Novice
Novice
Zadnje iz eTrgovine

V četrtek 27.3.2025 ob 20.00 uri bo potekalo peto predavanje za vse navtike, ki bi radi svoj poletni dopust na plovilu preživeli brez stresa in težav. Tokrat bomo govorili o jadru spinaker in njegovi uporabi.
Obdelali bomo naslednje vsebine:
- Izvedba manevra MOB
- Privez s premcem naprej
- Iskanje primernega mesta za sidranje na polnem sidrišču
- Kako se v petek popoldne izogniti večurnemu čakanju na bencinskih črpalkah
- Jadro Code 0
- Kateri so dobri čarterji na Hrvaškem
- North U simulator
- Priporočljivi viri za učenje navtičnih vsebin
Predavanje bo potekalo preko aplikacije Microsoft Teams. V koliko na računalniku nimate nameščenega operacijskega sistema Windows (ki vsebuje program Teams), lahko predavanje spremljate preko spletnega brskalnika na naslovu https://teams.microsoft.com.
Datum predavanja: 27.3.2025
Ura predavanja: 20.00
Predavatelji: Maks Vrečko, Tomaž Gregorič, Matic Vrečko
Trajanje: 90 min
Predavanja bodo posneta in si jih v primeru odsotnosti lahko ogledate naknadno.
Predavatelj | Maks Vrečko
Maks Vrečko goji strast do jadranja in jadrnic že od leta 1994, ko je opravil izpit za voditelja čolna. Leta 2010 se je samostojno podal na svojo prvo plovbo s čartersko jadrnico, kar ga je, po nekaj letih stresa in nezgod, pripeljalo do spoznanja, da potrebuje več znanja.
Med letoma 2016 in 2018 je uspešno opravil zahteven izpit RYA Yachtmaster Offshore, s čimer je postavil temelje za zahtevnejše jadralne podvige. Svoje oceanske izkušnje je nadgradil z jadranjem preko Biskajskega zaliva in Avstralskega južnega morja.
Maks je lastnik jadrnice Elan 450 Karpo, s katero skupaj s svojo ekipo tekmuje na regatah. Najbolj odmeven uspeh je dosegel na prestižni regati Rolex Middle Sea Race, eni najtežjih offshore regat na svetu, kjer je ekipa osvojila 1. mesto v skupini IRC5.
Od leta 2019 Maks izvaja praktične tečaje za skipperje, ki navdušujejo tako začetnike kot tudi izkušene jadralce. Njegov pristop, osredotočen na intenzivnost in uporabne nasvete, zagotavlja udeležencem samozavest in veščine za varno ter uspešno plovbo.
Sopredavatelj | Tomaž Gregorič
Tomaž Gregorič se profesionalno ukvarja z navtičnim izobraževanjem že od leta 2001, ko je skupaj z Gregorjem Jeretičem ustanovil podjetje Spinaker d.o.o. Spinaker je od takrat izobrazil že več kot 36.000 ljudi, ki plujejo po Jadranu in drugih morjih. Spinaker pa je tudi avtor in založnik navtične literature v slovenščini in tujih jezikih, ki šteje že več kot 108.000 izvodov. Tomaž ni samo strasten jadralec, ampak tudi strasten pedagog, ki želi navtično znanje, tako teoretično kot praktično, prenesti na čim več bodočih navtikov in tistih, ki želijo svoje navtično znanje poglobiti.
Svoja teoretična znanja Tomaž neprestano širi s sodelovanjem z mnogimi evropskimi univerzami in akademijami na razvojnih projektih, svoja praktična znanja pa širi predvsem s pogostim poučevanjem na raznovrstnih tečajih jadranja in samostojno plovbo na Spinakerjevi jadrnici Dufour 350 GL.
Pomočnik predavatelja | Matic Vrečko
Matic je svojo prvo samostojno plovbo s čartersko jadrnico in skupino prijateljev izvedel pri 18 letih, pri 24 pa že samostojno preplul Atlantik. Njegovo vrhunsko znanje jadranja mu v regatnih ekipah pogosto prinese najzahtevnejšo vlogo taktika, kjer s svojimi odločitvami pomembno vpliva na rezultate.
