Novice
Novice
Zadnje iz eTrgovine

V četrtek 27.3.2025 ob 20.00 uri bo potekalo peto predavanje za vse navtike, ki bi radi svoj poletni dopust na plovilu preživeli brez stresa in težav. Tokrat bomo govorili o jadru spinaker in njegovi uporabi.
Obdelali bomo naslednje vsebine:
- Izvedba manevra MOB
- Privez s premcem naprej
- Iskanje primernega mesta za sidranje na polnem sidrišču
- Kako se v petek popoldne izogniti večurnemu čakanju na bencinskih črpalkah
- Jadro Code 0
- Kateri so dobri čarterji na Hrvaškem
- North U simulator
- Priporočljivi viri za učenje navtičnih vsebin
Predavanje bo potekalo preko aplikacije Microsoft Teams. V koliko na računalniku nimate nameščenega operacijskega sistema Windows (ki vsebuje program Teams), lahko predavanje spremljate preko spletnega brskalnika na naslovu https://teams.microsoft.com.
Datum predavanja: 27.3.2025
Ura predavanja: 20.00
Predavatelji: Maks Vrečko, Tomaž Gregorič, Matic Vrečko
Trajanje: 90 min
Predavanja bodo posneta in si jih v primeru odsotnosti lahko ogledate naknadno.
Predavatelj | Maks Vrečko
Maks Vrečko goji strast do jadranja in jadrnic že od leta 1994, ko je opravil izpit za voditelja čolna. Leta 2010 se je samostojno podal na svojo prvo plovbo s čartersko jadrnico, kar ga je, po nekaj letih stresa in nezgod, pripeljalo do spoznanja, da potrebuje več znanja.
Med letoma 2016 in 2018 je uspešno opravil zahteven izpit RYA Yachtmaster Offshore, s čimer je postavil temelje za zahtevnejše jadralne podvige. Svoje oceanske izkušnje je nadgradil z jadranjem preko Biskajskega zaliva in Avstralskega južnega morja.
Maks je lastnik jadrnice Elan 450 Karpo, s katero skupaj s svojo ekipo tekmuje na regatah. Najbolj odmeven uspeh je dosegel na prestižni regati Rolex Middle Sea Race, eni najtežjih offshore regat na svetu, kjer je ekipa osvojila 1. mesto v skupini IRC5.
Od leta 2019 Maks izvaja praktične tečaje za skipperje, ki navdušujejo tako začetnike kot tudi izkušene jadralce. Njegov pristop, osredotočen na intenzivnost in uporabne nasvete, zagotavlja udeležencem samozavest in veščine za varno ter uspešno plovbo.
Sopredavatelj | Tomaž Gregorič
Tomaž Gregorič se profesionalno ukvarja z navtičnim izobraževanjem že od leta 2001, ko je skupaj z Gregorjem Jeretičem ustanovil podjetje Spinaker d.o.o. Spinaker je od takrat izobrazil že več kot 36.000 ljudi, ki plujejo po Jadranu in drugih morjih. Spinaker pa je tudi avtor in založnik navtične literature v slovenščini in tujih jezikih, ki šteje že več kot 108.000 izvodov. Tomaž ni samo strasten jadralec, ampak tudi strasten pedagog, ki želi navtično znanje, tako teoretično kot praktično, prenesti na čim več bodočih navtikov in tistih, ki želijo svoje navtično znanje poglobiti.
Svoja teoretična znanja Tomaž neprestano širi s sodelovanjem z mnogimi evropskimi univerzami in akademijami na razvojnih projektih, svoja praktična znanja pa širi predvsem s pogostim poučevanjem na raznovrstnih tečajih jadranja in samostojno plovbo na Spinakerjevi jadrnici Dufour 350 GL.
Pomočnik predavatelja | Matic Vrečko
Matic je svojo prvo samostojno plovbo s čartersko jadrnico in skupino prijateljev izvedel pri 18 letih, pri 24 pa že samostojno preplul Atlantik. Njegovo vrhunsko znanje jadranja mu v regatnih ekipah pogosto prinese najzahtevnejšo vlogo taktika, kjer s svojimi odločitvami pomembno vpliva na rezultate.
