Novice
Novice
Zadnje iz eTrgovine
Knjiga »Z jadrnico čez Arktiko« je četrta knjiga Mirana Tepeša, ki je doslej že trikrat objadral svet. Knjiga je jadralski potopis z zelo drugačne in zahtevne morske poti po ledenih morjih, med odročnimi otoki. V knjigi so na 256 straneh opisane dogodivščine s poti čez Arktiko in popestrene s 383 barvnimi fotografijami in zemljevidi. V prvem delu je opisana pot z jadrnico od Istre na Jadranskem morju preko Atlantskega oceana do Kanade in Grenlandije. V osrednjem delu so opisane dogodivščine z jadranja čez Arktiko po Severozahodnem prehodu od Grenlandije med kanadskimi arktičnimi otoki in okoli Aljaske do Tihega oceana. V zadnjem delu pa so opisane dogodivščine med jadranjem čez Beringovo morje, čez Aljaški zaliv in po Britanski Kolumbiji.
»Arktika je morska pokrajina s številnimi otoki. Led na morju se je nad Severno Ameriko v zadnjih desetletjih večino poletij za nekaj tednov dovolj umaknil ali razredčil, da je bilo z izjemo treh let Arktiko mogoče prejadrati, a ne na lahek način, zato je jadranje čez Arktiko zame postalo izziv.« – Miran Tepeš
Arktika je območje na severu zemeljske oble, ki obdaja severni zemljepisni tečaj in leži nad severnim tečajnikom. Večino leta, marsikje pa vseskozi, je to območje prekrito z ledom in snegom.
Statistiko o plovbi čez Arktiko vodi “Scott Polar Research Institute, University of Cambridge”, Velika Britanija. Do leta 2024 je Severozahodni prehod med Atlantikom in Pacifikom, v eno ali drugo smer, preplulo 393 plovil vseh vrst, od ledolomilcev in različnih velikih motornih ladij do jadrnic. Skokica 3 je prvo slovensko plovilo, ki je prejadralo ali preplulo Severozahodni prehod.
Miran Tepeš - Z jadrnico čez ArktikoV marini je zagorelo na 8 m dolgem plovilu. Plovilo je pogorelo in potonilo, požar pa se je razširil in uničil še šest plovil.
Po pisanju The Oringe County register je v četrtek ob 9.30 zagorelo na motornem plovilu privezanem v marini Dana Point v ZDA. Požaru je sledila močna eksplozija, ki jo je bilo slišati več kot tri kilometre daleč. Kljub hitri intervenciji gasilcev se je požar razširil na šest sosednjih plovil, ki so tako poškodovana, da popravilo ne bo več smiselno.
V času nesreče je bil na krovu plovila eden izmed vzdrževalcev. V požaru je utrpel manjše poškodbe. Oskrbelo ga je medicinsko osebje, nadaljnjo medinsko pomoč pa je zavrnil. Gasilci so na kraj požara prišli po šestih minutah in nemudoma začeli gasiti požar. Kljub obsežnemu gorišču jim je požar uspelo pogasiti v vsega 30 minutah. Kljub temu je plovilo, na katerem se je začel požar, pogorelo in se potopilo, plovili na sosednjih privezih sta uničeni v celoti, štiri druga plovila pa so poškodovana tako močno, da popravilo verjetno ne bo smiselno.
Kako se preventivno zaščititi pred požarom na plovilu?
Preventivo se lahko pred požarom zaščitite z avtomatskimi gasilnimi aparati, ki se bodo aktivirali, ko bodo prišli v stik z ognjem. S tem boste zavarovali svoje življenje, življenje vaše družine, posadke in svoje plovilo. Izjemno učinkovit in biološko razgradljiv gasilni aparat je PYRoff.
Vse o aparatu si lahko preberete na tej povezavi: PYRoff - gasilni aparat
Gasilni aparat PYRoff lahko naročite na tej povezavi: Naroči PYRoff!
Preberite tudi: Najpogostejši vzroki izbruha požara na plovilu
Foto: Mark Rightmire, Orange County Register/SCNG
Prejšnji teden se je v luki v Pulju zgodila neverjetna pomorska nesreča. Novozgrajena ribiška ladja z delovnim imenom Gradnja 110, je med splovitvijo padla z dvigala.