Kot dipl. ing. strojništva je na družinski jadrnici Karpo izvedel vrsto tehničnih izboljšav, ki so prispevale k njeni boljši in bolj učinkoviti plovbi.
Matic svojo strast do jadranja uspešno prenaša na vrstnike. Poleg tega organizira flotna jadranja za mlade in poskrbi za zabavne aktivnosti, ki jadranje naredijo še bolj privlačno in nepozabno.
Predavanje: Odgovori na najbolj pogosta vprašanja skiperjev
Finsko podjetje Wartsila je uspešno zaključila prvi test trajekta, ki pluje brez posadke. 85 m dolg trajekt bo opravljal svojo nalogo na Norveškem. Gre za največje plovilo, ki je uspešno opravilo test izplutje iz pristanišče, plovbe in pristajanja v pristanišči.
Folgefonn je največje do sedaj zgrajeno plovilo, ki uspešno pluje brez posadke. Vso potrebno tehnologijo za avtonomno plovbo je zagotovilo finsko podjetje Wartsila. Podjetje poznamo tudi po izdelavi najbolj varčnega motorja na notranje izgorevanje na svetu (več o motorju v članku: Wartsila izdelala najbolj učinkovit dieselski motor na svetu).
Test plovila so izvajali na Norveškem, kjer po trajekt tudi plul. Nadzor je izvajalo Norveška luška kapitanija. Trajekt je v času testa obiskal tri pristanišča. Ko so v računalnik vnesli izbrano pristanišče in pritisnili tipko »SAIL« je računalnik trajekta prevzel nadzor nad plovbo in brez človeške pomoči izplul s priveza, manevriral iz pristanišča, plul do naslednjega pristanišča, in pristal ob pomol.
Plovba trajekta je bila ves čas dobro nadzorovana. Sistem »Dynamic Positioning« podjetja Wartsila je ves čas spremljal hitrost plovbe, pozicijo plovila glede na začrtano plovbo in smer plovbe. Nadzor nad pristajanjem je kontroliral Guidance Marine CyScan AS, ki ga je v trajekt vgradilo podjetje Wartsila v aprilu letošnjega leta.
Folgefonn ni navaden trajekt
Trajekt, ki nosi ime Folgefonn je v lasti norveškega podjetja Norland. V letošnjem letu so nanj že vgradili sistem za avtomatsko pristajanje, ki je že bil testiran. Trajekt je tudi en prvih, ki ima vgrajen hibriden sistem pogona in je sposoben pluti zgolj na električno energijo. Za polnjenje baterij trajekta so uporabili brezžično indukcijsko tehnologijo.
V letošnjem letu so zgradili novo luko v Puntarski Dragi na otoku Krk.
Luka Dunat je novozgrajena luka na otoku Krk. Nahaja se na skrajnem severnem delu Puntarske Drage. Zgrajena sta dva nova pomola, v notranjosti pa je nameščen še manjši pontonski pomol. Luka je dobro zaščitena pred vsemi vetrovi. Južni valobran, ki je nameščen na pilotih, luko ščiti tudi pred valovi juga. V luko vplujemo med svetilnikom na glavi pomola (R Bl 3s 5m 1M) in zeleno lateralno oznako na desni strani. Globina je zgolj 1,9 m zato jadrnice težko vplujejo. V luki je dovolj prostora za 70 plovil do 12 m. Globina v južnem delu luke je 2-2,5 m v severnem delu zgolj 1 m. Večina privezov je primernih za plovila dolžine do 6 m. Privez na muring je možen tudi na zunanji, južni strani luškega valobrana, a ga odsvetujemo v primeru juga.
Luka je opremljena z električnimi priključki in vodo, ki so razporejeni po pomolih. V zahodnem delu je drča (slip) za spuščanje in dvigovanje plovil v morje in iz morja. Primerna je za plovila do 6 m. Drča je zaklenjena. Za uporabo se je potrebno predhodno dogovoriti. Cena uporabe znaša 100 HRK na operacijo (dvigovanje plovila ali spuščanje plovila).
Luka ima primerno velik parkirni prostor v bližini pa je več restavracij, plaža in žičnica za smučanje na vodi.
