamaran: do 10 m 300,00 kn/dan; od 10m 30 kn/dan |
51 | Nozdra Mala-otok Kaprije | MATEO - VL. D. Obratov | 099/598-4554 | 15 | 20,00 HRK/m/dan ; gosti restavracije -50% |
52 | Strunac, otok Žut | Nikolina Obersnel i Stipe Kožulić, vl. zajedničkog obrta za ugost. I ribarstvo "Bain" | 098/186-7883 | 10 | 200 HRK/dan, če je kakšno manjše plovilo lahko ceneje; gosti restavracije brezplačno |
53 | Tratinska, otok Žirje | MAGNUS d.o.o. Žirje, g. Boris | 099/853-3300 | 22 | Do 7m 100 kn/dan do 10m 150,00 kn/dan; 10-12m 200,00 kn/dan; 12-14m 250,00 kn/dan; 14-16m 300,00 kn/dan; 16-18m 350,00 kn/dan; 18-20m 450,00 kn/dan; 20-25m 450,00kn/dan |
54 | Tratica - Kakan | RIVA TOURS M.Košuljandić | 091/591-6418 | 16 | do 7 m - 100,00 kn/dan; 7m-10m 150,00 kn/dan; 10m-12m 200,00 kn/dan; 12m-14m 250,00 kn/dan; 14m-16m 300,00 kn/dan; 16m-18m 350,00 kn/dan; 18m+ 400.00kn |
55 | uv. Soline - Rogoznica | LAGUNA TRADE d.o.o. | 022/559-900 | 16 | do 13 m 300,00 kn po danu |
56 | Sićenica, Rogoznica | LAGUNA TRADE D.O.O. | 022/559-900 | 10 | 300,00 kn/dan (samo za plovila do 15 m) |
57 | Zmiščica, otok Zminjak | ZMINJAK - KREŠIMIR PLESLIĆ | 091/896-6181 | 10 | do 15m: 200,00 kn/dan; nad 15m 250kn/dan; katamarani 300,00 kn/dan |
58 | Logorun - jugovzhodna stran otoka | MJESNO PODUZEĆE d.o.o. | 022/446 -105 | 15 | do 7m 80,00 kn/dan; 7m-10 m 120,00 kn/dan; 10m-13m 160,00 kn/dan; 13m-15m 200,00 kn/dan |
Splitska župnija |
|||||
Sidrišče | Koncesionar | Telefon | Št. plovk | Cena | |
59 | Milna, Lučice (zahodni del) | Areta d.o.o. | |||
60 | Pučišća, uvala Luke (rt Stutiski Protuc) | Ugostiteljski obrt "Rojen", vl. Radoš Kaštelan, Vrh Raca 10, Pučišća | 021-633 051; 098-867 292 | 9 | Imajo restavracijo, so flexibilni, gosti imajo ceneje, če jejo - še ceneje, če veliko zapravijo lahko tudi gratis. Drugače se cene gibljejo med 100kn in 200kn |
61 | Borče, Milna, Hvar | Ivan Tudor | 385 98 907 35 21 | 15 | |
62 | Bobovišća | Infesto d.o.o. | 385 91 500 1619 | 16 | Do 8.99m 100kn/dan, 9-10.99m 150kn/dan, 11-12.99m 200kn/dan, 13-14.99m 250kn/dan, 15-16.99m 300kn/dan, 17-18.99m 400 kn/dan, od 19m 480kn/dan, katamarani +50% |
63 | Bobovišća, Vića Luka | Infesto d.o.o. | 385 91 500 1619 | 16 | Do 8.99m 100kn/dan, 9-10.99m 150kn/dan, 11-12.99m 200kn/dan, 13-14.99m 250kn/dan, 15-16.99m 300kn/dan, 17-18.99m 400 kn/dan, od 19m 480kn/dan, katamarani +50% |
64 | Uvala Luke | obrt Pipo, g. Jure | +385 98 781 358 | 19 | Do 20m 15kn/m, čez 20m 18kn/m, muring 20kn/m |
65 | Osibova | obrt Lučica Šime Kovačič | 385 91 597 93 11 | 16 | |
66 | Lučice | obrt Lučica Šime Kovačič | 385 91 597 93 11 | 16 | |