Kot dipl. ing. strojništva je na družinski jadrnici Karpo izvedel vrsto tehničnih izboljšav, ki so prispevale k njeni boljši in bolj učinkoviti plovbi.
Matic svojo strast do jadranja uspešno prenaša na vrstnike. Poleg tega organizira flotna jadranja za mlade in poskrbi za zabavne aktivnosti, ki jadranje naredijo še bolj privlačno in nepozabno.
Predavanje: Odgovori na najbolj pogosta vprašanja skiperjevV ponedeljek se je pri Plominu zgodila težka pomorska nesreča. Ena oseba je utrpela hude telesne poškodbe.
V ponedeljek okrog poldneva je prišlo do težke pomorske nesreči pri kraju Plomin v Istri. Dva hrvaška državljana sta plula na manjšem gliserju. Nenadoma sta spremenila smer plovbe zaradi česar sta padla s plovila v morje. Gliser je sam nadaljeval krožno plovbo. V enem izmed krogov je povozil voditelja čolna. Propeler motorja ga je močno poškodoval. K sreči se je v bližini nahajalo drugo plovilo, katerega posadka je nemudoma priskočila na pomoč. Oba brodolomca so rešili iz morja in ju prepeljali na obalo. O dogodku so obvestili tudi Pomorsko policij, ki je na kraj nesreče napotila nujno medicinsko pomoč. Voditelj čolna M.M. je utrpel hude telesne poškodbe in je bil prepeljan v bolnišnico v Pulo.
Posadka plovila, ki je rešila brodolomca, je nato zopet izplula in prestregla gliser, ki je še vedno plul v krogu. Uspelo jim ga je prestreči in ugasniti motor ter privleči v luko Plomin. Po pregledu plovila so ugotovili, da se je strgala jeklena vrv za krmarjenje motorja. Motor se je obrnil v skrajno lego zaradi česar je plul v krogu.
Ne pozabite!
Med plovbo uporabljajte varnostno zapestnico za izklop motorja. V primeru padca v vodo se bo motor ugasnil in plovilu zaustavilo! Varnostna zapestnica je varnostna oprema! Poskrbite za svojo varnost na krovu!
Vir: MPPI; Slika je simbolična
V torek dopoldne se je pred otokom Žirje potonila jadrnica.
V torek, ob 9.55 uri so v centru za usklajevanje iskanja in reševanja na morju v reki prejeli klic očividca, da na oddaljenosti približno 2 nmi od otoka Žirje tone jadrnica. Na kraj nesreče je nemudoma izplulo plovilo Luške kapitanije Šibenik in pričelo z reševalno akcijo. Na kraj nesreče je ob 11.10 prvo priplulo plovilo Pomorske policije. Kljub hitri intervenciji, so bili prepozni. Jadrnica je potonila na globino 170 m.
Po dosedanjih informacijah naj bi šlo za jadrnico Maria, dolgo 12,25 m, ki je plula pod zastavo Republike češke. Na njej naj ne bi bilo posadke. Kaj točno se je zgodilo še ni jasno. Jadrnica je bila drugače na privezu v marini Skradin, kjer je bila na prodaj. Z njo naj bi v omenjeni akvatorij pluli zgolj na testne plovbe.
V soboto zvečer so domačini z otoka Ugljan, opazili v bližini kraja Kukljica , da je na obalo otoka nasedla jadrnica.
Ko so si ogledali kraj nesreče, so ugotovili, da je motor jadrnice prižgan in da je vključen tudi avtopilot. Posadke na krovu niso našli. Ob 18.44 uri so obvestili center za reševanje, ki je organiziral iskalno akcijo za pogrešano posadko. Vsa plovila v bližini so s klicem PAN PAN obvestili o možnosti pogrešanih oseb v morju.