V ponedeljek ob 13.20 so v puljski luki s pomočjo potujočega dvigala spuščali novozgrajeno ribiško ladjo v morje. Med spuščanjem se je strgal eden izmed nosilnih trakov dvigala, ki je podpiral premec ladje. Premec je zato padel v bazen, krma plovila pa je obtičala na trakovih. Ladje se je tudi močno nagnila in s krmarnico trčila v betonski rob bazena. Premec plovila se je potopil.
Na lokacijo so se nemudoma odpravili delavci luške kapitanije in organizirali zaščito lokacije pred onesnaženjem morja. Kljub temu da je ribiška ladja novogradnja, je imela na krovu dve toni dizelskega goriva in dve toni hidravličnega olja.
Lokacija nesreče je bila dobro zavarovana, novogradnja pa ne. V ponedeljek se ni začelo reševanje ladje. Ponoči se je zgodilo najhujše, česar niso pričakovali. Ladja se je snela tudi s krmnega nosilnega traku in v celoti padla v morje ter potonila.
V torek so na lokacijo prišli predstavniki ladjedelnice, lastnik dvigala in lastnik ladje. Ladja je bila obrnjena na bok, delno potopljena in močno poškodovana.
V ponedeljek popoldne je zagorelo na motorni jahti Angie privezani v ACI marini Split.
Nemška jahta Angie je bila privezana v servisnem delu marine Aci v Splitu. V popoldanskih urah se je iz jahte začel valiti dim. Delavci marine so o nezgodi obvestili gasilce in luško kapitanijo. Profesionalna gasilska enota iz Splita je nemudoma prihitela v marino in uspela pogasiti požar, ki se je razvil v notranjosti jahte.
Jahta Angie, ki v dolžino meri 18 m, pluje pod nemško zastavo in je v lasti nemškega državljana D. J. Razlog požara še ni znan. Kaj vse je uničeno na plovilu, bo znano šele po naknadnem pregledu plovila.
V marini ni prišlo do večjega onesnaženja morske vode.
Kako se preventivno zaščititi pred požarom na plovilu?
Preventivo se lahko pred požarom zaščitite z avtomatskimi gasilnimi aparati, ki se bodo aktivirali, ko bodo prišli v stik z ognjem. S tem boste zavarovali svoje življenje, življenje vaše družine, posadke in svoje plovilo. Izjemno učinkovit in biološko razgradljiv gasilni aparat je PYRoff.
Vse o aparatu si lahko preberete na tej povezavi: PYRoff - gasilni aparat
Gasilni aparat PYRoff lahko naročite na tej povezavi: Naroči PYRoff!
Vir: MMPI
Prejšnji teden je območje turškega mesta Izmir zajel tornado in uničil številne marine in pristanišča. Številna plovila so se potopila, najmanj osemnajst oseb je bilo poškodovanih.
V četrtek pozno zvečer se je nad območjem turškega mesta Izmir znesel tornado. Ob 21. uri po lokalnem času je najprej začelo močno deževati, nato pa je prihrumel močan tornado, ki je okrog polnoči na območju Cesme povzročil pravo razdejanje. Številna plovila so se prevrnila, potopila ali močno poškodovala. Parkirana vozila je veter premaknil za 10 in več metrov.
Vir: dailysabah.com; Foto (AA photo)
Kamera na krovu tovorne ladje MV Arvin je posnela trenutek, ko je ladja trčila v visok val in se prelomila.
Tovorna ladja Arvin, ki je plula pod zastavo države Palau, je doživela tragično nesrečo. Med plovbo po Črnem morju, iz Gruzije proti Bolgariji, je trčila v visok val. Premec ladje se je dvignil in odlomil na približno tretjini dolžine ladje. Ladja se je potopila v bližini sidrišča pred turškim pristaniščem Bartin. Šest izmed dvanajstih članov posadke še vedno pogrešajo.
V videoposnetku, ki ga je posnela kamera na krovu ladje in so ga objavile turške oblasti, je jasno slišati, kako kapitan ladje izvede klic Mayday.
Ladja je bila zgrajena leta 1975. V dolžino meri 114 m, v širino pa 14 m. Na krovu je prevažala 2900 t razsutega tovora.
Vir: youtube (Global News), Foto: posnetek zaslona
Tovorna ladja Essen podjetja Maersk, ki pluje pod dansko zastavo, je izgubila 750 kontejnerjev.