V luki je možen dolgotrajen in tranziten privez. Sezonski privez je med 1.5. in 30.9. Cena priveza znaša 1530 HRH * dolžina plovila. Izven sezone, od 1.10. do 30.4. cena priveza znaša 300 HRK * dolžina plovila. Za letni prevez je potrebno plačati sezonsko in izven sezonsko ceno skupaj, kar znese 1830 HRK * dolžina plovila. Za vodo in elektriko je potrebno doplačilo cena znaša 50 HRK na dan.
Več o luki na tej povezavi (kontaktni podatki, fotografije iz zraka,…).
Ta teden so splovili jadrnico z imenom American Magic, testno plovilo na osnovi katerega bodo razvili večjo sestro AC75, ki bo plula v Pokalu Amerike od leta 2021 dalje.
Jadrnica s skrajšanim imenom AM38 ima vzdevek »mula« ali drugače povedano, testno plovilo s katerim bodo preverjali točnost matematičnih izračunov in računalniških modelov za novo plovili AC75. Z njimi bodo jadrali v seriji Pokal Amerike od leta 2021 dalje. AM38 je polovico krajša od sestre, je izdelana iz karbonskih vlaken in ima velika hidrokrila, ki bodo nosila težo celotne jadrnice. AM38 je testna jadrnica ekipe New York Yacht Club, ki se bo udeležila 36. Pokala Amerike v Novo Zelandskem Aucklandu leta 2021.
Plovilo so splovili 10.11. Prve teste na vodi so izvedli ta teden v zalivu Narrahansett poleg mesta Newport na otoku Rhode. Jadrnica je izjemno hitra. Po napovedih bodo z enotrupnim plovilom dosegali še večje hitrosti plovbe, kot smo jih bili vajeni na dosedanjih katamaranih.
Vir: FB American Magic; youtube
Bliža se eden največjih navtičnih salonov v Evropi, Boot v Dusseldorfu. Potekal bo med 19. in 27. januarjem leta 2019. Čeprav je do salona še dobra dva meseca, pa so že znane številne novosti, ki bodo prikazane na sejmu. Na sejmu se bo predstavilo preko 1800 razstavljavcev iz 69 držav. Med plovili, ki so prišla na trg v letošnjem letu, bodo prvi dan salona izbrali Plovilo leta 2019.
Kot vsako leto bodo tudi letos izbirali v razredih družinska potovalna jadrnica, hitra jadrnica, luksuzna jadrnica, večtrupna jadrnica in posebne jadrnice. Poglejmo si letošnje nominiranke.
Razred: Družinska potovalna jadrnica
Družinske potovalne jadrnice so namenjene jadranju z družino in prijatelji. Namenjene so dnevnim jadranje, preživljanju dopusta na morju in dolgotrajnejša križanjenja.
- Coast 250
- Dufour 390
- Hallberg-Rassy 340
- Mojito 10.88
- Oceanis 46.1
Coast 250 | Dufour 390 | Hallberg-Rassy 340 | Mojito 10.88 | Oceanis 46.1 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Razred: Hitre potovalne jadrnice
Kot že samo ime pove, gre za jadrnice pri katerih je na prvo mesto postavljena hitrost in na drugo udobje. Namenjene so udeležbam na regatah a vseeno ponujajo vse udobje za preživljanje dopusta.
- Arcona 435
- Grand Soleil 48 Performance
- X46
Arcona 435 |
Grand Soleil 48 |
X46 |
![]() |
![]() |
![]() |
Razred: Luksuzne jadrnice
V razredu luksuznij jadrnic so običajno večja plovila. Nudijo najvišjo mero udobja, so oblikovanje je bolj razkošno in opremljene so s številno opremo, ki jadranje naredi še bolj udobno in enostavno. Cena teh plovil je nekoliko višja, saj so običajno pripravljena tudi za jadranje po oceanih.
- Hallberg-Rassy 57
- Sunbeam 46.1
- Wauquiez Pilot Saloon 42
Hallberg-Rassy 57 |
Sunbeam 46.1 |
Wauquiez Pilot Saloon 42 |
![]() |
![]() |
![]() |
Razred: Večtrupne jadrnice
Večtrupne jadrnice je skupno ime za katamarane in timarane. Obe vrsti plovil ponujata ogromno prostora na krovu in visok e hitrosti jadranja, ki lahko prekašajo hitre enotrupne jadrnice.
