Novice
Novice
Zadnje iz eTrgovine
Knjiga »Z jadrnico čez Arktiko« je četrta knjiga Mirana Tepeša, ki je doslej že trikrat objadral svet. Knjiga je jadralski potopis z zelo drugačne in zahtevne morske poti po ledenih morjih, med odročnimi otoki. V knjigi so na 256 straneh opisane dogodivščine s poti čez Arktiko in popestrene s 383 barvnimi fotografijami in zemljevidi. V prvem delu je opisana pot z jadrnico od Istre na Jadranskem morju preko Atlantskega oceana do Kanade in Grenlandije. V osrednjem delu so opisane dogodivščine z jadranja čez Arktiko po Severozahodnem prehodu od Grenlandije med kanadskimi arktičnimi otoki in okoli Aljaske do Tihega oceana. V zadnjem delu pa so opisane dogodivščine med jadranjem čez Beringovo morje, čez Aljaški zaliv in po Britanski Kolumbiji.
»Arktika je morska pokrajina s številnimi otoki. Led na morju se je nad Severno Ameriko v zadnjih desetletjih večino poletij za nekaj tednov dovolj umaknil ali razredčil, da je bilo z izjemo treh let Arktiko mogoče prejadrati, a ne na lahek način, zato je jadranje čez Arktiko zame postalo izziv.« – Miran Tepeš
Arktika je območje na severu zemeljske oble, ki obdaja severni zemljepisni tečaj in leži nad severnim tečajnikom. Večino leta, marsikje pa vseskozi, je to območje prekrito z ledom in snegom.
Statistiko o plovbi čez Arktiko vodi “Scott Polar Research Institute, University of Cambridge”, Velika Britanija. Do leta 2024 je Severozahodni prehod med Atlantikom in Pacifikom, v eno ali drugo smer, preplulo 393 plovil vseh vrst, od ledolomilcev in različnih velikih motornih ladij do jadrnic. Skokica 3 je prvo slovensko plovilo, ki je prejadralo ali preplulo Severozahodni prehod.
Miran Tepeš - Z jadrnico čez ArktikoV sredo se je v Zadru zgodila pomorska nesreča. Z izjemno zahtevnim manevrom je bila preprečena huda nesreča.
V sredo zjutraj se je v Zadru zgodila nesreča Jadrolinijinega potniškega katamarana Novalja. Pri pristajanju na privez v luki Zadar je prišlo do okvare kontrolnih sistemov katamarana. Ker so motorji potiskali plovilo naprej z veliko močjo, izključiti pa jih ni bilo možno, je obstajala nevarnost, da katamaran trči v most za pešce. Kapitan je pravočasno izvedel manever zavijanja v levo, se izognil jahtam, privezanim v marini, in s premčnim delom trčil v valobran. V trku so tri osebe utrpele poškodbe. Med njimi dva potnika in en član posadke. Vse tri poškodovane osebe so odpeljali v zadrsko bolnišnico.
Po podatkih Luške kapitanije Zadar ima katamaran poškodovan premčni del pod vodno gladino. Ker ni prišlo do preboja trupa, ni bilo nevarnosti potopitve.
V času nesreče je bilo na krovu 18 potnikov in 8 članov posadke. Že naslednji dan so katamaran uspešno splovili. Odpeljali so ga v potniško luko Zadar, kjer bodo izvedli podroben pregled in popravilo.
Druga nesreča katamarana se je zgodila v luki Ubli na otoku Lastovo. Med pristajanjem v luki je zapihal nenaden bočni veter. Katamaran je odneslo proti obali, zaradi česar je trčil s premcem. V nesreči se ni poškodoval nihče na krovu. V trku je plovilo utrpelo poškodbe levega premčnega dela. Do vdora vode ni prišlo. Za plovilo je izdana prepoved plovbe, dokler se ne ugotovijo poškodbe in se ugotovi, ali je plovilo sposobno pluti.