67 | Stončica | Issa Adria nautika d.o.o. Vis, pravni sljednik: Gradina Vis d.o.o. | +385 21 711-718; +385 91 271 87 46 | Do 10m 150kn/dan, 10,01-15m 250kn/dan, 15,01-20m 350kn/dan, 20,01m-30m 450kn/dan, več kot 30m 650kn/dan | |
68 | Komiža - Mezoporat (Biševo) | Nautički centar Komiža d.o.o | +385 21 713 849 | Do 9.50m 150kn/dan, 9,51-14,50m 250kn/dan, 14,51-19,50 350 kn/dan, 19,51-29,50m 470kn/dan, od 29,51 650kn/dan | |
69 | Komiža - Lučica | Nautički centar Komiža d.o.o |
+385 21 713 849 |
Do 9.50m 150kn/dan, 9,51-14,50m 250kn/dan, 14,51-19,50 350 kn/dan, 19,51-29,50m 470kn/dan, od 29,51 650kn/dan | |
70 | Komiža - Jastožere | Jastožera d.o.o. Komiža | +385 21 713859 | 8 | 250 HRK/dan |
71 | Tiha - Hvar | Nascor d.o.o. | +385 91 4444 010 | 55 | 9 HRK/m/dan - samo preko dneva, 18 HRK/m/dan - prenočevanje, katamaran 50% dražje |
72 | Zavala | Parcela d.o.o. Zagreb | +385 95 828 02 68 | 10 | 17-26m 150,00 HRK/dan |
73 | Vinogradišče | Toto | +385 91 17 18 242 | 43 | 30,00 HRK/m/dan, Rezervacija priveza: doplačilo 150 HRK |
Dubrovniška župnija |
|||||
Sidrišče | Koncesionar | Telefon | Št. plovk | Cena | |
84 | Skrivena Luka, Lastovo | Restaurant Porto Rosso - Marčelino Simić | +358 98 981 3797 | 36 | 1.7.-31.8. do 10m 160 HRK, do 40m 1800 HRK; predsezona/posezona do 10m 100 HRK, do 40m 700 HRK |
85 | UVALA SKRIVENA LUKA, OTOK LASTOVO | Obrt "Emanuela" ANTHONY DRAŽINIĆ – obrt za ribarstvo i ugostiteljstvo, Portorus 94, 20 290 Lastovo | +385 95 91 20 606 | ||
86 | UVALA SAPLUN, OTOK LASTOVO | Javna ustanova "Park prirode Lastovsko otočje", MIRO MARIČEVIĆ, Trg Sv. Petra 7, 20 289 Ubli | +385 20 801-252 | 12 | 0-10 m - 100 HRK/dan; 10-20 m - 180 HRK/dan; 20-30 m - 300 HRK/dan |
87 | UVALA SKRIVENA LUKA, OTOK LASTOVO | Javna ustanova "Park prirode Lastovsko otočje", MIRO MARIČEVIĆ, Trg Sv. Petra 7, 20 289 Ubli | +385 20 801-252 | 15 | 0-10 m - 100 HRK/dan; 10-20 m - 180 HRK/dan; 20-30 m - 300 HRK/dan |
88 | UVALA VEJO LAGO, OTOK LASTOVO | Javna ustanova "Park prirode Lastovsko otočje", MIRO MARIČEVIĆ, Trg Sv. Petra 7, 20 289 Ubli | +385 20 801-252 | 15 | 0-10 m - 100 HRK/dan; 10-20 m - 180 HRK/dan; 20-30 m - 300 HRK/dan |
89 | UVALA ZAKLOPATICA, OTOK LASTOVO | Javna ustanova "Park prirode Lastovsko otočje", MIRO MARIČEVIĆ, Trg Sv. Petra 7, 20 289 Ubli | +385 20 801-252 | 15 | 0-10 m - 100 HRK/dan; 10-20 m - 180 HRK/dan; 20-30 m - 300 HRK/dan |
eNavtika skrbi za nižje cene priveza v sidriščih
V letošnjem letu smo za nekatera sidrišča že zagotovili vaučerje s katerimi bo prenočevanje cenejše. Število sidrišč je vedno večje. Vaučerji so za naročnike eNavtike brezplačni. Potrebna je zgolj registracija.
Vaučerje prevzamete na naslednji povezavi:
PREVZEMI SVOJE VAUČERJE 2019 |