Že ob 19.23 uri so v centru za reševanje prejeli klic, da so našli pogrešano osebo v bližini luke Ždrelac na otoku Pašman. Avstrijski državljan K.H.H. rojen leta 1949, je bil predan v oskrbo hitre medicinske pomoči. Bil je močno podhlajen a pri padcu v morje ni utrpel telesnih poškodb.
Po kasnejšem pogovoru z jadralcem, so ugotovili, da je bil na krovu jadrnice, ki je nasedla na otoku Ugljan, sam.
Reševalna akcija je bila uspešno zaključena.
Slika je simbolična
V soboto je prišlo do tragične nesreče med potapljači. Med organiziranim potopom na otoku Plavnik je življenje izgubil potapljač.
V soboto ob 11.41 uri so v Centru za reševanje na morju prejeli nujni klic organizatorja potopa pri otoku Plavnik. Sporočil je, da eden izmed gostov na potopu ne kaže življenjskih znakov in da ga poizkušajo reanimirati. Na lokacijo je nemudoma izplulo plovilo komercialne reševalne pomoči iz marine Punat, ki je oddaljena le 6 nmi. Na krovu je bila tudi posadka nujne medicinske pomoči. Kljub takojšnji intervenciji je bilo za 60 letnega Nemca prepozno. Reševalna ekipa je truplo prevzela na svoj krov in ga odpeljala v mestno luko Krk.
Ali ste vedeli, da lahko z jadrnico plujete pod mostom, ki je nižji od višine vašega jambora? Sliši se neverjetno a je možno, če to naredite na pravilen način. V videu si oglejte, kako to uspešno naredijo profesionalci in kako neuspešno naredijo amaterji.
V ponedeljek zvečer ob 22.20 uri so v Reškem centru za usklajevanje iskanja in reševanja na morju prejeli klic v sili s privatne jadrnice na kateri sta bila dva člana posadke.
Foto: Ekipa Vestas je ostala brez jambora 100 nmi jugovzhodno od Falklandskih otokov.
Zlom jambora k sreči ni zelo pogosta nesreča na jadrnici vendar se vseeno zgodi. Zgodi se profesionalnim jadralcem, kot je ekipa Vestas, ki je izgubila jambor v sedmi etapi regate Volvo Ocean Race, jadralcem na regatah, kot rekreativnim jadralcem. Zlom jambora je izjemno nevarna nesreča. V videoposnetku si lahko ogledate nekaj primerov zloma jadra posnetih s kamero.
Foto: Jeremie Lecaudey/Volvo Ocean Race
Tričlanska posadka na jadrnica »Janibela« je plula v Splitskem kanalu z otoka Šolta proti mestu Split. Ob 20.00 uri jim je odpovedal pogonski motor in izgubili so manevrirne sposobnosti. Ob 20.20 je krmar poklical na pomoč, ker niso bili v stanju razviti jader. Na področju je namreč pihal močan jugo s hitrostjo preko 50 vozlov in morje je bilo močno razburkano. Luška kapitanija Split je izplula na lokacijo jadrnice. Dosegli so jih ob 22.15 uri. Jadrnico so uspeli privezati in jo privleči v luko Split. Nihče izmed članov posadke ni bil poškodovan.
Dan prej je morala Luška kapitanija Split reševati jadrnico »Caitlin of Lorne«, ki pluje pod zastavo Združenega kraljestva. Jadralci so pluli iz luke Milna na otoku Brač proti otoku Krf v Grčiji. Na 14,5 m dolgi jadrnici je okrog 18.00 ure odpovedal motor. Na lokacijo so napotili plovilo komercialne reševalne službe, ker so bili pogoji za plovbo dobri. Reševalno plovilo jih je našlo 8 nmi jugozahodno od luke Split. Jadrnico so privezali in odvlekli v marino Split na popravilo. Prispeli so ob 21.34 uri. Noben izmed članov posadke ni bil poškodovan.