Vir: mppi.hr
Napake se dogajajo tudi najbolj izkušenim kapitanom. Tovorna ladja Murueta je priplula iz Nizozemskih Antilov. Na krovu je prevažala sol. Pri vplutju v pristanišče Barranquilla v Kolumbiji, so s premcem ladje trčili v pomol. Zaradi nespretnega pristajanja, sta ladja in pomol močno poškodovana.
Do tragične nesreče, v kateri je življenje izgubilo deset oseb, je prišlo v ponedeljek. Požar je izbruhnil med pretakanjem goriva z ene na drugo ladjo.
Le redko se zgodi, da požar zajame dve ladji hkrati. Tokrat se je to zgodilo v Črnomorski ožini Kerch v bližini kraja Crimea v Rusiji. Med pretakanjem goriva z ene ladje na drugo je zagorelo. Obe ladji je zajel požar. Deset članov posadk je življenje izgubilo, 14 pa se jih je rešilo s skokom v mrzlo morje. Ladji, ki plujeta pod Tanzanijsko zastavo sta imeli skupno 31 članov posadke. Med njimi je bilo 16 Turkov in 15 Indijcev. Med pretakanjem goriva naj bi po nepreverjenih virih, področje zajela nevihta.
Vir: Thomson Reuters
Tunizijska ladja za prevoz vozil ro-ro Ulysse je trčila v ladjo CSL Virginia in predrla njen trup. Do trka je prišlo v bližini francoskega otoka Korzika zaradi uporabe mobilnega telefona dežurnega oficirja.
Vsak dan poslušamo opozorila, da je uporaba mobilnega telefona med vožnjo avtomobila nevarna. Vsak odgovoren voznik se nevarnosti zaveda in ga med vožnjo ne uporablja. Da pa je lahko uporaba mobilnega telefona na plovilu ali ladji enako nevarna, pa si do sedaj verjetno nismo predstavljali. Kljub vsem navigacijskim napravam in opozorilnim alarmom, je prišlo do trka dveh ladij, kateremu je botrovala uporaba mobilnega telefona.
Tunizijska ladja Ulysse je v oktobru lanskega leta trčila v ciprsko ladjo CSL Virginia v bližini francoskega otoka Korzika. Ladja Ulysse je s premcem trčila v desni bok tovorne ladje in prebila njen trup. Takoj po nesreči so pričeli s preiskavo v kateri so bili ciprski, francoski in tunizijski inšpektorji. Ugotovili so, da se je nesreča zgodila zaradi človeške napake, v tem premeru zaradi uporabe mobilnega telefona.
Ladja Ulysse je bila na poti iz italijanskega pristanišča Genova proti Tuniziji. 7.10.2018 je trčila v tunizijsko ladjo, ki je bila zasidrana približno 17 nmi daleč od obale otoka Korzika.
Dežurni oficir na krovu ladje Ulysse je bil sam na komandnem mostu. Kljub številnim alarmom, ki jih je oddajal radar, ni ukrepal, ker se je pogovarjal preko mobilnega telefona. Ladja je s premcem trčila v desni bok ladje Virginija in ga prebila. Zaradi poškodb je v morje izteklo približno 500 m3 nafte.
Komisija je prav tako opomnila na nenavadno obnašanje ciprske ladje CSL Virginia, ki se je zasidrala na lokaciji, kjer poteka reden pomorski promet. Na ladji je nastala škoda v višini 13,5 mio EUR, ladjar pa bo moral plačati še stroške čiščenja morja, ki so ocenjeni na 10 mio EUR.
Foto: Prémar Méditerranée
Novo leto se je začelo zelo slabo za ladjarja MSC in njihovo ladjo ZOE. Med plovbo je s krova padlo več kot dvesto kontejnerjev. Po prvih poročilih naj bi jih v morju končalo do 270.