Kontejnerska tovorna ladja Essen, ki ima kapaciteto 13.000 TEU, je plula iz kitajskega pristanišča Xiamen proti Los Angelesu v ZDA. Med plovbo po severnem Tihem oceanu jo je zajela močna nevihta in povzročila padec 750 kontejnerjev v ocean. Po navedbah lastnika ladje so vsi člani posadke nepoškodovani. Kakšna je natančna škoda, bodo ugotovili naknadno. Ladja je nadaljevala plovbo in včeraj dosegla pristanišče Los Angeles, kjer so jo privezali na 400. pomol APM terminala. Obalna straža in druge institucije so obveščene o dogodku.
V začetki meseca decembra smo pisali o podobni nesreči, ko je prav tako v Tihi ocean padla še trikrat večja količina kontejnerjev z ladje One Apus. Več na tej povezavi.
Foto: Maersk
Solo jadralec je s svojo 10 m dolgo jadrnico jadral po Arafurskem morju med Avstralijo in Papuo Novo Gvinejo. Močan sunek vetra ga je vrgel v morje približno 60 nmi od obale.
Jadralec je plul po odprtem morju Severnega teritorija Avstralije. Pihali so močni vetrovi in morje je bilo močno vzvalovano. Nenaden sunek vetra ga je vrgel v morje. K sreči je imel na sebi varnostni jopič opremljen s PLB – (Personal Locator Beacon) oziroma osebni lokator, ki se je sprožil takoj po padcu v vodo. Jadralec se sam ni mogel vrniti na plovilo, ki je nadaljevalo s plovbo.
Reševalci in reševalni jopič s PLB, ki so rešili solo jadralca
Signal njegovega PLB so prejeli v avstralskem centru za reševanje na morju in o nezgodi obvestili pomorsko policijo iz mesta Darwin. Nesrečni jadralec je bil približno 90 nmi oddaljen od kraja Nhulunbuy v oddaljenem Severnem teritoriju. Vremenske razmere so bile izjemno slabe. Na lokacijo so poslali reševalni helikopter in plovilo. Ko so ga dosegli, je bil že 15 nmi oddaljen od svoje jadrnice. Iz helikopterja so mu vrgli reševalni splav z radijsko postajo, preko katere so lahko usklajevali reševanje. Da so ga rešili, so potrebovali kar pet ur.
Odpeljali so ga v bolnišnico. Bil je izčrpan in dehidriran. K sreči je bilo morje toplo in se ni podhladil.
Po uspešno zaključeni reševalni akciji so v centru za reševanje povedali, da bi se nesreča lahko končala tragično, če jadralec ne bi uporabljal primerne varnostne opreme. Njegove jadrnice jim zaradi slabih vremenskih razmer ni uspelo rešiti. Njeno gibanje bodo spremljali, dokler bo možni in o lokaciji obveščali lastnika.
V noči iz ponedeljka na torek je na področju Jadrana pihal orkanski jugo. Svojo brutalno moč je stresel vzdolž obale.
Včeraj smo že pisali o nesreči trajekta Cres, ki povezuje luko Preko na otoku Ugljen z Zadrom, ki ga je orkanski jugo vrgel na valobran luke Gaženica (video na tej povezavi). Številne težave je povzročal vzdolž celotne jadranske obale. Najmočneje je pihal v področju južnega dela Jadrana.
Na južni strani otoka Hvar je včeraj ponoči pihal z močjo 40 do 45 vozlov, sunki pa so dosegali celo hitrost 70 vozlov. Visoki valovi, ki jih je dvigal, so svojo moč pokazali v priljubljenem kraju Sveta Nedjelja, iz katere prihaja eno najboljših hrvaških vin. Majhna luka Sv. Nedjelja je izpostavljena zahodnim in južnim vetrovom. Pred leti je podoben orkanski jugo porušil vzhodni del zunanjega pomola luke. Ker ga niso sanirali, so valovi juga iz ponedeljka na torek ponoči svojo moč znesli na vzhodni segment notranjega pomola. Pomol je v tem delu tako poškodovan, da pristajanje ni več možno, v kakšnem stanju pa je preostala konstrukcija pomola še ni jasno.