- Astarea 42
- Astus 20.5
- Aventura 34
Astarea 42 |
Astus 20.5 |
Aventura 34 |
![]() |
![]() |
![]() |
Razred: Posebne jadrnice
V tem razredu najdemo posebna plovila. Ali so posebna po svoji obliki, konstrukciji trupa, inovativnih rešitvah kot so hidro krila ali jadra v obliki krila in so običajno novost na trgu in kot pogosto rečemo orjejo ledino..
- Aira 22
- Ikone 6.50
- Lite XP
- RS21
- Saffier SE37 Lounge
Aira 22 |
Ikone 6.50 |
Lite XP |
RS21 |
Saffier SE37 Lounge |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Vsa plovila bomo podrobno predstavili na naši spletni strani še pred izborom, ki bo potekal 19.1.2019.
Yamaha je predstavila svoj najmočnejši model izvenkrmnega motoja, ki razvije osupljivih 425 KM.
Yamahin novi motor ni najmočnejši izvenkrmni motor na trgu a je najmočnejši med uveljavljenimi blagovnimi znamkami. Zaradi naraščanja trenda izvekrmnih motorjev na večjih plovilih je novi XTO 425 Yamahin odgovor na tržne zahteve.
Motor je osemvaljnik s prostornino 5,6 l. Za učinkovito delovanje zadošča že gorivo z vsega 89 oktani. Razvit je bil za potrebe zahtevnih morjeplovcev, ki plujejo tudi po odprtih morjih. Motor ni predelava katerega izmed obstoječih modelov, temveč je bil razvit od začetka. V mislih so imeli zahtevne pogoje, plovbo po odprtih morjih, enostavno krmarjenje in kot smo vajeni pri Yamaha, zanesljivost delovanja in izjemno učinkovitost.
Motor se ponaša z najvišjim kompresijskim razmerjem na vodi (12,2 : 1) in kot prvi z električnim sistemom krmiljenja. Ker so pri oblikovanju imeli v mislih zanesljivost, so se odločili, da za motor ponudijo pet letno tovarniško garancijo.
Tehnični podatki:
- Tip motorja: V8 / Doch
- Št. ventilov: 32
- Prostornina: 5,6 l
- Moč na propelerju: 425 KM pri 5500 1/s
- Teža: 432 kg / 443 kg / 453 kg
- Dolžina noge: 25'' – 30'' - 35''
- Priporočeno gorivo: 89 oktansko
- Količina olja: 7,8 l
- Prestavno razmerje: 1.79
Cena motorja: od 56.999 EUR
Več informacij o motorju na tej povezavi.
Delovanje električnega krmarjenja:
Ameriško podjetje Mercury je predstavilo nov dieselski vgradni motor z močjo 270 KM.
Nov motor je izredno kompakten. Ima prostornino zgolj 3000 cm3. Valji so razporejeni v V konfiguraciji, zaradi česar je motor relativno kratek in ga je možno namestiti tudi v manjši motorni prostor.
Motor je opremljen s turbo polnilnikom in hladilnikom stisnjenega zraka. Za vbrizg goriva skrbi visoko tlačni skupni vod. Motor se zavrti do največ 4200 obratov v minuti in ponuja zelo velik navor, ki znaša kar 594 Nm že pri 2200 obratih. Motor je namenjen za rekreativna plovila.
Servisni interval je enkrat letno oziroma na 200 ur uporabe. Vse zunanje komponente motorja so nameščene tako, da omogočajo enostaven dostop in serviseranje motorja.
Za varno plovbo in zanesljivo delovanje ima motor vgrajene številne senzorje. Poleg merilca temperature, se meri tudi temperatura izpušnih plinov, pritisk na črpalki goriva, pritisk zraka, temperatura hladilne tekočine, pritisk in temperatura morske vode, zračni tlak, prisotnost vode v gorivu in še bi lahko naštevali.
Za prenos moči lahko izbiramo med številnimi različnimi pogoni. Motor lahko poganja jet pogone, plovila z osovino ali z Z pogonom. Nadgradimo ga lahko z upravljanjem preko krmilne palice (Joystick Piloting).