Nizozemska obalna straža je izdala varnostno opozorilo zaradi nesreče, ki se je zgodila na ladji MSC Zoe med plovbo po Severnem morju. Med plovbo v nemških vodah je ladjo zajelo slabo vreme z izjemno visokimi valovi. Obalna straža je sporočila, da je med nizozemskim otokom Vlieland-om in nemškim Bight-om v morje padlo 30 kontejnerjev. Po nadaljnji komunikacijo z ladjo pa so ocenili, da je v morju končalo do 270 kontejnerjev.
Enota TEU |
TEU je enota za velikost standardnega kontejnerja, ki v dolžino meri 20 čevljev oziroma dobrih 6m. Dejansko število kontejnerjev, ki jih lahko ladja sprejme na krov je manjše, ker je večina kontejnerji, ki se danes uporabljajo za prevoz blaga daljši. |
Številni kontejnerji še vedno plavajo v okolici nesreče, 21 pa jih je že naplavilo na obale otokov Vleiland, Terschelling in Ameland.
Ladja MSC Zoe je plula in belgijskega Antwerpna v nemško pristanišče Bremerhaven.V dolžino meri 396 m ima kapaciteto 19.244 TEU. Natančno število izgubljenih kontejnerjev še ni znano. Obalna straža vsa plovila, ki plujejo v bližini poziva k izjemno previdni plovbi in svari, da naj se napol potopljenim kontejnerjem ne približujejo, ker lahko ogrozijo njihova plovila.
Vir: https://www.havariekommando.de
Ladja Natalia je nasedla na obalo poleg kraja Sile v bližini Istanbula v Turčiji.
Nesreča 127 m dolge tovorne ladje se je zgodila v sredo, 19.12.18. Med plovbo iz ruskega pristanišča proti Istanbulu, je še iz neznanih razlogov nasedla na obalo. V času nesreče so pihali močni vetrovi in morje je bilo močno razburkano. Zaradi nevarnosti, ki je pretila posadki, so turške reševalne službe evakuirale 16 člansko posadko na kopno. Kako je potekalo večurno reševanje si lahko pogledate v videoposnetku.
Podatki o ladji:
- Ime: Natalia
- Dolžina: 127 m
- Širina: 20 m
- Bruto tonaža: 5966
- Teža ladje: 8035 t
- Leto izdelave: 1983
- Zastava: Komori (KM)
Potek reševanja:
Ruska ladja "Kuzma Minin" je včeraj nasedla v bližini kraja Falmouth v Angliji.
Po do sedaj dostopnih informacijah je bila ladja Kuzma Minin zasidrana zahodno od pristanišča, med plažama Swanpool in Gyllyngvase. Vetrovi so pihali s hitrostjo okrog 60 vozlov in ladijsko sidro je ponoči začelo orati. Preden je posadka ladje uspela pravilno reagirati, je ladjo odneslo na obalo, kjer je ob 5.40 uri zjutraj nasedla. Trup ladje se je nagnil za 5 stopinj. Do onesnaženja ni prišlo. Prav tako se ni poškodoval noben izmed članov posadke. V času nesreče na ladji ni bilo tovora.
Ker je ladja nasedla pred vhodom v pristanišče, so razglasili večjo pomorsko nevarnost. Na kraj nesreče so nemudoma odpluli vlačilci in reševalne službe. S helikopterjem so na ladjo prepeljali pilota, ki je pomagal pri ponovnem splavljenju ladje, ki ja bil planiran ob nastopu plime.
Po zadnjih informacijah, so ladjo uspešno splovili še isti ob 14.00 uri. Z lastnim pogonom je odplula nazaj v zaliv Falmouth. Vremenski pogoji so se izboljšali, kar je močno olajšalo potek reševalne akcije. Na ladjo bodo napotili dva inšpektorja, ki bosta ugotovila kakšne poškodbe je utrpela ladja. Na podlagi njihovih poročil bodo ladjo napotili v pristanišče, kjer bo sledil natančen pregled plovila.