Jugo ponoči
Porušen del pomola
Foto: Miro Štec
Na območju Jadrana danes piha orkanski jugo, ki dosega hitrosti 100 km/h in povzroča visoke valove, ki merijo tudi do 6 m. Po informacijah hrvaškega častnika morski.hr, je prišlo do pomorske nesreče trajekta podjetja Jadrolinija.
Trajekt Cres povezuje otok Ugljan s celino. Danes je izplul iz luke Preko proti luki Gaženica v Zadru. Pri vplutju v luko ga je zajel močan sunek južnega vetra in ga potisnil na kamnit valobran. Trajekt je poškodovan. Posadki je uspelo trajekt rešiti pred tragedijo in ji je uspelo pripluti v mestno luko Poluotok, kjer je trenutno privezan. Za kakšne poškodbe trajekta gre, še ni znano. Vsi potniki s trajekta so se varno izkrcali in po dosedanjih informacijah nihče ni poškodovan.
Vir: morski.hr; foto: posnetek zaslona
Istranka je bila zgrajena leta 1896 v Trstu in velja za še zadnjo obstoječo ladjo avstro-ogrske mornarice. Dolga je 41,4 m, poganjal pa jo je parni stroj s 419 konjskimi močni, s katerim je dosegala hitrost skoraj 11 vozlov. Imela je dva jambora in 4 jadra ter 22 članov posadke. Leta 1899 je Istranko, ki je bila sprva poimenovana Ossero (Osor), kupila avstro-ogrska mornarica in jo preimenovala v S. M. Jaht Dalmat. Od leta 1910 jo je uporabljal predvsem prestolonaslednik Franc Ferdinand. Z njo je odpotoval tudi na svoje zadnje potovanje v Sarajevo, kjer je bil v atentatu ubit. Julija 1914 ga je namreč ladja Dalmat odpeljala do Metkovića, od koder je z vlakom odpotoval v Sarajevo, ladja pa ga je čakala. Nanjo so ob vrnitvi vkrcali posmrtne ostanke Franca Ferdinanda in njegove žene.
To pa ni edini pomemben dogodek v zgodovini Istranke. Pred začetkom prve svetovne vojne sta se na njej, zasidrani pred dvorcem Miramar, sestala prestolonaslednik Franc Ferdinand in nemški cesar Vilijem ter se dogovarjala o potezah v prvi svetovni vojni, ki je bila takrat že neizbežno pred vrati.
Na Istranki je bila prvič na Jadranu uporabljena brezžična radiotelegrafija, od 1954 do 1958 pa je služila kot zapovedno plovilo Jugoslovanske vojne mornarice.
Leta 1970 je bila urejena v plavajočo restavracijo v Splitu, podjetje, ki jo je upravljalo, pa je v 90. letih propadalo, s tem pa se je začelo tudi propadanje Istranke. Nato je bila prodana italijanskim lastnikom, ki so njeni lastniki še danes, vendar za ladjo ne skrbijo. Po prvem potopu leta 2007 je bila leta 2014 dvignjena z dna, vendar je zaradi pomanjkanja sredstev in nerešenega statusa niso obnovili, zato se je ponovno potopila. Julija 2020 so jo ponovno dvignili z dna, vendar je trup ladje že tako obdelal zob časa, da se je pred nekaj dnevi ponovno, tretjič, potopila. Hrvaška je v preteklosti sicer ladjo razglasila za kulturno dediščino, prav tako si Pomorski muzej v Splitu prizadeva najti rešitev, vendar predvsem zaradi pomanjkanja sredstev ter zapletenih birokratskih postopkov in dejstva, da je še vedno v italijanski lasti, ladja z impresivno zgodovino propada še naprej.
Besedilo: Nataša Kolega; foto: morski.hr, http://www.croinfo.net
Najbolj brane novice
Bencinska črpalka v Marini Dalmacija v Sukošanu je zaprta.
Bencinska črpalka v marini se prenavlja. Prenova naj bi bila zaključena do glavne turistične sezone. Upajo, da bo dela uspelo opraviti prej. Zato goriva ni možno natočiti na bencinski črpalki. Marina zato omogoča natakanje goriva s pomočjo prenosne črpalke. Če potrebujete gorivo, morate vsaj 24 ur pred točenjem poklicati v marino in naročiti gorivo. Sporočiti morate točen datum in uro prihoda in okvirno količino goriva.