Vir: MPPI; Foto RNLI (slika je simbolična)
Nesreče na morju se dogajajo. Kljub stalnemu izboljševanju ukrepov za večjo varnost plovbe, do nesreč še vedno prijaha. V ladijskem tovornem prometu se letno z ladjami preko morja pretovori preko 100 miljonov kontejnerjev blaga. Po dostopnih statističnih kontejnerjih letno v morju konča 1500 kontejnerjev. Če pomislimo na samo številko je ta izjemno velika. Nekateri kontejnerji potonejo, nekateri plavajo ob vodni gladini in ogrožajo pomorski promet, vsi pa močno onesnažujejo morsko okolje. Če na številko pogledamo z drugega zornega kota, glede na število pretovorjenih kontejnerjev pa je odstotek izjemno majhen. Pa poglejmo v kakšnih pomorskih nezgoda je v zadnjih 10 letih končalo največ kontejnerjev v morjih.
1. Ladja Hanjin Pennsylvania (slika zgoraj)
Ladja Hanjin Pennsylvania je bila leta 2002 stara zgolj eno leto. Med plovbo iz Singapurja proti Nemčiji, je v bližini obal Šri Lanke prišlo do eksplozije v tovornem prostoru ladje. Štiri dni po eksploziji je prišlo do ponovne eksplozije. Razneslo naj bi kontejner poln ognjemetov. V nesreči sta življenje izgubila dva člana posadke, ladja je bila popolnoma uničena a se k sreči ni potopila. Kasneje so jo rešili, obnovili is sedaj zopet pluje.
2. Hyundai Fortune
Hyundai Fortune je bila 274 m dolga ladja. Meseca marca 2006, ko je ladja plula v Adneskem zalivu, je na krovu eksplodiralo. Številne kontejnerje je odneslo v morje. Ostanke so našli na področju 5 nmi okrog ladje. Ladja je gorela več dni. Vseh 27 članov posadke je bilo pravočasno evakuiranih z ladje. Poškodovano ladjo so odvlekli v Salalah v Omanu. Poškodovanih naj bi bilo med 1000 in 3000 kontejnerji.
3. MSC Napoli
MSC Napoli, 275 m dolga ladja je bila na plovbi iz Belgije proti Portugalski. V Angleškem kanalu jo je zajelo slabo vreme z visokimi valovi. Trup ladje se je prelomil in vanjo je pričela udirati voda. Posadko ladje so evakuirali, ladjo pa je odneslo proti obalam v bližini Cornwalla v Angliji. Z ladje so nato odstranili tovor in gorivo in jo poizkušali sploviti . Ker je bila preveč poškodovana, so jo z eksplozivom razrezali na tri dele in nato vsakega posebej odstranili. Celotna operacija je trajala več kot 900 dni.
4. Rena
Oktobra leta 2011 je 224 m dolga ladja Rena trčila ob greben Astrolage na Novi Zelandiji. Ker je proti grebenu plula s hitrostjo 17 vozlov, se je močno poškodovala in povzročila veliko okoljsko škodo. Januarja 2012 se je na grebenu razpolovila. Reševalnik ekipam ni preostalo drugega, kot da ladjo na lokaciji razrežejo in po kosih odstranijo z grebena.
5. MSC Flamina
MSC Flaminia, nemška kontejnerska ladja je leta 2012 v severnem Atlantiku doživela tragično nesrečo. V mesecu juliju je prišlo do močne eksplozije v tovornem prostoru. Ladjo je zajel močan požar in pet članov posadke je izgubilo življenje. Ostali člani posadke so se uspeli rešiti z goreče jahte. 300 m dolga ladja je gorela več dni.
6. MOL Comfort
Leta 2013 se je ladja MOL Comfort prelomila na pol. Nesreča, ki se je zgodila v Indijskem oceanu 17.6.2013 velja za največjo nesrečo kontejnerske ladje. Vsi člani posadke, so ladjo zapustili pravočasno. Po nesreči sta obe polovici ladje še vedno pluli na površini Krmi del se je potopil po 10 dnevih. Premčni del ladje so uspeli privezati in so ga hoteli odvleči proti obalam. Žal je na delu ladje izbruhnil požar in premčni del se je potopil nekaj tednov po nesreči. Skupno je v morju končalo kar 4293 kontejnerjev.