Ladja Kuzma Ninin je ladja za prevoz razsutega tovora. V dolžino meri 180 m in ima težo 23.169 ton. Na krovu je 18 članska posadka.
Videoposnetek reševanja ladje posnet iz zraka
Video: Youtube/Duncan Scobie,Metro Newspaper UK
Pretekli teden je na obalo Southbroom v Južnoafriški republiki naplavilo jadrnico z imenom »Çherch óu L.S«. Na krovu so našli mrtvega jadralca, ki je na krovu plul sam.
Jadrnica, ki jo je naplavilo na obalo Southbroom na vzhodni strani Južnoafriške republike, je bila v slabem stanju. Reševalne službe so se vkrcale nanjo in našle truplo jadralca. Umrl naj bi naravne smrti že pred nekaj dnevi. Predvidevajo, da je umrl za posledicami srčne kapi. Več bo znano po opravljani obdukciji.
Jadrnica je brez nadzora plula v južnem delu Indijskega oceana, nato pa so jo vetrovi vrgli na obalo. Reševalci so ob pomoči domačinov plovilo potegnili više na obalo in jo zaščitili pred valovi z odprtega morja. Po pregledu dokumentacije na plovilu, so ugotovili, da je jadralec plul sam. Jadrnica je registrirana na Papui Novi Gvineji. Izplul naj bi iz pristanišča Port Elizabeth na jugu Južnoafriške republike.
Podobna tragedija je doletela tudi legendo slovenskega jadranja, Jureta Šterka. Njegovega trupla žal niso nikoli našli. Na jadrnici so našli ladijski dnevnik, ki ga je jadralec vestno zapisoval vsak dan plovbe. Dnevnik, ki je zadnji zapis našega jadralca, lahko naročite na tej povezavi: Jure Šterk – Dnevnik zadnje plovbe.
Zgodbo slovenskega jadralca, ki pluje sam po oceanih, pa lahko spremljate na tej povezavi: Z jadri in vetrom po oceanih - Tihi ocean 9. del
Ladja Tian Fu, ki pluje pod zastavo Hong Konga je včeraj okrog 12.00 (UTC) ure priplula do lokacije, kjer se je prevrnila jadrnica angleške jadralke Susie Goodal.
Na lokaciji približno 2.000 nmi zahodno od rta Horn so se vremenske razmere nekoliko umirile. Še vedno je milo morje močno razburkano. Valovi so dosegali višine med 3 in 4 m. Posadka ladje je bila v stalnem radijskem kontaktu z jadralko. Dogovorili so se, da jo bodo rešili s pomočjo ladijskega dvigala in jo z njene povsem uničene jadrnice DHL Starlight, dvignili na krov ladje. Ker je ladja priplula na lokacijo dobro uro pred sončnim vzhodom, so se z jadralko dogovorili, da bodo z reševanjem pričeli takoj, ko se zdani.
Ob 15.14. uri (UTC) je Susie Goodall sporočila, da je že na ladji Tian Fu. Ko si bo spočila, se bo javila organizatorju regate in sporočila svoje vtise o nesrečnem dogodku in srečnem reševanju.
Kaj se je zgodilo jadralki, lahko preberete v članku: Jadralka ostala brez jambora in se prevrnila zahodno od rta Horn, reševanje v teku
O filmu o regati Global Golden Race lahko preberete v članku: Navtični film, ki si ga je vredno ogledati: The Mercy
Angleška jadralka Sisue Goodall je sredi Pacifika ostala brez jambora, nato pa se je njena jadrnica še prevrnila.
Po 157 dneh plovbe na regati Golden Globe Race se je jadralki Susie Goodall zlomil jambor, nato pa se je njena jadrnica prevrnila – obrnila za 360°. Nesreča se je zgodila v južnem Pacifiku, približno 2000 nmi zahodno od zloglasnega rta Horn. Signal njene EPIRG naprave (Več o EPIRB napravah na tej povezavi.) je prejela obalna straža v Falmouthu. O nezgodi so obvestili Čilsko reševalno službo. Najbližja ladja, ki se je lahko odpravila reševat jadralko, je bila v času nesreče 480 mni oddaljena od kraja nesreče in bo prispela do jadralke čez dva dni. Jadralka je s svoje jadrnice uspela sporočiti, da je živa in zdrava.
Angleška jadralka Susie Goodall je stara 29 let in je najmlajša izmed 18 jadralcev, ki so se udeležili letošnje regate Golden Globe Race. Nesreča se je zgodila v Južnem Pacifiku. Pihali so vetrovi s hitrostjo okrog 60 vozlov in morje je bilo močno razburkano. Pogoji, ki so vladali na morju, so bili očitno prezahtevni za njeno jadrnico Rustler 36 z imenom DHL Starlight. V zadnjem sporočilu, ki ga je z jadrnice poslala pred nesrečo je napisala:
»Morje udarja ob jadrnico kot veliko kladivo. Sprašujem se, kaj počnem na tem koncu sveta.«
Takoj po nezgodi je uspela poslati drugo sporočilo v katerem je zapisala:
»Ostala brez jambora. Trup je OK. Ni možnosti za improviziran jambor. Pozicija 5′ 27.787 S 122′ 23.537 W.«
Kasneje je uspelo organizatorju vzpostaviti vezo z jadralko, kjer jim je dodatno pojasnila situacijo. Povedala je, da je plovilo uničeno. Ko se je jadrnica prevrnila, je bila v kabini. Med prevračanjem plovila je dobila več udarcev in odrgnin. Kmalu po nesreči so se začeli vetrovi umirjati. Pihajo le še s hitrostjo 45 vozlov. Nevihta se bo premaknila proti vzhodu in vreme se bo po napovedi izboljšalo.
Podobni pogoji, kot jih je doživela Britanka, čakajo estonsko jadrnico Uru Randmaa, ki pluje 400 nmi vzhodneje. Zato nima smisla, da bi se obrnila in pomagal Britanki. Proti njej trenutno pluje Istvan Kopar (Američan Madžarskega porekla)) ki pa mora do njene lokacije prepluti še 780 nmi. V kolikor je ne bodo rešili prej, jo bo poizkušal rešiti on.
O regati Golden Globe Race
Regata Gole Globen Race je regata, ki poteka v spomin na prvo solo plovbo okrog sveta, ki jo je uspešno opravil Sir Robin Knox-Johnston v letih 1968/69. Leta 1968 je regato organiziral Sunday Times in po 50 letih regata poteka po isti poti. Štart regate je bil v francoskem pristanišču Les Sables-d'Olone 1.junija 2018. Obpluti je potrebno pet velikih rtov in ce vrniti nazaj v izhodno pristanišče. Jadralci na regati plujejo sami, brez postanka in brez zunanje pomoči. Jadralci plujejo s podobno opremo, kot jo je imel na voljo leta 1968 Sir Robin Knox-Johnston. Zato ne smejo uporabljati modernih satelitskih navigacijskih naprav. Pluti morajo na serijsko izdelanih plovilih, ki v dolžino merijo med 32 in 36 čevlji (9,75 – 10,97 m) ter morajo biti oblikovana pred letom 1988.
Zgodbo o regati si lahko ogledate tudi v filmu The Mercy.
Najbolj brane novice
Bencinska črpalka v Marini Dalmacija v Sukošanu je zaprta.
Bencinska črpalka v marini se prenavlja. Prenova naj bi bila zaključena do glavne turistične sezone. Upajo, da bo dela uspelo opraviti prej. Zato goriva ni možno natočiti na bencinski črpalki. Marina zato omogoča natakanje goriva s pomočjo prenosne črpalke. Če potrebujete gorivo, morate vsaj 24 ur pred točenjem poklicati v marino in naročiti gorivo. Sporočiti morate točen datum in uro prihoda in okvirno količino goriva.