Kako se je motor obnesel na testu
V testno plovilo Pirelli PZero 110 sta bila vgrajena dva motorja z močjo 270 KM. Plovilo v dolžino meri 11,37m njegova teža pa znaša 3000 kg. Za prenos moči sta vgrajena dva Z pogona z enim propelerjem. Pri 1850 obratih v minuti je plovilo plulo s hitrostjo 14,5 vozla in plovilo je že izgliseralo. Poraba goriva pri tej hitrosti je znašala zgolj 1,6 l na prepluto navtično miljo. Če preračunamo na uro je poraba znašla zgolj 23 l/h. Ker motor doseže največji navor že pri 2200 obratih, plovilo pluje že s spodobno hitrostjo križarjenja 20 vozlov. Poraba nekoliko naraste in znaša 1,7 l/nmi ali 34 l/h. Pri 25 vozlih potovalne hitrosti poraba na prepluto miljo ostaja enaka. Pri hitrosti 30 vozlov poraba naraste na 2 l/nmi oziroma 60 l/h. Pri 3950 obratih plovilo doseže 40 vozlov in poraba naraste na 2,6 l goriva na prepluto miljo (104 l/h). Zaradi velikosti propelerjev se motor ni zavrtel v najvišje obrate. Z nekoliko manjšimi bi dosegli 4200 obratov in verjetno še vozel ali dva višjo končno hitrost.
Primerjava z bencinskim motorjem
Zelo pomemben podatek, ki ga lahko izračunamo iz porabe pri najvišjih obratih, je maksimalna poraba goriva pri tem motorju. Dva motorja sta pri najvišjih obratih porabila 104 l/h, kar pomeni, da lahko pri enem samem motorju računamo na najvišjo porabo pod 55 l/h. Podoben bencinski osemvaljnik z podobno močjo bi potrošil okrog 80-90 l/goriva na uro.
Tehnični podatki:
- Moč motorja: 230-270 KM
- Obrati motorja: 4200 1/min
- Prostornina: 3.0 l
- Teža: 348 kg
- Navor: 594 Nm pri 2200 1/min
- Kompresijsko razmerje: 16.5 : 1
- Količina olja: 8,5 l
- Količina hladilne tekočine: 12 l
Podjetje Artemis Tehnologies je predstavilo nov revolucionaren način pogona plovila brez emisij. Trenutni koncept predvideva izkoriščanje moči vetra za pridelavo energije med plovbo.
Artemis je dobro znano ime iz Pokala Amerike. Je podjetje, ki razvija visoko kvalitetna plovila in tehnologije povezane z navtiko. Tokrat so predstavili koncept potniškega plovila, ki bo zelo podoben hitrim katamaranom, ki jih spremljamo v Pokalu Amerike. Imel bo dve bistveni razliki. Bo avtonomno plovilo brez posadke in imelo bo vgrajen sistem, ki bo omogočal plovbo brez emisij. Na hidro krilu, pod vodno gladino bo imel vgrajen inovativen način za regeneracijo energije, kot ga uporabljajo vozila v Formuli 1. Futuristični katamaran bo v dolžino meril 45 m in bo lahko sprejelo do 50 potnikov. Za plovbo bo uporabljalo zgolj moč vetra. Ker bo plul na hidro krilih, kakršna vidimo na plovilih Pokala Amerike, bo dosegal izjemno visoke hitrosti plovbe. Kadar bo veter pihal s hitrostjo okrog 20 vozlov, bo to zadostovali za plovbo s hitrostjo okrog 50 vozlov. Plovilo bo del moči vetra izkoriščalo za pridelavo energije, zato bo potovalna hitrost znašala okrog 30 vozlov. Ko bo veter pihal s hitrostjo zgolj 8 vozlov, bo to zadostovalo za plovbo s hitrostjo s plovbo okrog 20 vozlov. Energije, ki se bo proizvedla, ko bodo pihali močnejši vetrovi, se bo shranila. S pomočjo sistema za regeneracijo energije, se bo hitrost plovbe v šibkih vetrovih zopet povečala na 30 vozlov. Plovilo bo sposobno pluti tudi v brezvetrju.
Kako bo delovalo plovilo, si poglejte v videu: